Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 februari 2018, 16:00   #41
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180130_0...s-erg-kwetsend


Het is al weer zo ver.
Weer moet er iemand buigen voor het aangespoeld tuig.

Bakkerij Van Grootloon zal de naam van haar populair koekje wijzigen.
Een naam die al meer dan 100 jaar meegaat.

Wat komt dat tuig hier eigenlijk doen?
Ze heeft er alvast in haar eentje voor gezorgd dat nog meer Vlamingen anti migratie zijn.



Vrouw dient klacht in bij Unia tegen Truiense bakkerij Vangrootloon
“Een gebakje dat negerkop heet is erg kwetsend”

Hasselt/Sint-TruidenEen vrouw met Marokkaanse roots uit Tessenderlo heeft bij het Interfederaal Gelijkekansencentrum Unia een klacht ingediend tegen bakkerij Vangrootloon. Ze neemt het niet dat in de 22 vestigingen van de Truiense bakkerij gebakjes verkocht worden met de naam ‘negerkop’. “Maar het gaat hier om een vakterm die we al zeker negentig jaar gebruiken, en niet eens zelf hebben uitgevonden”, luidt het verweer bij de bakkerij.



De Looise vrouw kocht afgelopen weekend taartjes in de Hasseltse vestiging van bakkerij Vangrootloon. Daar zaten onder meer drie romige gebakjes bij, die overgoten waren met chocolade. “Er waren geen naamkaartjes in de winkel, dus ik duidde gewoon een aantal taartjes aan”, zegt de vrouw. “Nadien zag ik op mijn rekening dat een van die chocolade-gebakjes de naam ‘negerkop’ had. Dat vond ik toch kwetsend, en ik vraag me af of dit anno 2018 nog wel kan. In mijn job kom ik veel in contact met kleurlingen, en ik heb het ook aan hen laten zien. Zij waren daar ook niet goed van.”

Tête-de-nègre

Daarom besloot de vrouw een klacht in te dienen bij het Gelijkekansencentrum Unia. “Ik heb de rekening doorgestuurd, en ze hebben mij gezegd dat er een dossier geopend zal worden.”

De negerkoppen zijn ook via de website van bakkerij Vangrootloon te bestellen. Volgens de marketingverantwoordelijke is de naam een vakterm, een letterlijke vertaling van het Franse tête-de-nègre. “Over de naam is al eens een discussie gevoerd op onze Facebookpagina. Maar we hebben toen beslist de naam niet te wijzigen, omdat het niet iets is dat we zelf hebben uitgevonden. Onze bakkerij bestaat dit jaar honderd jaar, en ik denk dat dit gebakje al zeker negentig jaar zo heet. Bij naamgeving is het altijd moeilijk om niemand te kwetsen”, klinkt het.

Zo’n naam negerkop, ik vraag me af of dit anno 2018 nog kan. Ik heb het aan kleurlingen laten zien en zij waren daar ook niet goed van Looise vrouw die klacht indiende bij Unia

De negerkop is overigens niet te verwarren met dat andere gebakje dat in de volksmond negerzoen of negerinnentet heet – al is die laatste benaming in feite gewoon een foute vertaling van tête-de-nègre.

In andere landen is men wel al overgegaan tot creatieve, minder kwetsende benamingen. Franse têtes-de-nègres heten nu bisous de mousse (schuimzoentjes). Duitsers spreken niet meer van Negerküsse maar van Schokoküsse of Schaumküsse. En Engelse negro kisses werden angel kisses.

In Nederland deed koekjesfabrikant Van Der Breggen in 2006 een consumentenonderzoek naar de merknaam Negerzoenen. Die bleek te gevoelig te liggen bij heel wat klanten, waarna de naam veranderd werd in Buys Zoenen. Later onthulde een woordvoerder van het bedrijf dat vooral commerciële overwegingen, en dus geen ethische, aan de basis lagen van die beslissing.
Eigenlijk dezelfde hetze als over andere producten. Moorkoppen, negerzoenen, Haribo zwarte drop snoepjes,.... Hier lijken nieuwkomers schrijnende gevallen van zwaar racisme in te zien die hun dermate kwetst dat deze uit de maatschappij moeten verwijderd worden.
De bange blanke man past zich gewoon aan.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 16:36   #42
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XenApp Bekijk bericht
Eigenlijk dezelfde hetze als over andere producten. Moorkoppen, negerzoenen, Haribo zwarte drop snoepjes,.... Hier lijken nieuwkomers schrijnende gevallen van zwaar racisme in te zien die hun dermate kwetst dat deze uit de maatschappij moeten verwijderd worden.
De bange blanke man past zich gewoon aan.
Het zal in het DNA van de Vlaming zitten. Waarom vecht niemand tegen deze onzin? Dat uncle tom gedoe. Ja, we zijn maar een klein land, maar we worden altijd onderdrukt en nu nog door een kleine minderheid. Nog niet eens 5% van de bevolking. Dan de Fransen, de Walen, de Duitsers, de Spanjaarden, de Nederlanders. Die grote landen dat begrijp ik, maar niet eens 5% van de bevolking.

