Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 november 2021, 23:22   #201
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik zie dat bij de ICEs ook, elke dag staan dezelfde fossiele wagens aan die tankstations. Beetje rijden en dan al tanken, elke dag opnieuw.
als ze de 600'tste kunstmatig in de hand gewerkte opslag van die week verwachten, ja, dan wel maar niet omdat ze in beweging zouden blijven hoor.

En denk er aan Miceleke, Ook al zou je morgen op elektrik rijden, die diesel opslagen die betaal jij ook mee hoor want de transport gaat dat doorrekenen aan haar klanten en die gaan het inrekenen in hun goederen en wij allemaal worden het kind van de rekening.

Laatst gewijzigd door Garry : 15 november 2021 om 23:37.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2021, 23:32   #202
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Se, dat woordje "verplicht" dat alleen al doe me groene pukkels op mijn rug krijgen. Wie heeft het recht om een ander iets te verplichten. Verplicht dit en verplicht dat en verplicht zo. Ik ben een volwassen mens, ik zal zelf wel voor mijn eigen beslissen wat ik doe, daar heb ik geen stel Europa marionetten voor nodig.

Die Brit heeft dat duidelijk al lang zien aankomen. die brexit heeft hij maar al te goed bekeken. Dat Vlaanderen ook maar snel Europa de rug toe keer en liever gisteren dan morgen.

Laatst gewijzigd door Garry : 15 november 2021 om 23:33.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2021, 11:26   #203
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Mijn vraag vooral is: Waar gaan we al die energie halen? We zitten nu al zo slecht dat er afschakelplannen zijn, wat als iedereen elektrisch rijdt en op hetzelfde moment zal opladen?
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2021, 11:34   #204
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Se, dat woordje "verplicht" dat alleen al doe me groene pukkels op mijn rug krijgen. Wie heeft het recht om een ander iets te verplichten. Verplicht dit en verplicht dat en verplicht zo. Ik ben een volwassen mens, ik zal zelf wel voor mijn eigen beslissen wat ik doe, daar heb ik geen stel Europa marionetten voor nodig.

Die Brit heeft dat duidelijk al lang zien aankomen. die brexit heeft hij maar al te goed bekeken. Dat Vlaanderen ook maar snel Europa de rug toe keer en liever gisteren dan morgen.
Blijf even rustig en bekijk de geschiedenis van het mensdom.
Dan zal je merken a) dat onze ouders en voorouders nooit zo vrij geweest zijn als wij nu, en b) dat wij wel erg verwend zijn: het lijkt me nogal logisch dat wij geen vergif of vuil mogen spuien naar onze dichte en verderaf wonende buren. Ook c) sommige verplichtingen of dwang zijn in sommige tijden of ogenblikken een zegen: vb. (vb. je weet toch wat dat is, een vb.) de maximum broodprijs (tot voor enkele decennia toch, iets wat sommige sossen vandaag dus nog niet snappen).
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2021, 11:39   #205
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Mijn vraag vooral is: Waar gaan we al die energie halen? We zitten nu al zo slecht dat er afschakelplannen zijn, wat als iedereen elektrisch rijdt en op hetzelfde moment zal opladen?
Daar zit ik ook op te wachten.
Zowel de hoeveelheid elektriciteit te transporteren naar de laadpalen,
als de laadpalen op confortabele en logische plaatsen.
(vooral dat laatste: als de begoede burger in zijn villa een laadpaal kan plaatsen en daar relatief goedkoop zijn auto kan laden, vergeleken wordt met de appartements- of rijtjeshuis-bewoners die geen aansluiting naar hun elektriciteitskas kunnen leggen voor hun laadpaal, relatief veel meer moeten betalen ....)

Daar is een plan voor nodig.
(en plannen, dat kan niet b., dat moet Vl of Wa zijn, iets anders nog nooit gezien)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2021, 11:52   #206
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus zelfs 4 van de 5 afstanden die je met een volgeladen batterij meestal h/t kunt afleggen ZONDER bij te laden
Waaauw. Zo fantastisch zeg! Zo belachelijk, ja!

Ik ben begin november naar Overijssel gereden (256 km), De dag erna een toer gedaan in Twente (115.2 km), die dag erna rondgang door de Vechtdal (144 km), die dag erna naar Deventer en rondrijden in omgeving (55 km) om op de laatste dag naar Zwolle te gaan en dan terug naar huis (305 km). In totaal dus ruim 875 km gereden (en waarschijnlijk veel meer omdat ik vrijwel overal in Overijssel zelf binnenwegen nam om zoveel mogelijk te zien), en dit allemaal op 1 tank en dus ZONDER bij te laden!

