Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 april 2022, 23:38   #221
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Toendertijd misschien wel, maar ondertussen is onze taalpolitiek een blok aan ons been.
Ik vind van niet !

Citaat:
De quota die de verengelsing van het hoger onderwijs tegenhouden,
Een zeer goede zaak !
https://forum.politics.be/showthread.php?t=173804

Citaat:
de door Vlaanderen opgedrongen bureaucratische rompslomp in Sint-Genesius-Rode, …
Voor hen maar niet voor ons...!

Citaat:
Iets wat nu volkomen achterhaald is. Maar ik kijk vooral uit naar een toekomst waarin ook de Franstaligheid van Brussel een wegkwijnend iets is.
Dat zal nooit gebeuren omdat Engelstaligen geen faciliteiten hebben in Brussel, en taaltrots als de Franstaligen zijn zal dat ook nooit of nimmer gebeuren. Wat men privé spreekt staat totaal los daarvan.
Het is de gevoerde taalpolitiek die uiteindelijk bepalend is. En daardoor zullen de Engelstaligen en Arabischtalingen in Brussel mooi assimileren tot Franstaligen. (Er zijn weliswaar Engelstalige scholen, maar dat zijn privéinitiatieven en die zijn niet voor iedereen weggelegd.)
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 april 2022 om 23:41.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2022, 23:47   #222
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Rector Luc Sels is daar maar matig tevreden over. Volgens hem is een soepelere taalwetgeving nodig om buitenlands toptalent te kunnen werven: studenten, maar ook docenten en onderzoekers. "Door de taaleisen kunnen we niet altijd de beste wetenschappers hierheen halen." […]

Wil de universiteit die goede internationale positie vasthouden, dan is meer taalvrijheid nodig, zegt Sels, die ook ondervoorzitter is van het overlegorgaan van de Vlaamse universiteiten. "Anders missen we de boot." Andere Europese universiteiten breiden immers internationaal uit, maar die vrijheid is er in Vlaanderen niet.

Nog zoiets, zegt Sels: de Vlaamse overheid wil graag dat 30 procent van de studenten op uitwisseling gaat naar een Europese universiteit. "Dan moeten wij op onze beurt wel in staat zijn om buitenlandse uitwisselingsstudenten te ontvangen. Dat betekent dat we een substantieel aantal Engelstalige vakken moeten kunnen bieden." […]

"De meerderheid van de studenten kiest [in de faculteit economie] al voor een Engelstalige opleiding. Zij beseffen dat ze in een geglobaliseerde wereld aan de slag moeten bij multinationals." […]

Bron: https://www.trouw.nl/nieuws/meer-eng...niet~b877e984/

Citaat:
Voor hen maar niet voor ons...!
Hoezo?

Citaat:
Dat zal nooit gebeuren omdat Engelstaligen geen faciliteiten hebben in Brussel,
Wat een ernstig hiaat is in een Europese hoofdstad.

Citaat:
en taaltrots als de Franstaligen zijn zal dat ook nooit of nimmer gebeuren.
Ach, die taaltrots lijkt me nogal relatief. Engels is al de Belgische lingua franca wat betreft inter-regionale communicatie.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2022, 23:58   #223
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Enige liefde voor de Nederlandse taal ben ik reeds lang verleerd.
Mij gaat het in feite niet om liefde voor het Nederlands op zich.
Maar om het horen en beantwoorden van de "Roep van de Stam" die opstijgt uit de diepste krochten der geschiedenis.

Erst gehörst du deinem Gotte,
Ihm zunächst der Heimaterde.
Sachsenkind, mit jeder Faser
Bist du deinem Volke pflichtig!


Friedrich Wilhelm Weber

Ach, een geluk dat ik geen Koerd ben, anders was ik reeds lang als vrijheidsstrijder gevallen in de rangen van de PKK, of de Peschmerga, of de YPG.
Maar als ik ze in Keulen, tijdens de zoveelste demo, zie optrekken met hun vlaggen van mijn held, de onvolprezen Abdullah Öcalan, dan komen de tranen in mijn ogen.
En de volgende keer zeg ik dan tegen mijn vriendin: "sorry, maar nu ben ik ook effe Koerd, en ofwel stapt ge nu ook samen met mij mee of ik laat u hier staan." Ze is verwittigd.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 april 2022 om 00:00.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2022, 00:10   #224
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Mij gaat het in feite niet om liefde voor het Nederlands op zich.
Maar om het horen en beantwoorden van de "Roep van de Stam" die opstijgt uit de diepste krochten der geschiedenis.

Erst gehörst du deinem Gotte,
Ihm zunächst der Heimaterde.
Sachsenkind, mit jeder Faser
Bist du deinem Volke pflichtig!


