Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 september 2009, 01:10   #21
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Wedden om iets wat al hersendood is?

Tegen die tijd bent u drieën al geband van dit forum en kan ik fluiten naar mijn centen.
Driëen? De moderator kan u bevestigen dat ik evenmin met "drieën" ( ? ) ben als u.

Nu ja, als u toch niets te verliezen hebt, dan kan u toch wedden, niet?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 01:17   #22
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
in één staatsverband leven
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
die mogen er niet bij.
Hanteert u ook dezelfde bewoordingen omtrent voormalig Belgisch Kongo?
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 01:18   #23
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Driëen? De moderator kan u bevestigen dat ik evenmin met "drieën" ( ? ) ben als u.

Nu ja, als u toch niets te verliezen hebt, dan kan u toch wedden, niet?
Jullie kunnen misschien wedden: wie zit er het dichtste bij de effectieve datum?
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 01:20   #24
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Driëen? De moderator kan u bevestigen dat ik evenmin met "drieën" ( ? ) ben als u.

Nu ja, als u toch niets te verliezen hebt, dan kan u toch wedden, niet?
Ik heb niets te verliezen, maar alles te winnen bij de restauratie van de Nederlanden. Het gaat erom dat juristen en politici in allerlei staatkundige haarkloverijen een datum prikken waarop België dood verklaard kan worden. In het geval van de Sovjet-Unie was dat tweede kerstdag 1991. Op basis daarvan ga ik uit van 1 januari 2010. Mochten de politici en juristen er dan nog niet uit zijn, dan zou men als einddatum de dag kunnen kiezen waarop de federale verkiezingen - zouden - worden gehouden.

Wedden dat de jaarwisseling u de nodige zweetdruppels gaat opleveren en dat met die ene vuurpijl ook uw Belgische droom de lucht in vliegt?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 01:26   #25
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Als Brussel zijn plaats in de (herenigde) Nederlanden heeft ingenomen, zullen de Franstaligen in Brussel als taalminderheid erkend worden, zoals de Duitstaligen in de Oostkantons.


Neen, Everytime, dat is een reële mogelijkheid. Brussel is afhankelijk van Vlaanderen. Als de Vlaamse forensen Brussel laten voor wat het is, wordt het een spookstad.


Vindt u het gek na alles wat de Franstaligen Brussel aangedaan hebben? Het is daarom van belang om Brussel voor de Vlamingen, voor wie Brussel een nachtmerrie is geworden, een schandvlek, een bron van vernedering en verfransing, te herwinnen.
Wilt u een burgeroorlog, bent u op de goede weg. Wilt u geen burgeroorlog, accepteer gewoon de huidige realiteit van Brussel.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 01:27   #26
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wilt u een burgeroorlog, bent u op de goede weg. Wilt u geen burgeroorlog, accepteer gewoon de huidige realiteit van Brussel.
Dreigt u altijd met geweld, als u uw gelijk wil krijgen?
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 01:35   #27
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dreigt u altijd met geweld, als u uw gelijk wil krijgen?
Nee, enkel als men geweld wil aantrekken en dat is blijkbaar wat Ernst Niessen wil!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 05:15   #28
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wilt u een burgeroorlog, bent u op de goede weg. Wilt u geen burgeroorlog, accepteer gewoon de huidige realiteit van Brussel.
Ik denk dat de burgeroorlog er eerder zal komen wanneer de Brusselse bevolking in een post-België scenario de realiteit van Brussel onder ogen zal zien. Het zal echter niet - zoals jij wellicht hoopt - een burgeroorlog tegen Vlaanderen worden, maar eentje onder Brusselaars onderling...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 07:08   #29
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
En met �*l die taalgroepen wil JD in één staatsverband leven. Maar de provincies ten zuiden der taalgrens, die mogen er niet bij.
Die provincies zijn al in sterke mate gericht op Frankrijk. Hetgeen ook volstrekt logisch is.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 07:23   #30
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Wilt u een burgeroorlog, bent u op de goede weg. Wilt u geen burgeroorlog, accepteer gewoon de huidige realiteit van Brussel.
Dit soort taal heb ik hier nog gelezen. Burgeroorlog!? Ik zie niet in waarom "les Bruxellois" aan een burgeroorlog zouden gaan denken wanneer zij binnen de Nederlanden garanties (grondwettelijk vastgelegd) zouden krijgen omtrent hun vrijheid van taalgebruik binnen de huidige Brusselse agglomeratie. Overigens, de Franstaligen in de Rand hebben dat op dit ogenblik toch ook? Onder elkaar spreken die Franstaligen toch zoveel la langue de Voltaire als ze maar willen? Het enige dat zou verlangd worden is dat, eenmaal buiten "Bruxelles", de Franstaligen niet gaan eisen stellen tegenover de administraties van de overheid en publieke instellingen, zoals sommigen nu zo graag doen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 13:10   #31
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wilt u een burgeroorlog, bent u op de goede weg. Wilt u geen burgeroorlog, accepteer gewoon de huidige realiteit van Brussel.
Wie heeft het hier in godsnaam over oorlog? Waarvan het hart vol is, daarvan stroomt de mond over kennelijk, Everytime.

