Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 mei 2007, 00:01   #1
Astroquicky
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 29 mei 2007
Berichten: 7
Standaard Beredeneerd stemmen op kamer en senaat?

Bij het lezen van dit forum en dat van vrtnieuws.net heb ik al een aantal keer mensen voorbij zien komen die bij de senaat op een andere partij stemmen dan bij de kamer.

Nu ben ik niet volledig op de hoogte van de subtiele verschillen tussen kamer en senaat. Zit hier logica achter? Of twijfelen die mensen simpelweg tussen twee partijen, waardoor ze lukraak voor elk ééntje uitpikken? Of vindt men geen interessante mensen om op te stemmen bij dezelfde partij in de verschillende kamers? Kan iemand mij (en anderen) uitleggen waarom je voor kamer en senaat op twee verschillende partijen zou stemmen? En als je dat doet, waarop moet je letten om een gefundeerde keuze te maken hierin?

Ik ben uiteraard niet op zoek naar een stemadvies van 'stem op die of die partij'. Ik ben op zoek naar een redenering die me kan helpen om te bepalen of ik zowel bij kamer en senaat op dezelfde partij wil stemmen, of toch wil mixen.

Bedankt!

Voor de geïnteresseerden... hier vind je een overzicht van de partijstandpunten omtrent de 36 stellingen die aan bod gekomen zijn tijdens Doe de stemtest 07.

Laatst gewijzigd door Astroquicky : 31 mei 2007 om 00:02.
Astroquicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 00:09   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Lijsttrekkers van de Senaat zijn meestal kandidaat eerste ministers. Dus, stel nu dat je een SP.a'er bent, en je vindt dat de huidige regering goed werk levert, dan kun je op SP.a voor de Kamer stemmen, maar op Verhofstadt voor de Senaat. Zie je graag een terugkeer naar Rooms-Rood, dan kun je SP.a voor de Kamer stemmen, en Leterme voor de Senaat. Enzovoort. Dat is één reden.

Een tweede reden is dat het veel moeilijker is om een kleine partij in de Senaat te krijgen. Daarom kun je strategisch stemmen, en bijvoorbeeld PvdA stemmen voor de Kamer maar SP.a voor de Senaat; of LDD voor de Kamer en Leterme voor de Senaat. Ik zeg maar iets. Combinaties met het vorige zijn uiteraard mogelijk.

Een derde reden is dat je gewoon je goeddunken van de huidige coalitie of een toekomstige coalitie wilt laten blijken. Zo kun je VLD-SP.a stemmen of CD&V-VB. Ik zeg maar iets. Weerom zijn combinaties met de vorige mogelijk.

Een vierde reden is dat je het allemaal niet goed weet, die je-kunt-maar-op-één-partij-stemmen-regel, want je vindt toch meerdere partijen goed. Zo kun je PvdA voor de Kamer stemmen, en CAP voor de Senaat. Je raadt het al: combineren met vorige redenen staat vrij.

Voorkeur voor personen is een plausibele vijfde reden. Je kent persoon X van partij Y en persoon Z, je buurman, staat toch wel bij de opvolgers voor de Kamer voor partij XYZ zeker? Je verdeelt je stem en probeert beide een steuntje te geven. Hier kan dus voor Kamer en Senaat wat voor één assemblée niet kan: je stem verdelen.

Een zesde reden is dat je gewoon die aandrukstick tegen het scherm pookt op goed geluk. Zeer amusant vermaak om die lange wachttijd of chagrijnige bijzitter te compenseren.

Bijvoorbeeld. Er bestaan er nog.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 31 mei 2007 om 00:37.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 00:25   #3
Astroquicky
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 29 mei 2007
Berichten: 7
Standaard

Kijk, hier heb ik (en wellicht ook een aantal anderen) wat aan . Bedankt!

Dus... om even iets specifieker te zijn... ik wil graag spirit stemmen op 10 juni. Verder leunt sp.a een stuk beter bij mij aan dan VLD en CD&V. Het lijkt me dus logisch om Van de Lannotte te steunen als kandidaat premier.

Naar aanleiding van jouw post zit ik er aan te denken om als volgt te stemmen:

Senaat: Johan van de Lanotte (om hem als kandidaatpremier te steunen en de partij als zodanig) + één of meerdere spirit mensen waar ik een goed gevoel bij heb
Kamer: enkel spirit (waarschijnlijk een vrouw van mijn leeftijd, aangezien ik er wel voor ben om wat jong bloed in de politiek te helpen, en meer vrouwen is altijd goed ).

