Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 november 2020, 19:59   #7121
HOUZEE !
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 4.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Heb dat gevraagd aan een bevriend urgentiearts in Antewerpen.
Volgens hem kan makkelijk de helft van de patiënten (hi spreekt weliswaar over hun ziekenhuisgroep) op een gewone kamer liggen. Ze staan vaak onder observatie uit voorzorg en krijgen eventueel extra zuurstof. De andere helft zou er wel thuishoren, wegens beademing of extra complicaties.
Zoals Wilmes. Die lag daar ook maar uit voorzorg.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 20:16   #7122
Jan Janssen
Minister-President
 
Geregistreerd: 10 december 2016
Berichten: 5.165
Standaard

Sommige durven het wel aan.

https://www.hln.be/buitenland/in-zwi...npak~aa7873d8/
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 20:35   #7123
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Als ik dat goed begrijp, dan zou de meest verstandige strategie dan toch moeten zijn (toch na deze waanzin ), om vanuit deze lockdown de maatschappij stapsgewijs open te maken, en telkens wanneer een piek bereikt is, ASAP te versoepelen, net zoveel als nodig is om weer een significante opflakkering en bijhorende piek te hebben. De zomer is dan eigenlijk zo'n beetje de spelbreker.
Zoals steeds is "de beste strategie" een compromis tussen vele zaken, moet haalbaar zijn, en binnen de haalbare manieren van doen, die met de beste kosten baten verhouding.

Er zijn twee klassen aanpakken: die zonder, en die met groepsimmuniteit.

Die zonder:

- Ideaal is het natuurlijk om de epidemie aan de bron te smoren. Maar dat was onze affaire niet.

- De epidemie buiten houden is denkbaar, maar het wil wel zeggen dat je dan heel hermetisch moet afsluiten, en dat kan een zodanig grote kost hebben als dat lang duurt, dat het ook niet doenbaar is. Bovendien is het riskant: 1 lekje en het is omzeep.

- Als je zoals de Zuid-Koreanen bekwaam bent om trace-and-isolate te doen, dan is dat veruit het beste: uw maatschappij lijdt daar niet onder, er zijn enkel strenge regels voor die paar mensen die ziek zijn, en die snel opgespoord moeten worden. Maar we hebben bewezen (samen met veel westerse landen) van dat niveau van bekwaamheid niet aan te kunnen.

- je kan, als het bovenstaande niet gaat, ook geregeld, om de paar weken, gans de bevolking testen, en alle gevallen in quarantaine zetten. Dat is duurder en lastiger dan de Z-K aanpak, maar is robuuster. Je hangt niet af van een heel efficiente methode. Om de paar weken ga je gewoon met een groot sleepnet alle zieken eruit halen. Je gaat er missen, die gaan weer nieuwe vertrekpunten vormen, maar dat is niet erg, die vind je de volgende keer. Deze techniek is "lomper" dan die van Z-K, maar is veel minder delikaat, en kan werken. Alleen moet je gigantisch investeren in test capaciteit. Dat moeten industriele bedoeningen zijn, om gans uw bevolking om de paar weken te testen. Ik denk dat we dat hadden kunnen doen. Hadden we dat deftig georganiseerd, en hadden we industriele manieren gehad om sneltesten door te voeren.

Dat is het ongeveer.

Alle andere technieken zijn "groepsimmuniteit" gebaseerd.

- De eenvoudigste is gewoon dat de bevolking risico's neemt als functie van hun eigen "risico". Ouderen zijn voorzichtiger dan jongeren. Het grote probleem is dat uw risico serieus verandert naargelang er ziekenhuis capaciteit is of niet om U op te vangen. Ik heb daar een paar voorstellen voor gedaan, door aan die mensen die in de mogelijkheid zijn om zich te isoleren, en die risico lopen, diets te maken dat ze uit triage zullen vallen als ze geen gebruik maken van die mogelijkheid en er overbezetting is. Ik noem dat de "Zweedse aanpak", de mensen hun keuzes laten maken en hen daar de gevolgen laten voor dragen. Volgens mij regelt dat zichzelf, maar het kan, bij een "domme" bevolking, aangeven tot een slachtpartij. In de mate dat de ziekenhuizen vol geraken, passen de mensen meer en meer op, en als het ontspannen is in de ziekenhuizen, viert men feest.

- Je kan ook het feest-paniek-feest-paniek systeem gebruiken, waarbij je gewoon alles vrij laat, tot het paniek is want de ziekenhuizen raken vol, een lockdown doet of zo, tot er weer plaats is in de ziekenhuizen, weer alles vrij laat, en zo voort. Dat is de universele techniek die het snelste naar groepsimmuniteit gaat zonder de ziekenzorg totaal te overrompelen, maar met zowel veel doden, als toch wel veel maatschappelijke schade door de lockdowns. Het nadeel is immers dat iedereen gelijk behandeld wordt, terwijl sommigen meer lijden onder de ziekte, en anderen meer lijden onder de maatregelen, wat dus extra schade en extra kosten veroorzaakt.

