Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 januari 2023, 07:44   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.738
Standaard Zwerfvuilhandhavers op jacht naar overtreders (Zuhal Demir).

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230101_95781024

Het kan je flink wat kosten: meer dan duizend controles op heterdaad tegen ‘peukenpest’ in Limburg
Hasselt - Het afgelopen jaar hebben zwerfvuilhandhavers van OVAM 1.066 controles gedaan in 14 Limburgse gemeenten. Dat leidde tot 267 bestuurlijke verslagen en tientallen GAS-boetes. Vijand nummer één: de rondslingerende peuk. Bij 91% van de overtredingen in Vlaanderen gaat het over weggegooide sigaretten.
Roel Damiaans, Caroline Vandenreyt
Vandaag om 03:00
Zwerfvuil blijft een doorn in het oog. In 2021 zocht Vlaams minister van Omgeving minister Zuhal Demir daarom budget bij de verpakkingssector (Fost Plus). Met dat geld kan OVAM nog tot 2024 dertig zwerfvuilhandhavers tewerkstellen. De Vlaamse gemeenten kunnen hen inschakelen voor specifieke controles op zwerfvuil nadat de gemeenteraad heeft goedgekeurd dat de controleurs vaststellingen mogen doen op het grondgebied. Zij proberen overtreders die zwerfafval - verpakkingen, blikjes of peuken - op de grond gooien op heterdaad te betrappen. Hondeneigenaars die met hun viervoeter op pad zijn zonder kakzakje, riskeren ook een GAS-boete.


Een goede beslissing, alleen zijn dertig zwerfvuilhandhavers misschien iets te weinig.
Groot voordeel van zo'n handhavers is dat de overtreders niet zien dat er een handhaver toekijkt terwijl ze iets wegwerpen.
Vooral sigarettenpeukjes zijn een pest.
En nee, deze in de riolering gooien is geen goed idee.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA

"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker." Albert Einstein
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2023, 13:15   #2
Binnenweg
Burger
 
Geregistreerd: 31 december 2019
Berichten: 145
Standaard

Opvoeding en mentaliteit , dan heb je die zever niet nodig .
Binnenweg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2023, 13:25   #3
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Binnenweg Bekijk bericht
Opvoeding en mentaliteit , dan heb je die zever niet nodig .
Volledig akkoord. Maar een aantal mensen hebben het zo niet begrepen, ofwel uit onwetendheid (wat nog kan vergeven worden), ofwel uit diep ingebakken haat tegen onze westerse zeden en gewoonten.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2023, 13:39   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Binnenweg Bekijk bericht
Opvoeding en mentaliteit , dan heb je die zever niet nodig .
Inderdaad.
De meesten krijgen voldoende voeding, de op ontbreekt meestal.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA

"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker." Albert Einstein
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2023, 13:40   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Volledig akkoord. Maar een aantal mensen hebben het zo niet begrepen, ofwel uit onwetendheid (wat nog kan vergeven worden), ofwel uit diep ingebakken haat tegen onze westerse zeden en gewoonten.
Ik gok voor een deel op het laatste.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA

"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker." Albert Einstein
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2023, 14:32   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 64.011
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik gok voor een deel op het laatste.
Niet echt, in de Verenigde Arabische Emiraten is het afvalbeleid simpel. In de grote steden zoals Dubai en Abu Dabi is er een bijna Singaporiaanse controle. Dat heeft dan meer te maken met de aantrekkelijkheid voor toeristen, dan met de wens voor properheid. (ten andere, de meeste Emiraties komen alleen in die toeristensteden vol werkende Indiërs om de baas te spelen in de door hun beheerde firma's of om te komen flaneren met hun peperdure wagens)

Daarbuiten, de woestijn vreet het wel op. En dat is ook zo, onder de intense zon en bijhorende hitte degraderen kunststoffen zeer snel tot microplastics die je niet ziet. Organisch afval droogt gewoon uit en verstoft.

