Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 maart 2009, 12:40   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard VB : boycot van het boek "Inch Allah" voorbode van officiële boekverbrandingen

Filip Dewinter: “De boycot van het boek “Inch’Allah? De islamisering van Europa” betekent dat de index, de zwarte lijst van verboden boeken, terug wordt ingevoerd. Nu is het alleen nog wachten op een officiële boekverbranding…”

Ondanks de grote persaandacht voor het boek “Inch’Allah? De islamisering van Europa” van Filip Dewinter weigeren de boekhandelketens De Standaard en Fnac om het boek te koop aan te bieden in hun winkels. Ondanks het feit dat vele klanten van de twee boekhandelketens zich bij hun vertrouwde Fnac- of De Standaard-winkel aanbieden om het boek te kopen, wordt het boek niet in de winkels aangeboden en rechtstreeks aan de klant verkocht. Enkel op uitdrukkelijke vraag en op bestelling kan men in de Standaard Boekhandel en Fnac het boek verkrijgen. De inkoopcentrale van Club NV neemt het boek niet in omwille van het zogenaamde ‘extreemrechtse karakter’. Ook andere ketens zoals Co-Libro, ECI-Shop NV weigeren om het boek centraal in te nemen.

De Uitgeverij Egmont krijgt dan ook dagelijks tientallen telefoons, e-mails en brieven van klanten van De Standaard, Fnac en van kranten- en boekhandels die zich beklagen over het feit dat hun boekhandel waar ze meestal al jaren trouwe klant zijn het boek van Dewinter boycot. De Uitgeverij Egmont is niet te spreken over de boycot van het boek “Inch’Allah? De islamisering van Europa”. Op basis van welk recht beslissen boekhandelketens om het boek van de ene politicus wel en het boek van een andere politicus niet te verkopen of te verspreiden? Het moet voor de verkopers van boekhandels bijzonder pijnlijk zijn om vele honderden klanten de deur te moeten wijzen en telkens opnieuw –zonder de klanten te moeten beledigen- te moeten uitleggen dat het boek niet ter beschikking is.

Filip Dewinter is duidelijk: “Dat uitgerekend boekhandels die moeten opkomen voor het vrije woord en de vrijheid van meningsuiting boeken en auteurs op een zwarte lijst plaatsen, is ondemocratisch en onverantwoord. De boycot van “Inch’Allah? De islamisering van Europa” betekent in de praktijk dat de index voor verboden boeken terug ingevoerd wordt. Nu is het blijkbaar alleen nog wachten op een officiële boekverbranding…”

Karim van Overmeire Filip Dewinter

Voorzitter Raad van Bestuur Uitgeverij Egmont Vlaam volksvertegenwoordiger

Bart Debie
Medewerker Perskamer
Vlaams Belang
[email protected]



Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2009, 12:54   #2
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Zoals in dit bericht aangegeven is het boek vrij verkrijgbaar en zelfs bij EcI, Fnac, Club
en andere ketens te bestellen. Een tip aan de uitgeverij FDW zelvers : probeer het in de etalages in Nederland te krijgen , ik geloof dat de BTW op boeken daar lager ligt en de fervente lezers van politiek geschrijf daar graag hun voordeel mee zullen doen.

Wel merkwaardig dat de "grote boekenketens" in Vlaanderen niet benauwd zijn van een boycot van de sympathisanten en leden van uw partij of schatten ze de intellectuele behoeften van die mensen foutief in ?
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2009, 14:57   #3
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

In Nederland heeft men een 'Centraal Boekhuis'. Als je boek daar ligt dan hebben winkels geen moeite om het te bestellen.
Is het anders dan moeten ze moeite doen.
Ik zal eens zien of ik het in mijn academische boekhandel kan bestellen.
Laatst ben ik van boekhandel veranderd omdat academische boekhandel Selexy het boekje met cartoons van Gegorius Nekschot niet verkocht en beweerden dat het uitverkocht was en niet herdrukt zou worden. Dat was een leugen. Bij mijn nieuwe boekwinkel werd het gewoon besteld en geleverd diezelfde week.
Ja, censuur op boeken is ook in Nederland doorgedrongen.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2009, 15:37   #4
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

In Nederland is sinds 1997 zelfs Mein Kampf verboden. Doch, in 2007 werd een wetsvoorstel om het verkoop van dat boek terug toe te staan op de valreep tegengehouden.

