Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2007, 10:06   #1
the outlaw torn
Minister
 
the outlaw torn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Locatie: oost-vlaanderen
Berichten: 3.424
Standaard bestaat buitenaards leven ?

bestaat buitenaards leven volgens u ? of bent u van mening dat wij de enige planeet zijn waar leven is ?
__________________
denk eer ge doende zijt, en doende denk dan nog !!!!

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 10:09   #2
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

het lijkt me nogal sterk dat we in dat oneindige universum de enige planeet zouden zijn waarop leven is ontstaan.

Ik acht de kans echter klein dat we wezens gaan vinden waarmee we kunnen communiceren.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 10:14   #3
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
bestaat buitenaards leven volgens u ? of bent u van mening dat wij de enige planeet zijn waar leven is ?
Als het een beetje intelligent is, dat ander leven, dan zal het wel weten te vermijden met ons in contact te komen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 10:32   #4
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Er bestaat zelfs meer op aarde dan wij kennen, dus hoeveel meer bestaat er niet in de rest van de kosmos ?
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 10:33   #5
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Er bestaat zelfs meer op aarde dan wij kennen, dus hoeveel meer bestaat er niet in de rest van de kosmos ?
We kennen niet eens onszelf.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 11:19   #6
Goldband
Parlementslid
 
Goldband's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2004
Berichten: 1.652
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
het lijkt me nogal sterk dat we in dat oneindige universum de enige planeet zouden zijn waarop leven is ontstaan.
Het lijkt me nogal sterk dat dat leven, binnen die biljoenen jaren dat het universum bestaat, nu samen met ons in deze fractie (onze beschaving) tegelijk voorkomt. What are the odds?
__________________
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus)
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 11:22   #7
Abba Kovner
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 juli 2007
Locatie: Ik zeng zot van <A>
Berichten: 845
Standaard

Als die Alien dat bord ziet van het racistisch VB met Eigen Volk Eerst erop, keert die onmiddellijk weer zijn spaceship richting Galactica.
Abba Kovner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 11:24   #8
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abba Kovner Bekijk bericht
Als die Alien dat bord ziet van het racistisch VB met Eigen Volk Eerst erop, keert die onmiddellijk weer zijn spaceship richting Galactica.
jawadde, niet gedacht dat in een post over buitenaards leven al in post 7 het VB erbij betrokken wordt. Beetje obsessief, Abba?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 11:34   #9
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Het lijkt me nogal sterk dat dat leven, binnen die biljoenen jaren dat het universum bestaat, nu samen met ons in deze fractie (onze beschaving) tegelijk voorkomt. What are the odds?
Dat hangt ervan af hoeveel leven er is eh. Als dat iets uitzonderlijks is, inderdaad, maar misschien is dat eerder de normale gang van zaken en zou het raar zijn mocht er maar 1 planeet tegelijk leven bevatten.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 11:45   #10
Goldband
Parlementslid
 
Goldband's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2004
Berichten: 1.652
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Dat hangt ervan af hoeveel leven er is eh. Als dat iets uitzonderlijks is, inderdaad, maar misschien is dat eerder de normale gang van zaken en zou het raar zijn mocht er maar 1 planeet tegelijk leven bevatten.
Je hebt een punt, alleen gaan we er wetenschappelijk wel vanuit dat er voor leven een aantal voorwaarden zijn qua chemische samenstelling van de atmosfeer e.d. Die voorwaarden zijn nogal specifiek en verkleinen dus de kans dat elders ook leven voorkomt.

Anderzijds zou je kunnen zeggen dat die voorwaarden niet juist zijn omdat ze enkel gebaseerd zijn op ons concept van "leven". Is waar, maar het is wel een gevaarlijke denkpiste omdat ze plots alles mogelijk maakt. (Misschien leven er miljoenen onzichtbare mannetjes op de maan?)
__________________
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus)

Laatst gewijzigd door Goldband : 8 augustus 2007 om 11:46.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 11:47   #11
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Je hebt een punt, alleen gaan we er wetenschappelijk wel vanuit dat er voor leven een aantal voorwaarden zijn qua chemische samenstelling van de atmosfeer e.d. Die voorwaarden zijn nogal specifiek en verkleinen dus de kans dat elders ook leven voorkomt.

Anderzijds zou je kunnen zeggen dat die voorwaarden niet juist zijn omdat ze enkel gebaseerd zijn op ons concept van "leven". Is waar, maar het is wel een gevaarlijke denkpiste omdat ze plots alles mogelijk maakt. (Misschien leven er miljoenen onzichtbare mannetjes op de maan?)
we weten zo weinig. Ik acht alles mogelijk, eigenlijk.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 11:57   #12
Beauris
Partijlid
 
Beauris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juli 2007
Berichten: 221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
het lijkt me nogal sterk dat we in dat oneindige universum de enige planeet zouden zijn waarop leven is ontstaan.
Zo denk ik er ook over.

