Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 15 tot 21 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 15 tot 21 januari Voorzitter Belgische Unie/Union Belgique (B.U.B.), °11-01-1973, streeft naar het afschaffen van het huidige federale model en het herstellen van de Belgische eenheidsstaat.

 
 
Discussietools
Oud 19 januari 2007, 09:45   #21
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Je moet geen smoelen trekken, het is helaas de naakte waarheid.
Ma manneke moest je nog eens weten wat vlaanderen was vroeger ten tijde van die "vlaamsche schilders"
Gij vereenzelvigt u dus met vlaanderen zoals het was ten tijde van de graaf van vlaanderen?
Je moest eens weten vanwaar wij vlamingen (en belgen in het algemeen) komen...

De taal maakt natuurlijk ook deel uit van de cultuur dat ontken ik zeker niet. Maar het is niet meer dan één der variabelen.
Allemaal zeer mooi dat je je klassiekers kent in de vlaamsche literatuur maar weinig overtuigend...

Cultuur ontstaat onder andere door geloof ooit aan gedacht...?
Cultuur onstaat onder andere door geschiedkundige ellementen...*?

Of een gecultiveerd waal al die vlaamse schrijvers kan opsommen betwijfel ik inderdaad . Natuurlijk mensen als u zullen daar natuurlijk ook voor zorgen...

Verder kan u alvast stoppen met je gezwans over "disrespect" voor de vlaamse cultuur... Het is niet omdat men de vlaamse cultuur gaat afbakenen tot het kennen van de vlaamse literatuur en de vlaamse schilderkunst (in de jaren stillekes) dat men onrespectvol is... Hoogst waarschijnlijk zelf respectvoller dan u (als ik zie hoe u mensen antwoord met "Geen enkel begrip, kennis,...")!

*Wat dacht u als goeie vlaamse kenner van de guldensporenslag?
Gaan we even citeren uit "de leeuw van vlaanderen" van Hendrik Conscience Ik zie u al wapperen met u vlaggetje...
largo_w is offline  
Oud 19 januari 2007, 09:57   #22
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Ik heb het over de Vlaamse literatuur en haar schrijvers, zoals Lode Baekelmans, Aster Berkhof, Louis Paul Boon, Cyriel Buysse, Ernest Claes, Stephanie Claes-Vetter, Hendrik Conscience, André Demedts, Valère Depauw, Filip De Pillecyn, Willem Elsschot, Guido Gezelle, Marnix Gijsen, Jet Jorssen, Paul Lebeau, Gezusters Loveling, Maria Rosseels, Maurits Sabbe, Jozef Simons, August Snieders, Renier Snieders, Stijn Streuvels, Herman Teirlinck, Felix Timmermans, Piet Van Aken, Emiel Van Hemeldonck, August Vermeylen, Gerard Walschap of Lode Zielens. De dichters Guido Gezelle (19de eeuw), Paul Van Ostaijen (eerste helft 20ste eeuw) en Herman De Coninck (hedendaags).
ps: geef volgende keer een link als je je "kennis" wil copy pasten van een site... Wees vooral origineler dan gewoon "vlaamse schrijvers" in google te typen
largo_w is offline  
Oud 19 januari 2007, 10:23   #23
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Kom jij maar eens af met wat zou kunnen beschouwd worden als 'Belgische cultuur'. Ik ben benieuwd. Volgens mij komt hier geen antwoord op, laat staan een antwoord met zinnig inhoud.
wat dacht u van: René François Ghislain Magritte?
Of nee juist dat was ook een vlaming hoe dom van mij...

Leuk dat u zo een kenner bent om zo een vragen te stellen natuurlijk...
Mijn antwoord zou een copy paste betreffen van heel uw post eigenlijk

ps: Rubens was een duitser, Jordaens was een calvinist en breugel de oude heeft een onzekere geboorteplaats het kan zijn dat hij in BREDA is geboren (stel u eens voor... )
largo_w is offline  
Oud 19 januari 2007, 10:23   #24
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Nope. De Vlaamse regering steekt geld in Limburg, met een resultaatsverbintenis eraan vast, en een stappenplan om dat resultaat te bereiken.
Bemerkt u het verschil?

Je zal steeds verschillen behouden.
De stad Antwerpen heeft een rijkere industrie dan de stad Mechelen.
En cultureel zijn deze twee steden ook niet met elkaar verbonden, dus laat ons de provincie Antwerpen ook maar splitsen.

