Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2007, 09:25   #1
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard De parabel van dom en slim

De parabel van dom en slim

Ooit leefden er in een land mensen. Net als in elk land waren daar zeer intelligente, slimme, domme en nog dommere mensen onder. Lange tijd waren deze mensen min of meer tevreden met hun leven. Geleidelijk nam de totale welvaart toe en kreeg iedereen allerlei technische snufjes in huis. Ook domme mensen leerden hoe een wasautomaat werkte, hoe je een auto moest besturen en omgaan met een computer.
Het kon natuurlijk niet uitblijven dat sommige domme mensen zich begonnen af te vragen hoe het toch kon dat hun ideeën minder werden gewaardeerd dan die van de slimme en zeer intelligente mensen. Er ontstond zelfs een soort beweging die de aandacht van de media trok.
Een journalist trok er op uit om dit nieuwe maatschappelijke verschijnsel te onderzoeken.
Hij sprak met de woordvoerder van de domme mensen om zich te informeren.
'Wat is het doel van uw beweging?' zo begon het vraaggesprek.
'Domme mensen worden gediscrimineerd in onze samenleving. We hebben minder zetels in het parlement, daar zitten allemaal mensen met een titel in. Hoe kunnen ze ons vertegenwoordigen? We zijn ondervertegenwoordigd in het bestuur van multinationals, scholen, adviesorganen, noemt u maar op.'
De journalist probeerde zijn verlegenheid te verbergen. 'Daar bestaan ongetwijfeld redenen voort,' wierp hij tegen. 'Voor zulke functies heb je een opleiding nodig en intelligentie is nu eenmaal aangeboren…'
'Ik hoopte dat u een open geest zou hebben,' sprak de woordvoerder verontwaardigd. 'U heeft geen respect voor domme mensen! Het is een waardeoordeel, een vooroordeel, anders niet.'
'Maar hoe ziet u het dan?' vroeg de journalist, die inzag dat hij zijn woorden zorgvuldig moest kiezen.
'Het is een culturele norm dat intelligente mensen beter zijn op school. De scholen zijn immers ingericht op intelligente mensen. Als de scholen ingericht zouden zijn op domme mensen, zouden domme mensen even goede resultaten behalen als intelligente. De intelligente mensen echter hebben de lessen moeilijk gemaakt, de boeken te dik, de eisen te hoog. En dat allemaal om de domme mensen uit te sluiten. Het is een groot onrecht.'
'Ik begrijp nog niet helemaal hoe dat dan gaat,' zei de journalist voorzichtig. 'Op de lagere school is de lesstof toch voor iedereen gelijk?'
De woordvoerder zuchtte om zoveel onbegrip. 'Was dat maar waar. Het begint al heel jong. Ouders brengen al vooroordelen over: dat je je best moet doen op school, veel moet leren, dat kennis belangrijk is, dat soort onzin. Er is toch een culturele en maatschappelijke context. Het onderwijs is niet waardenvrij, de scholen niet, de docenten wordt aangeleerd dat er domme en intelligente mensen bestaan, terwijl iedereen kan inzien dat het niet zo is.'
'Niet?' bracht de journalist uit. 'Hoe is het dan wel?'
'Domheid en intelligentie zijn gewoon twee gelijkwaardige manieren om de werkelijkheid te ervaren. De een is niet beter dan de ander. De zogenaamde objectiviteit is een cultureel bepaald hulpmiddel om de dommen overal buiten te houden. Op scholen gebruiken ze opzettelijk moeilijke woorden, lastige definities om het onderscheid te handhaven. De achterstand van de dommen is ontstaan door de verkeerde visie die de intelligenten hebben van de dommen.'
De journalist haastte zich alles op te schrijven, om niet te laten blijken hoe verrast hij was door deze vernieuwende denkbeelden.
'Ik heb een vraag. Bent u niet bang dat technische infrastructuur, zoals computers en netwerken, dat die op de duur minder goed gaan werken als we doen wat u zegt?'
