Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moderne samenleving op zen jaren50 (nog mogelijk)
Ja 4 28,57%
Nee (jammer genoeg) 1 7,14%
Nee (gelukkig niet) 9 64,29%
Geen mening 0 0%
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 april 2005, 18:01   #1
vercetti
Minister
 
vercetti's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2004
Berichten: 3.032
Standaard Moderne samenleving op zen jaren50

Oudere mensen zeiden dat vroeger alles beter was. Lange tijd heb ik dit dikke onzin gevonden. Toen ik tijdens de 'paasblok' op een aflevering van anderetijden stootte, ben ik eens begonnen na te denken. Op het slot werd er iets gezegd dat de jaren50 maatschappij op een paar dingen goed was. Nu daar zit iets in. Vroeger kon je gewoon je fiets op straat zonder slot laten liggen. Kinderen konden uuuren op straat spelen, enz. Er zijn ook een paar nadelen aan. De zuilenmaatschappij, erg zedelijk,...
Zou het nog mogelijk zijn om een maatschappij te creëren waaraan zo weinig mogelijk nadelen zijn, en die de voordelen van de jaren50 met de huidige combineert (welvaart, computers, goede geneeskunde,...)

Voor wie de aflevering wil bekijken RealPlayer vereist.

smallband
breedband
__________________
http://www.petitiononline.com/08091988/
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.


vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2005, 18:29   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Oudere mensen zeiden dat vroeger alles beter was. Lange tijd heb ik dit dikke onzin gevonden. Toen ik tijdens de 'paasblok' op een aflevering van anderetijden stootte, ben ik eens begonnen na te denken. Op het slot werd er iets gezegd dat de jaren50 maatschappij op een paar dingen goed was. Nu daar zit iets in. Vroeger kon je gewoon je fiets op straat zonder slot laten liggen. Kinderen konden uuuren op straat spelen, enz. Er zijn ook een paar nadelen aan. De zuilenmaatschappij, erg zedelijk,...
Zou het nog mogelijk zijn om een maatschappij te creëren waaraan zo weinig mogelijk nadelen zijn, en die de voordelen van de jaren50 met de huidige combineert (welvaart, computers, goede geneeskunde,...)

Voor wie de aflevering wil bekijken RealPlayer vereist.

smallband
breedband
Bijlange niet.
De mentaliteit is gans anders geworden. Nu is het individu die telt, in de jaren 50 was het de groep, het werk, de stad , de straat, de kerk, het gezin en zo van die dingen die telden.
Zou jij nog vechten en sterven voor de eer van je vaderland? Zou jij nog een vlaggegroet doen?

Nu vragen ze zich af " is het wel mijn vaderland? Is het land niet van iedereen? Waarom zou de koningin geen sluier mogen dragen? Moet dat een belgische zijn, mag dat geen turkse zijn en waarom niet? " en zulke zaken maken het niet meer mogelijk dus.

Noem het maar gerust de verloren generatie want naar mijn mening is in onze gescheidenis nog nooit zoveel mensen samen geweest die vooral "niks" doen!
Er zijn ook nog nooit zoveel mensen geweest die zich vragen stelde over van alles. Noemen ze die van vroeger dom, geef ze nu toch wel gestalte aan wat "nog dommer" is aan het worden! Nu weten ze veel maar we gaan er wel van achteruit.

We zouden het eens moeten opzoeken eigenlijk.

Laatst gewijzigd door Mambo : 11 april 2005 om 18:45.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2005, 20:36   #3
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

mja, kmoet toegeven, ik ben nu 20 jaar maar iets in mij zegt me dat ik liever 25 jaar eerder was geboren...
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2005, 23:10   #4
Mephisto
Minister
 
Mephisto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Locatie: Gent
Berichten: 3.352
Standaard

Zou dit er iets mee te kmaken kunnen hebben:

"In 1990 bedroeg de bevolking ongeveer 5.200 miljoen en in 1950 ongeveer 2600 miljoen, zodat de bevolking over een periode van 40 jaar was verdubbeld. Blijkbaar bedroeg de halveringstijd in 1990 dus 40 jaar. In 1950 was de halveringstijd 80 jaar, omdat de bevolking in 1870 ongeveer 1.300 miljoen bedroeg."