Met elektrische brol geraak ik zelfs niet eens ginder of terug thuis zonder bij te laden. Ik moet die brol met belachelijke actieradius echt niet hebben zolang deze niet kan evenaren met een diesel...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.

Laatst gewijzigd door Schelfie : 16 november 2021 om 11:54.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2021, 13:30   #207
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Waaauw. Zo fantastisch zeg! Zo belachelijk, ja!

Ik ben begin november naar Overijssel gereden (256 km), De dag erna een toer gedaan in Twente (115.2 km), die dag erna rondgang door de Vechtdal (144 km), die dag erna naar Deventer en rondrijden in omgeving (55 km) om op de laatste dag naar Zwolle te gaan en dan terug naar huis (305 km). In totaal dus ruim 875 km gereden (en waarschijnlijk veel meer omdat ik vrijwel overal in Overijssel zelf binnenwegen nam om zoveel mogelijk te zien), en dit allemaal op 1 tank en dus ZONDER bij te laden!

Met elektrische brol geraak ik zelfs niet eens ginder of terug thuis zonder bij te laden. Ik moet die brol met belachelijke actieradius echt niet hebben zolang deze niet kan evenaren met een diesel...
Rustig maar.
Tegen 2027 ga je overtuigd zijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2021, 13:46   #208
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Waaauw. Zo fantastisch zeg! Zo belachelijk, ja!
En wat is er fout?

Citaat:
Ik ben begin november naar Overijssel gereden (256 km), De dag erna een toer gedaan in Twente (115.2 km)
En -bij een hypotherische EV- tussen die 2 dagen geen oplaadmogelijkheid terwijl de auto stil stond of geparkeerd stond? Echt geen stopcontact of laadpunt thuis? Geen laadpunten onderweg, NL staat er eigenlijk vol van.

Citaat:
, die dag erna rondgang door de Vechtdal (144 km), die dag erna naar Deventer en rondrijden in omgeving (55 km) om op de laatste dag naar Zwolle te gaan en dan terug naar huis (305 km).
Idem antwoord.

Citaat:
In totaal dus ruim 875 km gereden (en waarschijnlijk veel meer omdat ik vrijwel overal in Overijssel zelf binnenwegen nam om zoveel mogelijk te zien)
idem

Citaat:
, en dit allemaal op 1 tank en dus ZONDER bij te laden!
Mooi maar bij een EV moet je dan wel af en toe bijladen. Met een snellader gaat dat heel vlot.

Citaat:
Met elektrische brol geraak ik zelfs niet eens ginder of terug thuis zonder bij te laden.
En waarom is dat brol omdat je die af en toe wel eens moet bijladen bij grote afstanden over meerdere dagen?

Citaat:
Ik moet die brol met belachelijke actieradius echt niet hebben zolang deze niet kan evenaren met een diesel...
Men verliest algemeen met een achterhaalde diesel wel meer tijd door het tanken onderweg (per jaar) dan een gemiddelde EV per jaar die altijd thuis gewoon oplaadt terwijl hij in zijn bed ligt.

Dus diesel is achterlijke rommel.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 november 2021 om 13:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2021, 13:53   #209
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En wat is er fout?

Ik ben begin november naar Overijssel gereden (256 km), De dag erna een toer gedaan in Twente (115.2 km)
En -bij een hypotherische EV- tussen die 2 dagen geen oplaadmogelijkheid terwijl de auto stil stond of geparkeerd stond?
Nope. Geen enkel voorzien in het park daar.


Citaat:
Mooi maar bij een EV moet je dan wel bijladen. Met een snellader wie weet 2 keer.
Ja, dus totaal niet zo goed als diesel, waarbij ik niet moet heropladen.

Citaat:
En waarom is dat brol omdat je die af en toe wel eens moet bijladen bij grote afstanden?
Omdat ik geen 1000 km kan rijden aan 1 stuk door. Als ik naar Frankrijk zou rijden ben ik een hele dag kwijt alleen al omdat ik 3 tot 4 keer moet opladen. Als ik dus een midweek ergens naar toe ben, ben ik al 2 dagen kwijt gewoon door heen en weer te rijden en onderweg op te laden uren aan een stuk.

Citaat:
Je verliest met uw achterhaalde diesel wel meer tijd dokr het tanken dan een gemiddelde EV per jaar die thuis oplaadt terwijl hij in zijn bed ligt
.

Ik weet niet hoe lang jij tankt, maar in 5 minuten is mijn auto vol hoor.
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2021, 14:00   #210
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Nope. Geen enkel voorzien in het park daar.
Onderweg naar het park ook niet? Tiens er rijden nochtans meer dan 200.000 Nederlanders met een EV.