De woordvoerder hief een wijsvinger. 'Die vraag had ik verwacht. Domheid is een volledige, rijke cultuur die het hele leven omvat, terwijl intelligentie slechts de rationele aspecten van de wereld aankan. Domheid is dus eigenlijk veel rijker dan intelligentie. In de Middeleeuwen was de domheid veel verder ontwikkeld dan de intelligentie. Het is zelfs zo dat wat de intelligente mensen nu kunnen, in feite toen is ontdekt door de dommen. Zonder domheid zou de intelligentie nu niets betekenen.' De woordvoerder werd steeds enthousiaster. 'Voor het oog van domheid is iedereen gelijk. Domheid maakt geen onderscheid. Eigenlijk is domheid superieur aan intelligentie, maar de intelligente mensen w�*llen dat gewoon niet inzien.'
'En hoe komt dat volgens u?' vroeg de journalist heel voorzichtig.
'Ze worden misleid door tradities. Ze zijn afgeweken van de domheid.' De woordvoerder haalde een dik boek uit een tas die op de grond stond. 'Ik heb het opgezocht.'
Hij sloeg het boek open en toonde een afbeelding van mensen in de oertijd. 'Vroeger was iedereen dom. Men leefde dom, men dacht dom, men voelde dom. Het was de oorsprong van de mensheid.'
'Oh, juist, ja,' was het enige dat de journalist kon uitbrengen.
'Toen ben ik kinderen gaan observeren. Weet u wat ik ontdekte? Iedereen wordt dom geboren, maar sommige mensen worden daarna intelligent gemaakt.'
De journalist keek niet begrijpend.
'Dat betekent dat intelligentie niet natuurlijk is, niet aangeboren. Het is gewoon een vorm van gedrag die men aanleert. Alleen door zich over te geven aan domheid kan men de waarheid weer terugvinden. Er is maar een waarheid en die vindt men alleen door domheid.'
'Ik denk dat u het niet makkelijk zult krijgen.'
'De intelligenten moeten inzien dat het anders moet. Er zijn reeds dommen geweest die zich hebben opgeblazen in een bus met studenten die op weg was naar de universiteit. Of die een Dombo 747 tegen een computerbedrijf lieten vliegen. Ik sta daar niet achter, maar ik heb wel begrip voor de gevoelens van de dommen die daarbij betrokken zijn.'
'Juist.' De journalist slikte zo hard, dat hij bang was dat de ander het kon horen. Hij dacht even aan de gevoelens van de intelligenten die bij die aanslagen waren betrokken, maar zag er vanaf om daar iets over te zeggen. 'Maar hoe gaat u dat in de maatschappij in praktijk brengen?'
'We moeten de mensen uitleggen dat de scheiding tussen domheid en intelligentie puur kunstmatig is. Neem nu de angst voor de dommen, die de scholen willen afschaffen. Die angst wordt bewust aangewakkerd door de intelligenten, die de domheid als gewelddadig en achterlijk willen voorstellen. Ondertussen zijn de meeste dommen voorstanders van een gematigde, vreedzame, liberale domheid. Daarom is het onrechtvaardig om domheid buiten de scholen te houden. Domheid moet juist onderwezen worden, op zijn minst gelijkwaardig naast de theorie dat intelligentie aangeboren is.' De woordvoerder leek even na te denken. 'Dommen hebben alles over voor hun strijd, ook hun leven. Dat is het mooie van domheid,' voegde hij tenslotte toe. 'In domheid is geen dwang, het is allemaal zo logisch als je het maar inziet.'
'Mijn laatste vraag: wat stoort u het meeste in de huidige samenleving?'
De ander dacht even na. 'De belediging van de domheid. Die zou strafbaar gesteld moeten worden. Ach, het is een kwestie van tijd. We gaan er stap voor stap voor zorgen dat de intelligenten zich aanpassen aan ons niveau. Gelijkheid is namelijk hun zwakke plek, daar spreken we ze op aan. Net zo lang tot er alleen nog maar dommen zijn. Begrijpt u?'

