Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 september 2012, 00:41   #21
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Daarom dat ik het laatste niet doe.
Uit gemakzucht
Nochtans schrijft ook Gibbon maar een paar tientallen blz daarover, zou Galsworthy er meer over hebben?
Citaat:
Ik zou een hoop tijd verkwisten, opdat jij toch maar zult vasthouden aan Gibbon omdat die in jouw visie past. Je bent te verstard voor nieuwe dingen, zoals ik eerder al merkte toen het er maar niet bij je inging dat het katholiek onderwijs uit je jeugd niet meer bestaat.
Flauwe kul. Gibbon kan zeker vervolledigd. Mijn katholieke onderwijs bestaat niet meer. Mijn kinderen hebben al het nieuwe gedaan. Ook mijn kleinkinderen zitten erin. Anticlericaal, dat ben ik wel. En ongelovig. Waarom zou ik m e moeten veranderen? Ik voel me goed daarmee.

Laatst gewijzigd door eno2 : 9 september 2012 om 00:50.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2012, 10:02   #22
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Eén ding is zeker: het paganisme is vernietigd en verdwenen. En wel door de katholieken. (Wat jan van de Berghe ontkende, en wat ik hierbij heb bewezen). Of het verhaaltje van Gibbon daarover nu het meest juiste is, of misschien Galsworthy een verbeterde versie heeft, het eindresultaat blijft hetzelfde. Dat van Galsworthy benieuwt me tenslotte ook, en uitgebreide citaten zijn welkom. Maar stellen dat hij Gibbon ontkracht, zonder die ontkrachting te produceren, , dat lijkt nergens op. Maar hoe dan ook, bij leven en welzijn zal ik er wel achter komen. En als dat snel gebeurt, zal ik het hier zelf becommentarieën.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2012, 10:49   #23
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Theodosius I heeft trouwens ook het Arianisme uitgeroeid tegen rond het jaar 400, tegelijk met het paganisme. Hij was een hele goeie uitroeier blijkbaar. Of als het zwaard van de keizer in dienst gesteld wordt van de Kerkvaders....na de concilies van Nicea en Constantinopel.

Echt een bloedig scharnierpunt voor en door de Katholieke orthodoxie

Laatst gewijzigd door eno2 : 9 september 2012 om 11:18.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2012, 13:05   #24
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Als blinde kiekens kijken sommigen naar Rome......

Alsof er aan de ander kant,in China,nooit iets gebeurde.Maar neen alle Zuidoost-Aziaten (in aantallen groter dan de bevolking van het ganse Romeinse Rijk) liepen daar waarschijnlijk "spontaan" over naar Boeddisme of Taoisme en zo...

Komaan zeg
Historisch gezien hebben op het platteland van China het boeddhisme of het het daoisme nooit een overheersende culturele of religieuze dominantie of zelfs erg belangrijke invloed gehad.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2012, 14:32   #25
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

@ Koenraad

Hoezeer ik vastgeroest ben kan je uit mijn belangstelling voor alternatieve verhalen afleiden:
Citaat:
Eno2 @ Koenraad:
Ken je een titel van Goldsworthy die de betrokken periode (iet of wat uitvoerig) behandelt? Eventueel ook van Heather? Of een ander standaardwerk? Ik stel dezelfde vraag aan een historica en hoop iets in handen te krijgen om te vergelijken met Gibbon. Ik wil daar nog wel wat van mijn tijd aan besteden omdat ik het een scharnierpunt vindt
De vraag aan de historica is al vertrokken.

Laatst gewijzigd door eno2 : 9 september 2012 om 14:33.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2012, 20:32   #26
Knipp
Banneling
 
 
Knipp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
Standaard

Ondertussen is het wel n tikje vreemd om te spreken over Het Paganisme.

Zelfs zeer summiere encyclopedische artikels hebben het al snel over een handvol paganismes ( met elk hun eigen ''vernietigings'geschiedenis' ? )

Laatst gewijzigd door Knipp : 10 september 2012 om 20:33.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2012, 20:47   #27
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Ondertussen is het wel n tikje vreemd om te spreken over Het Paganisme.

