Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 september 2010, 18:47   #1
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard Aan Alboreto: Waarom dragen moslima's een hidjaab?

Een antwoord op de vraag van Alboreto:

Waarom dragen die moslima's nu eigenlijk een hidjaab (hoofddoek)?

Het gaat om mijn visie, een visie in het kader van het islamitisch geloof. Gelieve giftige uitspraken te laten voor wat ze zijn.

Elk mens is op zoek naar innerlijke rust en vrede. Er is geen mens op deze aardbol die deze zoektocht niet kent. Wat voor de ene rust brengt kan voor de andere juist een afschrikking zijn. De ene zoekt naar perfectie binnen de schepping en de gelovige zoekt de perfectie bij de schepper zelf.

Nu het waarom van de hoofddoek is heel simpel.

De hoofddoek maakt deel van een geheel concept, een levenswijze waar de moslimvrouw haar respect en waarde terugvindt.

Als moslimzijnde ervaren we innerlijke rust, vrede en tevredenheid in de islamitische geloofsleer.

Wat betekent islamitische geloofsleer? Wat betekent het om te geloven en jezelf over te geven aan een God?

Elke ziel, mens is een aanbidder van aard. Het is enkel maar een kwestie van er zich van bewust zijn van wat je juist aanbidt.
Wanneer je bij jezelf nagaat zal je stilaan tot besef komen dat op een of andere manier elk persoon 'zekerheden in zijn leven wil integreren',
zekerheden zoals geld, rijkdommen, werk,.. maar dit geeft enkel geen garantie op je bestaan als mens.
Zie maar bij ziekte bijvoorbeeld, sommige mensen krijgen op de een of andere manier een ernstige ziekte, belanden in het ziekenhuis, en kunnen zichzelf niet meer behelpen. Waar is dan die zogezegde zekerheid?

Mensen zijn de wanhoop nabij op zulke momenten. Dit toont aan dat de natuurlijke aard van de mens is om een hogere macht in te schakelen of te hulp vragen in momenten waar we onze eigen zwakte blootgesteld zien.

Dus met andere woorden, wanneer iemand voor een bepaald geloof kiest en zijn leven wil leiden en inrichten in overeenstemming met de waarden en principes van dat geloof dan is het maar normaal dat hoofddoek dragen ook een belangrijk aspect wordt. Hetzelfde geldt voor een keppeltje.

Een hoofddoek draagt men zeker niet uit onderdrukking, een moslim heeft zich vrijwillig overgegeven aan de islamitische godsdienst - Een God.
Vrijwillig kan dus niet zomaar gelijkgesteld worden met onderdrukking. Het één staat haaks op het andere.

Het waarom is terug te vinden in het feit dat wanneer een moslim gelooft het een evidentie is dat die de voorschriften van dat geloof bestudeert en op een adequate manier in de praktijk omzet.

Het maakt ook deel uit van onze innerlijke kern, onze identiteit, het een keuze is die samenvalt met de keuze van God.

Ik kan het niet vatten dat mensen roepen dat de hidjaab een teken van ondrukking is terwijl men zelfs niet de moeite doet om even aan een moslima te vragen waarom ze de hidjaab nou feitelijk draagt, men doet zelfs niet de moeite om een ander te begrijpen.
Wanneer een persoon iets niet kent en/of begrijpt dan grijpt die automatisch terug naar zijn eigen denkkader, wat het ook moge zijn, dan gaan we gaan oordelen op basis van dingen waar we eigenlijk niets van af weten, of willen van af weten Zo creëren we meningen die gebaseerd zijn op foutieve informatie of kennis die half waar is.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 19:06   #2
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Bedankt suqar_7loe dat ge de tijd hebt genomen voor deze heldere uiteenzetting.

Hoewel ik het niet helemaal eens ben met enkele van uw stellingen geeft ge me toch wat inzicht in uw wereld.

Het dragen van de hoofddoek komt dus min of meer overeen met het dragen van een kruisje door de christenen?
Langs de ene kant een teken dat ge tot een groep behoort en langs de andere kant een vorm van steun in het zoeken naar de innerlijke rust?
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 19:12   #3
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Ik kan het niet vatten dat mensen roepen dat de hidjaab een teken van ondrukking is terwijl men zelfs niet de moeite doet om even aan een moslima te vragen waarom ze de hidjaab nou feitelijk draagt, men doet zelfs niet de moeite om een ander te begrijpen.
Wel, er zijn tal van moslimvrouwen zoals Hirsi Ali en Wafa Sultan, die deze zaken als vorm van onderdrukking ervaarden. Pas toen zij naar het Westen kwamen, durfden zij het af te doen. Hetzelfde geldt voor heel veel vrouwen in landen als Saoedi-Arabië of Iran, waar de politie erop toeziet dat iedereen wel 'zedelijk' is gekleed.