(Navane)

_________________

Begrijpt U?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 09:27   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.938
Standaard

"Goh ik herken er zoveel dingen in. Toeval?"
enz...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 10:00   #3
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.549
Standaard

Goed gevonden.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 10:10   #4
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

We weten allemaal wie er in deze "parabel" met de dommeriken en slimmeriken wordt bedoeld. Ook al zijn de parallellen ver zoek. Het is dus niet meer dan een verkapte vorm van racisme. Bulkend van vooroordelen. Dat Circe zoiets geweldig vindt, is dan ook alles behalve verwonderlijk. De verontwaardiging die op deze post ongetwijfeld volgt, is al even voorspelbaar.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 10:12   #5
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
circe
Begrijpt U?
?
U?

Laatst gewijzigd door eno2 : 8 augustus 2007 om 10:13.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 10:17   #6
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
We weten allemaal wie er in deze "parabel" met de dommeriken en slimmeriken wordt bedoeld. Ook al zijn de parallellen ver zoek. Het is dus niet meer dan een verkapte vorm van racisme. Bulkend van vooroordelen. Dat Circe zoiets geweldig vindt, is dan ook alles behalve verwonderlijk. De verontwaardiging die op deze post ongetwijfeld volgt, is al even voorspelbaar.
Hoezo? jij weet blijkbaar meer dan ik. Zelfs als de parallellen totaal zoek zijn zie jij er nog reden in om over verkapt racisme te spreken?
Ik vermoed dat je dus bulkt van vooroordelen.

Als er geen parallellen te vinden zijn met wat jij denkt wie bedoeld wordt, waarom ga je er dan van uit dat deze er wel zijn?

Hou je eens gewoon aan het verhaal zelf in plaats van onmiddellijk te willen gaan extrapoleren waar geen extrapolatie verwacht wordt. En geef dan je commentaar eens.

Het "R" woord heeft niet enkel alle waarde verloren, het is hier zelfs totaal niet op zijn plaats. Enkel domme mensen willen er zich constant van bedienen.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 10:21   #7
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

wat vind jij van domme mensen, circe?
wat is domheid?
vind je dat in onze maatschappij intelligente mensen over het algemeen meer aanzien krijgen dan domme mensen?
vind je dat terecht?
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 10:25   #8
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

De parabel van de haas en de schildpad, maar ik denk dat je slim moet zijn om dat te kunnen snappen.

Daarom : het is niet slim om dommen dom te willen houden ; de dommen die
gelijkwaardig willen zijn willen slimmer worden en dat doen ze ook..
ook al kan dat generaties duren..
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 10:27   #9
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
wat vind jij van domme mensen, circe?
wat is domheid?
Het probleem is ze te vinden, natuurlijk.
En het groter probleem is ze te overtuigen dat ze inderdaad dom zijn.
Aan intelligentie is immers nog nooit gebrek geweest, als je 't aan de mensen zelf vraagt.
Citaat:
vind je dat in onze maatschappij intelligente mensen over het algemeen meer aanzien krijgen dan domme mensen?
In onze maatschappij krijgen intelligente mensen ongetwijfeld steeds meer het aanzien van domme mensen...
Citaat:
vind je dat terecht?
In de meeste gevallen wel, ja.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 10:34   #10
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Hoezo? jij weet blijkbaar meer dan ik. Zelfs als de parallellen totaal zoek zijn zie jij er nog reden in om over verkapt racisme te spreken?
Ik vermoed dat je dus bulkt van vooroordelen.

Als er geen parallellen te vinden zijn met wat jij denkt wie bedoeld wordt, waarom ga je er dan van uit dat deze er wel zijn?

Hou je eens gewoon aan het verhaal zelf in plaats van onmiddellijk te willen gaan extrapoleren waar geen extrapolatie verwacht wordt. En geef dan je commentaar eens.

