Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 juli 2012, 00:41   #141
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
De meeste spirituele stromingen streven naar hetzelfde doel, nl de mystieke éénwording met de scheppingskracht.
Katharen, kabbalisten, gnostici, soefi’s, sjamanen enz, hebben daar zo hun eigen benamingen en teksten voor, maar de grondessentie van hun leer blijft dezelfde, nl: Alles is Een.
Niet alleen de stijl verschilt, ook de inhoud. Ik kots bv van de emotionele eenwording (rapture) in de christelijke stijl van de aanbidding van de Godheid. De stijl is daar aanbidding, de inhoud hoog emotioneel tot op het punt van hysterie. Not my cup of tea. Ik heb altijd zin, om dat hoogvliegersgedoe te "grounden"

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 juli 2012 om 00:42.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 01:22   #142
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Goden of geen Goden, we kunnen er geen ene moer meer door en we weten er geen ene fluit meer door. Dat is allemaal symbolisch taalgebruik.
Jezelf verliezen in iets is alleen veilig en heilzaam als je voordien al gezuiverd bent, anders verlies je je maar jezelf al te gemakkelijk ik beestachtigheden of laagheden.
De weg alleen al naar die ‘zuiverheid’ maakt krachten in de mens vrij (siddhi’s), die ten goede of ten kwade kunnen worden aangewend.
De keuze om met deze vrijgemaakte krachten het lichte of het duistere pad te bewandelen, is dan vooral een morele keuze.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 01:28   #143
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Niet alleen de stijl verschilt, ook de inhoud. Ik kots bv van de emotionele eenwording (rapture) in de christelijke stijl van de aanbidding van de Godheid. De stijl is daar aanbidding, de inhoud hoog emotioneel tot op het punt van hysterie. Not my cup of tea. Ik heb altijd zin, om dat hoogvliegersgedoe te "grounden"
Probleem met de Kerk is dat ze daar nog steeds het officiële dogma in stand houden, als zou god een slechts na de dood bereikbare externe entiteit zijn, ipv een vleesgeworden realiteit hic et nunc.
“Want, meneer de paus, zijn wij dan geen goden ?”

Enfin, daardoor hebben de kerkelijke dienaars geen weet van een millennia oude techniek, die hun seksuele energie kan omzetten in een spirituele verheffing, zoals de kundalini-techniek dat beoogt in oosterse visies.
(Daarmee doen ze hun gelofte van kuisheid geen geweld aan.)

En daarom, net zoals in de islam, kunnen orthodoxe gelovigen veelal niet omgaan met spontane ‘goddelijke’ ingevingen en diepgaande inzichten, die hun concepten en geconditioneerde begripsvermogen over god ver te boven gaat.
De grens tussen extase en hysterie is dan ook niet altijd even duidelijk.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be