- Wat wij doen is nutteloze-maatregelen/paniek/nutteloze-maatregelen/paniek. Dat is hetzelfde als hierboven maar met nog veel meer nutteloze schade. Het is waarschijnlijk de slechtst denkbare manier.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 20:38   #7124
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Ja ik weet alleen dat ze in de eerste golf veel mensen in kunstmatige coma hebben gelegd terwijl ze beademt werden. Ik vraag me gewoon af hoeveel werk je hebt met ne slapende mens?
Terwijl ze beademt werden ?
Als je beademd wordt, slaap je dan ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 20:52   #7125
Jan Janssen
Minister-President
 
Geregistreerd: 10 december 2016
Berichten: 5.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Terwijl ze beademt werden ?
Als je beademd wordt, slaap je dan ?
Ja had het ook al zelf gezien. Mijn vader zou me een lap rond men oren geven. Dat is ook een taalpurist. Kinderen zijn allemaal rekenknobbels, zullen we van ons moeder hebben.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2020, 23:23   #7126
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Op papier ja, alle evenementen zijn verboden en de cantons kunnen eigen beslissingen nemen. Dan kun je evengoed hier geen maatregelen treffen maar burgemeesters wel de vrije hand geven. Tja
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2020, 12:40   #7127
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.267
Standaard

Belgische experts goed bezig...

Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2020, 12:44   #7128
schietboog
Minister
 
schietboog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juli 2008
Berichten: 3.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Belgische experts goed bezig...

En toch hoor je in de media nooit één kritische vraag over de aanpak van die experts.
Hun maatregelen zijn perfect en het is allemaal de schuld van de bevolking.
__________________
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2020, 12:51   #7129
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Belgische experts goed bezig...
het komt natuurlijk voor een groot deel door onze "unieke" manier van tellen, maar ook dat is uiteindelijk te wijten aan onze kwakzalvers van experts.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2020, 13:16   #7130
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen
Ja ik weet alleen dat ze in de eerste golf veel mensen in kunstmatige coma hebben gelegd terwijl ze beademt werden. Ik vraag me gewoon af hoeveel werk je hebt met ne slapende mens?
Terwijl ze beademt werden ?
Als je beademd wordt, slaap je dan ?
Bij gewone beademing kan je zowel waker zijn als slapen.
Bij beademing via incubatie, word je in kunstmatige coma gebracht en dan is constante monitoring een noodzaak.
Tijdens die kunstmatige coma moet men heel veel opvolgen.
Je krijgt voeding via baxters.
Je krijgt een urine-sonde.
Je moet lichamelijke beweging krijgen.
Je moet gewassen en geschoren worden.

Maar de werkdruk is nog steeds slechts een 1/10 van de werkdruk men heeft als men in een fabriek aan de productie staat.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2020, 14:08   #7131
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.267
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
het komt natuurlijk voor een groot deel door onze "unieke" manier van tellen, ...
Zo uniek is die niet. Veel staten in de VS, het VK, Spanje, Irak en Hongarije bv tellen zelfs nog iets ruimer dan Belgie.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2020, 14:22   #7132
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Belgische experts goed bezig...

YESSS !!! WE ARE THE CHAMPIONS.

NOBODY FUCKS BELGIANS.

Take this, Peru
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2020, 14:22   #7133
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Maar let op: wij zijn misschien het eerste Europese land met groepsimmuniteit !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2020, 14:53   #7134
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Maar de werkdruk is nog steeds slechts een 1/10 van de werkdruk men heeft als men in een fabriek aan de productie staat.

Dat is nu eens letterlijk appelen met peren vergelijken.

Ik ken ook zo ééntje

De werkdruk in een Belgische productie fabriek is slechts 1/10 van de werkdruk men heeft in een Afrikaanse kopermijn.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2020, 15:06   #7135
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
De werkdruk in een Belgische productie fabriek is slechts 1/10 van de werkdruk men heeft in een Afrikaanse kopermijn.
Wel, dat is de natuurlijke orde der dingen he
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2020, 15:15   #7136
Jan Janssen
Minister-President
 
Geregistreerd: 10 december 2016
Berichten: 5.165
Standaard

Als ik de grafiek kijk van de dagelijkse besmetting, dan moet de echte top van de besmettingen nog voor de 27ste oktober zijn geweest, nl 24 of 25st maximum.
Als je kijkt dat elk weekend bijna niet getest wordt, maar de besmettingen er wel moeten zijn, dan moet je om het gat dicht te maken aan de rechtse kant besmettingen lenen. Als je zo begint dan zie je dat de top zeker vroeger dan de 27ste moet liggen.

Als je hetzelfde doet met het gat bij weekend 1 november, dan zou je zien dat de cijfers al heel hard gedaald waren, toen ze afkwamen met de maatregelen om alle winkels te sluiten.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg daily case.jpg‎ (39,9 KB, 32x gelezen)
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2020, 15:24   #7137
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Als ik de grafiek kijk van de dagelijkse besmetting, dan moet de echte top van de besmettingen nog voor de 27ste oktober zijn geweest, nl 24 of 25st maximum.
Als je kijkt dat elk weekend bijna niet getest wordt, maar de besmettingen er wel moeten zijn, dan moet je om het gat dicht te maken aan de rechtse kant besmettingen lenen. Als je zo begint dan zie je dat de top zeker vroeger dan de 27ste moet liggen.