Het "R" woord heeft niet enkel alle waarde verloren, het is hier zelfs totaal niet op zijn plaats. Enkel domme mensen willen er zich constant van bedienen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
De verontwaardiging die op deze post ongetwijfeld volgt, is al even voorspelbaar.
Hou je maar van de domme. Daar ben je goed in.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 10:42   #11
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

[quote=eno2;2838618]
Citaat:

Het probleem is ze te vinden, natuurlijk.
En het groter probleem is ze te overtuigen dat ze inderdaad dom zijn.
Aan intelligentie is immers nog nooit gebrek geweest, als je 't aan de mensen zelf vraagt.
Volkomen akkoord. Ik heb niet zozeer een probleem met domme mensen, wel met overtuigde domme mensen. Een domme mens zal nog begrijpen dat 1+1 géén drie is, een overtuigde domme mens gaat je nog eens proberen duidelijk te maken dat hij het bij het recht eind heeft.

Citaat:
In onze maatschappij krijgen intelligente mensen ongetwijfeld steeds meer het aanzien van domme mensen...
Dit is een positieve evolutie. Betekent tenminste dat ze minder overtuigd geraken.

Citaat:
In de meeste gevallen wel, ja.
In de meeste gevallen, niet altijd.Het hangt er een beetje van af waar die slimme mensen hun intelligentie voor gebruiken (en OF ze het wel willen gebruiken, dat is nog iets anders).
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 10:44   #12
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

[quote=eno2;2838618]
Citaat:

Het probleem is ze te vinden, natuurlijk.
En het groter probleem is ze te overtuigen dat ze inderdaad dom zijn.
Aan intelligentie is immers nog nooit gebrek geweest, als je 't aan de mensen zelf vraagt.

In onze maatschappij krijgen intelligente mensen ongetwijfeld steeds meer het aanzien van domme mensen...
In de meeste gevallen wel, ja.
Er zijn 2 soorten krankzinnigen

1. Mensen met een te laag IQ
2. Mensen met een te hoog IQ

...

Er zijn vanzelfsprekend ook nog "domme mensen" die alle anderen die niet dezelfde mening als zijzelf hebben "dom" vinden - dat soort "domheid" is gewoon onverdraagzaamheid.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 10:44   #13
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Vind het verhaal op zichzelf al dom.
Een dommerik die dergelijke uitleg kan geven, slaagt op niets.
Trouwens dan is er nog de vraag wat is intelligentie en wat is domheid.

Verder zijn er idd zoals Edina schrijft, verdacht veel verwijzingen naar een ander huidig probleem en denk ik zelfs dat de mods deze draad beter sluiten en zelfs verwijderen, want in Belgie bestaat een instelling die deze draad weleens zou kunnen gebruiken om het forum lam te leggen.

Citaat:
'De intelligenten moeten inzien dat het anders moet. Er zijn reeds dommen geweest die zich hebben opgeblazen in een bus met studenten die op weg was naar de universiteit. Of die een Dombo 747 tegen een computerbedrijf lieten vliegen.
Zeer duidelijke zinspelling zeker.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 10:48   #14
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Volkomen akkoord. Ik heb niet zozeer een probleem met domme mensen, wel met overtuigde domme mensen. Een domme mens zal nog begrijpen dat 1+1 géén drie is, een overtuigde domme mens gaat je nog eens proberen duidelijk te maken dat hij het bij het recht eind heeft.


Dit is een positieve evolutie. Betekent tenminste dat ze minder overtuigd geraken.



In de meeste gevallen, niet altijd.Het hangt er een beetje van af waar die slimme mensen hun intelligentie voor gebruiken (en OF ze het wel willen gebruiken, dat is nog iets anders).
En wat is domheid volgens uw definitie?
__________________

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 8 augustus 2007 om 10:49.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 10:49   #15
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
De parabel van de haas en de schildpad, maar ik denk dat je slim moet zijn om dat te kunnen snappen.

