Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Schuldig of onschuldig?
Schuldig 48 38,71%
Onschuldig 76 61,29%
Aantal stemmers: 124. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 november 2019, 10:08   #3861
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
in BE is het zogenaamde 'schuldinzicht' een strikte voorwaarde om enig privilege of vw verlof te verkrijgen.

een welhaast sluitend systeem tegen gerechtelijke dwalingen.
Schuldinzicht is wat anders dan 'moeten' bekennen,zoals ge het eerder stelde.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2019, 10:11   #3862
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Schuldinzicht is wat anders dan 'moeten' bekennen,zoals ge het eerder stelde.
nope, de psycholoog in de gevangenis zal advies geven over uw schuldinzicht.
zolang de gevangene het niet over zijn/haar lippen krijgt om te zeggen dat hij/zij het effectief gedaan heeft en zijn/haar onschuld blijft volhouden ... noteert de psycholoog dat er geen schuldinzicht is natuurlijk.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2019, 10:14   #3863
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
in BE is het zogenaamde 'schuldinzicht' een strikte voorwaarde om enig privilege of vw verlof te verkrijgen.

een welhaast sluitend systeem tegen gerechtelijke dwalingen.
ronduit een jezuiëten-methode
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2019, 10:25   #3864
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

De rechtbank toonde respect voor de twaalfkoppige jury, geloot uit een lijst van gewone mensen, die aandachtig geluisterd hebben gedurende dagen, en beslisten om haar te bedenken met 30 jaar.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2019, 10:46   #3865
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Schuldinzicht is wat anders dan 'moeten' bekennen,zoals ge het eerder stelde.
Om schuldinzicht te hebben moet ge wel schuldig zijn.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2019, 10:59   #3866
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
ronduit een jezuiëten-methode
justice belge.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2019, 11:53   #3867
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Of het wat te maken heeft met de psycholoog betwijfel ik.

Ze vraagt tijd om te gaan studeren, niet om vrijgelaten te worden als ik het goed begrepen had.

Iedere gedetineerde heeft dat recht maar krijgt dat niet altijd als de studie langer duurt dan de vermoedelijke datum van voorwaardelijke vrijstelling.

Die vermoedelijke datum is dan ook weer een begrip. Nml 1/3 van de straf is dus een mogelijke vermoedelijke datum. Of je nu wel of niet vrij zult komen is weer een andere zaak. Maar je kan dus geen cursus krijgen of volgen die verder gaat dan die datum.

Ik denk dat het dus eerder in die richting zit.

Psychologen in de gevangenis, daar moet je u echt niks bij voorstellen. Hooguit een stagair of zo een vrijwillige oude dame van goede komaf die haar anders strontverveeld.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 14 november 2019 om 11:55.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2019, 23:16   #3868
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Mijn god. Is die campagne om die moordenares wit te wassen nu nog bezig?
Toch bizar hé
De eerste assisenzaak met zoveel media belangstelling, bijkomende analyses vooraf door journalisten en een hoop social-media troep
En uitgerekend dan zou den Belgique er een potje van maken tijdens dat (schijn)proces ?

Wat nog straffe is ...
Dat bij de zaak Dutroux (ook veel mediabelangstelling), die de publieke opinie niet onmiddellijk achter zich had ( er is een moment geweest dat de lokale bevolking bijna tot een lynchpartij overging ) er ook een hartig woordje te palaveren valt over direct hard fysiek bewijs voor al wat hem ten laste werd gelegd en waarvoor hij uiteindelijk voor veroordeeld is.

En daar werd met geen woord over gerept
Waarschijnlijk omdat hij Waal is, het iets met kinderen was en eruit zag als Atilla de HUn en niet gelijk moeder Theresia
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2019, 23:20   #3869
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Hier ben ik het volledig mee eens.

Een verdachte / beklaagde heeft trouwens het recht om te zwijgen en zichzelf niet te moeten incrimineren (verbod op zelfincriminatie).

Ik zie niet in waarom dit na de veroordeling anders zou moeten zijn.