Accepteren van de huidige realiteit? Kom nou! Wij berusten niet in een alles verlammende lethargie en spreekangst om Brussel zijn natuurlijke plaats in de Nederlanden te laten innemen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 13:37   #32
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Mooi en lezenswaardig artikel, Hendrik de Stoute. Jammer dat het niet geplaatst werd door de kwaliteitskranten. Kennelijk komt de boodschap hun niet goed uit.

Shadowke en ik maken ons ook sterk voor Vlaanderen mét Brussel. Wij houden van Brussel en wij vinden dat het onlosmakelijk met Vlaanderen/de Nederlanden is verbonden. Wij zijn ons ervan bewust dat 'Brussel' voor menig Vlaming een zwarte vlek is, een bron van vernedering en verfransing. Het mag niet de reden zijn om Brussel van Vlaanderen te amputeren.
Wel, ik ben het met deze stelling absoluut niet eens. Brussel is een hinderpaal voor onze onafhankelijkheid. Van onze "trots en schande" rest nog alleen de schande. Genoeg vernedering en vefransing. In deze tijd van crisis en de daaraan verbonden problemen moeten we consequent zijn. De Brusselaars zijn probleemmakers en ze kennen slechts één hand, die van de open hand, de vragende. Bovendien zijn het van nature imperialisten, die nooit de gelijkberechtiging van het Nederlands zullen aanvaarden, laat staan de supprematie ervan. We moeten onze energie er niet meer insteken, het is toch een verloren zaak. Wie dit niet inziet is naïef. Toch?
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 14:29   #33
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard Brussels Vlaams ?

BRUSSEL VLAAMS ?

Volgens de meest recentste populariteitspoll van politici in het Brussels Gewest - gehouden door de franstalige krant La Libre Belgique - is de populairste politicus bij de Brusselaars ... een Vlaming!

1.Guy Verhofstadt (populair bij 43% van de Brusselaars )
2. Charles Picqué (populair bij 25% van de Brusselaars)
3.Elio Di Rupo (populair bij 23% van de Brusselaars)
4.Herman Van Rompuy (22%)
5. Joëlle Milquet (22%)
6.Jean-Micjel Javeaux (22%)
7. Louis Michel (21%)

Ook opvallend : met een populariteitsscore van 14% is Olivier Maingain (voorzitter FDF en burgemeester van de Brusselse gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe) amper populairder dan de Vlaamse Brusselaar Guy Vanhengel (13%).

Stel je voor dat Guy Verhofstadt naar Brussel zou verhuizen en daar de Open-VLD lijst zou trekken : wie zou dan de volgende Brusselse minister-president zijn?
Bijgevoegde afbeelding(e)
 

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 28 september 2009 om 14:39.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 14:35   #34
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Wel, ik ben het met deze stelling absoluut niet eens. Brussel is een hinderpaal voor onze onafhankelijkheid. Van onze "trots en schande" rest nog alleen de schande. Genoeg vernedering en vefransing. In deze tijd van crisis en de daaraan verbonden problemen moeten we consequent zijn. De Brusselaars zijn probleemmakers en ze kennen slechts één hand, die van de open hand, de vragende. Bovendien zijn het van nature imperialisten, die nooit de gelijkberechtiging van het Nederlands zullen aanvaarden, laat staan de supprematie ervan. We moeten onze energie er niet meer insteken, het is toch een verloren zaak. Wie dit niet inziet is naïef. Toch?
Robert t, ik begrijp alleszins uw weerzin ten aanzien van Brussel. Ik wil desondanks een pleidooi houden voor een volwassen Vlaams beleid om deze stad voor Vlaanderen te herwinnen. Wilt u anders voorshands capituleren voor de Fransdolle arrogantie? Wij mogen deze stad alleen opgeven als alle pogingen om haar voor de Nederlanden te behouden, aantoonbaar gefaald hebben. Dan zoekt men het maar uit in Brussel. Willem van Oranje zei het al: "Men hoeft niet te hopen om te ondernemen, noch te slagen om te winnen."
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 14:45   #35
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.389
Standaard