En da's eigen aan een woestijnroversreligie. Als het te smerig of te "moeilijk" wordt, gaan ze naar de volgende regio om leeg te vreten, net zoals een sprinkhanenplaag dat doet.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2023, 16:08   #7
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Wacht eens, we hebben daar een stel betaalde ambtenaren om voor meer dan 90% een boete te geven voor een PEUK ???

Nu kan ik maar 1 probleem bedenken met peuken: brandgevaar. Eens de peuk uitgedoofd is, is dat toch maar een MINIMAAL PROBLEEMKE in vergelijking met al de rest, nee ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2023, 16:11   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wacht eens, we hebben daar een stel betaalde ambtenaren om voor meer dan 90% een boete te geven voor een PEUK ???

Nu kan ik maar 1 probleem bedenken met peuken: brandgevaar. Eens de peuk uitgedoofd is, is dat toch maar een MINIMAAL PROBLEEMKE in vergelijking met al de rest, nee ?
De Peuk (nee niet Peumans), is een groot probleem i.v.m. zwerfvuil.

https://mooimakers.be/kenniswijzer/a...t-op-de-natuur
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA

"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker." Albert Einstein
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2023, 15:33   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het probleem is eerder dat de straatvegers niet goed vegen.
Zelfs die kerels met die stofzuigers lopen in rechte lijn naar hun schuilplaatsen waar hun collega's ook staan.


Ze kijken zelfs niet naar de grond.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 3 januari 2023 om 15:34.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2023, 16:58   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het probleem is eerder dat de straatvegers niet goed vegen.
Zelfs die kerels met die stofzuigers lopen in rechte lijn naar hun schuilplaatsen waar hun collega's ook staan.


Ze kijken zelfs niet naar de grond.
Toch niet hoor.
Peuken horen in een peukenbak, punt uit!
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA

"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker." Albert Einstein
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 01:39   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Toch niet hoor.
Peuken horen in een peukenbak, punt uit!
Straatvegers moeten beetje vegen.

That's hun job.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 18:47   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.307
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Straatvegers moeten beetje vegen.

That's hun job.
De job van de straatvegerschef is dat te controleren. En de straatvegerchefchef controleert de straatvegerschef. Strak plan.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 januari 2023 om 18:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 19:05   #13
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De job van de straatvegerschef is dat te controleren. En de straatvegerchefchef controleert de straatvegerschef. Strak plan.
Wie controleert de controleur?
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA

"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker." Albert Einstein
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 19:21   #14
DIBO
Burgemeester
 
Geregistreerd: 17 augustus 2020
Berichten: 587
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nu kan ik maar 1 probleem bedenken met peuken: brandgevaar. Eens de peuk uitgedoofd is, is dat toch maar een MINIMAAL PROBLEEMKE in vergelijking met al de rest, nee ?
De filter is het grote probleem voor de natuur, dus eenvoudig op te lossen, verbod op filtersigaretten. De peuk zonder filter, bestaat dan bijna volledig uit afbreekbaar materiaal.
De filter is er trouwens gekomen om sigaretten een minder ongezond imago te geven, maar dat blijkt in de feiten achterhaald.
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 21:24   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
De filter is het grote probleem voor de natuur, dus eenvoudig op te lossen, verbod op filtersigaretten. De peuk zonder filter, bestaat dan bijna volledig uit afbreekbaar materiaal.
De filter is er trouwens gekomen om sigaretten een minder ongezond imago te geven, maar dat blijkt in de feiten achterhaald.
Het is natuurlijk niet keurig om zo een peuken weg te gooien zomaar, maar mijn idee is dat als peuken het grote probleem zijn, dat er dan eigenlijk geen probleem is van enige omvang.

Jaja, microplastics en zo. Geen peuken zijn uiteraard beter dan peuken, maar echt, als DAT het voornaamste probleem is, dan zijn we toch netjes zou ik denken. Ik zou verwachten dat het krioelt van de weggegooide batterijtjes, gedumpte huishoud elektronica, verfpotten, chemische brol en wat weet ik allemaal niet waar je van af wil. Kapotte stukken auto, wisselstukken die versleten zijn, oude ruitewissers, motor olie, en wat weet ik nog allemaal.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 22:01   #16
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.961
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is natuurlijk niet keurig om zo een peuken weg te gooien zomaar, maar mijn idee is dat als peuken het grote probleem zijn, dat er dan eigenlijk geen probleem is van enige omvang.