Citaat:
Ja, dus totaal niet zo goed als diesel, waarbij ik niet moet heropladen.
Maar als je tank leeg geraakt wel.

Citaat:
Omdat ik geen 1000 km kan rijden aan 1 stuk door. Als ik naar Frankrijk zou rijden ben ik een hele dag kwijt alleen al omdat ik 3 tot 4 keer moet opladen.
Aan 3 of 4 snelladers ben je dan hooguit 1 uur kwijt of soms minder voor de betere EVs, zoals deze model 3 LR:
https://insideevs.com/news/521066/te...record-1000km/

Test conditions:

Date: July 11, 2021, Sunday (but traffic was surprisingly high)
Temperatures: 17-22°C (20°C on average)
Start: 100% State of Charge (SOC)
Number of stops for charging: 4 (usually until charging power will fall to 120 kW or less)
Total time: 9 hours and 20 minutes
Average speed (total): 111 km/h (69 mph)
Average efficiency: 186 Wh/km (299 Wh/mile)

Charging stops:
- Charging: after 400 km (249 miles) at a Tesla Supercharger (V3)
- Charging: after 569 km (354 miles) at a non-Tesla charger (IONITY)
- Charging: after 735 km (457 miles) at a non-Tesla charger
- Charging: after 868 km (539 miles) at a non-Tesla charger (IONITY)

4 snelladers, kwam maar 20 minuten later aan dan de KIA Ceed PHEV die in 5 minuten kan voltanken.
Haalde 111 kmh gemiddelde ober 1000 km, inclusief zeer korte laadpauzes. De laadtechniek is uitgelegd, zowat 170 km bijladen en dan weer weg, of stoppen met laden als de laadkW onder 110 kW valt, dus pakweg 7 minuten snelladen.
Hier de tabel van 5% naar 30%, of beter van 10 naar 40%, 7 minuten voor 165 km bij te laden:




Of met dit controleerbaar:
https://abetterrouteplanner.com/ best instellen op 100% als je thuis vol oplaadt.

Aan een stuk 1000 km doorrijden zonder pauze? Tja, men zou ook eens helmaal niet kunnen aankomen wan je neemt meer risico.

Citaat:
Als ik dus een midweek ergens naar toe ben, ben ik al 2 dagen kwijt gewoon door heen en weer te rijden en onderweg op te laden uren aan een stuk.
Een EV verliest hooguit een uur op 1000 km voor bij te laden.
Verre afstanden die je senl wilt afleggen doet men altijd via de snelste weg en dat zijn snelwegen.

The proof is the pudding. De 1000 km-lijst met de gereden tijden stond hier al in een post.

Ik zal ze nog eens plakken, de referentiewagen is een ICE (hybride), die op 5 minuten volgetankt is, kijk naar de tijdsverschillen:



Citaat:
Ik weet niet hoe lang jij tankt, maar in 5 minuten is mijn auto vol hoor.
Dus al 5 minuten effectief verloren onderweg.

Met een EV plug ik in 20 seconden thuis in en na een nacht en ontbijt is die volgeladen.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 november 2021 om 14:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2021, 14:46   #211
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Rustig maar.
Tegen 2027 ga je overtuigd zijn.
En dan rijdt Schelfie nog vooral in Nederland, buiten bestelwagens koopt daar bijna geen kat meer een dieselpersonenwagen, of pakweg die 5% die altijd dagelijks verre afstanden afleggen, of bijna uitgestorven dieselfans.

Dat ziet men alvast aan de inschrijvingen

https://www.kentekenradar.nl/registraties-diesel/

Op 2,5 maand 661 nieuwe dieselwagens ingeschreven

https://www.kentekenradar.nl/registraties-elektrisch/

Op 2,5 maand 13.277 nieuwe electrische wagens ingeschreven.

Tiens dat is 5% afgerond. 661/13.277 zelfs tov BEV.

De dieselaankoop van pw zijn weldra echt uitgestorven daar:
https://www.kentekenradar.nl/brandstof/#2021
Nieuwe inschrijvingen:
7,5% dieselaandeel in 2019
4% dieselaandeel in 2020
2,5 % dieselaandeel in 2021

Laatst gewijzigd door Micele : 16 november 2021 om 14:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2021, 18:43   #212
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

"Aan 3 of 4 snelladers ben je dan hooguit 1 uur kwijt of soms minder voor de betere EVs, zoals deze model 3 LR:" voor 1 000km maar 1 uur kwijt ????

Al gedaan Michele ? weeral eens ergens geschreven gezien bedoel je .