Nee, alle gekheid op een stokje.
Er zijn zaken die op een regionaal niveaux moeten geregeld worden, zaken die federaal moeten geregeld worden en zaken die Europees moeten behandeld en bepaald worden.

Zo zouden de verkeersweten over heel de EU gelijk moeten zijn. En zouden de arbeidsvoorwaarden door de EU-vakbonden op Europees niveaux moeten bedwongen worden, met een basis die voor heel de EU gelijk is.
Maar de verdere uitwerking ervan moet dan weer regionaal gebeuren.
De sociale zekerheid zou over heel de EU gelijk moeten zijn, met mogelijkheid voor bijpassingen per regio.
Maar ontwikkelingshulp zou volledig naar de EU moeten, zodat alle krachten en finanicien gebundeld zijn en minder verpild worden door kleine en zinloze projecten.
Jantje is offline  
Oud 19 januari 2007, 10:41   #25
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je zal steeds verschillen behouden.
De stad Antwerpen heeft een rijkere industrie dan de stad Mechelen.
En cultureel zijn deze twee steden ook niet met elkaar verbonden, dus laat ons de provincie Antwerpen ook maar splitsen.

Nee, alle gekheid op een stokje.
Er zijn zaken die op een regionaal niveaux moeten geregeld worden, zaken die federaal moeten geregeld worden en zaken die Europees moeten behandeld en bepaald worden.

Zo zouden de verkeersweten over heel de EU gelijk moeten zijn. En zouden de arbeidsvoorwaarden door de EU-vakbonden op Europees niveaux moeten bedwongen worden, met een basis die voor heel de EU gelijk is.
Maar de verdere uitwerking ervan moet dan weer regionaal gebeuren.
De sociale zekerheid zou over heel de EU gelijk moeten zijn, met mogelijkheid voor bijpassingen per regio.
Maar ontwikkelingshulp zou volledig naar de EU moeten, zodat alle krachten en finanicien gebundeld zijn en minder verpild worden door kleine en zinloze projecten.
Ik dacht nooit dat ik dit zou moeten zeggen maar: "Jantje heeft gelijk"
Ik verander mijn standpunt natuurlijk niet maar we zijn al eens in de clinch geraakt in een andere discussie en daarom...
largo_w is offline  
Oud 19 januari 2007, 11:04   #26
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ik dacht nooit dat ik dit zou moeten zeggen maar: "Jantje heeft gelijk"
Ik verander mijn standpunt natuurlijk niet maar we zijn al eens in de clinch geraakt in een andere discussie en daarom...
Ach, uiteindelijk komen we er toch altijd uit.

En na een tijdje was jij hier immers ook tot het zelfde besluit gekomen.

Samen komen we er wel, jou kennis en idééën zijn immers nodig om de fouten uit de mijne te halen en omgekeerd.

Dus samen hebben we altijd gelijk.
Jantje is offline  
Oud 19 januari 2007, 11:44   #27
vulpes
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 juni 2006
Berichten: 1.268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter Bekijk bericht
Men kan België niet zien zoals de politici dat doen: een existentiële dichotomie tussen een totaal kunstmatig "Vlaanderen" en "Wallonië".
Als Vlaanderen en Wallonië kunstmatig zijn, geldt hetzelfde bij uitstek voor België.. je moet werkelijk blind en doof zijn om niet te beseffen dat Vlamingen en Walen grotendeels niet mét elkaar leven, maar naast elkaar..

Er zijn verschillende media, verschillende partijen, weinig debat over de 'taalgrenzen' heen (op dit forum zijn zeer weinig franstaligen, en bijv. Everytime bevestigt eveneens dat Franstaligen eerder naar Frankrijk kijken.. ). Men neemt de moeite niet eens om 'over de grens' te kijken. Neem nu bijvoorbeeld de hele heisa omtrent de RTBF-uitzending... Er was blijkbaar niet eens de reflex om af te stemmen op VRT... Reynders die de verkiezingen wil laten vallen ná de verkiezingen in Frankijk omdat het een impact heeft op het stemgedrag van Franstaligen in België.. Zelf heb ik de neiging om - zeker wanneer er een dispuut is dat 'communautair' getint is - naar de websites van de grote Franstalige kranten te surfen.. de berichtgeving, teneur.. er is werkelijk een verschil.
vulpes is offline  
Oud 20 januari 2007, 10:57   #28
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
Als Vlaanderen en Wallonië kunstmatig zijn, geldt hetzelfde bij uitstek voor België.. je moet werkelijk blind en doof zijn om niet te beseffen dat Vlamingen en Walen grotendeels niet mét elkaar leven, maar naast elkaar..
Ik weet niet in welke provincie jij woont maar ik leef ook niet samen met limburgers hoor (halleluja)...
largo_w is offline  
Oud 20 januari 2007, 15:08   #29
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ik weet niet in welke provincie jij woont maar ik leef ook niet samen met limburgers hoor (halleluja)...
Neen?

