Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 augustus 2004, 23:12   #1
Rechtsliberaal
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 10 mei 2004
Berichten: 350
Standaard "Binnen drie jaar Iraanse atoombom"

"Binnen drie jaar Iraanse atoombom "
Bron: Gazet van Antwerpen, 20 augustus 2004

De Iraanse regering heeft in contacten met Duitse, Franse, en Britse regeringsfunctionarissen gezegd binnen drie jaar een atoombom te kunnen bouwen. Dat heeft de Amerikaanse onderminister van buitenlandse zaken John Bolton donderdag gezegd.

"Door de uitlatingen van Iraanse functionarissen is duidelijk geworden dat de stelling van Teheran dat het slechts voor vreedzame doeleinden werkt aan de ontwikkeling van kernenergie, niet klopt", aldus Bolton, die belast is met het coördineren van de Amerikaanse inspanningen om te voorkomen dat Iran de beschikking krijgt over atoomwapens.

Volgens Bolton uit Iran achter gesloten deuren ook bedreigingen aan de internationale gemeenschap om geen stappen tegen het land te ondernemen die de bouw van Iraanse kerncentrales kunnen frustreren.
De VS zijn bezig in de Veiligheidsraad steun te mobiliseren voor een veroordeling van het Iraanse nucleaire programma. Het Internationaal Atoomenergie Agentschap van de VN (IAEA) komt op 13 september bijeen in Wenen en zal zich onder meer buigen over het Iraanse nucleaire programma. De afgelopen jaren heeft het IAEA Iran in verscheidene tussenrapportages bekritiseerd wegens het bezit van door het non-proliferatieverdrag verboden technologie en de vondst van sporen van hoogverrijkt uranium in een van de nucleaire onderzoekscentra.

Iran liet begin deze maand weten dat het door zal gaan met de ontwikkeling van kernenergie en zich daarbij niet door het westen allerlei beperkingen op zal laten leggen. Iraanse regeringsvertegenwoordigers hebben de afgelopen weken in Parijs met Duitse, Franse en Britse regeringsvertegenwoordigers gesproken over het Iraanse atoomprogramma. Tijdens die gesprekken zouden de donderdag door Bolton naar buiten gebrachte uitspraken zijn gedaan. De drie betreffende landen hebben nog niet gereageerd op de uitlatingen van de Amerikaanse onderminister.

___


Na Pakistan alweer een achterlijk islamitisch land met een atoombom?! Tijd dat Bush en consorten alvast plannen maken om in te grijpen.....

Laatst gewijzigd door Rechtsliberaal : 21 augustus 2004 om 23:13.
Rechtsliberaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2004, 23:37   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Waarom het een "Big Deal" is. Christen fundamentalisten plegen geen zelfmoord om sneller in het paradijs te geraken. Moslim fundamentalisten wel.

En dan een land geleid door zulke grapjurken, ik was al bang dat Pakistan raar ging doen, maar dat word een beetje in toom gehouden door Indië.
Maar Iran heeft, dankzij de knoeierij van de "coalition of the willing" geen militaire tegenhanger meer.

Dus , indien en als, een heilige oorlog tegen het heidense westen, gesteund met een paar bommetjes hoog in de atmosfeer, en we worden hier effectief terug gebracht naar de jaren 50. EMP. Moeten geen doden bij vallen, maar alle electronica van niet militair caliber rookt gewoon op.DAAAAG westerse maatschappij.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2004, 23:59   #4
senator
Partijlid
 
senator's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juli 2004
Locatie: Dendermonde
Berichten: 258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
8) Tja, de VS heeft tientallen atoombommen........Israël heeft er ook.......so what's the big deal ????8)
Wat heeft dat er nu mee te maken?
De USA zijn onze vriendjes, samen met hen en een aantal andere gelijkaardige landen vormen wij "het Westen".
Het is goed wanneer "het Westen"(dat zijn wij) veel atoombommen heeft, dat is een goed finaal argument op de onderhandelingstafel met minder goeie vriendjes.
Logisch gezien is het dus niet goed wanneer landen als Iran (het "niet-Westen") ook atoombommen hebben. Stel je voor dat die landen ook nog eens een andere kijk hebben op het gebruik van kernwapens...