Alleen maar wat geld tellen doen wij hier. Als tegen 2020 Vlaams Belang nog niet aan de macht is verhuis ik naar Frankrijk of Duitsland ofzo.... Het is al veel te ver gekomen met dat uncle tom gedoe....
TV-verslaafde is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 17:29   #43
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

2

Laatst gewijzigd door TREBRON : 2 februari 2018 om 17:32.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 17:32   #44
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Moest het nu nog "Marokkaanse kopjes " heten zou ik het nog begrijpen, maar of er dan veel klanten zouden voor zijn betwijfel ik. Toch sympathiek dat een Marokkaanse moslima het opneemt voor de negertjes, tenslotte zijn dat haar zorgen niet. Misschien werkt dat omgekeerd ook?
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 18:37   #45
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Moest het nu nog "Marokkaanse kopjes " heten zou ik het nog begrijpen, maar of er dan veel klanten zouden voor zijn betwijfel ik. Toch sympathiek dat een Marokkaanse moslima het opneemt voor de negertjes, tenslotte zijn dat haar zorgen niet. Misschien werkt dat omgekeerd ook?
Gelukkig is ze de 'moorkop' niet tegen gekomen...
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 21:07   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Alleen maar wat geld tellen doen wij hier. Als tegen 2020 Vlaams Belang nog niet aan de macht is verhuis ik naar Frankrijk of Duitsland ofzo.... Het is al veel te ver gekomen met dat uncle tom gedoe....
Als er nu één land is dat hyper politiekcorrect is, dan is het wel het huidige Duitsland. Herinnert u zich dan niet de vrij zure opmerking van Merkel over de Duitse identiteit?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 22:25   #47
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Feit is dat sommige categorieën van allochtone afkomst zich op hun beurt toch wel onverdraagzaam tonen. We hebben reeds de belachelijke heisa gehad rond Zwarte Piet. Nu gaat het over gebakjes. Wel, in Italië wordt een bepaald type van gebakje gemaakt dat zij zonder omhaal tette di monache noemen. Dus letterlijk: "nonnentetten". Niemand maalt daarom. Een variant is een min of meer gelijkaardig gebakje dat ze dan tette die Venere ("Venustetten") noemen. Die laatste benaming dook overigens ook even op in een dialoog tussen de vrouw van Mozart en zijn concurrent-componist Saglieri die haar gebakjes aanbood.

https://blog.giallozafferano.it/loti...a-infallibile/

Laatst gewijzigd door quercus : 2 februari 2018 om 22:27.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 22:52   #48
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Little sidenote: dat bepaalde Westerlingen niet eens toegeven dat het beledigend zou overkomen is uiting dat zij white supremacy als vanzelfsprekend ervaren. Too bad maar kleurtjes laten minder met zich sollen, with other words thumbs up 4that lady ^^

Laatst gewijzigd door bembem : 2 februari 2018 om 22:59.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 22:58   #49
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Anyway the days of white superpower zijn sowieso op hun einde want wie gaat het gele gevaar & co in a not so distant future evenaren... die zijn wel met iets meer dan hier, en een stuk beter georganiseerd
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 22:58   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Little sidenote: dat bepaalde Westerlingen niet eens toegeven dat het beledigend zou overkomen is uiting dat zij white supremacy als inherent ervaren. Too bad maar kleurtjes laten minder met zich sollen, with other words thumbs up 4that lady ^^
De vraag wordt hier niet gesteld, laat staan beantwoord. Wat is er nu toch zo beledigend aan "negerkop"? Is de naam van die versnapering soms gericht naar een persoon?

Of kleurtjes minder met zich laten sollen? Ik betwijfel het. Als ik hoor hoe vrouwen en meisjes in Thailand door vadsige westerlingen worden uitgebuit...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 23:05   #51
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vraag wordt hier niet gesteld, laat staan beantwoord. Wat is er nu toch zo beledigend aan "negerkop"? Is de naam van die versnapering soms gericht naar een persoon?

Of kleurtjes minder met zich laten sollen? Ik betwijfel het. Als ik hoor hoe vrouwen en meisjes in Thailand door vadsige westerlingen worden uitgebuit...
Als het niet beledigend is wat zit u zich dan weer te bemoeien. Ik zeg toch ook niet 'hallo kaaskop/bleekscheet' als ik een blanke tegenkom. Awel dat is juist hetzelfde. U wilt gewoon kleurtjes blijven bashen/behandelen als tweederangsburgers, duh.

Laatst gewijzigd door bembem : 2 februari 2018 om 23:05.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 23:07   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Als het niet beledigend is wat zit u zich dan weer te bemoeien. Ik zeg toch ook niet 'hallo kaaskop/bleekscheet' als ik een blanke tegenkom. Awel dat is juist hetzelfde. U wilt gewoon kleurtjes blijven bashen/behandelen als tweederangsburgers, duh.
U zit volledig verkeerd, want het gaat hier dus niet om een beledigende naam voor een... persoon. Wel over een naam voor een... versnapering.