Daarom : het is niet slim om dommen dom te willen houden ; de dommen die gelijkwaardig willen zijn willen slimmer worden en dat doen ze ook.. ook al kan dat generaties duren..
Ik betwijfel het vetgedrukte.

Domme mensen die slimmer willen worden gaan alvast niet de gelijkwaardigheid van de domme mensen promoten. Evenmin zou het de bedoeling dan moeten zijn om slimme mensen even dom als zijzelf te maken. Nee, de domme mensen die slimmer willen worden zullen zich eerder afspiegelen aan de slimme en pogingen ondernemen om even slim te worden.

Eerder heb ik de indruk dat sommige slimme mensen het als hun taak beschouwen om andere slimme mensen dom te maken, zodat die tenminste gelijk zijn, terwijl die eerste groep slimmen dan de plak kunnen zwaaien.
Het Orwell syndroom van de varkens zullen we maar zeggen: "all animals are equal, but some are more equal than others".

Het is dus vooral dié groep slimme mensen die een probleem hebben met parabels zoals deze, vermits dan hun luchtballon wordt doorprikt en ze van hun "more equal" positie afdonderen.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 10:52   #16
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Vind het verhaal op zichzelf al dom.
Een dommerik die dergelijke uitleg kan geven, slaagt op niets.
Trouwens dan is er nog de vraag wat is intelligentie en wat is domheid.
Interessante vraag. Wat denk je zelf Jantje?

Citaat:
Verder zijn er idd zoals Edina schrijft, verdacht veel verwijzingen naar een ander huidig probleem en denk ik zelfs dat de mods deze draad beter sluiten en zelfs verwijderen, want in Belgie bestaat een instelling die deze draad weleens zou kunnen gebruiken om het forum lam te leggen.
Leven we hier in een dictatuur dan? Volgens Edina alvast niet.


Citaat:
Zeer duidelijke zinspelling zeker
.
De personen waar U op doelt kan men toch niet onder "dom" klasseren? Een paar slimmen hadden ze namelijk alle kansen geboden om ook slim te worden, iets wat ze met beide handen hebben aangenomen.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 10:53   #17
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht

Er zijn 2 soorten krankzinnigen

1. Mensen met een te laag IQ
2. Mensen met een te hoog IQ

...

Er zijn vanzelfsprekend ook nog "domme mensen" die alle anderen die niet dezelfde mening als zijzelf hebben "dom" vinden - dat soort "domheid" is gewoon onverdraagzaamheid.
Ik had het eigenlijk niet daarover, maar over de onvermijdelijkheid, dat de steeds toenemende intelligentie steeds in omvang toenemende stommiteiten achter zich aan sleept.

Laatst gewijzigd door eno2 : 8 augustus 2007 om 10:53.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 10:56   #18
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
In de meeste gevallen, niet altijd.Het hangt er een beetje van af waar die slimme mensen hun intelligentie voor gebruiken (en OF ze het wel willen gebruiken, dat is nog iets anders).
There's the rub.
Het wordt door intelligente mensen niet als een vorm van intelligentie beschouwd na te laten het maximale eigenvoordeel te halen uit je intelligentievoorsprong.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 11:10   #19
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Er zijn slimme ideeën van domme mensen en omgekeerd (ik bedoel: ook domme ideeën van slimme mensen, tiens).

De zaak is, dat de slimheid van de ideeën zich maar achteraf bewijst, met hindsight...

Het lijkt wel of er ook in de slimheid van ideeën een 'natuurlijke selectie' aan het werk is.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 11:10   #20
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
There's the rub.
Het wordt door intelligente mensen niet als een vorm van intelligentie beschouwd na te laten het maximale eigenvoordeel te halen uit je intelligentievoorsprong.
Dit is helemaal niet correct.
De grootste intellectuelen zijn zij die hun talent hoofdzakelijk hebben gebruikt ter verbetering van de maatschappij/mensheid en zich niet hebben beperkt tot eigen voordeel.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be