Face it, het komt ons ook beter uit dat Iran geen atoomprogramma opzet.
__________________
Fear is a weapon of mass destruction.
Truth is relative, therefore truth does not exist.

senator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2004, 00:09   #5
/\|cazar
Banneling
 
 
/\|cazar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 4.052
Standaard

simplisme, zowel bij jan met de pet als piet met de hoed !



/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2004, 00:20   #6
senator
Partijlid
 
senator's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juli 2004
Locatie: Dendermonde
Berichten: 258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
simplisme, zowel bij jan met de pet als piet met de hoed !



Noem het wat je wilt, maar geef me dan ook een motivatie waarom een Iraans Kernwapenprogramma mij, de Belgische jan met de pet, wel goed zou uitkomen.
__________________
Fear is a weapon of mass destruction.
Truth is relative, therefore truth does not exist.

senator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2004, 00:35   #7
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

U heeft gelijk. Het komt mij niet goed uit, dat Iran een kernwapen aan het ontwikkelen is. U gaat er echter vanuit, dat het mij wel uitkomt, dat de VS, Frankrijk, het VK, Israël, Rusland en nog enkele naties al over een of meerdere kernwapens beschikken. Het zal u misschien verwonderen, maar dat doet het niet. Ik hou absoluut niet van deze nieuwe verspreiding van kernwapens, maar ik kan het eigenlijk wel begrijpen van Iran. Tenslotte kunnen zij nu elk moment van de aardbodem worden weggevaagd, als er maar een gek aan de macht zou komen in Israël of de VS. Andere kernmogendheden zijn voor het Westen veel gevaarlijker dan Iran.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2004, 00:39   #8
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door senator
Wat heeft dat er nu mee te maken?
De USA zijn onze vriendjes, samen met hen en een aantal andere gelijkaardige landen vormen wij "het Westen".
Het is goed wanneer "het Westen"(dat zijn wij) veel atoombommen heeft, dat is een goed finaal argument op de onderhandelingstafel met minder goeie vriendjes.
Logisch gezien is het dus niet goed wanneer landen als Iran (het "niet-Westen") ook atoombommen hebben. Stel je voor dat die landen ook nog eens een andere kijk hebben op het gebruik van kernwapens...

Face it, het komt ons ook beter uit dat Iran geen atoomprogramma opzet.
De enige veilige wereld, is een kernvrije wereld. En ik betrouw zomin de VS en Israël als Iran of Pakistan.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2004, 01:43   #9
senator
Partijlid
 
senator's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juli 2004
Locatie: Dendermonde
Berichten: 258
Standaard

Ik vind het inderdaad raar dat jullie ook tegen onze kernwapens zijn.

De Westerse naties zijn altijd zeer voorzichtig geweest met massavernietigingswapens. Nochtans hebben we voor zeer hete vuren gestaan. Er zijn sinds de tweede wereldoorlog genoeg mogelijkheden geweest waar het gebruik van "tactical nukes" handig was. Maar toch hebben alle westerse landen er steeds van afgezien.
In volle koude oorlog hebben de soviets en de amerikanen een rits beslissingen om het risico op een nucleaire oorlog te verminderen (de hotline, bans op verschillende vormen van kernproeven, SALT, START).

Je kan het niet met mij eens zijn, maar gewoon om hun houding tov kernwapens door de jaren heen heb ik vertrouwen in de Westerse kernmogendheden (USA, de europese landen, ...) Ik ben er dan ook vast van overtuigd dat ze die nooit zonder ECHT goeie, en dan bedoel ik een ECHT goeie, reden gaan gebruiken. Daarom heb ik er geen bezwaar tegen dat we ons arsenaal behouden, wie weet komen er geen vleesetende aliens of een metorietenstorm of iets dergelijks.

Een westers land denkt ook twee keer na om een ander westers land met kernwapens aan te vallen, dus je kan zelfs stellen dat kernwapens de vrede bewaren en leiden tot het gebruik van diplomatie, waar men anders al op de vuist zou gaan. Nu met alle respect voor sommige niet-westerse landen, maar bij een "als ik doodga ga ik naar het paradijs" mentaliteit werkt dit niet.

We kunnen trouwens ook niet eenzijdig ontwapenen, dat zou regelrecht idioot zijn, dan kan het kleinste land dat in het geheim kernwapens heeft bemachtigd elk ander land tot de overgave dwingen (tenzij de leiders van het ander land een zelfmoordcultus hebben). Daarom is een wereld met kernwapens bij de juiste landen (landen die ze hebben, maar enkel in extreme noodgevallen zouden gebruiken) veiliger dan een wereld zonder kernwapens (zonder officiële kernwapens dan, want uit wantrouwen van landen tegenover elkaar zullen de verschillende landen wel iets achter de hand houden).