Droom maar rustig verder .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2021, 18:48   #213
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En dan rijdt Schelfie nog vooral in Nederland, buiten bestelwagens koopt daar bijna geen kat meer een dieselpersonenwagen, of pakweg die 5% die altijd dagelijks verre afstanden afleggen, of bijna uitgestorven dieselfans.

Dat ziet men alvast aan de inschrijvingen

https://www.kentekenradar.nl/registraties-diesel/

Op 2,5 maand 661 nieuwe dieselwagens ingeschreven

https://www.kentekenradar.nl/registraties-elektrisch/

Op 2,5 maand 13.277 nieuwe electrische wagens ingeschreven.

Tiens dat is 5% afgerond. 661/13.277 zelfs tov BEV.

De dieselaankoop van pw zijn weldra echt uitgestorven daar:
https://www.kentekenradar.nl/brandstof/#2021
Nieuwe inschrijvingen:
7,5% dieselaandeel in 2019
4% dieselaandeel in 2020
2,5 % dieselaandeel in 2021
Zoals bij ons op het werk bestelwagens met CNG rijbereik is de helft van wat we met de Crafter diesel kunnen .....collega's zullen dikwijls moeten extra CNG tanken of ze geraken niet terug ....en met een EV geraken ze misschien nog niet eens op bestemming en opladen gaat voor 90% niet op de bestemming.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2021, 18:59   #214
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Ook vervuilende vrachtwagens in de ban tegen 2040?

13 landen steunen het Nederlands voorstel.

(er gaat hier weer gekronkeld worden door betweters, dus negeren maar)

Citaat:
https://www.ad.nl/auto/nederlands-in...-ban~ac01c6e8/

Nederlands initiatief Glasgow: vervuilende vrachtwagen in de ban

Zeker dertien landen steunen op de klimaattop in Glasgow een Nederlands initiatief om vanaf 2040 geen nieuwe vervuilende vrachtwagens en bussen meer toe te staan.

Hans Nijenhuis 10-11-21
De grote batterijfabrieken (Tesla, CATL, Panasonic, LG Chem, BYD) gaan duidelijk wat meer 4680-cellen moeten maken maar dat komt in orde als machines batterijmachines maken.

Van de grondstoffen is er meer dan genoeg (silicium (zand), lithium, koper, aluminium), en sowieso geen cobalt meer nodig.

Citaat:
Tesla’s 4680: A Cobalt-Free Silicon Battery Solution

“ Science can amuse and fascinate us all, but it is engineering that changes the world.” - Isaac Asimov

https://eepower.com/new-industry-pro...ery-solution/#
Details: https://www.tesmanian.com/blogs/tesm...ery-cell-anode

Een foto van de Tesla Semi aan zijn Megachargerlaadpunt gisteren gemaakt in Nevada:
https://www.reddit.com/r/teslamotors..._teslas_newly/

Tesla Semi spotted charging on Tesla's newly installed Megacharger at Giga Nevada


https://teslaownersonline.com/thread...5/#post-324727


4 of 5 Megachargers plaatsen, links de Megapacks om het vermogen te verzorgen.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 november 2021 om 19:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2021, 07:37   #215
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Onderweg naar het park ook niet? Tiens er rijden nochtans meer dan 200.000 Nederlanders met een EV.
Geen enkele gezien alleszins. Nu, waar ik zat zullen er ook ni veel EV's zijn. Vermoed dat dat wel eerder in Holland dan Overijssel zal vinden.

Citaat:
Maar als je tank leeg geraakt wel.
Na 1.000 km tanken is wel een groot verschil dan na 200 - 300 km steeds moeten opladen.

Citaat:
Aan 3 of 4 snelladers ben je dan hooguit 1 uur kwijt of soms minder voor de betere EVs, zoals deze model 3 LR:
De prijs zal er ook wel naar zijn.

Maar als iedereen zelfs bij een snellader minstens 15 minuten moet bijladen staat er dus een lange wachtrij van iedereen die om de 200 km moet opladen. Dus die tijd dat je verspeelt met in de file te staan om eindelijk zelf op te laden moet je er ook bij optellen. En je gelooft toch zelf ni dat er
1) Allemaal snelladers zijn, en
2) dat alle auto's binnen 15 minuten volledig zijn opgeladen.

Komt er nog bij (zeker in België) of er wel elektriciteit zal zijn om op te laden. Het is nu al miserie troef...

Citaat:
Aan een stuk 1000 km doorrijden zonder pauze? Tja, men zou ook eens helmaal niet kunnen aankomen wan je neemt meer risico.
Ik rij gemakkelijk 's nachts tot voorbij Dijon zonder pauze. Ik zou ten laatste voor 6u30 voorbij Lyon willen zijn.