Wel geschift dat sommige boekenhandelszaken collaboreren met nog kleinzerigere censuur.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 maart 2009 om 15:38.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2009, 15:53   #5
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Ik ben even langs gefietst bij mijn boekhandel en het boek staat niet in 'de catalogus'. Ze konden het wel bestellen via internet bij de uitgeverij maar aangezien zij ook willen verdienen is het goedkoper voor me om het zelf bij de uitgeverij te bestellen. Aldus.
En Mein Kampf: daarvoor moet je bij de het boekenwinkeltje in de Turkse moskee zijn. Bezwaar: ze hebben alleen de Turkstalige versie.

Laatst gewijzigd door Mahalingam : 19 maart 2009 om 15:55.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2009, 16:01   #6
Kritische Theorie
Gouverneur
 
Kritische Theorie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2008
Berichten: 1.157
Standaard

Was de oprichter van fnac geen trotskist?
__________________

Kritische Theorie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2009, 16:14   #7
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Ook de negationismewet is in dit bedje ziek...
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2009, 16:23   #8
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
De Uitgeverij Egmont krijgt dan ook dagelijks tientallen telefoons, e-mails en brieven van klanten van De Standaard, Fnac en van kranten- en boekhandels die zich beklagen over het feit dat hun boekhandel waar ze meestal al jaren trouwe klant zijn het boek van Dewinter boycot.
Als die mensen een klacht hebben over de dienstverlening van Belgacom dan bellen ze ook naar de klachtendienst van Telenet zeker?
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2009, 16:46   #9
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Ik ben even langs gefietst bij mijn boekhandel en het boek staat niet in 'de catalogus'. Ze konden het wel bestellen via internet bij de uitgeverij maar aangezien zij ook willen verdienen is het goedkoper voor me om het zelf bij de uitgeverij te bestellen. Aldus.
En Mein Kampf: daarvoor moet je bij de het boekenwinkeltje in de Turkse moskee zijn. Bezwaar: ze hebben alleen de Turkstalige versie.
Nonsens. MK is in Belgie volkomen vrij verkrijgbaar, en ligt geregeld te koop in de doosnee tweedehands boekenwinkel. Zelfs een keten als De Slegte biedt hem geregeld aan.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2009, 17:00   #10
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

dat was even onduidelijk van me.
Ik berichtte over de situatie in Nederland.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2009, 17:08   #11
DSC
Lokaal Raadslid
 
DSC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2009
Locatie: Limburg
Berichten: 391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Zoals in dit bericht aangegeven is het boek vrij verkrijgbaar en zelfs bij EcI, Fnac, Club
en andere ketens te bestellen.

Dus het is een 'verboden boek' maar ge kunt het toch bestellen...

Dan is er geen probleem denk ik, kpeins dat Philippe Dewinter niet liever heeft dan zo'n reclamecampagne van de boekhandels

Enen tip nog voor hem: vraag aan Gerolf of hij zijn republikeinse vriendjes in de States eens wilt bellen. Dan kunde Palin en consoorten eens vragen hoe dat zit met die boekverbrandingen...
__________________
Het enige alternatief voor ideologie is populisme.
DSC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2009, 17:09   #12
DSC
Lokaal Raadslid
 
DSC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2009
Locatie: Limburg
Berichten: 391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Een tip aan de uitgeverij FDW zelvers : probeer het in de etalages in Nederland te krijgen , ik geloof dat de BTW op boeken daar lager ligt en de fervente lezers van politiek geschrijf daar graag hun voordeel mee zullen doen.
Niet aan te raden: Geert Wilders verbiedt ook graag boeken...
__________________
Het enige alternatief voor ideologie is populisme.
DSC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2009, 17:13   #13
thefishdoesntthink
Gouverneur
 
thefishdoesntthink's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 januari 2009
Locatie: are
Berichten: 1.094
Standaard