Er is natuurlijk het risico op een gek die aan de macht komt, maar die kans is groter bij "minder" democratische landen. Ik denk ook dat als je bvb presidentkandidaat wordt, dat je dan gezond bent bevonden door je partijgenoten in de loop der jaren. En dan mag die presidentskandidaat een puppet zijn van één of andere duistere of minder duistere groep achter de schermen, die groep is ook niet gebaat bij een gek aan het roer.

Bij het lukraak gebruik van kernwapens is in de verste verten niemand gebaat.
Allé ja, dat is toch de visie van ons westerlingen en dat hebben onze leiders sinds de tweede wereldoorlog bewezen. Misschien dat men in andere delen van de wereld daar anders over denkt. Dat maakt het hele verschil.
__________________
Fear is a weapon of mass destruction.
Truth is relative, therefore truth does not exist.


Laatst gewijzigd door senator : 22 augustus 2004 om 01:45.
senator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2004, 10:24   #10
Leviathan
Provinciaal Statenlid
 
Leviathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2003
Berichten: 677
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
8) Tja, de VS heeft tientallen atoombommen........Israël heeft er ook.......so what's the big deal ????8)
The big deal? Dat de VS en Israel niet vlug geneigd zullen zijn atoombommen uit te delen aan terroristen, dat is the big deal!
__________________

Leviathan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2004, 10:33   #11
PAJOT
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Berichten: 6.792
Standaard

Het wordt dus de hoogste tijd dat ook de Nederlanden een eigen kernarsenaal uitbouwen.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2004, 11:11   #12
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
U heeft gelijk. Het komt mij niet goed uit, dat Iran een kernwapen aan het ontwikkelen is. U gaat er echter vanuit, dat het mij wel uitkomt, dat de VS, Frankrijk, het VK, Israël, Rusland en nog enkele naties al over een of meerdere kernwapens beschikken. Het zal u misschien verwonderen, maar dat doet het niet.
Mij ook niet, maar het is wel een stok achter de deur tegen landen als Iran en Noord-Korea.
Citaat:
Ik hou absoluut niet van deze nieuwe verspreiding van kernwapens, maar ik kan het eigenlijk wel begrijpen van Iran. Tenslotte kunnen zij nu elk moment van de aardbodem worden weggevaagd, als er maar een gek aan de macht zou komen in Israël of de VS.
In Iran en Noord-Korea ZIJN er nu gekken aan de macht. De kans dat er gekken (d.w.z. regeringen die bereid zijn atoombommen offensief te gebruiken) aan de macht komen in westerse landen lijkt mij vrij klein.
Citaat:
Andere kernmogendheden zijn voor het Westen veel gevaarlijker dan Iran.
Zoals?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2004, 11:11   #13
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Iran heeft moeten toezien hoe twee islamitische buurlanden zijn veroverd door Westerse aggressie. Ontwikkeling van kernwapens is gewoon een rationele respons daarop. Hoe zou je zelf zijn?

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 22 augustus 2004 om 11:12.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2004, 11:26   #14
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
In Iran ZIJN er nu gekken aan de macht.
En waarop baseer je die conclusie? Omdat ze lange baarden hebben en rare zwarte jurken dragen?
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2004, 11:29   #15
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
En waarop baseer je die conclusie? Omdat ze lange baarden hebben en rare zwarte jurken dragen?
Omdat het moslimfundamentalisten zijn en omdat er nog steeds mensen moeten vluchten uit dat land.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2004, 11:41   #16
gm10
Eur. Commissievoorzitter
 
gm10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rechtsliberaal
"Binnen drie jaar Iraanse atoombom "
Bron: Gazet van Antwerpen, 20 augustus 2004

De Iraanse regering heeft in contacten met Duitse, Franse, en Britse regeringsfunctionarissen gezegd binnen drie jaar een atoombom te kunnen bouwen. Dat heeft de Amerikaanse onderminister van buitenlandse zaken John Bolton donderdag gezegd.

"Door de uitlatingen van Iraanse functionarissen is duidelijk geworden dat de stelling van Teheran dat het slechts voor vreedzame doeleinden werkt aan de ontwikkeling van kernenergie, niet klopt", aldus Bolton, die belast is met het coördineren van de Amerikaanse inspanningen om te voorkomen dat Iran de beschikking krijgt over atoomwapens.