Pauze's doe ik wanneer ik aanvoel dat ik ze nodig heb, niet omdat mijn auto voor de zoveelste keer zijn batterij heeft leeg gereden.

Citaat:
Een EV verliest hooguit een uur op 1000 km voor bij te laden.
Verre afstanden die je senl wilt afleggen doet men altijd via de snelste weg en dat zijn snelwegen.
En dus iedereen zal via de snelwegen rijden en dus zal iedereen ook aan de tankstations langs de snelwegen willen opladen. Ik zie de monsterfiles aan de laadpalen al voor me. 1 voordeel: het zal verdomd rustig zijn op de weg, want het leeuwendeel zal aan de laadpalen aanschuiven.

Citaat:
Met een EV plug ik in 20 seconden thuis in en na een nacht en ontbijt is die volgeladen.
Ik zou me niet veilig voelen met een bom naast me op de oprit die aan het opladen is + waar haal ik die elektriciteit vandaan? Van mijn eigen? Het is nu al pokkenduur dat ik me blauw betaal aan energiefacturen. Zonnepanelen helpen geen zak, want die wekken overdag energie op, en dankzij die stunt van die bende incompetente mongolen in Brussel heb ik geen terugdraaiende teller meer. En dan nog elke dag stuntelen en sleuren met elektriciteitskabels want ik heb geen laadpaal thuis.

En kan mijn elektriciteitsnet het aan als ik 2 auto's simultaan oplaadt?

En die opgewerkte energie voor mijn auto's komen dan waarschijnlijk van veel vervuilendere gascentrales en Duitse steenkoolcentrales. Lekker goed voor het milieu...

Pas op: Ik besef dat fossiele brandstoffen zullen uitfaseren, maar mij nu dwingen om met voertuigen te rijden die nog niet eens aan de hielen van een diesel raken qua prestaties en me extra miserie en zorgen onderweg bezorgen (haal ik het wel tot het volgend tankstation met een laadpaal dat direct beschikbaar is?) en daarbij ook nog eens te duur is om te betalen op dit moment vind ik er echt over.
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2021, 12:54   #216
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

"Onze Vlaamse" volledig elektrische dubbeldekbussen worden verkocht aan Amerika.

Applaus !

https://www.hln.be/lier/wereldprimeu...band~a311c8dd/
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2021, 13:31   #217
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Geen enkele gezien alleszins. Nu, waar ik zat zullen er ook ni veel EV's zijn. Vermoed dat dat wel eerder in Holland dan Overijssel zal vinden.
Met een ICE kan je die ook moeilijk zien, of heb je een navigatietoestel waar alle EV-laadpunten op staan?

[quote]Na 1.000 km tanken is wel een groot verschil dan na 200 - 300 km steeds moeten opladen.

(.....)

Citaat:
Pas op: Ik besef dat fossiele brandstoffen zullen uitfaseren, maar mij nu dwingen om met voertuigen te rijden die nog niet eens aan de hielen van een diesel raken qua prestaties
Prestaties is dus enkel rijbereik of de groltte van je tank?

Citaat:
en me extra miserie en zorgen onderweg bezorgen (haal ik het wel tot het volgend tankstation met een laadpaal dat direct beschikbaar is?)
Ik neem aan dat je niet weet dat een degelijke EV dat allemaal zelf uitrekent en juist weet hoeveel laadpalen staan en er vrij beschikbaar zijn, je weet zelfs op voorhand op welke tijd ongeveer je hoeveel kms gaat bijladen.

Citaat:
en daarbij ook nog eens te duur is om te betalen op dit moment vind ik er echt over.
Diesel moet echt spotgoedkoop zijn, wat kost een volle tank of 1000 km?

(....) weggelaten wegens onzingehalte.

Moest ik jou zijn toch maar eens het redelijk recent laadonderzoek van Nederland lezen.

Citaat:
https://www.evrijders.nl/2021/07/15/...nderzoek-2021/

Resultaten Nationaal Laadonderzoek 2021
directe link volledig onderzoek:
https://www.evrijders.nl/wp-content/...donderzoek.pdf

Jij zult wel bij die 5% zijn voor die zich het nog niet loont een EV aan te schaffen.

Citaat:
De prijs zal er ook wel naar zijn.
Nog altijd goedkoper dan diesel hé.
Tesla heeft overigens 10 laadstations opengesteld voor niet-Teslas, enkel in Nederland. 0,28 cent/kWh als je een goedkoop Tesla-abo neemt uiteraard als men een EV heeft.