Dus ja, voor u is het misschien niet onderdrukkend en misschien versterkt het u wel in uw wezen. Maar de hoofddoek of hijab zélf zijn natuurlijk niet het probleem. Het probleem is de sociale druk binnen een groot deel van de moslimgemeenschap om toch het haar en/of gezicht te bedekken. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de mogelijkheid om het geloof te verlaten...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 19:13   #4
Sus Iratus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2008
Locatie: Muzelmaniakië
Berichten: 6.999
Standaard

@ Suqar

Waarom stelt u eerst expliciet dat het uw visie betreft, maar heeft u het later in uw post wel over 'wij' en 'onze'? Spreekt u ook namens uw geloofsgenotes?

Tevens de opmerking dat het uiterst twijfelachtig is of iemand zich wel 'vrijwillig overgeeft', zoals u dat noemt (terwijl u net zo goed als ik weet dat 'islam' letterlijk 'onderwerping' betekent, hetgeen toch iets anders is dan overgave, maar soit) als die persoon doorgaans van jongs af aan die doctrines met de paplepel ingegoten heeft gekregen.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 19:24   #5
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Voor lezers die alle ins- en outs van de hoofddoek in België willen kennen, raad ik dit artikel te lezen van Etienne Vermeersch
De islam en de hoofddoek in België. Een bredere benadering.
Het is een hele lap tekst maar wel leerzaam.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 19:30   #6
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Bedankt suqar_7loe dat ge de tijd hebt genomen voor deze heldere uiteenzetting.
Graag gedaan Alboreto. Zo helder is deze uiteenzetting nu ook weer niet, heb snel snel wat getypt. Bedankt voor je geduld..

Ik had het jou beloofd en hoop van hier zeker nog dieper op in te gaan.

Citaat:
Hoewel ik het niet helemaal eens ben met enkele van uw stellingen geeft ge me toch wat inzicht in uw wereld.
Mijn bedoeling is om u even te laten inzien hoe ik deze zaak bezie. Verder is het niet mijn intentie iemand te overtuigen. Ik geef slechts mijn eigen persoonlijk mening dus ik kan er gerust mee leven dat jij het niet altijd eens bent met mijn stellingen.

Citaat:
Het dragen van de hoofddoek komt dus min of meer overeen met het dragen van een kruisje door de christenen?
Men draagt het kruisje uit religieuze overtuiging, en zo is dat ook met de hoofddoek.
Citaat:
Langs de ene kant een teken dat ge tot een groep behoort en langs de andere kant een vorm van steun in het zoeken naar de innerlijke rust?
Het dragen van de hoofddoek is een ultiem bewijs voor de echtheid van je imaan (geloof) binnen de islam. Het is een teken van gehoorzaamheid aan God. En dan heb ik het over dames die vrijwillig ervoor kiezen de hoofddoek te dragen en niet omdat het van de vader of de grote broer moet.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 19:32   #7
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Mooie maar veel te lange uitleg over 'een voorschrift/gebod van mijn geloof'
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 19:37   #8
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wel, er zijn tal van moslimvrouwen zoals Hirsi Ali en Wafa Sultan, die deze zaken als vorm van onderdrukking ervaarden. Pas toen zij naar het Westen kwamen, durfden zij het af te doen. Hetzelfde geldt voor heel veel vrouwen in landen als Saoedi-Arabië of Iran, waar de politie erop toeziet dat iedereen wel 'zedelijk' is gekleed.

Dus ja, voor u is het misschien niet onderdrukkend en misschien versterkt het u wel in uw wezen. Maar de hoofddoek of hijab zélf zijn natuurlijk niet het probleem. Het probleem is de sociale druk binnen een groot deel van de moslimgemeenschap om toch het haar en/of gezicht te bedekken. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de mogelijkheid om het geloof te verlaten...
Dat ga ik zeker en vast niet ontkennen. Ik keur het absoluut niet goed dat vrouwen onderdrukt worden en verplicht worden de hidjaab te dragen. Weet, dat het om een klein aantal vrouwen gaat. Ik vind dat de moslim zich ten allen tijde moet houden aan het koranische vers 'La koem dienoekoem Waliyadien' (Voor jou jouw geloof en voor mij, mijn geloof). Waarom elkaar in godsnaam belemmeren in het denken. Iemand die de islam of een andere religie wilt verlaten, die moet dat zeker doen.

Het probleem is inderdaad de sociale druk maar ik ga niet akkoord met het feit dat u zegt dat het voorkomt in een 'groot' deel van de moslimgemeenschap.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 24 september 2010 om 19:39.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 19:37   #9
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Mooie maar veel te lange uitleg over 'een voorschrift/gebod van mijn geloof'
Ik weet het niet.
Is een kruisje dragen ook een voorschrift/gebod van het christendom?
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 19:38   #10
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Mooie maar veel te lange uitleg over 'een voorschrift/gebod van mijn geloof'
Ik zal het in het vervolg korter houden.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 19:39   #11
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dus ja, voor u is het misschien niet onderdrukkend en misschien versterkt het u wel in uw wezen. Maar de hoofddoek of hijab zélf zijn natuurlijk niet het probleem. Het probleem is de sociale druk binnen een groot deel van de moslimgemeenschap om toch het haar en/of gezicht te bedekken. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de mogelijkheid om het geloof te verlaten...
Akkoord,
ik heb tig jaar geleden ook die sociale druk gevoeld, en het was niet binnen de moslimgemeenschap.