Zelfs zeer summiere encyclopedische artikels hebben het al snel over een handvol paganismes ( met elk hun eigen ''vernietigings'geschiedenis' ? )
Ik gebruik de terminologie van Gibbon, die het natuurlijk alleen in de context gebruikt van (de ondergang van) het Romeinse Rijk, specifiek rond 400nX, de ondergang van het Klassieke Paganisme

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 september 2012 om 21:13.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2012, 10:53   #28
Vanitas8
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 13 september 2012
Berichten: 14
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Theodosius I heeft trouwens ook het Arianisme uitgeroeid tegen rond het jaar 400, tegelijk met het paganisme. Hij was een hele goeie uitroeier blijkbaar. Of als het zwaard van de keizer in dienst gesteld wordt van de Kerkvaders....na de concilies van Nicea en Constantinopel.

Echt een bloedig scharnierpunt voor en door de Katholieke orthodoxie
Idd !!! De kerkvaders van nu zoals Vangehluwe, Pédonard, en Dan-nee-ls verdienen een kogel door de kop !!! En ook de geschiedenis weer juist aanleren zoals jij zegt !!! Daans was geen held maar een vuile pepofiel, Damiaan een ziel-ig-tjeswinner die negerinnetjes poepte en moeder theresia was ook kwaadaardig .

De roomse KKK verdraait altijd geschiedenis !!!
Vanitas8 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2012, 11:05   #29
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.436
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Theodosius I heeft trouwens ook het Arianisme uitgeroeid tegen rond het jaar 400, tegelijk met het paganisme.
Het Arianisme is alive and well.

Er is zelfs een musical gemaakt die elementen bevat van Arianistische ketterijen.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2012, 11:06   #30
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Het paganisme ook
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2012, 12:59   #31
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

@ Koenraad

Het checken van je summiere name-dropping zonder verdere referenties van titels noch locaties stelt me voor een serieuze opdracht. Ik verwacht in het beste geval pas vlgd maand ingescande teksten daarover tengevolge van mijn eigen opzoekingen en verzoeken.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2012, 13:02   #32
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
@ Koenraad

Het checken van je summiere name-dropping zonder verdere referenties van titels noch locaties stelt me voor een serieuze opdracht. Ik verwacht in het beste geval pas vlgd maand ingescande teksten daarover tengevolge van mijn eigen opzoekingen en verzoeken.
Nee, ik ben niet verantwoordelijk voor jouw gebruik van verouderde bronnen. Gezien je beweerde hooggeschoold te zijn, zou je dat toch op z'n minst moeten weten.

Ik kan je alvast een tip geven, dat wel: het wikipedia-artikel in kwestie bevat de juiste referenties, en een goede samenvatting van de huidige stellingen. Maar dat wist je natuurlijk al.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2012, 13:12   #33
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Nee, ik ben niet verantwoordelijk voor jouw gebruik van verouderde bronnen. Gezien je beweerde hooggeschoold te zijn, zou je dat toch op z'n minst moeten weten.
geschiedenis drijft op oude bronnen

En jij? Student?



Ik kan je alvast een tip geven, dat wel: het wikipedia-artikel in kwestie bevat de juiste referenties, en een goede samenvatting van de huidige stellingen. Maar dat wist je natuurlijk al.
Neen dat wist ik niet. In feite heb ik dat artikel dus waarschijnlijk gemist. Dat is in de draAD Michèle Martin en die is te lang om het daar te gaan opzoeken