Friedrich Wilhelm Weber

Ach, een geluk dat ik geen Koerd ben, anders was ik reeds lang als vrijheidsstrijder gevallen in de rangen van de PKK, of de Peschmerga, of de YPG.
Maar als ik ze in Keulen, tijdens de zoveelste demo, zie optrekken met hun vlaggen van mijn held, de onvolprezen Abdullah Öcalan, dan komen de tranen in mijn ogen.
En de volgende keer zeg ik dan tegen mijn vriendin: "sorry, maar nu ben ik ook effe Koerd, en ofwel stapt ge nu ook samen met mij mee of ik laat u hier staan." Ze is verwittigd.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik haast volledig ontheemd en ontworteld ben. Ik communiceer dagdagelijks meer in het Engels en Frans dan in het Nederlands, thuis consumeer ik vooral Amerikaanse media. De pandemie heeft ook flink geholpen om veel banden kapot te maken.

Het enige dat me hier nog echt bindt is naaste familie en een hypothecaire lening. Maar een volk of stam? Daar heb ik geen voeling (meer) mee.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2022, 02:45   #225
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Ge voelt u dus een als het ware als een expat in eigen land, Koentje ?

Een herbronningsweekend, misschien ?
https://www.verdiep.be/Een-reis-naar-je-hart.html

Maar dan wel een aangepast.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 april 2022 om 02:46.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2022, 07:32   #226
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ge voelt u dus een als het ware als een expat in eigen land, Koentje ?

Een herbronningsweekend, misschien ?
https://www.verdiep.be/Een-reis-naar-je-hart.html

Maar dan wel een aangepast.
Goh, een beetje vervreemding lijkt me misschien net wel terecht in het Europese hartland.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2022, 07:49   #227
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Toendertijd misschien wel, maar ondertussen is onze taalpolitiek een blok aan ons been.

De quota die de verengelsing van het hoger onderwijs tegenhouden, de door Vlaanderen opgedrongen bureaucratische rompslomp in Sint-Genesius-Rode, …


Iets wat nu volkomen achterhaald is. Maar ik kijk vooral uit naar een toekomst waarin ook de Franstaligheid van Brussel een wegkwijnend iets is.

Ik ben oprecht. Enige liefde voor de Nederlandse taal ben ik reeds lang verleerd. Ik werk in een tweetalig bedrijf in Brussel, en sinds de pandemie heb ik expat-collega's bijkregen. Wat een verademing om Engels te kunnen spreken!
Waarom vindt je dat een verademing?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2022, 07:52   #228
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik haast volledig ontheemd en ontworteld ben. Ik communiceer dagdagelijks meer in het Engels en Frans dan in het Nederlands, thuis consumeer ik vooral Amerikaanse media. De pandemie heeft ook flink geholpen om veel banden kapot te maken.

Het enige dat me hier nog echt bindt is naaste familie en een hypothecaire lening. Maar een volk of stam? Daar heb ik geen voeling (meer) mee.
Het maakt helemaal niet uit dat jij 'ontworteld' bent. De kunst is om je gebrek aan banden met je moederland, de Nederlandse taal niet te laten devalueren in wereldvreemdheid richting hen die dat wel belangrijk vinden.

Je wil niet weten hoeveel mensen niet fatsoenlijk Engels kunnen spreken. Waarvoor Nederlands wel gewoon de taal is waarin ze constant communiceren. De grootste fout die wij met ze alle kunnen maken is zulke mensen in de steek te laten.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2022, 07:53   #229
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.364
Standaard

Bovendien: Engels is geen bijzondere taal om te beheersen he. Spreek Mandarijn + Russisch, en ik geef je een schouderklopje.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2022, 08:10   #230
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Het maakt helemaal niet uit dat jij 'ontworteld' bent.
Ik ben helemaal niet de enige, hoor.

Citaat:
De kunst is om je gebrek aan banden met je moederland, de Nederlandse taal niet te laten devalueren in wereldvreemdheid richting hen die dat wel belangrijk vinden.
Waarom? Wat is daar een kunst aan?

Het is evenzeer een tweerichtingsstraatje. Nederlandse taalpuristen kijken neer op taalvermenging en de dominantie van het Engels. En het negatieve ligt bovendien in dat kamp. Zij schermen met quota's en regulering.

Citaat:
Je wil niet weten hoeveel mensen niet fatsoenlijk Engels kunnen spreken.
Correct, dat wil ik niet weten. En waarom? Omdat het irrelevant is.

Fatsoenlijk Engels is een mooie luxe, maar zelfs met steenkolen-Engels raak je ergens. En Nederlands hoeft als dagdagelijkse omgangstaal ook helemaal niet op korte termijn te verdwijnen, en al helemaal niet op een gedwongen manier.