Citaat:
Pauze's doe ik wanneer ik aanvoel dat ik ze nodig heb, niet omdat mijn auto voor de zoveelste keer zijn batterij heeft leeg gereden.
Dat kun je evenzo ook met een EV hé.
Reken dus die korte laadpauzes aan als preventief.

De zoveelste keer is overdreven, een EV kan ook met 2 laadbeurten gemakkelijk 1000 km halen. De 2 laadbeurten zijn dan wel significant langer, of tijd voor een lunchpauze en een plasje. En de tweede een koffiepauze. Dan moet je wel een halfuur langer incalculeren voor de 1000 km.
Allemaal of je er ook waarde aan hecht meer uitgerust op je bestemming aante komen. Elke mens is verschillend.

Helaas kunnen de meeste mensen die vermoeidheid niet aanvoelen of overschatten zichzelf. Je bent dan een van de uitzonderingen?

Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Microslaap

Microslaap of secondenslaap is een slaapperiode van korter dan 30 seconden.[1] De meest voor de hand liggende oorzaak hiervan is (over)vermoeidheid, maar ook andere oorzaken zijn mogelijk. Microslaap doet zich vaak voor tijdens monotone activiteiten en komt veelal onaangekondigd. In veel gevallen realiseert de microslaper zich achteraf niet dat hij is ingedommeld.

Microslaap is uitermate gevaarlijk wanneer deze zich voordoet bij bestuurders van voertuigen en zware machines. De bestuurder realiseert zich niet dat hij is ingeslapen en merkt hooguit dat hij ineens een stuk verder is opgeschoten dan hij dacht. Het risico op een ongeval neemt significant toe bij microslaap, want de bestuurder kan niet alert reageren. Met name 's middags tussen 2 en 4 en 's nachts na twaalven is de kans op een microslaap groot. Microslaap is niet alleen bij (vracht)autobestuurders gesignaleerd, maar ook bij treinbestuurders, machinebestuurders en piloten.

Microslaap is lastig te herkennen. Ze komt meestal onaangekondigd, hoewel zich soms van tevoren sufheid en plotseling opkomende vermoeidheid voordoet. Knikkebollen en dichtvallende oogleden kunnen een aanwijzing zijn. De bestuurder kan achteraf merken dat hij is ingedommeld door brandende oogleden, een droge mond, of het plotseling 'opschrikken' uit onoplettendheid.

De oorzaken van microslaap is meestal (over)vermoeidheid, hoewel ook wordt vermoed dat slaapapneu, hypoxie, hypersomnie of narcolepsie in sommige gevallen de oorzaak zijn. De meest voor de hand liggende remedie is dan ook (voldoende) slapen. Het is dan ook aan te raden bij vermoeidheid niet te rijden of bij plotseling opkomende vermoeidheid van bestuurder te wisselen. Wanneer men alleen is kan men desnoods de auto op een verzorgingsplaats tot stilstand brengen en een halfuurtje in de auto slapen. Andere hulpmiddelen zijn het harder zetten van de radio of het praten met anderen in de auto. Men kan zich bij een onderliggende slaapstoornis tot behandeling wenden bij een arts.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 november 2021 om 14:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2021, 14:07   #218
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Vervolg....

Citaat:
En dus iedereen zal via de snelwegen rijden en dus zal iedereen ook aan de tankstations langs de snelwegen willen opladen. Ik zie de monsterfiles aan de laadpalen al voor me. 1 voordeel: het zal verdomd rustig zijn op de weg, want het leeuwendeel zal aan de laadpalen aanschuiven.
Bij de meeste snellaadpalen (zeker Tesla) moet je even van de snelweg afrijden die vind je dan in de onmiddellijke buurt van een afrit.

leeuwendeel zuig je dus uit je duim, de EV kiest wel waar er vrije laadpalen genoeg zijn naargelang uw rijstijl en route (ook reliëf)

Soit het heeft weinig zin met jou (als 5% uitzondering) te discuteren als je het volgende niet begrepen hebt : TCO, en in enkele jaren nog gunstiger.

Het hangt er ook vanaf in welk land MEN woont (en daarmee bedoel ik jou niet)

Citaat:
https://fleet-mobility.nl/fleet/pers...sel-of-benzine

18 oktober 2021 14:51

Leaseplan: EV's nu in elk segment goedkoper dan diesel of benzine


De TCO (total cost of ownership) van elektrische auto's is in steeds meer Europese landen lager dan van een diesel of elektrische auto.

Compacte en middelgrote elektrische auto's zijn in 17 van de 22 onderzochte landen niet meer duurder dan benzine- en dieselauto's in de meeste Europese landen.

Vorig jaar was enkel het middensegment in 14 landen gunstiger geprijsd. In de landen waar EV's nog duurder zijn, is de prijskloof tussen EV en diesel/benzineauto's aanzienlijk kleiner geworden.