Laatst gewijzigd door eno2 : 15 september 2012 om 13:15.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2012, 13:14   #34
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
geschiedenis drijft op oude bronnen
Bronnen, ja, maar Gibbon is geen bron in dit geval. Gibbon is een werk, een verouderd werk, voorbijgestreefd in net datgene dat jij aanhaalt: de schuld op het Christendom afschuiven. Gibbon is een bron als het gaat om de Verlichtte kijk op de geschiedenis en het Christendom, een kijk die alles behalve objectief is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Neen dat wist ik niet. Het is me in elk geval niet opgevallen. In feite heb ik dat artikel dus waarschijnlijk gemist. Kan ik nog eens gaan zoeken.
https://en.wikipedia.org/wiki/Declin...e_Roman_Empire
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2012, 13:19   #35
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Bronnen, ja, maar Gibbon is geen bron in dit geval. Gibbon is een werk, een verouderd werk, voorbijgestreefd in net datgene dat jij aanhaalt: de schuld op het Christendom afschuiven. Gibbon is een bron als het gaat om de Verlichtte kijk op de geschiedenis en het Christendom, een kijk die alles behalve objectief is.
Gibbon was zelf katholiek, eventuele bias kwam dus daar niet van.

[/quote]

Thx, ik hoop dat ik daar locaties vind om in te laten scannen
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2012, 13:25   #36
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Gibbon was zelf katholiek, eventuele bias kwam dus daar niet van.
Hij is dat even geweest op de universiteit, maar heeft dat daarna afgezworen. Tegen de tijd dat hij zijn werk schreef, was hij deïstisch.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Thx, ik hoop dat ik daar locaties vind om in te laten scannen
Gaat aardig wat geld kosten, als je bibliotheken vindt, weet ik uit ervaring.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2012, 14:12   #37
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

DE IVº en Vº eeuw leveren weinig bronnen en dus veel theorieën. Ik zal dus veel theorieën vinden en weinig feiten.


Citaat:
wiki
One of the primary reasons for the vast number of theories is the notable lack of surviving evidence from the 4th and 5th centuries. For example there are so few records of an economic nature it is difficult to arrive at even a generalization of the economic conditions. Thus, historians must quickly depart from available evidence and comment based on how things ought to have worked, or based on evidence from previous and later periods, on inductive reasoning. As in any field where available evidence is sparse, the historian's ability to imagine the 4th and 5th centuries will play as important a part in shaping our understanding as the available evidence, and thus be open for endless interpretation.
Het zal lang duren voor ik specifieke passages vind over het einde van het paganisme


Hier is een eerste vrij algemene uitspraak over vervolgingen - van Ariaans geloof en van heidendom:


Citaat:
Wiki
Theodosuis I decreed that only the followers of Trinitarian Christianity were entitled to be referred to as Catholic Christians, while all others were to be considered to be practicers of heresy, which was to be considered illegal. In 385, this new legal authority of the Church resulted in the first case of many to come, of the capital punishment of a heretic, namely Priscillian.[9][10] In the several centuries of state sponsored Christianity that followed, pagans and "heretical" Christians were routinely persecuted by the Empire and the many kingdoms and countries that later occupied the place of the place of the Empire,[11] but some Germanic tribes remained Arian well into the Middle Ages).[12]
De geconsacreerde tem "katholiek" dateert dus van Theodosius I

Laatst gewijzigd door eno2 : 15 september 2012 om 14:15.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2012, 14:17   #38
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
DE IVº en Vº eeuw leveren weinig bronnen en dus veel theorieën. Ik zal dus veel theorieën vinden en weinig feiten.
Zo werkt de geschiedswetenschap: intepretaties, interpretaties, ...

Het gaat hier niet om een exacte wetenschap. Dat gezegd zijnde is er wel degelijk sprake van een objectivering, een proces dat zich pas lang na Gibbon voltrok.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 15 september 2012 om 14:18.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2012, 14:18   #39
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Gaat aardig wat geld kosten, als je bibliotheken vindt, weet ik uit ervaring.
Ik heb iemand die (gratis geloof ik, of toch goedkoop) op Unief passages kan inscannen
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2012, 14:19   #40
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Zo werkt de geschiedswetenschap: intepretaties, interpretaties, ...

Het gaat hier niet om een exacte wetenschap. Dat gezegd zijnde is er wel degelijk sprake van een objectivering, een proces dat zich pas lang na Gibbon voltrok.
Ja, zoals de ondergang van het Romeinse Rijk door loodvergiftiging
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be