Je hoort er pertinent dagelijks op de radio
Je ziet er pertinent dagelijks op deTV
Je leest ze pertinent dagelijks op politics.be

...

Ook zo met walen?
Gun is offline  
Oud 20 januari 2007, 15:33   #30
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Neen?

Je hoort er pertinent dagelijks op de radio
Je ziet er pertinent dagelijks op deTV
Je leest ze pertinent dagelijks op politics.be

...

Ook zo met walen?
Wens je daar een antwoord op...
Behalve dan dat van die politics want dat is nogal wiedes...
largo_w is offline  
Oud 20 januari 2007, 15:40   #31
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Wens je daar een antwoord op...
Behalve dan dat van die politics want dat is nogal wiedes...
Misschien niet voor jou van toepassing want ik heb al gemerkt dat jij ook in het Frans best wel weg kan, wat me doet veronderstellen dat jij (net als ik) ook dagelijkse contacten met Franssprekenden hebt.

Voor de gemiddelde Vlaming is er echter dagelijks contact met West-, Oost-Vlamingen, Antwerpenaren, Vlaams-Brabanders en Limburgers terwijl er geen (GEEN) contact is met het Franstalige grondgebied.

De gemiddelde Vlaming zou per week eens een paar uur moeten spenderen aan RTBf 1, Tele 21 of RTL TVi, ze zouden dan pas merken wat voor een beeld de Waalse (PS) televisie van de gemiddelde Vlaming schept. Het aantal Flaminganten zou exponentieel groeien.
Gun is offline  
Oud 20 januari 2007, 15:52   #32
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Misschien niet voor jou van toepassing want ik heb al gemerkt dat jij ook in het Frans best wel weg kan, wat me doet veronderstellen dat jij (net als ik) ook dagelijkse contacten met Franssprekenden hebt.

Voor de gemiddelde Vlaming is er echter dagelijks contact met West-, Oost-Vlamingen, Antwerpenaren, Vlaams-Brabanders en Limburgers terwijl er geen (GEEN) contact is met het Franstalige grondgebied.

De gemiddelde Vlaming zou per week eens een paar uur moeten spenderen aan RTBf 1, Tele 21 of RTL TVi, ze zouden dan pas merken wat voor een beeld de Waalse (PS) televisie van de gemiddelde Vlaming schept. Het aantal Flaminganten zou exponentieel groeien.
Ik kom niet zoveel in contact met echte walen maar massas met franssprekenden. En dan radio (smorgens) en tv (savonds)...

Dagelijks contact van west-vlamingen met antwerpenaren? Als ze allemaal in brussel werken ja...Maar dat is maar een minderheid hoor. Trouwens nen goeien westvlaming verstaat geen enkele antwerpenaar .

De waalse tv en de waalse mentaliteit wordt beslist door de PS... En hoe meer de PS te zeggen heeft hoe meer ze de mentaliteit beslist en dan weer heeft ze meer te zeggen... Die criminele bende moet maar eens opgeschort worden op de ene of andere manier. BHV kan hen een deukje geven maar zal niet zoveel doen. Op economisch vlak hen de transfers afnemen zou veel effectiever zijn...
largo_w is offline  
Oud 20 januari 2007, 15:57   #33
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Dagelijks contact van west-vlamingen met antwerpenaren? Als ze allemaal in brussel werken ja...Maar dat is maar een minderheid hoor. Trouwens nen goeien westvlaming verstaat geen enkele antwerpenaar .
Ik ga hier geen lijstje beginnen opsommen van Radio en/of TV zenders met hun programma dat gepresenteerd wordt door een inwoner van één onzer provincies, ik ga hier geen lijstje beginnen opsommen van zangers, komieken, politici, ... allen een inwoner van één onzer provincies, ... waar elke Vlaamse burger dagdagelijks mee in contact komt.
Gun is offline  
Oud 20 januari 2007, 16:14   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ik kom niet zoveel in contact met echte walen maar massas met franssprekenden. En dan radio (smorgens) en tv (savonds)...
't Is toch niet moeilijk toe te geven dat het allergrootste deel van de Vlamingen NIET op de Franstalige tv of radio afstemt, maar wel op de Vlaamse en Nederlandse.