[size=1]bron: bronnetje[/size]

Nu bedraagt het totaal ongeveer 6.500 miljoen (2005)
Prognose is, dat we de sterkste groei wel hebben gehad en dat we in 2050 ergens rond de 9.200 miljoen mensen zitten.
__________________
[size=4][/size][size=5]Het ontstaan van AIDS - belangrijk![/size]
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2005, 17:55   #5
vercetti
Minister
 
vercetti's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2004
Berichten: 3.032
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke
mja, kmoet toegeven, ik ben nu 20 jaar maar iets in mij zegt me dat ik liever 25 jaar eerder was geboren...
Soms heb ik dat ook. Raar eigenlijk.
__________________
http://www.petitiononline.com/08091988/
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.



Laatst gewijzigd door vercetti : 12 april 2005 om 17:55.
vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2005, 18:02   #6
herr fritz
Provinciaal Statenlid
 
herr fritz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2002
Locatie: zedelgem
Berichten: 624
Standaard

Aaaaah, is het niet fantastisch in deze tijd uw bestialiteiten te filmen en op het internet te plaatsen.
Of kinderen te kidnappen, ze verkrachten en levend te begraven zonder gelyncht te worden.
Zouden we die zaken wel durven opgeven?
__________________
herr fritz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2005, 19:07   #7
Mephisto
Minister
 
Mephisto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Locatie: Gent
Berichten: 3.352
Standaard

Eerlijk gezegd geloof ik niet meer in de 'zorgzame maatschappij'. Ze is te log, te groot geworden. We hebben het draagvlak er niet meer voor. Mensen kennen hun eigen buren niet meer, mede dóór die zorgzame maatschappij!!!

We moeten volgens mij een stap terug, naar 'zorgen voor je naasten', alvorens we een stap verder kunnen nemen.
__________________
[size=4][/size][size=5]Het ontstaan van AIDS - belangrijk![/size]
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2005, 19:12   #8
PAJOT
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Berichten: 6.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Eerlijk gezegd geloof ik niet meer in de 'zorgzame maatschappij'. Ze is te log, te groot geworden. We hebben het draagvlak er niet meer voor. Mensen kennen hun eigen buren niet meer, mede dóór die zorgzame maatschappij!!!

We moeten volgens mij een stap terug, naar 'zorgen voor je naasten', alvorens we een stap verder kunnen nemen.
Inderdaad. Daarvoor bestaat ook een schone naam : SOLIDARISME !
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2005, 19:18   #9
doubled
Burgemeester
 
doubled's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2004
Locatie: andromeda
Berichten: 552
Standaard

wie wil nu terug naar de jaren 50 dit vind ik een belachlijke vraag of peiling
doubled is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2005, 19:35   #10
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door herr fritz
Aaaaah, is het niet fantastisch in deze tijd uw bestialiteiten te filmen en op het internet te plaatsen.
Of kinderen te kidnappen, ze verkrachten en levend te begraven zonder gelyncht te worden.
Zouden we die zaken wel durven opgeven?
Onzin, die zaken gebeurden evengoed in de jaren '50, maar toen werd aan zo'n dingen zelden ruchtbaarheid gegeven.

Dan leef ik toch 1000 x liever nu.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2005, 20:20   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Onzin, die zaken gebeurden evengoed in de jaren '50, maar toen werd aan zo'n dingen zelden ruchtbaarheid gegeven.

Dan leef ik toch 1000 x liever nu.
In de jaren 50 gebeurde dat niet!
Misschien eens een boer die zijn koe pakte of zo maar dat was altijd geweten bij de biecht op zondag.
En de meid (ge weet of ge weet dat niet maar vroeger droegen de vrouwen nog geen onderbroeken) moest wel af en toe eens bukken voor de meester maar geen één die kwam klagen. Er stond daar ook zo geen leeftijd op trouwens.

