Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 mei 2022, 17:58   #21
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.877
Standaard

We vernemen dat zaterdag de 7de mei het record electronische betalingen verbroken is....

Er IS helemaal geen "koopkrachtcrisis".....

(en nu is een foto nodig van die legendarische Iraakse Minister van Informatie )
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2022, 18:28   #22
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
We vernemen dat zaterdag de 7de mei het record electronische betalingen verbroken is....

Er IS helemaal geen "koopkrachtcrisis".....

(en nu is een foto nodig van die legendarische Iraakse Minister van Informatie )
Het aantal betalingen?
Hoe hoog waren de bedragen?

Voor ne friet met ne kwak mayonaise betalen veel mensen ook reeds met de kaart.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2022, 21:38   #23
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
We vernemen dat zaterdag de 7de mei het record electronische betalingen verbroken is....

Er IS helemaal geen "koopkrachtcrisis".....

(en nu is een foto nodig van die legendarische Iraakse Minister van Informatie )
Dat er steeds meer elektronisch wordt betaald (waar het kan) is niet meer dan een logische trend. Dit heeft niets met koopkracht te maken, eerder met een gemakkelijke manier van betalen.
Om uw standpunt hard te maken zou je ook moeten kunnen bereken hoeveel cash geld er werd besteed, wat uiteraard iets moeilijker te bepalen is.
Neen dus. Je zou de totale omzet moeten bekijken.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2022, 07:42   #24
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat er steeds meer elektronisch wordt betaald (waar het kan) is niet meer dan een logische trend. Dit heeft niets met koopkracht te maken, eerder met een gemakkelijke manier van betalen.
Om uw standpunt hard te maken zou je ook moeten kunnen bereken hoeveel cash geld er werd besteed, wat uiteraard iets moeilijker te bepalen is.
Neen dus. Je zou de totale omzet moeten bekijken.
Inderdaad, net mijn punt i.v.m. de friet met ne kwak mayonaise.

5 jaar geleden zou niemand er aan denken om dat elektronisch te betalen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2022, 10:18   #25
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Inderdaad, net mijn punt i.v.m. de friet met ne kwak mayonaise.

5 jaar geleden zou niemand er aan denken om dat elektronisch te betalen.
Je herinnert je Proton hoogstwaarschijnlijk nog wel. Kaart opladen aan een betaalautomaat, en bestemd voor kleine uitgaven: een brood, misschien ook wel een pak friet ... Het voordeel voor de handelaar was dat het gratis was, geen transactiekosten.
Toen Proton werd afgeschaft beloofde de overheid een alternatief. Het werd Maestro. Punt is dat er transactiekosten zijn.
Destijds heb ik een paar jaar prospectie gedaan naar contracten voor betaalterminals. Er zijn verschillende soorten contracten. Er worden altijd kosten aangerekend, hetzij een forfait op maandbasis, een vast bedrag per transactie, of een percentage per transactie. Voor handelaren die enkel werken met kleine bedragen is het sop de kool niet waard. Te duur.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2022, 11:26   #26
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Je herinnert je Proton hoogstwaarschijnlijk nog wel. Kaart opladen aan een betaalautomaat, en bestemd voor kleine uitgaven: een brood, misschien ook wel een pak friet ... Het voordeel voor de handelaar was dat het gratis was, geen transactiekosten.
Toen Proton werd afgeschaft beloofde de overheid een alternatief. Het werd Maestro. Punt is dat er transactiekosten zijn.
Destijds heb ik een paar jaar prospectie gedaan naar contracten voor betaalterminals. Er zijn verschillende soorten contracten. Er worden altijd kosten aangerekend, hetzij een forfait op maandbasis, een vast bedrag per transactie, of een percentage per transactie. Voor handelaren die enkel werken met kleine bedragen is het sop de kool niet waard. Te duur.
Proton was nog zo'n misbaksel.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2022, 12:54   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Je herinnert je Proton hoogstwaarschijnlijk nog wel. Kaart opladen aan een betaalautomaat, en bestemd voor kleine uitgaven: een brood, misschien ook wel een pak friet ... Het voordeel voor de handelaar was dat het gratis was, geen transactiekosten.
Toen Proton werd afgeschaft beloofde de overheid een alternatief. Het werd Maestro. Punt is dat er transactiekosten zijn.
Destijds heb ik een paar jaar prospectie gedaan naar contracten voor betaalterminals. Er zijn verschillende soorten contracten. Er worden altijd kosten aangerekend, hetzij een forfait op maandbasis, een vast bedrag per transactie, of een percentage per transactie. Voor handelaren die enkel werken met kleine bedragen is het sop de kool niet waard. Te duur.
Da's waar. "We" waren nog niet klaar voor proton ook niet.