Kijk hier maar eventjes:
http://www.audimetrie.be/audiences/N-audiences.htm
Jan van den Berghe is offline  
Oud 20 januari 2007, 16:22   #35
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Ik ga hier geen lijstje beginnen opsommen van Radio en/of TV zenders met hun programma dat gepresenteerd wordt door een inwoner van één onzer provincies, ik ga hier geen lijstje beginnen opsommen van zangers, komieken, politici, ... allen een inwoner van één onzer provincies, ... waar elke Vlaamse burger dagdagelijks mee in contact komt.
Tsjah... Ik zou het niet weten maar het is toch niet omdat ik dagelijks de simsons of friends zou kijken dat je daarom een verbondenheid voelt met (domme) amerikanen...
Ale ik weet het niet he maar ik mis wat in je analyse...
Nuja u heeft wel gelijk dat dat er een soort "in contact komen met" is dat bij de meerderheid afwezig is tegenover het frans dat toch onze tweede landstaal is.

Nogtans ik blijf erbij ik weiger te worden gelijkgesteld aan een limburger
largo_w is offline  
Oud 20 januari 2007, 16:24   #36
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
't Is toch niet moeilijk toe te geven dat het allergrootste deel van de Vlamingen NIET op de Franstalige tv of radio afstemt, maar wel op de Vlaamse en Nederlandse.

Kijk hier maar eventjes:
http://www.audimetrie.be/audiences/N-audiences.htm
Neen das waar... Ik kijk zelf minder en minder franstalige zenders.

Maar de vraag in het begin was iets anders...
largo_w is offline  
Oud 20 januari 2007, 16:26   #37
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
't Is toch niet moeilijk toe te geven dat het allergrootste deel van de Vlamingen NIET op de Franstalige tv of radio afstemt, maar wel op de Vlaamse en Nederlandse.

Kijk hier maar eventjes:
http://www.audimetrie.be/audiences/N-audiences.htm
Bemerk ook het grote aandeel van de Franse TV-zenders in Wallonië, zoals Everytime hier al meermaals verkondigde op dit forum.
Zwartengeel is offline  
Oud 20 januari 2007, 16:28   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Nogtans ik blijf erbij ik weiger te worden gelijkgesteld aan een limburger
U wordt toch niet "gelijkgesteld" met een Limburger?

Wordt iemand uit de streek van Calais "gelijkgesteld" met een inwoner van de Provence, omdat ze beide Fransen zijn?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 20 januari 2007, 16:29   #39
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.706
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ik weet niet in welke provincie jij woont maar ik leef ook niet samen met limburgers hoor (halleluja)...
...wat overduidelijk ook niet nodig is om stekeblind en hartstikke doof te zijn.
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline  
Oud 20 januari 2007, 16:31   #40
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Tsjah... Ik zou het niet weten maar het is toch niet omdat ik dagelijks de simsons of friends zou kijken dat je daarom een verbondenheid voelt met (domme) amerikanen...
Ale ik weet het niet he maar ik mis wat in je analyse...
Nuja u heeft wel gelijk dat dat er een soort "in contact komen met" is dat bij de meerderheid afwezig is tegenover het frans dat toch onze tweede landstaal is.

Nogtans ik blijf erbij ik weiger te worden gelijkgesteld aan een limburger
Nochtans

Kim Clijsters, Stefan Everts, Willy Claes, Stijn Coninx, Belle Perez, Jan Latinne, Odille Kinart, Armand Schreurs, Danny Lathouwers, Francesca Vanthielen, Jan Hautekiet, Karel lismont, Kevin Lambrechts, Marnicq Bervoets, Stijn Meuris, ...

Laatst gewijzigd door Gun : 20 januari 2007 om 16:33.
Gun is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be