Klinkt dit logisch?
Astroquicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 00:31   #4
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Dat klinkt zeer logisch.

Ik was een zevende reden, namelijk dat met de kartels alles ook intern anders kon gestemd worden, nog vergeten.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 31 mei 2007 om 00:32.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 00:35   #5
Astroquicky
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 29 mei 2007
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat klinkt zeer logisch.
[...]
Ok, bedankt!
Astroquicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 07:11   #6
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Ik wil er nog iets aan toevoegen. In dit land is vooral de kamer belangrijk. De senaat heeft al lang geen echte macht meer.

Daarom stem ik bijvoorbeeld voor de kamer op een partij waarvan ik denk dat ze mijn belangen het best kan verdedigen (wetgevende macht), maar voor de senaat stem ik op een partij (of kandidaat in mijn geval) die ik gewoon wil steunen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 07:21   #7
Pluche
Staatssecretaris
 
Pluche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Regio Mechelen-Lier-Antwerpen-Brussel
Berichten: 2.745
Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik wil er nog iets aan toevoegen. In dit land is vooral de kamer belangrijk. De senaat heeft al lang geen echte macht meer.

Daarom stem ik bijvoorbeeld voor de kamer op een partij waarvan ik denk dat ze mijn belangen het best kan verdedigen (wetgevende macht), maar voor de senaat stem ik op een partij (of kandidaat in mijn geval) die ik gewoon wil steunen.
De nieuwe meerderheid wordt inderdaad gevormd in de kamer, de senaat heeft meeer een controlerende bevoegdheid en is minder belangrijk, dus op de kamer moet je stemmen met welke partij je het meest eens bent en voor de senaat kan je switchen.
__________________


Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 08:39   #8
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
De nieuwe meerderheid wordt inderdaad gevormd in de kamer, de senaat heeft meeer een controlerende bevoegdheid en is minder belangrijk, dus op de kamer moet je stemmen met welke partij je het meest eens bent en voor de senaat kan je switchen.
Inderdaad.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 08:49   #9
Pluche
Staatssecretaris
 
Pluche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Regio Mechelen-Lier-Antwerpen-Brussel
Berichten: 2.745
Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

De senaat is eigenlijk een titanendebat tussen de kandidaat premiers (in Vlaanderen, Leterme, verhofstadt en Vande Lanotte), maar na de verrkiezing nemen de meeste verkozenen ontslag omdat ze
a: Minister of premier worden
b: ze liever in de kamer wilen zitten
c: ze liever in de Vlaamse regering blijven
d: ze liever in het Vlaams parlement blijven.

besluit: de senaatsverkiezingen zijn een soort boerenbedrog omdat maiximum 40 procent van de verkozenen zijn functie inneemt + na de verkiezing mag elke partij senaators coopteren, dat zijn dan meestal 'gebuisde' 'kop'stukken die zo via de achterpoort terug in de politiek sluipen.
__________________


Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 10:35   #10
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik wil er nog iets aan toevoegen. In dit land is vooral de kamer belangrijk. De senaat heeft al lang geen echte macht meer.

Daarom stem ik bijvoorbeeld voor de kamer op een partij waarvan ik denk dat ze mijn belangen het best kan verdedigen (wetgevende macht), maar voor de senaat stem ik op een partij (of kandidaat in mijn geval) die ik gewoon wil steunen.
Maar bij deze verkiezingen hebben de kandidaat-premiers zich allen op de senaatslijst gezet (quo vadis, kandidaten?). Dus de kandidaat-premier zal dit keer afgerekend worden op zijn senaatsresultaat.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 16:38   #11
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

kijk ik stem voor mensen:

mensen die ik ken, of mensen die de moeite doen om mijn mails te beantwoorden
mensen die ook een mening hebben, en niet een verkiezingsmanifest afschrijven.
mensen die de moeite doen om uw mening te vertegenwoordigen in het parlement of senaat

Moest iedereen dat doen dan krijgen die 100parlementsleden 10.000mails.
Yvke was al trots dat hij er 1500 beantwoordde, enfin hij zit nog niet aan 10% van het democratische gehalte die je nodig hebt om uw mening te kunnen naar het parlement te funnelen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be