Jef Turf heeft in dezen groot gelijk.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 14:54   #36
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Inderdaad goed geschreven. Het blijft me echter verbazen dat sommigen systematisch naast de kwestie reageren: in deze gaat het niet om wat de Brusselaars zouden kiezen. Het gaat wél om waar Brussel thuishoort, enerzijds, en waarom Vlaanderen Brussel niet mag laten vallen, anderzijds. Dat is een heel andere discussie, me dunkt.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 14:54   #37
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Jef Turf verstuurde de onderstaande opinietekst naar De Standaard en De Morgen. Geen van beide dagbladen was geïnteresseerd om het stuk te publiceren. Daarom publiceer ik hier de tekst voor de lezers van dit forum. Gelieve de tekst verder te verspreiden. Bedankt.

Brussel hoort thuis in een open Vlaanderen

Onlangs mochten de jongens van Clouseau op zaterdagavond als belangrijkste gasten een veel bekeken familieprogramma op Eén afsluiten met hun lied “Leve België”. Het stelde mij, die er toevallig getuige van was, gerust. Indien de belgicistische propaganda tot dit niveau moet overgaan, dan is de Vlaamse Beweging op de goede weg.
Sinds het Sint-Michielsakkoord, zo stel ik vast, zijn er tussen het Vlaams-nationalisme en de Belgische heersende klasse geen compromissen meer mogelijk die voor alle betrokken partijen winst opleveren, zoals dat vroeger het geval was geweest. Tot dan immers had het establishment met staatshervormingen aan Vlaanderen toegevingen kunnen doen, waardoor het tegelijk de Belgische staat consolideerde. In de jaren 1990 heeft dit spel zijn limieten bereikt, vanaf de jaren 2000 werd een neo-unitaire contrareformatie ontplooid. Met al hun macht en geld en via hun ouwe-gabbers-netwerken, waren de Belgische machthebbers in staat de Vlaamse massamedia en allerlei “Bekende Vlamingen” voor hun kar te spannen. Maar ondanks alles lieten de verkiezingen van 7 juni laatstleden een electoraat zien dat alsmaar Vlaamsgezinder stemt. Daarom wordt nu het belgicistisch massapsychologisch beïnvloedingsproces opgedreven tot een toerental dat tevoren nooit gehaald werd.
Na meer dan 50 jaar van links engagement, voel ik mij nog even strijdvaardig. Ik heb immers nooit gejaagd op een spook-grootkapitaal, waarvan de ongrijpbaarheid me zou kunnen ontmoedigen. Het kapitalisme is een concreet maatschappelijk stelsel, door mensen gemaakt en door mensen in tijd en ruimte verbreid, onder begeleiding van een liberale ideologie. Het kan op dezelfde wijze weer teruggedrongen en zelfs tenietgedaan worden. Het gevecht voor een betere wereld moet volgens mij een strategie hanteren die erop gericht is progressief lokale territoria en domeinen uit de handen van de lokale kapitalisten te rukken, zodat de gewone mensen ze zich kunnen toe-eigenen.
Het plaatselijk adres van het wereldkapitalisme waarmee wij hier te doen hebben, is natuurlijk de Belgische staat. Vormelijk is die staat weliswaar wel veranderd, door 175 jaar sociale en communautaire compromissen, in wezen blijft het een creatie en instrument van de bourgeoisie. De klassenstrijd heeft bij ons een conflict voortgebracht tussen twee projecten voor natievorming, waarbij de inzet is: het verder te volgen politieke, economische en culturele pad. Langs de ene kant is er het project van de Belgische klasse, die de bevolking tracht te stroomlijnen volgens de vereisten van het mondiaal kapitaal. Langs de andere kant zijn er de projecten van het Vlaamse en Waalse volk, met hun huidige tertiaire onderbouw, wier geschiedenis, al zijn ze deels gebaseerd op pre-Belgische gegevenheden, inderdaad de geschiedenis is van hun strijd tegen de Belgische staat (en niet tegen elkaar!). Uiteraard situeer ik me in het kamp van deze laatsten, en ik hoop van harte dat ze ooit kunnen komen tot twee bevriende, post-kapitalistische buurstaten, die elkaar steunen en versterken.
Volgens mij is het Vlaams-nationalisme dus een kracht die vorm en sterkte kan geven, niet alleen aan het streven naar een soeverein Vlaanderen, maar ook aan de strijd voor een participatievere vorm van democratie en een eerlijkere verdeling van rijkdom en macht �*n die nieuwe staat.
Maar de controverse rond de oproep van Frans Crols op de laatste IJzerwake om Brussel te laten vallen, toont aan dat Vlaanderen helaas nog te zeer worstelt met zijn eigen nationale identiteit. Wij hebben nog geen duidelijk antwoord geformuleerd op de vraag hoe de Vlaamse gemeenschap moet omschreven worden en op basis waarvan. Wie behoort tot de Vlaamse natie? Waar lopen de grenzen? Het antwoord kan volgens mij nooit zijn dat alleen diegene Vlaming kan zijn die Nederlands als moedertaal heeft. Het antwoord kan nooit zijn dat Brussel niet bij Vlaanderen hoort omdat het grotendeels Franstalig is en een bevolking heeft die voor de helft uit vreemdelingen bestaat. Ik wil geen klein-Vlaamse oplossing voor de Brusselse problematiek.
Vlaanderen en Brussel hebben ontegensprekelijk één verticale economische integratie rond één effectieve arbeidsverdeling. Er is m.a.w. maar één Vlaamse economie en Brussel is daarvan de draaischijf. Brussel opgeven zou een Vlaanderen geven met een dodelijke wonde in zijn territoriale integriteit. Maar er is meer.
Ik droom van een volwassene, inclusieve Vlaamse republiek, waarin, geografisch beperkt tot de Brusselse agglomeratie, een Franstalige Gemeenschap culturele rechten geniet, een beetje zoals de Duitstaligen thans binnen Wallonië. Ik droom van een tolerant, een open maar zeer zelfbewust Vlaanderen, dat gemakkelijk de aanwezigheid op zijn grondgebied van 10 �* 15% Franstaligen en vreemdelingen kan verwerken, zonder dat zijn eigen aard en voortbestaan in gevaar komen.