Jaja, microplastics en zo. Geen peuken zijn uiteraard beter dan peuken, maar echt, als DAT het voornaamste probleem is, dan zijn we toch netjes zou ik denken. Ik zou verwachten dat het krioelt van de weggegooide batterijtjes, gedumpte huishoud elektronica, verfpotten, chemische brol en wat weet ik allemaal niet waar je van af wil. Kapotte stukken auto, wisselstukken die versleten zijn, oude ruitewissers, motor olie, en wat weet ik nog allemaal.
Patrick, is het niet efficiënter van gewoon alle rokers preventief te euthanaseren ? Dan is het probleem van zwerfpeuken toch volledig opgelost ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 06:27   #17
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Patrick, is het niet efficiënter van gewoon alle rokers preventief te euthanaseren ? Dan is het probleem van zwerfpeuken toch volledig opgelost ?
Dat doen rokers dan ook, maar de methode is wat traag he

Maar je snapt mijn aanpak niet: die is liberaal. Het is niet aan een "overheid" van te beslissen van wie nu geeuthanseerd moet worden. Het is aan elke medeburger individueel, apart, om zelf uit te maken wie hij gaat vermoorden. Als jij peuken vervelend vindt, dan staat het je vrij om rokers de schedel gaan in te kloppen, maar verwacht niet van anderen dat ze uw patroon van exterminatie-wenselijkheid overnemen.

Dit als intermezzo.

Ik ben gewoon verbaasd dat peuken het grootste probleem is. Ik zou verwachten dat er veel en veel meer "zwaar" zwerfvuil zou zijn dat links en rechts gestort wordt. Niet dat peuken leuk zijn, maar dat lijkt mij bijna een luxe probleempje.

Op dezelfde wijze vind ik persoonlijk andere mensen storender dan rokers, en staan die hoger op mijn lijst van gewenste exterminatie. Maar ik wil dat ook aan niemand opdringen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 08:50   #18
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
(...)
Ik ben gewoon verbaasd dat peuken het grootste probleem is. Ik zou verwachten dat er veel en veel meer "zwaar" zwerfvuil zou zijn dat links en rechts gestort wordt. Niet dat peuken leuk zijn, maar dat lijkt mij bijna een luxe probleempje. (...)
Op sommige locaties vormen die peuken wel degelijk het grootste probleem. In winkelstraten bijvoorbeeld, of pleintjes. Zelfs als er vuilnisbakken zijn. Het gaat om slechte gewoontes te wijten aan luiheid. Sinds enige tijd zie je hier bordjes met de vermelding dat een peuk op de grond gooien je 350 euro kan kosten, en het werkt.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 11:25   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Op sommige locaties vormen die peuken wel degelijk het grootste probleem. In winkelstraten bijvoorbeeld, of pleintjes. Zelfs als er vuilnisbakken zijn. Het gaat om slechte gewoontes te wijten aan luiheid. Sinds enige tijd zie je hier bordjes met de vermelding dat een peuk op de grond gooien je 350 euro kan kosten, en het werkt.
Een leeg pak frieten op de grond gooien ook?

Ik zie veel veel dingen op de grond liggen anders.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 12:45   #20
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.973
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Een leeg pak frieten op de grond gooien ook?

Ik zie veel veel dingen op de grond liggen anders.
Ja. Dat stel ik dagelijks vast tijdens het zomerseizoen. Lege pizzadozen, en andere verpakkingen van takeaway maaltijden. Het is erg. Nochtans je hoeft hier geen 50 meter te wandelen tot de eerste vuilnisbak. Maar ja, voor heel wat toeristen is dat nog te ver. Nogal een geluk dat er elke dag straatvegers zijn.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be