Citaat:
Waarvoor Nederlands wel gewoon de taal is waarin ze constant communiceren. De grootste fout die wij met ze alle kunnen maken is zulke mensen in de steek te laten.
Deze dichotomie heb je zelf opgesteld, hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Bovendien: Engels is geen bijzondere taal om te beheersen he.
Dat het geen bijzondere taal is om te beheersen is net een voordeel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Spreek Mandarijn + Russisch, en ik geef je een schouderklopje.
Wat ben ik daar nou mee? Met zowel de talen als het schouderklopje.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 18 april 2022 om 08:10.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2022, 08:14   #231
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Ik ben helemaal niet de enige, hoor.


Waarom? Wat is daar een kunst aan?

Het is evenzeer een tweerichtingsstraatje. Nederlandse taalpuristen kijken neer op taalvermenging en de dominantie van het Engels. En het negatieve ligt bovendien in dat kamp. Zij schermen met quota's en regulering.


Correct, dat wil ik niet weten. En waarom? Omdat het irrelevant is.

Fatsoenlijk Engels is een mooie luxe, maar zelfs met steenkolen-Engels raak je ergens. En Nederlands hoeft als dagdagelijkse omgangstaal ook helemaal niet op korte termijn te verdwijnen, en al helemaal niet op een gedwongen manier.


Deze dichotomie heb je zelf opgesteld, hoor.


Dat het geen bijzondere taal is om te beheersen is net een voordeel.

Wat ben ik daar nou mee? Met zowel de talen als het schouderklopje.
Je snapt het niet. Ik spreek hier niet over de ideologische taalpuristen (want zij zijn vaak intelligent genoeg om Engels te beheersen), maar over mensen uit 'lagere' milieu's die simpelweg geen Engels spreken.

Zij vervreemden ook als ze merken dat het Nederlands langzaam aan het verdwijnen is. Maar op een geheel andere manier dan jij. Zij weten zich niet aan te passen aan de veranderingen in de wereld, komen in armoede terecht en stemmen op rechts of links populistische partijen.

Nogmaals: de grootste fout die wij kunnen maken (of eigenlijk al hebben gemaakt) is deze mensen vergeten. Jij lijkt dat een beetje te doen. Door je 'ontworteling' als iets hip te beschouwen. Kijk mij eens van de wereld zijn !

Nou, poepoe.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2022, 08:22   #232
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Toendertijd misschien wel, maar ondertussen is onze taalpolitiek een blok aan ons been.

De quota die de verengelsing van het hoger onderwijs tegenhouden, de door Vlaanderen opgedrongen bureaucratische rompslomp in Sint-Genesius-Rode, …


Iets wat nu volkomen achterhaald is. Maar ik kijk vooral uit naar een toekomst waarin ook de Franstaligheid van Brussel een wegkwijnend iets is.

Ik ben oprecht. Enige liefde voor de Nederlandse taal ben ik reeds lang verleerd. Ik werk in een tweetalig bedrijf in Brussel, en sinds de pandemie heb ik expat-collega's bijkregen. Wat een verademing om Engels te kunnen spreken!
Het minste wat we kunnen eisen is dat Engels evenveel uren onderricht krijgt in het onderwijs als het Frans.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2022, 08:24   #233
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Je snapt het niet. Ik spreek hier niet over de ideologische taalpuristen (want zij zijn vaak intelligent genoeg om Engels te beheersen), maar over mensen uit 'lagere' milieu's die simpelweg geen Engels spreken.
Ik haalde reeds aan dat die voor mijn argument volkomen irrelevant waren.

Citaat:
Zij vervreemden ook als ze merken dat het Nederlands langzaam aan het verdwijnen is. Maar op een geheel andere manier dan jij. Zij weten zich niet aan te passen aan de veranderingen in de wereld, komen in armoede terecht en stemmen op rechts of links populistische partijen.
En ze vervreemden als hun dorpen volgebouwd worden met flats, als ze moeten uitwijken naar andere oorden omdat ze hun huur niet meer kunnen betalen, als de mensen die ze kenden een voor een sterven aan ziekte of ouderdom, als ze twee jaar in lockdown zitten, …

Dingen veranderen nou eenmaal. Ten goede of ten kwade. En er zijn veel grotere kopzorgen.

Als je elke conservatieve reflex met de hand der wet gaat sussen, ja, dan heb je geen populistische partijen nodig. Dan vervullen de traditionele partijen die rol gewoonweg. Dan verandert slechts het moment waarop we stokken in onze wielen steken.

Citaat:
Jij lijkt dat een beetje te doen. Door je 'ontworteling' als iets hip te beschouwen. Kijk mij eens van de wereld zijn !
Hip boeit me weinig. Maar ik beschouw het wel als iets praktisch.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 18 april 2022 om 08:24.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2022, 08:26   #234
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Ik haalde reeds aan dat die voor mijn argument volkomen irrelevant waren.