Als de trend zich voortzet, zullen EV's tegen het midden van de jaren 2020 waarschijnlijk in alle onderzochte landen goedkoper zijn. Dit concludeert Leaseplan in zijn jaarlijkse Car Cost Index.

In de Car Cost Index berekent Leaseplan de gemiddelde kosten (TCO) voor autorijden in 22 landen, op basis van afschrijving, onderhoud, brandstof, verzekering, belasting en rente.

Middensegment

Nederland is één van de landen waar de elektrische auto in het middensegment goedkoper is dan een auto met een verbrandingsmotor: de TCO voor de EV bedraagt 950 euro, tegenover 1.299 euro voor diesel, 1.172 euro voor benzine en 1.194 euro voor plugin hybride. In het compacte segment is de omslag nu ook bereikt: daar is de maandelijkse TCO voor een EV nu 716 euro (vorig jaar 721 euro) terwijl een auto rijdend op benzine 859 euro kost (vorig jaar 721 euro).

"Dit rapport is een wake-up call voor beleidsmakers", stelt Tex Gunning, ceo van Leaseplan. "Elektrische auto's zijn eindelijk het kantelpunt gepasseerd. Ze zijn nu kostenconcurrerend in heel Europa. Maar de inspanningen van overheden op het gebied van laad-infrastructuur blijven hopeloos ontoereikend. We roepen overheden op om nu eindelijk te investeren in een laadinfrastructuur die de nul-ambities waardig is. Totdat oplaadpunten net zo normaal zijn als tankstations."

De gemiddelde maandelijkse kosten voor het rijden van een auto variëren enorm in Europa, van 743 euro per maand in Griekenland tot 1.138 euro in Zwitserland. Nederland zit met 1.022 euro per maand in de duurste regionen.

Het rapport is te vinden in de Automotive Kennisbank.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 november 2021 om 14:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2021, 14:42   #219
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Met een ICE kan je die ook moeilijk zien, of heb je een navigatietoestel waar alle EV-laadpunten op staan?

Na 1.000 km tanken is wel een groot verschil dan na 200 - 300 km steeds moeten opladen.

(.....)

Prestaties is dus enkel rijbereik of de groltte van je tank?


Ik neem aan dat je niet weet dat een degelijke EV dat allemaal zelf uitrekent en juist weet hoeveel laadpalen staan en er vrij beschikbaar zijn, je weet zelfs op voorhand op welke tijd ongeveer je hoeveel kms gaat bijladen.

Diesel moet echt spotgoedkoop zijn, wat kost een volle tank of 1000 km?

(....) weggelaten wegens onzingehalte.

Moest ik jou zijn toch maar eens het redelijk recent laadonderzoek van Nederland lezen.



directe link volledig onderzoek:
https://www.evrijders.nl/wp-content/...donderzoek.pdf

Jij zult wel bij die 5% zijn voor die zich het nog niet loont een EV aan te schaffen.


Nog altijd goedkoper dan diesel hé.
Tesla heeft overigens 10 laadstations opengesteld voor niet-Teslas, enkel in Nederland. 0,28 cent/kWh als je een goedkoop Tesla-abo neemt uiteraard als men een EV heeft.

Dat kun je evenzo ook met een EV hé.
Reken dus die korte laadpauzes aan als preventief.

De zoveelste keer is overdreven, een EV kan ook met 2 laadbeurten gemakkelijk 1000 km halen. De 2 laadbeurten zijn dan wel significant langer, of tijd voor een lunchpauze en een plasje. En de tweede een koffiepauze. Dan moet je wel een halfuur langer incalculeren voor de 1000 km.
Allemaal of je er ook waarde aan hecht meer uitgerust op je bestemming aante komen. Elke mens is verschillend.

Helaas kunnen de meeste mensen die vermoeidheid niet aanvoelen of overschatten zichzelf. Je bent dan een van de uitzonderingen?
Citaat:
Wat kost het om een elektrische auto op te laden?

Rijden met een elektrische auto heeft als voordeel dat je minder betaalt aan energie. Echter zijn er verschillen waar je dit precies laat doen.

De voordeligste manier om je auto te laden is via het werk. Dan betaal je gemiddeld € 0,11 per kWh. Thuis ligt het rond de € 0,19 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35. Gemiddeld betaal je dus € 0,23 per kWh wat neer komt op € 0,41 per kilometer. Goedkoper rijden met een benzinewagen kan bijna niet.

Wat kost het om een elektrische auto op te laden?