Volgens Bolton uit Iran achter gesloten deuren ook bedreigingen aan de internationale gemeenschap om geen stappen tegen het land te ondernemen die de bouw van Iraanse kerncentrales kunnen frustreren.
De VS zijn bezig in de Veiligheidsraad steun te mobiliseren voor een veroordeling van het Iraanse nucleaire programma. Het Internationaal Atoomenergie Agentschap van de VN (IAEA) komt op 13 september bijeen in Wenen en zal zich onder meer buigen over het Iraanse nucleaire programma. De afgelopen jaren heeft het IAEA Iran in verscheidene tussenrapportages bekritiseerd wegens het bezit van door het non-proliferatieverdrag verboden technologie en de vondst van sporen van hoogverrijkt uranium in een van de nucleaire onderzoekscentra.

Iran liet begin deze maand weten dat het door zal gaan met de ontwikkeling van kernenergie en zich daarbij niet door het westen allerlei beperkingen op zal laten leggen. Iraanse regeringsvertegenwoordigers hebben de afgelopen weken in Parijs met Duitse, Franse en Britse regeringsvertegenwoordigers gesproken over het Iraanse atoomprogramma. Tijdens die gesprekken zouden de donderdag door Bolton naar buiten gebrachte uitspraken zijn gedaan. De drie betreffende landen hebben nog niet gereageerd op de uitlatingen van de Amerikaanse onderminister.

___


Na Pakistan alweer een achterlijk islamitisch land met een atoombom?! Tijd dat Bush en consorten alvast plannen maken om in te grijpen.....
een vraag aan les flamingants: wat gebeurt met de belgische kernwapens onder jullie "droomscenario" van een splitsing van belgie?
__________________
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2004, 11:44   #17
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Omdat het moslimfundamentalisten zijn en omdat er nog steeds mensen moeten vluchten uit dat land.
Er zijn veel landen waaruit mensen moeten vluchten. Worden al die landen bestuurd door gekken?
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2004, 11:48   #18
Koriander
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2004
Berichten: 608
Standaard

binnen 3 jaar, europa, racistische woestenij met zombie-gepensioneerden.
Koriander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2004, 12:17   #19
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.074
Standaard

Tot dusver zijn de Verenigde Staten de enigen geweest die ze ook daadwerkelijk en meervoudig hebben ingezet. Dit is een feit. Daar kan je niet omheen. Je kan het proberen te verantwoorden met het argument dat het de oorlog vroegtijdig beëindigd heeft en vele levens(Amerikaanse) gered heeft. Iedere gruweldaad is te verantwoorden. Zelfs de Holocaust. Een verantwoording is echter subjectief en de overwinnaar bepaalt of het terecht was.
Zelfs vandaag de dag gebruiken de Amerikanen nucleaire technologie bij hun oorlogsvoering. Ik verwijs hierbij naar de munitie verrijkt met uranium en plutoniumd, de "dirty bomb" van de Amerikanen.
De Sovjet-Unie was ook niet bepaald een democratie. De Russen hadden in 1949 hun eerste bom. Stalin(volgens sommigen een gek) was nog steeds in charge. Je zou denken van iemand die de dood van één man een tragedie noemt en de dood van miljoenen slechts als een statistiek bestempelt geen bezwaar zal hebben om een atoombom in te zetten. Nooit gebeurd voor zover ik weet. Een echte gek komt trouwens nooit aan de macht maar beland eerder in een instelling.
Ik denk ook zoals Flippend Rund dat de enige reden voor Iran om een atoomwapen te bezitten, is bedoeld als afschrikking tegen agressors. Iran heeft trouwens ook nooit een agressieve expansiedrift getoond, behalve in de Oudheid.

P.S. Mijn gelukwensen, Rechtsliberaal. Je hebt je copy/paste-artikel van commentaar voorzien. Houden zo!
__________________
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1.

Laatst gewijzigd door Ke Nan : 22 augustus 2004 om 12:19.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2004, 12:32   #20
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Er zijn veel landen waaruit mensen moeten vluchten. Worden al die landen bestuurd door gekken?
In veel gevallen wel, ja. Als je moet vluchten uit een land, is er toch duidelijk iets mis met de regering of de sociale situatie lijkt me.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be