Dien boek ga goe verkopen nu, goe gezien. Slimme gast dien Filip.
__________________
because the fish knows everything.
thefishdoesntthink is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2009, 17:36   #14
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
In Nederland heeft men een 'Centraal Boekhuis'. Als je boek daar ligt dan hebben winkels geen moeite om het te bestellen.
Is het anders dan moeten ze moeite doen.
Ik zal eens zien of ik het in mijn academische boekhandel kan bestellen.
Laatst ben ik van boekhandel veranderd omdat academische boekhandel Selexy het boekje met cartoons van Gegorius Nekschot niet verkocht en beweerden dat het uitverkocht was en niet herdrukt zou worden. Dat was een leugen. Bij mijn nieuwe boekwinkel werd het gewoon besteld en geleverd diezelfde week.
Ja, censuur op boeken is ook in Nederland doorgedrongen.
er is een vetrschil tussen commercie en censuur...

Boekenwinkels zijn commerciële ondernemingen : die verkopen dus gelijk wat of verkopen niet wat ze niet willen verkopen

censuur is een onding van "de overheid" of "een kerk" om een boek of tijdschrift gewoon te verbieden..

Indien ik een boek uitgeef en de reguliere boekhandel wenst het niet te verkopen, komt het de winkel niet in. Zo is de totale Esperantoliteratuur niet in de reguliere boekhandel verkrijgbaar... Maar natuurlijk wel bestelbaar bij je lokale esperantoiclub of het wereldhoofdkwartier in Rotterdam..

Is dit een kwestie van censuur ? Het is hooguit een kwestie van commercie
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2009, 17:41   #15
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kritische Theorie Bekijk bericht
Was de oprichter van fnac geen trotskist?
Nope. Twee trotskisten. Maar goed. Wie in Frankrijk is geen trotskist geweest.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2009, 20:41   #16
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
er is een verschil tussen commercie en censuur...

Boekenwinkels zijn commerciële ondernemingen : die verkopen dus gelijk wat of verkopen niet wat ze niet willen verkopen

censuur is een onding van "de overheid" of "een kerk" om een boek of tijdschrift gewoon te verbieden..

Indien ik een boek uitgeef en de reguliere boekhandel wenst het niet te verkopen, komt het de winkel niet in. Zo is de totale Esperantoliteratuur niet in de reguliere boekhandel verkrijgbaar... Maar natuurlijk wel bestelbaar bij je lokale esperantoiclub of het wereldhoofdkwartier in Rotterdam..

Is dit een kwestie van censuur ? Het is hooguit een kwestie van commercie
Laat ik je wat meer details geven en zien of het commercie-argument nog door je gebruikt wordt.

Nekschot is een cartoonist die in de vroege ochtend door een ploeg van 7 agenten van zijn bed werd gelicht. Zijn computer, zijn tekeningen en zijn tekenpennen zijn in beslag genomen door de justitie als bewijsmateriaal. Hij werd in het cachot gegooid. Dit is in Nederland sinds 1943 niet meer gebeurt.
Hij vreest nu dat als er een rechtszaak komt hij zijn anonimiteit verliest en dat hij dan moet onderduiken voor zijn veiligheid want burgers krijgen weinig politie bescherming. Op zijn hoogst rijdt er een politiewagen 's nacht om de 2 uur door de straat om onraad te bespeuren. Nekschot is namelijk zeer gehaat bij de linksen en bij de allahtonen.
Nekschot is wel op de TV geweest in nederland en Denemarken maar gehuld in een allesbedekkenden burka. Zelfs geen ogen te zien!
http://www.youtube.com/watch?v=LTato...layer_embedded
Zijn boek is gewoon via de normale kanalen te bestellen door boekwinkels: er is niets afwijkend aan vcergeleken met 10.000-en andere boeken.

Het kan voorkomen dat een Christelijke boekwinkel in de Bible-belt de klant zegt: dat boek verkopen wij niet. Dat vinden wij een vreselijk boek.
Dat is eerlijk en recht door zee.

De frima Selexyz waar ik het over had is een samenvoeging van een aantal academische boekhandels. Er zijn een paar extra lagen managers gekomen. En managers doen niets liever dan 'beleid' maken ofwel zich nodeloos met van alles bemoeien.
Dat er in hun database dus een foutje sluipt kan voorkomen. Dat kan hersteld worden. Maar diverse mensen hebben in die boekwinkels naar het boek gevraagd en nul op rekest gekregen. Een paar zijn later naar die winkel terug gegaan en hebben over het foutje verteld. Die fout zit momenteel nog altijd in hun database. Slampamperij van het management?