Dus, leg mij maar eens uit hoe de naam van een versnapering beledigend kan zijn voor een persoon.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 23:08   #53
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vraag wordt hier niet gesteld, laat staan beantwoord. Wat is er nu toch zo beledigend aan "negerkop"? Is de naam van die versnapering soms gericht naar een persoon?

Of kleurtjes minder met zich laten sollen? Ik betwijfel het. Als ik hoor hoe vrouwen en meisjes in Thailand door vadsige westerlingen worden uitgebuit...

In de meeste culturen hebben namen van gebakjes met de ingrediënten te maken. Ik zie niet in waarom een chocolade gebakje met slagroom negerkop moet heten? Er is totaal geen verband tussen beiden. Dat ze er een gebak naast zetten van witte chocolade en dan witkop noemen.

Kleurtjes in België laten effectief steeds minder met zich sollen...

Laatst gewijzigd door Guinevere : 2 februari 2018 om 23:09.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 23:10   #54
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
... Wat is er nu toch zo beledigend aan "negerkop"? Is de naam van die versnapering soms gericht naar een persoon?
Als je het strikt, op de letter zou lezen, zou het beledigend kunnen zijn...

Maar als ik zie welk drama men er weer van maakt.....
Bedroevend soms.
Respect, verdraagzaamheid. Klein beetje meer maar, van beide kanten wel te verstaan.

Mij noemen ze soms ook kaalkop.
Mijn antwoord hierop is dan meestal 'nudist op hoog niveau. Da kunde gij niet zeggen hé !'.
Volia, en de kous is af.
Zo simpel als bonjour.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 23:12   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
In de meeste culturen hebben namen van gebakjes met de ingrediënten te maken. Ik zie niet in waarom een chocolade gebakje met slagroom negerkop moet heten? Er is totaal geen verband tussen beiden. Dat ze er een gebak naast zetten van witte chocolade en dan witkop noemen.
Ook u kan blijkbaar de vraag niet beantwoorden: waar zit het beledigend in die benaming van een versnapering?

Kom, geef nu eens enige argumenten. Ik zie immers niet in waarom ik jullie dictaat "het is een belediging" zomaar zou moeten aannemen. Als jullie het niet kunnen beargumenteren, laat dat op een schrijnende manier zien hoe vastgeketend jullie zitten aan allerlei vooroordelen.

En, mocht u het betwijfelen, ik heb geen enkel probleem met de naam "witkop" voor een versnapering uit witte chocolade.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 23:12   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Als je het strikt, op de letter zou lezen, zou het beledigend kunnen zijn...
Waarom? Argumenten?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 23:14   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
In de meeste culturen hebben namen van gebakjes met de ingrediënten te maken.
U kent dus echt niets van de Engelse keuken!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 23:18   #58
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U zit volledig verkeerd, want het gaat hier dus niet om een beledigende naam voor een... persoon. Wel over een naam voor een... versnapering.

Dus, leg mij maar eens uit hoe de naam van een versnapering beledigend kan zijn voor een persoon.
Omdat het een vrijgeleide is vr (al dan niet kwaadaardige)simpletons/primairen om racisme goed te praten.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 23:20   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Omdat het een vrijgeleide is vr (al dan niet kwaadaardige)simpletons/primairen om racisme goed te praten.
Dat is weer eens een onbewezen en al evenmin beargumenteerde uitspraak. Toon mij maar eens concreet aan hoe de twee met elkaar verband houden. Als u beweert dat het een vrijgeleide is, moeten er daar toch getuigenissen over bestaan, niet?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2018, 23:21   #60
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook u kan blijkbaar de vraag niet beantwoorden: waar zit het beledigend in die benaming van een versnapering?

Kom, geef nu eens enige argumenten. Ik zie immers niet in waarom ik jullie dictaat "het is een belediging" zomaar zou moeten aannemen. Als jullie het niet kunnen beargumenteren, laat dat op een schrijnende manier zien hoe vastgeketend jullie zitten aan allerlei vooroordelen.

En, mocht u het betwijfelen, ik heb geen enkel probleem met de naam "witkop" voor een versnapering uit witte chocolade.
We hebben geen vooroordelen. Het probleem is net dat er geen gebakjes witkop, kletskop, kaaskop, enz. heten. U zit effectief met een dubbel moraal.

Moest een Marokkaanse bakkerij plots kaaskopjes of witkoppen beginnen verkopen, dan zou het ook weleens kunnen dat iemand er aanstoot aan neemt.
Of ziet u bv. een zwarte bakker, een neger, zelf ook negerkoppen verkopen?

Laatst gewijzigd door Guinevere : 2 februari 2018 om 23:22.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be