Als je hetzelfde doet met het gat bij weekend 1 november, dan zou je zien dat de cijfers al heel hard gedaald waren, toen ze afkwamen met de maatregelen om alle winkels te sluiten.
Men heeft dat doodgewoon gedaan om Frankrijk na te apen he. Meer is daar niet aan.

Het probleem is dat de Franse golf achterloopt op de Belgische. Hierdoor heeft Belgie om totaal zotte redenen misschien de perfecte beslissing genomen op het juiste moment, maar ik ben er gerust in dat ze het nadien verknoeien.

Hier in Frankrijk is men gewoon te vroeg maatregelen gaan nemen, waardoor het allemaal moeizaam zal gaan.

Bovendien gaat men hier morgen misschien weer de scholen sluiten, helemaal niet om sanitaire redenen, maar omdat de onderwijsvakbonden hier aan het staken gegaan zijn, en een heel vuil spel spelen. Om hen het gras onder de voeten te snijden, kan het goed zijn dat men de scholen gaat sluiten: ga altijd maar eens staken dan

Met een beetje "chance" snappen ze dat niet in Belgie en gaan ze daar totaal nutteloos ook de scholen verder sluiten, dat zou perfect passen in de gangbare idiotie.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 november 2020 om 15:24.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2020, 15:37   #7138
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat is nu eens letterlijk appelen met peren vergelijken.

Ik ken ook zo ééntje

De werkdruk in een Belgische productie fabriek is slechts 1/10 van de werkdruk men heeft in een Afrikaanse kopermijn.
De werkdruk in Afrikaanse kopermijnen ligt anders vrij laag.
Maar ik vraag mij af, waarom men zit te verkondingen dat in de ziekenhuizen corona een hoge werkdruk heeft?
Want die werkdruk word door de IC-coronapatiënten niet verhoogd tegenover andere IC-patiënten.
Integendeel, terwijl andere IC-patiënten vaak niet langer dan 2?*3 dagen op IC liggen en men daarna heel de boel moet reinigen en ontsmetten, om een nieuwe patiënt in het vrij gekomen bed te leggen, blijven de IC-coronapatiënten vaak 2?*3 weken op IC liggen.
Terwijl de meeste gewone patiënten vaak wonden hebben die moeten verzorgd worden na een ongeval en operatie, hebben de coronapatiënten die niet.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2020, 15:52   #7139
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De werkdruk in Afrikaanse kopermijnen ligt anders vrij laag.
Maar ik vraag mij af, waarom men zit te verkondingen dat in de ziekenhuizen corona een hoge werkdruk heeft?
Want die werkdruk word door de IC-coronapatiënten niet verhoogd tegenover andere IC-patiënten.
Integendeel, terwijl andere IC-patiënten vaak niet langer dan 2?*3 dagen op IC liggen en men daarna heel de boel moet reinigen en ontsmetten, om een nieuwe patiënt in het vrij gekomen bed te leggen, blijven de IC-coronapatiënten vaak 2?*3 weken op IC liggen.
Terwijl de meeste gewone patiënten vaak wonden hebben die moeten verzorgd worden na een ongeval en operatie, hebben de coronapatiënten die niet.
Ik geloof je best maar ik ken die wereld niet .

Maar goed het ene beroep is moeilijk te vergelijken met het andere.

Een ganse dag op een stoel zitten en totaal niks doen stijl museumbewaker zal voor sommige mensen een droom zijn maar voor vele anderen een hel.

Je hebt ook andere verantwoordelijkheden als verpleegkundige en of arts dan als bandarbeider.
Iedere job heeft zijn eigen specificaties en vereisten en ieder werk moet gedaan worden.

Van het ogenblik men zijn werk naar behoren doet verdiend men respect.

Trouwens wat is hard werken ? Sommige politici beweren ook dat ze hard werken

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 november 2020 om 16:00.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2020, 16:24   #7140
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik geloof je best maar ik ken die wereld niet .

Maar goed het ene beroep is moeilijk te vergelijken met het andere.

Een ganse dag op een stoel zitten en totaal niks doen stijl museumbewaker zal voor sommige mensen een droom zijn maar voor vele anderen een hel.

Je hebt ook andere verantwoordelijkheden als verpleegkundige en of arts dan als bandarbeider.
Iedere job heeft zijn eigen specificaties en vereisten en ieder werk moet gedaan worden.

Van het ogenblik men zijn werk naar behoren doet verdiend men respect.

Trouwens wat is hard werken ? Sommige politici beweren ook dat ze hard werken
Ik ken de verschillende werelden wel.
Daardoor kan ik dus wel vergelijkingen maken.
Ook in de verantwoordelijkheden.
En hoewel vaak door andere genegeerd, ligt de verantwoordelijkheid van een bandwerker vaak zelfs hoger dan die van een verpleegkundige.
Een kleine fout of onoplettendheid van een productiearbeider kan verschillende mensenlevens tegelijk kosten, bij een verpleegkundige enkel dat van de behandelde patiënt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be