Commercieel gezien is ieder verkocht boek gunstig. Ze verdienen in verhouding net zo veel aan het boek van Nekschot als aan ieder ander besteld boek. Maar de facto leveren ze niet. Is dit een commercieel zinnige beslissing voor een academische boekhandel?
Maar we hebben internet dus zo raakt zo'n akkefietje bij veel mensen bekend. Ik ben niet de enige die klant af is bij ze.

Nu kan je beweren dat het commercieel wel een juiste beslissing is om het boek niet te verkopen omdat anders de kans groot is op protesten, bedreigingen e.d. vanuit bepaalde hoek. Maar daar is tot op heden geen aanwijzing voor. Maar ja, "better safe then sorry ?

Is het in de haak dat een academische boekhandel een aantal in bepaalde kringen als 'onwenselijke' dan wel "Entartete" boeken niet verkoopt en bovendien daar niet eerlijk over is?

Laatst gewijzigd door Mahalingam : 19 maart 2009 om 20:51.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2009, 01:02   #17
Kritische Theorie
Gouverneur
 
Kritische Theorie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2008
Berichten: 1.157
Standaard

Een kleine bemerking:

Citaat:
yelloman:

inkoopcentrale van De Standaard en Fnac (Club NV) neemt het boek niet in omwille van het extreemrechtse karakter. Ook andere ketens zoals Co-Libro en ECI-Shop NV weigeren om het boek aan te bieden. "Inch'Allah? De islamisering van Europa" werd op 3.000 exemplaren gedrukt, daarvan is nu één derde verkocht. De 'boycot' van Dewinters boek is niet nieuw, de boekhandels weigerden reeds meermaals om VB-literatuur in hun assortiment op te nemen. Om diezelfde reden zul je er ook geen boeken van extremistische moslims terugvinden.
Merkwaardig is dat de Vlaams Belang persmededeling - waarin men zich afvraagt wanneer de boekverbrandingen zullen beginnen - afkomstig is van de de perskamer waarvoor Bart Debie verantwoordelijk is. Zijn naam staat ook onderaan de persmededeling. Dezelfde Bart Debie die naar aanleiding van de 0110-concerten een soort boekverbranding lanceerde: voor elke cd van dEUS die ter vernietiging werd aangeboden, trakteerde hij een pint
__________________


Laatst gewijzigd door Kritische Theorie : 20 maart 2009 om 01:02.
Kritische Theorie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2009, 02:00   #18
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Merkwaardig is dat de Vlaams Belang persmededeling - waarin men zich afvraagt wanneer de boekverbrandingen zullen beginnen - afkomstig is van de de perskamer waarvoor Bart Debie verantwoordelijk is. Zijn naam staat ook onderaan de persmededeling. Dezelfde Bart Debie die naar aanleiding van de 0110-concerten een soort boekverbranding lanceerde: voor elke cd van dEUS die ter vernietiging werd aangeboden, trakteerde hij een pint
Als blokkers zoiets doen mag dat, anders halen ze hun Calimero-eischelpjes boven.

februari 1980: Boekhandel 'De Rode Mol' in Mechelen: géén probleem voor blokkers.
Maar owee als de hersenbraaksels van hun Fuhrer niet in alle vitrines liggen, dan zijn ze vervolgd, gecensureerd, verbrand....

Laatst gewijzigd door filosoof : 20 maart 2009 om 02:07.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2009, 05:12   #19
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Als blokkers zoiets doen mag dat, anders halen ze hun Calimero-eischelpjes boven.

februari 1980: Boekhandel 'De Rode Mol' in Mechelen: géén probleem voor blokkers.
Maar owee als de hersenbraaksels van hun Fuhrer niet in alle vitrines liggen, dan zijn ze vervolgd, gecensureerd, verbrand....
de rode mol...klinkt veelbelovend
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2009, 09:50   #20
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Als blokkers zoiets doen mag dat, anders halen ze hun Calimero-eischelpjes boven.
Het VB is inderdaad een partij als een ander. Vingerwijzen en het ondertussen zelf doen is eigen aan de politiek in het algemeen.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be