Ik denk dit bij vele groepen voorkomt, niet alleen bij religies, maar bv ook bij politieke strekkingen en zo.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 19:41   #12
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik weet het niet.
Is een kruisje dragen ook een voorschrift/gebod van het christendom?
nope.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 19:43   #13
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
nope.
In mijn gemeenschap dus wel.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 19:54   #14
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
@ Suqar

Waarom stelt u eerst expliciet dat het uw visie betreft, maar heeft u het later in uw post wel over 'wij' en 'onze'? Spreekt u ook namens uw geloofsgenotes?

Tevens de opmerking dat het uiterst twijfelachtig is of iemand zich wel 'vrijwillig overgeeft', zoals u dat noemt (terwijl u net zo goed als ik weet dat 'islam' letterlijk 'onderwerping' betekent, hetgeen toch iets anders is dan overgave, maar soit) als die persoon doorgaans van jongs af aan die doctrines met de paplepel ingegoten heeft gekregen.
Het gaat in de eerste plaats om mijn persoonlijke visie. Maar ik denk dat mn geloofsgenotes hetgeen ik typ kunnen beamen. Ik kon ook een uitleg beginnen als: de hidjab is godsvrees, bescheidenheid, reiniging, .. maar daar heb ik niet veel zin in. Zo een lap tekst zou toch niet begrepen worden en in het slechtste geval, verkeerd geïnterpreteerd worden door medeforummers.

Wat je laatste stukje betreft: ik kan alleen namens mezelf spreken wat dat betreft. Ik heb van kleinsaf de islam meegekregen maar nu ook weer niet overdreven. Als ik weigerde te bidden, dan was dat mijn keuze als kind. Mijn ouders hebben ons vrij opgevoed. De islamitische waarden en normen heb ik meegekregen maar voor de rest ben ik zelf opzoek gegaan naar 'mijn' waarheid. En neem van mij maar aan dat die waarheid soms niet overeenstemt met de waarheid die de familie/naasten erop nahielden.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 19:55   #15
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
nope.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
In mijn gemeenschap dus wel.
Maar de bijbelse leer is toch duidelijk? Of gaat het hier om verschillende interpretaties?
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 19:59   #16
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik weet het niet.
Is een kruisje dragen ook een voorschrift/gebod van het christendom?
Niet voor zover ik weet..toch niet voor leken..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 20:01   #17
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Akkoord,
ik heb tig jaar geleden ook die sociale druk gevoeld, en het was niet binnen de moslimgemeenschap.

Ik denk dit bij vele groepen voorkomt, niet alleen bij religies, maar bv ook bij politieke strekkingen en zo.
Met dat verschil dat de beleving/ideologie/mening zich bij politiek kan aanpassen aan de huidige maatschappelijke/culturele toestand..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 20:03   #18
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
In mijn gemeenschap dus wel.
Verplicht bij atheisten ?

(wat u heeft aangeduid bij de enquete 'wat is mijn geloofsovertuiging')

Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 20:31   #19
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Ik zal het in het vervolg korter houden.
Nee hoor ! Goeie uiteenzetting.
Maar juist dat maakt dat ik je een fijne forumgenote vind.
Het gaat helemaal niet om wélke godsdienst je fijn vindt. Het gaat om hoe je wil dat anderen er mee om gaan.
En in jouw geval ben ik zelfs zo ver dat ik niet eens de hoofddoek zou opmerken in real life.
Waarom ? Geen woorden van haat. Je geeft me ook niet de indruk dat je je geloof aan mij wil opdringen.
Als alle moslims op deze manier met me zouden communiceren, zou ik perfect kunnen leven met een multiculturele wereld.
Jammer genoeg is dat niet het geval. Zoals je weet, woon ik in Hoboken.
zeker in de late avond zie en hoor ik dingen op de straat die me verbitteren.
En dan ga je veralgemenen. Dat is jammer. Want dat gaat ten koste van de moslims die het wél goed menen.
En daar reken in jou zeker bij !
Met Moor heb ik iets meer problemen
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 20:34   #20
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Met dat verschil dat de beleving/ideologie/mening zich bij politiek kan aanpassen aan de huidige maatschappelijke/culturele toestand..
Klopt, daar hebt ge een punt.
Er zijn inderdaad verschillende versnellingen in die evolutie, en dat zorgt wel voor de nodige spanningen.

Ik denk niet dat ge de mensen gaat overtuigen dmv een revolutie.
Geef de mensen tijd en laat het evolueren.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be