Dus de vraag is; waarom klagen ze er nu wel over en vroeger niet?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2005, 21:36   #12
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

ach ja die nostalgie toch.
heb er soms ook wel eens last van.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2005, 21:47   #13
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Hoe oud zijn de mensen hier dan dat ze nog actief de jaren '50 hebben meegemaakt???
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2005, 21:51   #14
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Hoe oud zijn de mensen hier dan dat ze nog actief de jaren '50 hebben meegemaakt???
ik heb ze in alle geval niet meegemaakt maar toch kan je die nostalgie hebben van vroeger moet het beter geweest zijn - die natuurlijk subjectief is.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 12 april 2005 om 21:52.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2005, 22:05   #15
doornroosje
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 25 maart 2004
Berichten: 2.578
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
ik heb ze in alle geval niet meegemaakt maar toch kan je die nostalgie hebben van vroeger moet het beter geweest zijn - die natuurlijk subjectief is.
Ik heb ze wel meegemaakt als kind,er was minder als nu maar we wisten het niet,en we leefden goed met wat we hadden.
De maatschappij was in ieder geval niet zo koud als nu,en wij konden zonder problemen rondcrossen op straat en het egoistische was voorbehouden voor de hogere heren.
t'zal wel met sentiment te maken hebben,maar voor mij was het een mooie tijd.
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2005, 22:11   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
Ik heb ze wel meegemaakt als kind,er was minder als nu maar we wisten het niet,en we leefden goed met wat we hadden.
De maatschappij was in ieder geval niet zo koud als nu,en wij konden zonder problemen rondcrossen op straat en het egoistische was voorbehouden voor de hogere heren.
t'zal wel met sentiment te maken hebben,maar voor mij was het een mooie tijd.
Het was niet beter of slechter denk ik.
Mensen waren content met wat ze hadden, en nu eigenlijk niet meer. Misschien iets beter op dat vlak althans.
Het enige dat ik ambetant vond vroeger waren die kachels met kolen en dat tegen de tijd dat de klas warm was we weer naar huis konden gaan.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2005, 22:21   #17
doornroosje
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 25 maart 2004
Berichten: 2.578
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Het was niet beter of slechter denk ik.
Mensen waren content met wat ze hadden, en nu eigenlijk niet meer. Misschien iets beter op dat vlak althans.
Het enige dat ik ambetant vond vroeger waren die kachels met kolen en dat tegen de tijd dat de klas warm was we weer naar huis konden gaan.
Bij mijn grootouders was er een leuvense stoof,die kon nochtans nogal van katoen geven,maar ge moest ze inderdaad altijd aansteken of de vlam erin houden.
Ik denk wel dat onze generatie met minder tevreden was,nu hebben ze veel meer,maar zijn ze wel gelukkiger?

Laatst gewijzigd door doornroosje : 12 april 2005 om 22:21.
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2005, 22:35   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

't is een beetje een probleem van overconsumptie denk ik.
Niet alleen materialistisch, maar ook psychologisch moet men tegenwoordig alles in vraag stellen. Kopzorgen dus!
En kopzorgen zijn slecht voor ...uw seksleven om zo maar één te noemen. Hebt ge nu al twee zorgen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2005, 23:05   #19
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

zeg maar ff tussendoor
dat geklooi met die stoof
dat heb ik ook meegemaakt hoor
anno 1999 of zoiets

s morgens in de winter ijs en ijs koud
en dan eerst hout moeten hakselen om dat ding aan te steken
en dan een potje op de stoof warm gemaakte chocomel
en in de vlammmekes kijken = tenminste nen TV waar ge van ontspant ipv u ervan op te jutten in alle rottigheid die er overal gebeurt of zoiets

ik heb denk ik mijn eigen fifties meegemaakt
maar dan zonder de zedelijke shit erbij
wel andere shit !
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 00:37   #20
Internaut
Banneling
 
 
Internaut's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Locatie: VL
Berichten: 2.761
Standaard

De tijden waar kinderen op school slaag kregen door de leerkracht en er thuis een ijzeren opvoeding heerste leek me niet bepaald prettig vergeleken met nu.
Nu is het leven makkelijker door de technologie ook (wasmachine, tv, internet enz) zaken die je allemaal vroeger niet had. Dat zijn gewoon oude bompa's die dat zeggen, kan zijn dat als wij ouder worden we dat ook gaan zeggen over begin jaren 2000 maar tijden evolueren. Men moet vooruit kijken, niet achteruit.
Als je ziet dat 84% van de Belgen (onderzoek) zich gelukkig verklaart dan denk ik niet dat het nu zoveel slechter is...

Laatst gewijzigd door separatist : 13 april 2005 om 00:37.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be