De overheid zou actiever gewenst gedrag kunnen aanmoedigen ... ook met kosten van betaalterminals. De winst voor de overheid is o.a. (o.a.) dat ze minder versleten bankbriefjes en muntstukken moet vervangen.

De kleine handelaar met cash geld heeft ook werk en kosten. Moet altijd maar tellen, moet altijd maar zorgen voor wisselgeld, enerzijds bergen en kilo's van ongewenste stukken naar de bank dragen, en gewenste stukken gaan afhalen in de bank. Middeleeuws.

Ik persoonlijk zou wat actiever met payconiq kunnen worden ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2022, 12:55   #28
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Proton was nog zo'n misbaksel.
Ik gebruikte het en vond het veel makkelijker dan wisselgeld in mijn broekzakken.
Ik ben wellicht maatschappelijk veel jonger dan jij.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2022, 16:57   #29
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik gebruikte het en vond het veel makkelijker dan wisselgeld in mijn broekzakken.
Ik ben wellicht maatschappelijk veel jonger dan jij.
Ik denk het niet.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2022, 17:50   #30
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Proton was nog zo'n misbaksel.
Het nadeel was dat de kaart moest worden opgeladen.
Het voordeel was dat het kon gebruikt worden voor welk klein bedrag ook wegens geen kosten.
Nu zijn er kleinhandelaars die elektronisch betalen weigeren onder een bepaald bedrag door de transactiekost.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2022, 18:07   #31
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.877
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het nadeel was dat de kaart moest worden opgeladen.
Het voordeel was dat het kon gebruikt worden voor welk klein bedrag ook wegens geen kosten.
Nu zijn er kleinhandelaars die elektronisch betalen weigeren onder een bepaald bedrag door de transactiekost.
De twee bakkers die ik toendertijd frequenteerde zijn allebei na ongeveer een jaar gestopt met dat proton omdat het HEN kostte.(HUN bewering,niet de mijne hé?)Blijkbaar zoveel dat die paar klanten (waaronder ik) die dat best een goed systeem vonden en er hun baksels mee betaalden,dat bedrag niet compenseerden .

Dus was het beslist niet gratis....
Maar mogelijk vele jaren te vroeg,in een tijd dat de meeste aankopen nog cash betaald werden ,en een aanzienlijk aantal mensen zelfs geen enkel soort "plastiek" op zich hadden....laat staan proton....

Laatst gewijzigd door kelt : 10 mei 2022 om 18:09.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2022, 18:20   #32
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.877
Standaard

Ondertussen lezen we dat in delen van de energie-leveranciersketting grote winsten geboekt worden....

IETS klop hier niet...

Laatst gewijzigd door kelt : 10 mei 2022 om 18:21.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2022, 18:22   #33
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De twee bakkers die ik toendertijd frequenteerde zijn allebei na ongeveer een jaar gestopt met dat proton omdat het HEN kostte.(HUN bewering,niet de mijne hé?)Blijkbaar zoveel dat die paar klanten (waaronder ik) die dat best een goed systeem vonden en er hun baksels mee betaalden,dat bedrag niet compenseerden .