Hoewel Clottemans in principe niet verplicht is zichzelf te beschuldigen, komt het er wel bijna op neer. Wie zou er niet bezwijken onder de druk om op die manier de mogelijkheid te hebben om 20 jaar vroeger vrij te komen?
Dat klopt
Het zou een soort voorwaardelijke spijtbetuiging kunnen zijn of zo
Je kan niet verlangen van iemand die zijn/haar onschuld blijft uitschreeuwen dat hij spijt gaat betuigen over iets wat hij/zij niet zou gedaan hebben.

Zelfs in de dogmatische gedachtegang dat het zou gaan over een psychopaat heeft dat geen zin...want die kunnen dat wel zeggen maar hebben geen spijt
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2019, 23:26   #3870
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Toch bizar hé
De eerste assisenzaak met zoveel media belangstelling, bijkomende analyses vooraf door journalisten en een hoop social-media troep
En uitgerekend dan zou den Belgique er een potje van maken tijdens dat (schijn)proces ?

Wat nog straffe is ...
Dat bij de zaak Dutroux (ook veel mediabelangstelling), die de publieke opinie niet onmiddellijk achter zich had ( er is een moment geweest dat de lokale bevolking bijna tot een lynchpartij overging ) er ook een hartig woordje te palaveren valt over direct hard fysiek bewijs voor al wat hem ten laste werd gelegd en waarvoor hij uiteindelijk voor veroordeeld is.

En daar werd met geen woord over gerept
Waarschijnlijk omdat hij Waal is, het iets met kinderen was en eruit zag als Atilla de HUn en niet gelijk moeder Theresia
Inderdaad. Dutroux voerde precies dezelfde argumenten aan dat er 'geen bewijs' was. En in de Columbo-interpretatie die velen geven aan het begrip bewijs klopt dat nog ook.

Gelukkig dat de jury's in beide zaken meer verstand hadden.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2019, 23:34   #3871
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Inderdaad. Dutroux voerde precies dezelfde argumenten aan dat er 'geen bewijs' was. En in de Columbo-interpretatie die velen geven aan het begrip bewijs klopt dat nog ook.

Gelukkig dat de jury's in beide zaken meer verstand hadden.
in een assisenzaak heb ge dat bijna nooit of nauwelijks...hooguit wat indirect bewijs
Logisch ook hé anders had ge geen jury die in eerste plaats ( onderwijl is dat wat uitgebreid en verfijnd ) diende om op de schuldvraag te antwoorden.
Met wel fysiek bewijs kunt ge onomstotelijk bewijzen dat er sprake is van moord zoals de wet bedoelt ?
"Doodslag met voorbedachten rade wordt moord genoemd. Hij wordt gestraft met levenslange opsluiting"
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2019, 00:51   #3872
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Met wat slechte wil kan je het doortrekken naar van alles.
Boeten, belasting, diefstal, enz...

Geen bewijs vandoen.

Dat is hier dus het geval.

De jury reageert zoals het forum.
Wet van Murphy? Fuck hang ze verdorie maar op dat we er vanaf zijn.

Het was de rechter die moest beslist hebben of er wel of geen verder gevolg aan gegeven mocht worden.
In dit geval...halt!

Maar ja.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 15 november 2019 om 00:54.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2019, 01:00   #3873
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Mocht ooit blijken dat ze gelijk krijgt.
Kan ze hooguit 23€ per dag krijgen.

En dat zal jaren duren.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2019, 07:02   #3874
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Toch bizar hé
De eerste assisenzaak met zoveel media belangstelling, bijkomende analyses vooraf door journalisten en een hoop social-media troep
En uitgerekend dan zou den Belgique er een potje van maken tijdens dat (schijn)proces ?

Wat nog straffe is ...
Dat bij de zaak Dutroux (ook veel mediabelangstelling), die de publieke opinie niet onmiddellijk achter zich had ( er is een moment geweest dat de lokale bevolking bijna tot een lynchpartij overging ) er ook een hartig woordje te palaveren valt over direct hard fysiek bewijs voor al wat hem ten laste werd gelegd en waarvoor hij uiteindelijk voor veroordeeld is.

