Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 september 2012, 15:10   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Vlaams Belang : Verstrenging wet-Lejeune helaas vooral symbolisch

Het Vlaams Belang is niet verrast door de erg beperkte wijzigingen die worden aangebracht aan de wet en het systeem van de voorwaardelijke invrijheidsstelling. Het was vooraf duidelijk dat een Belgische regering, met PS en cdH in een dominante rol, nooit gevolg zou geven aan de nochtans zeer terechte eis voor onsamendrukbare straffen. Dit betekent dat de strafrechter ook in de toekomst machteloos blijft tegenover de systematische en drastische inkorting van de opgelegde straf. Hij blijft op die manier in grote mate een tweederangsrol vervullen.

De belangrijkste maatregelen die wel genomen worden, hebben betrekking op een zeer marginaal aantal (toekomstige!) veroordeelden, met name de kleine categorie misdadigers die tot 30 jaar of levenslang zullen veroordeeld worden voor extreme zware feiten. Enkel voor deze kleine groep worden de tijdsvoorwaarden opgetrokken naar de helft of (bij recidive) drie vierde van de opgelegde straf. Het is ook enkel voor deze symbolische groep dat de gevangenisdirectie en het parket op de rem kunnen gaan staan. Het overgrote deel van de zware misdadigers ontspringt dus de dans en blijft genieten van het recht (en niet de gunst!) om na één derde vrij te komen. Een laksheid die haast nergens anders in Europa bestaat.

Ook aan het systeem van de VI verandert nauwelijks wat. Eéns verschenen voor de strafuitvoeringsrechtbank blijft de perfide vrijlatingscarrousel automatisch haar jaarlijkse ronde draaien, tot wanhoop van de slachtoffers die jaar na jaar met deze martelgang geconfronteerd worden.

Het Vlaams Belang stelt ook vast dat er nog steeds geen wijziging wordt aangekondigd voor de zogeheten kortgestraften van minder dan drie jaar. Voor deze groep blijft de automatische invrijheidsstelling na een minieme fractie van de straf de regel (�*ls men al wordt opgesloten!), terwijl de strafuitvoeringsrechtbanken in 2007 uitdrukkelijk waren ingevoerd om de straffeloosheid en het gebrek aan controle over deze grote groep veroordeelden te counteren.

De herhaalde aankondigingen van Turtelboom en co dat men de straffeloosheid zou aanpakken, zijn enkel maar woorden in de wind geweest. België blijft een oase van laksheid, terwijl alle buurlanden dit heilloze pad al vele jaren verlaten hebben.


Bart Laeremans
Senator

Bert Schoofs
Volksvertegenwoordiger

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2012, 18:04   #2
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Weeral eens grotendeels gelijk moet ik zeggen tot mijn spijt
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2012, 19:40   #3
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Weeral eens grotendeels gelijk moet ik zeggen tot mijn spijt
2

Ik zou ook eerder pleiten voor niet samendrukbare straffen voor geweldplegers (moord, verkrachting, slagen en verwondingen) die geen spijt betuigen, en dat wie wel spijt betuigt slecht strafvermindering kan krijgen bij zeer goed gedrag (en dan nog niet meer dan de helft strafvermindering). Misdrijven waarbij geen geweld werd gepleegd zou ik eerder bestraffen met alternatieve maatregels (enkelband, werkstraffen)...
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be