Citaat:
Ik acht de kans echter klein dat we wezens gaan vinden waarmee we kunnen communiceren.
Er bestaat in ieder geval al een welkomstlied voor wanneer het grote ogenblik aanbreekt. De universele taal van de muziek zullen ze vast wel begrijpen...
Beauris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 12:00   #13
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
het lijkt me nogal sterk dat we in dat oneindige universum de enige planeet zouden zijn waarop leven is ontstaan.

Ik acht de kans echter klein dat we wezens gaan vinden waarmee we kunnen communiceren.
Kleine nuance, het heelal is niet oneindig maar eindig.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 12:01   #14
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beauris Bekijk bericht
Zo denk ik er ook over.


Er bestaat in ieder geval al een welkomstlied voor wanneer het grote ogenblik aanbreekt. De universele taal van de muziek zullen ze vast wel begrijpen...
Wiskunde denk ik eerder dan muziek, het is zo dat muziek wiskunde gebruikt in haar samenstelling.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 12:02   #15
Beauris
Partijlid
 
Beauris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juli 2007
Berichten: 221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Kleine nuance, het heelal is niet oneindig maar eindig.
Waar eindigt het dan?
Beauris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 12:05   #16
Online
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
bestaat buitenaards leven volgens u ? of bent u van mening dat wij de enige planeet zijn waar leven is ?

Reken je de 72 maagden per goede moslim als buitenaards leven ?
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 12:12   #17
Goldband
Parlementslid
 
Goldband's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2004
Berichten: 1.652
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Wiskunde denk ik eerder dan muziek, het is zo dat muziek wiskunde gebruikt in haar samenstelling.
correctie: het is zo dat muziek in wiskunde kan worden omgezet.
__________________
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus)
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 12:13   #18
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
bestaat buitenaards leven volgens u ? of bent u van mening dat wij de enige planeet zijn waar leven is ?
Er is zeker nog leven in het universum.

Er zijn miljarden en miljarden sterren, en heeeel veel van deze sterren hebben planeten. Kwestie van chance.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 12:16   #19
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.050
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Kleine nuance, het heelal is niet oneindig maar eindig.
Ons universum is eindig, maar zo groot dat het voor praktisch gebruik in veel gevallen door oneindig benaderd kan worden, er is echter ook nog een kans dat de quantummechanica gelijk heeft en een universum bij elke keuze op quantumniveau zichzelf splitst in twee parralelle universa, dat zijn een hoop universa. We weten dat de kans op leven op een plek groter dan nul is, we weten dat er enorm veel plekken zijn, dus de kans dat er maar op één plek leven is ontstaan is superklein, in een praktisch oneindig groot universum/'universumstelsel' bijna oneindig klein. Maar goed, wat is leven, kan je het definiëren? Kan een gasbubbel met bepaalde eigenschappen leven genoemd worden? Op koolstof gebaseerd leven met als basiseenheid een cel waarin zich DNA bevind met voor energie mitochondrieën, afhankelijk zijnde van andere levensvormen die familie zijn maar naast mitochondrieën ook chloroplasten bevatten, wat op twee benen loopt, Engels spreekt en met radiosignalen probeert te communiceren (en dat is vanzelfsprekend pas een omschrijving van enkele van de vele vele dingen die ons characteriseren) zal niet zo vaak voorkomen als 'leven'. Lang niet zo vaak.

O, en de universele taal van de muziek? Muziek is juist iets dat typisch aan cultuur verbonden is. Kijk alleen al eens naar alle muziek die mensen ooit gemaakt hebben, en dat zijn alleen nog maar mensen. Waarschijnlijk, mochten de eerste buitenaardsen die langskomen iets als muziek hebben, herkennen we het niet eens als muziek, misschien genieten zijn wel van rytmische en melodische variaties in elektrische spanning en steken ze hun vingers in het stopcontact om te concluderen dat onze muziek wel erg primitief, eentonig en vreemd is.

Wiskunde is al beter, het is alleen wel zo dat de basis en de formulering van hun wiskunde best heel anders kan zijn. Veel dingen zullen, als we eenmaal begrijpen hoe we het moeten omzetten, in beide wiskundes hetzelfde opleveren, maar of we direct iets van elkaars kladblok zullen begrijpen...
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 8 augustus 2007 om 12:21.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2007, 12:20   #20
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beauris Bekijk bericht
Waar eindigt het dan?
Zo simpel is dat niet uit te leggen, alleszins niet in begrippen zoals de bakstenenmuur waar het heelal eindigt en waar achter er niets is. Er is dan wel niets buiten het heelal maar dat zegt ook niets over de toestand van het heelal.

Het heelal staat gekromd in zichzelf/rond materie. We weten dat omdat dat een van de konsequenties was van een van de relativiteitstheorien van einstein.

De ruimte staat gekromd rond de planeten en de zon, licht volgt die kromming. Licht dat van sterren komt die vanuit ons zichtpunt achter de zon staan zien we toch want dat sterrenlicht volgt de ruimtekromming rond de zon en komt zo tot bij ons.

Een gekromde ruimte is dus eindig.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be