Dus was het beslist niet gratis....
Maar mogelijk vele jaren te vroeg,in een tijd dat de meeste aankopen nog cash betaald werden ,en een aanzienlijk aantal mensen zelfs geen enkel soort "plastiek" op zich hadden....laat staan proton....
Kelt, die betaalterminal op den toog van de bakker moet ook betaald worden door de handelaar, onafhankelijk van het gratis gebruik van proton. Dat is een vaste prijs, huur van de terminal.
Goed ja, ik begrijp dat voor bepaalde kleinhandelaars de kostprijs van de terminal doorslaggevend is, en ze liever hebben dat je contant betaalt.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2022, 20:03   #34
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.595
Standaard

Biden gaat waarschijnlijk de hoge import tarieven van goederen uit China sterk verminderen of zelfs afschaffen. Die waren drastisch verhoogd door Trump om de eigen Amerikaanse industrie te beschermen. Hij wil zo de koopkracht verhogen door import uit China goedkoper te maken.
Het is natuurlijk een risico concurrentieel voor eigen Amerikaanse producten maar als die toch al niet meer gemaakt worden in Amerika zal het niet veel uitmaken tenzij voor de Amerikaanse schatkist.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2022, 20:18   #35
Den beer van b
Partijlid
 
Geregistreerd: 17 februari 2020
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Biden gaat waarschijnlijk de hoge import tarieven van goederen uit China sterk verminderen of zelfs afschaffen. Die waren drastisch verhoogd door Trump om de eigen Amerikaanse industrie te beschermen. Hij wil zo de koopkracht verhogen door import uit China goedkoper te maken.
Het is natuurlijk een risico concurrentieel voor eigen Amerikaanse producten maar als die toch al niet meer gemaakt worden in Amerika zal het niet veel uitmaken tenzij voor de Amerikaanse schatkist.
Gaat de consument niet beter van worden, de invoerder daarentegen.
Den beer van b is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2022, 02:52   #36
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Inderdaad, net mijn punt i.v.m. de friet met ne kwak mayonaise. 5 jaar geleden zou niemand er aan denken om dat elektronisch te betalen.
Ge kunt nog verder gaan: zelfs 25 jaar geleden zou Bembem er niet aan denken dat -op welke manier ook- te betalen...
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2022, 06:03   #37
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het nadeel was dat de kaart moest worden opgeladen.
Het voordeel was dat het kon gebruikt worden voor welk klein bedrag ook wegens geen kosten.
Nu zijn er kleinhandelaars die elektronisch betalen weigeren onder een bepaald bedrag door de transactiekost.
Dat is bij wet verboden.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2022, 06:05   #38
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.595
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ge kunt nog verder gaan: zelfs 25 jaar geleden zou Bembem er niet aan denken dat -op welke manier ook- te betalen...
In China op straat geeft men zelfs een aalmoes aan een bedelaar met een app.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2022, 06:12   #39
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ondertussen lezen we dat in delen van de energie-leveranciersketting grote winsten geboekt worden....

IETS klop hier niet...
Twee redenen:
  • Enerzijds wordt elektriciteit verkocht alsof ie opgewekt wordt met gas, al is dat niet zo.
  • Anderzijds wordt er jaren op voorhand gas aangekocht aan een vastgestelde prijs. Omdat ze het gas niet nodig hebben voor de elektriciteitsvoorziening, gooien ze het gas op de markt aan de huidige prijs.

Tweemaal kassa.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 11 mei 2022 om 06:13.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2022, 06:15   #40
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Kelt, die betaalterminal op den toog van de bakker moet ook betaald worden door de handelaar, onafhankelijk van het gratis gebruik van proton. Dat is een vaste prijs, huur van de terminal.
Goed ja, ik begrijp dat voor bepaalde kleinhandelaars de kostprijs van de terminal doorslaggevend is, en ze liever hebben dat je contant betaalt.
Momenteel is betalen met een kaart goedkoper voor een bakker dan betalen met bancontact.
Ze rekenen wel alles mee:
  • Verkeerd teruggeven
  • Diefstal door personeel (niet intikken en in de zakken laten verdwijnen
  • Het geld niet meer moeten tellen
  • Minder naar de bank gaan om geld te brengen / te halen
  • ...
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 11 mei 2022 om 06:16.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be