Jef TURF

Jef Turf is mede initiatiefnemer van het Gravensteenmanifest, gewezen voorzitter van de Vlaamse vleugel van de Kommunistische Partij, gewezen politiek directeur van DE RODE VAAN ( het vroegere weekblad van de Kommunistische Partij van België), stond aan de wieg van het Vlaams Marxistisch Tijdschrift en van het Masereelfonds.

Zie ook video interview : Jef Turf over Marcel Minnaert, tijdens een gesprek op 11 Juli 2008 in het Literair Salon van de Hoofdstedelijke Openbare Bibliotheek te Brussel in het kader van de feestdag van de Vlaamse Gemeenschap : http://www.youtube.com/watch?v=4t9snWZBku4

Ik neem aan dat Voka, Unizo, Vlaams Belang en NVA (ofte 99% van de Vlaamse Beweging) met deze tekst akkoord kunnen gaan.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 15:23   #38
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik neem aan dat Voka, Unizo, Vlaams Belang en NVA (ofte 99% van de Vlaamse Beweging) met deze tekst akkoord kunnen gaan.
Kan je ook nog vertellen waarom?
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 17:01   #39
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Kan je ook nog vertellen waarom?
Omdat zij in de prakrijk de voorstanders zijn van meer Vlaamse autonomie/onafhankelijk Vlaanderen. Daarmee zeg ik niet dat er geen linkse Vlaams-Nationalisten zouden zijn of eventueel linkse motieven alleen dat ze geen enkele rol spelen in het huidig debat. Vandaar dat ik hoewel ik theoretisch as such geen bezwaar zou hebben tegen een onafhankelijk Vlaanderen ik me absoluut verzet tegen de huidige oproep voor een "grote staatshervorming" omdat de krachten erachter en de motieven met de beste wil van de wereld niet progressief laat staan links genoemd kunnen worden. Concreet liever een socialistisch Vlaanderen dan een kapitalistisch België maar liever een kapitalistisch België dan een nog kapitalistischer/rechtser Vlaanderen. In die zin is de tekst van Turf (hoewel ie vaak nogal kort door de bocht gaat in zijn argumentatie) as such niet zo slecht alleen is het jammer voor hem dat 99,9% van de Vlaamse Beweging er anders over denkt.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 28 september 2009 om 17:03.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 17:16   #40
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Volgens de meest recentste populariteitspoll van politici in het Brussels Gewest - gehouden door de franstalige krant La Libre Belgique - is de populairste politicus bij de Brusselaars ... een Vlaming!
Hoe verwonderlijk is dat in ogenschouw nemende dat Guy liever Frans dan Nederlands spreekt in het Europees Parlement, terwijl hij dat nochtans gewoon kan doen en alles voor hem wordt vertaald.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be