Rekenen we uit wat voor impact de brandstofkeuze heeft op de maandelijkse kosten, bij 25.000 kilometer per jaar, dan komen we tot deze vergelijking:

Oplaadkosten € 85,42 per maand
Benzinekosten € 216,67 per maand
Dieselkosten € 131,25 per maand
https://justlease.be/elektrisch-rijd...ktrische-auto/


Nu het gemiddelde gereden aantal km per jaar is 15 000km
Wat een heel andere beeld geeft.

Oplaadkosten € 85,42 per maand = 51,25€ per maand = 615€ per jaar
Benzinekosten € 216,67 per maand = 130,00€ per maand = 1560€ per jaar
Dieselkosten € 131,25 per maand = 78,75€ per maand =945€ per jaar

Rekeninghouden met het feit dat de goedkoopste EV nog steeds 8 000€ meer kost dan de goedkoopste ICE duurt het dus nog steeds meer dan 5 jaar voor je die extra kost hebt terugverdiend aan uitsparing op brandstofkosten.

Als je daar nog eens de aankoop, plaasting en keuring van een oplaadpaal thuis bij telt, +/- 1000€, kom je al op 6 jaar voor je het prijsverschil hebt terugverdiend.

Ik weet echter niet welke basisprijzen en verbuik ze hebben gebruikt voor de berekeningen.

Laatst gewijzigd door Jantje : 17 november 2021 om 14:44.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2021, 15:20   #220
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
[url]
Rekeninghouden met het feit dat de goedkoopste EV nog steeds 8 000€ meer kost dan de goedkoopste ICE
Uw basis is dus fout.

Citaat:
duurt het dus nog steeds meer dan 5 jaar voor je die extra kost hebt terugverdiend aan uitsparing op brandstofkosten.
Uw basis is dus verkeerd.

Vergelijk vergelijkbare wagens, en geen appelen met peren.

Neem eens hetzelfde vermogen en altijd automatiek.

Ik heb het eens voorgedaan, post 4 vanafprijzen autogids

Volkswagen ID.3 2022 en VW Golf 2022 hetzelfde vermogen automatiek vergelijkbare uitrusting. Beide in Europa gemaakt (wegens de invoertaksen)

Je wilt echt niet hé. Waarom?

Volkswagen ID.3 58 kWh 107kW Pro € 37.225
Elektrisch Automatisch 146 pk

Volkswagen ID.3 58 kWh 150kW Pro Performance € 38.815
Elektrisch Automatisch 204 pk

Volkswagen ID.3 77 kWh 150kW Pro S € 42.855
Elektrisch Automatisch 204 pk

ICE: VW Golf VIII

Volkswagen Golf VIII 5d 2.0 TDI 110kW Life Business Premium DSG € 36.125
Diesel 150 pk Handm versn dub koppeling en autom modus

Volkswagen Golf VIII 5d 2.0 TDI 147kW GTD DSG Prijs: € 42.645
Diesel 200 pk Handm versn dub koppeling en autom modus

Volkswagen Golf VIII 5d 1.5 eTSI 110kW Life Business DSG € 34.290
Benzine 150 pk Handm versn dub koppeling en autom modus


Volkswagen Golf VIII 5d 2.0 TSI 180kW GTI DSG € 40.955
Benzine Handm versn dub koppeling en autom modus 245 pk

Ook:

https://www.autowereld.be/model-type-jaar--volkswagen--golf-5d--2022/prijs.html

De ICEs zijn dus al duurder geworden, voor een benzine 110 kW (150 PK) Golf met DSG moet je al minstens €35.000 tellen

Volkswagen Golf VIII 5d 1.5 eTSI 110kW Life Business DSG: Prijs 35.045 €

Andere bron voor te plakken:
https://autotijd.be/prijzen/volkswagen/id3

Prijs Volkswagen ID3 elektrisch

De prijs van een Volkswagen ID3 met elektromotor start bij 33.700 euro voor de 45 kWh 150 pk Pure Performance 1-traps automaat RWD. De topversie is de 77 kWh 204 pk Pro S (5 seats) 1-traps automaat RWD en kost 42.135 euro.

UitvoeringPrijs in € (incl. btw)

45 kWh 150 pk Pure Performance 1-traps automaat RWD 33.700 euro
58 kWh 145 pk Pro 1-traps automaat RWD 36.445 euro
58 kWh 204 pk Pro Performance 1-traps automaat RWD 37.995 euro
77 kWh 204 pk Pro S (4 seats) 1-traps automaat RWD 41.955 euro
77 kWh 204 pk Pro S (5 seats) 1-traps automaat RWD 42.135 euro

Laatst gewijzigd door Micele : 17 november 2021 om 15:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be