En ze vervreemden als hun dorpen volgebouwd worden met flats, als ze moeten uitwijken naar andere oorden omdat ze hun huur niet meer kunnen betalen, als de mensen die ze kenden een voor een sterven aan ziekte of ouderdom, als ze twee jaar in lockdown zitten, …

Dingen veranderen nou eenmaal. Ten goede of ten kwade. En er zijn veel grotere kopzorgen.

Als je elke conservatieve reflex met de hand der wet gaat sussen, ja, dan heb je geen populistische partijen nodig. Dan vervullen de traditionele partijen die rol gewoonweg. Dan verandert slechts het moment waarop we stokken in onze wielen steken.


Hip boeit me weinig. Maar ik beschouw het wel als iets praktisch.
Laat maar. Je bent gewogen en te licht bevonden.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2022, 08:31   #235
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het minste wat we kunnen eisen is dat Engels evenveel uren onderricht krijgt in het onderwijs als het Frans.
Waalse leerlingen krijgen bovendien naar mijn weten de mogelijkheid om Engels te prioriteren over Nederlands. Hoe lang dat al gaande is weet ik niet. Een klein maar significant deel van mijn oudere Waalse collega's hebben een zekere moeite met het spreken van Engels, maar hun kennis van de Nederlandse taal is vaak ook nogal gebrekkig.

Nu, ik denk nog steeds dat wij meer hebben aan Frans dan zij aan Nederlands. Maar het argument van Frans als onze tweede schooltaal lijkt me niet meer op te gaan gezien de Waalse keuzevrijheid en de dagdagelijkse praktijk van inter-regionale initiatieven (bv. hoe de Rode Duivels veelal in het Engels adverteren).
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2022, 08:36   #236
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Laat maar. Je bent gewogen en te licht bevonden.
Die potsierlijke neerbuigendheid zou misschien indrukwekkender overkomen als het betoog dat eraan voorafging ietwat degelijk was. Of als je reeds daarvoor niet meer op de man speelde dan op de bal.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 18 april 2022 om 08:37.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2022, 08:38   #237
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Die potsierlijke neerbuigendheid zou misschien indrukwekkender overkomen als het betoog dat eraan voorafging ietwat degelijk was. Of als je reeds daarvoor niet meer op de man speelde dan op de bal.
Je gaat nergens op in en hebt het enkel over het 'praktische' nut van het Engels.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2022, 08:48   #238
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Je gaat nergens op in en hebt het enkel over het 'praktische' nut van het Engels.
Jij reageerde meteen met ongepast venijn op een vrij gemoedig gesprek tussen Jacob en ik (met wie ik ondanks onze radicaal verschillende visie nog best goed overweg kan), dat tegen dat moment vooral over mijn eigen ingesteldheid ging. En dat met een zweverig populistisch betoogje.

Uitgaande van goede wil herneem ik de draad van de eerdere discussie die ik voerde (taalquota), waarna je voort gaat met op de man spelen.

Ik pleitte tegen taalquota wegens het praktisch nut van Engels. Jij maakte daar blijkbaar een soort wens van om het Engels hardhandig op te leggen aan de modale Vlaming.

Nu bon, het maakt weinig uit. Je hebt me "te licht bevonden". Fijn, dan kun je mijn berichten van nu af aan negeren. Speel maar zwaarwichtig en intellectueel op een andere man.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2022, 12:58   #239
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Nu, ik denk nog steeds dat wij meer hebben aan Frans dan zij aan Nederlands.
Is dat zo ? Als wij ze overal en altijd blijven bedienen zie tegemoet komen in het Frans klopt dat. De dag de Vlaming even hardnekkig wordt in zijn taalbewustzijn als de Waal nu is is het liedje van goede verstandhouding over.

En om te reizen ben je met Frans niks meer als je Frankrijk even buiten beschouwing laat . Steek de grens over met Spanje of Italië en ze begrijpen geen woord Frans meer laat staan in de niet buurlanden.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 april 2022 om 13:00.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2022, 14:23   #240
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Is dat zo ? Als wij ze overal en altijd blijven bedienen zie tegemoet komen in het Frans klopt dat. De dag de Vlaming even hardnekkig wordt in zijn taalbewustzijn als de Waal nu is is het liedje van goede verstandhouding over.

En om te reizen ben je met Frans niks meer als je Frankrijk even buiten beschouwing laat . Steek de grens over met Spanje of Italië en ze begrijpen geen woord Frans meer laat staan in de niet buurlanden.
Toevallig ken ik Italië redelijk goed. Het klopt dat de kennis van vreemde talen aldaar zeer beperkt is. Italianen zijn natuurlijk zeer fier op hun zeer mooi klinkende taal, te meer daar ze een indrukwekkende literatuur meedraagt. Ik ben er persoonlijk gek op. Spanje ken ik veel minder, ik ben er ooit slechts één maal geweest.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be