En daar werd met geen woord over gerept
Waarschijnlijk omdat hij Waal is, het iets met kinderen was en eruit zag als Atilla de HUn en niet gelijk moeder Theresia
alsof Els Clotteman er niet als Atilla de Hun uitziet.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2019, 07:06   #3875
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Bekennen ligt moeilijk voor een psychopaat.
net niet, een psychopaat gebruikt het systeem in zijn voordeel, die zal er geen enkel probleem mee hebben van schuldinzicht te veinzen om vrij te komen of privileges te krijgen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2019, 10:28   #3876
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Ik zal voor de verandering nog eens iets posten dat sommigen hun gedacht misschien kan veranderen



Een aantal jaar geleden had ik een babbel met iemand die toevallig in die parachuteclub zat waar dit gebeurd is.

Die was 100%, nee 1000% zeker dat ze het gedaan had. Enkel en alleen op basis van haar karakter dat hij al jaren kende. "Die is exact zo".


Tel dat bij de gekende feiten:

Els C was verliefd op dezelfe gast als het slachtoffer, die hen allebei wel eens nam. Zij was het lelijke eendje van de twee. 's Avonds heeft hij hen allebei mee naar huis genomen. Hij heeft de knappe mee naar boven genomen om te vossen en Els moest beneden blijven, op de zetel liggen en luisteren naar het geboenk.

Toen ze 's morgens terug gingen springen bleek dat de parachute van het slachtoffer (die 's nachts beneden in de gang had gestaan) doorgesneden was en viel ze te pletter.


Ik ben zelf ook grote fan van onomstotelijk materieel bewijs maar kom, serieus blijven he.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2019, 14:25   #3877
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Ik ken ook iemand die lid was van die parachuteclub en dat meiske persoonlijk gekend heeft. Hij was overtuigd van haar onschuld. Maar ik vermoed dat hij er ook op heeft mogen zitten.
Er werd daar veel gesprongen, blijkbaar.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2019, 14:34   #3878
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Ik zal voor de verandering nog eens iets posten dat sommigen hun gedacht misschien kan veranderen



Een aantal jaar geleden had ik een babbel met iemand die toevallig in die parachuteclub zat waar dit gebeurd is.

Die was 100%, nee 1000% zeker dat ze het gedaan had. Enkel en alleen op basis van haar karakter dat hij al jaren kende. "Die is exact zo".


Tel dat bij de gekende feiten:

Els C was verliefd op dezelfe gast als het slachtoffer, die hen allebei wel eens nam. Zij was het lelijke eendje van de twee. 's Avonds heeft hij hen allebei mee naar huis genomen. Hij heeft de knappe mee naar boven genomen om te vossen en Els moest beneden blijven, op de zetel liggen en luisteren naar het geboenk.

Toen ze 's morgens terug gingen springen bleek dat de parachute van het slachtoffer (die 's nachts beneden in de gang had gestaan) doorgesneden was en viel ze te pletter.


Ik ben zelf ook grote fan van onomstotelijk materieel bewijs maar kom, serieus blijven he.
Dat was waar het parket mee afkwam, maar ze konden het niet bewijzen vermits de hulpdiensten alles kapot geknipt hadden om het slachtoffer te bevrijden uit de parachutekoorden.

Duidelijk Belgisch recht, ze zal het wel gedaan hebben...
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2019, 14:42   #3879
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.753
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat was waar het parket mee afkwam, maar ze konden het niet bewijzen vermits de hulpdiensten alles kapot geknipt hadden om het slachtoffer te bevrijden uit de parachutekoorden.

Duidelijk Belgisch recht, ze zal het wel gedaan hebben...

Gebruikten de hulpdiensten die het slachtoffer bevrijd hadden uit de parachutekoorden hetzelfde mes of schaar als de dader ?
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2019, 14:45   #3880
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Gebruikten de hulpdiensten die het slachtoffer bevrijd hadden uit de parachutekoorden hetzelfde mes of schaar als de dader ?
Maakt weinig uit, het is niet alsof ze onderzocht hebben waarmee alles in stukken gesneden is.

Dat werkt hier niet zoals in de NCIS series op TV.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be