Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 april 2023, 11:34   #1
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.331
Standaard Opnieuw vaste energiecontracten!

Ik zit voor elektriciteit bij Engie.
Momenteel nog met een vast 3-jarig contract sinds 07/2020.
De stijgende elektriciteitsprijzen hebben mij dus niet veel last bezorgd.
Heb er ook geen premie voor ontvangen natuurlijk (wel voor gas).
Ik betaal nu pakweg €70 voor 1300Kwh dag en 2700kwh nacht. En dat is ruim voldoende.

Soit;
Ik kijk op de website van Engie wat mijn opties zoal zijn als ik binnen enkele maanden een nieuw contract moet afsluiten.
En hoewel er op 'MijnEnergie' nog geen sprake van is, wordt mij, via Engie.be een vast contract als mogelijke optie aangeboden. Dit naast 2 'variabele' contracten.

De prijzen die mij daar aangeboden worden zijn (op basis van mijn verbruik van hierboven):

Variabel (met online klantendienst): €118
Variabel (met uitgebreide klantendienst): €123
Vast (sowieso uitgebreide klantendienst): €131

Nu ken ik niet veel van heel die tarieven ed. maar ik las onlangs een artikel van een 'expert' en die beweerde dat het nu een goed idee is om een vast contract af te sluiten.
Momenteel zouden de prijzen vrij 'laag' staan en als je nu een vast contract afsluit zit je volgende winter alvast niet bang te kijken naar stijgende prijzen.
En voor het prijsverschil (momenteel nog geen €10) moet je het ook al niet laten.

Met een vast contract zit je natuurlijk wel bang te kijken naar dalende prijzen maar dat zat er volgens die expert niet direct in. Mijn buikgevoel ziet prijzen ook eerder stijgen dan dalen.


Wat jullie?
Wat zouden jullie in mijn geval doen?
Vast of variabel?
Andere pistes?

P.s. ik bekijk voorlopig enkel Engie. Er zijn nog andere leveranciers die vaste contracten aanbieden (zie MijnEnergie) maar die zijn op enkele euro's na even duur -Luminus- of een tiental euro (per maand) duurder -Mega-.
Variabele contracten zijn er goedkopere maar dan zit je er voor 2 jaar aan vast (als je van de korting wil genieten). Bij Luminus bv zit ik dan op €100.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2023, 11:39   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik zit voor elektriciteit bij Engie.
Momenteel nog met een vast 3-jarig contract sinds 07/2020.
De stijgende elektriciteitsprijzen hebben mij dus niet veel last bezorgd.
Heb er ook geen premie voor ontvangen natuurlijk (wel voor gas).
Ik betaal nu pakweg €70 voor 1300Kwh dag en 2700kwh nacht. En dat is ruim voldoende.

Soit;
Ik kijk op de website van Engie wat mijn opties zoal zijn als ik binnen enkele maanden een nieuw contract moet afsluiten.
En hoewel er op 'MijnEnergie' nog geen sprake van is, wordt mij, via Engie.be een vast contract als mogelijke optie aangeboden. Dit naast 2 'variabele' contracten.

De prijzen die mij daar aangeboden worden zijn (op basis van mijn verbruik van hierboven):

Variabel (met online klantendienst): €118
Variabel (met uitgebreide klantendienst): €123
Vast (sowieso uitgebreide klantendienst): €131

Nu ken ik niet veel van heel die tarieven ed. maar ik las onlangs een artikel van een 'expert' en die beweerde dat het nu een goed idee is om een vast contract af te sluiten.
Momenteel zouden de prijzen vrij 'laag' staan en als je nu een vast contract afsluit zit je volgende winter alvast niet bang te kijken naar stijgende prijzen.
En voor het prijsverschil (momenteel nog geen €10) moet je het ook al niet laten.

Met een vast contract zit je natuurlijk wel bang te kijken naar dalende prijzen maar dat zat er volgens die expert niet direct in. Mijn buikgevoel ziet prijzen ook eerder stijgen dan dalen.


Wat jullie?
Wat zouden jullie in mijn geval doen?
Vast of variabel?
Andere pistes?

P.s. ik bekijk voorlopig enkel Engie. Er zijn nog andere leveranciers die vaste contracten aanbieden (zie MijnEnergie) maar die zijn op enkele euro's na even duur -Luminus- of een tiental euro (per maand) duurder -Mega-.
Variabele contracten zijn er goedkopere maar dan zit je er voor 2 jaar aan vast (als je van de korting wil genieten). Bij Luminus bv zit ik dan op €100.
Ik ben overgestapt van Engi naar Luminus.
Engi beloofde vaste contracten in de toekomst. Als je contract intussen verviel, moest je naar een variabel gaa.

Ik ben dus met 4 contracten naar Luminus gegaan.

Bedankt Engi om mij doorheen de "energiecrisis" zo goedkoop van stroom te voorzien.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2023, 11:43   #3
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik ben overgestapt van Engi naar Luminus.
Engi beloofde vaste contracten in de toekomst. Als je contract intussen verviel, moest je naar een variabel gaa.
Nu zijn ze er dus ondertussen...

Citaat:
Ik ben dus met 4 contracten naar Luminus gegaan.
Vast of variabel?

Citaat:
Bedankt Engi om mij doorheen de "energiecrisis" zo goedkoop van stroom te voorzien.
Ik ben blij dat ik in 2020 nog een driejaarlijks vast contract had afgesloten.
Nagenoeg op de perfecte moment.
En puur geluk hoor, ik heb nooit erg met energiecontracten bezig geweest.
Maar nu lijkt het me toch de gepaste moment om me er eens effe in te verdiepen...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2023, 11:48   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Nu zijn ze er dus ondertussen...


Vast of variabel?


Ik ben blij dat ik in 2020 nog een driejaarlijks vast contract had afgesloten.
Nagenoeg op de perfecte moment.
En puur geluk hoor, ik heb nooit erg met energiecontracten bezig geweest.
Maar nu lijkt het me toch de gepaste moment om me er eens effe in te verdiepen...
Als je leest wat ik schreef, weet je dat ik enkel vaste contracten wil.
Ik heb geen goesting om, om de haverklap mijn prijzen aan te passen. Ik moet dit al doen met mazout en gas (propaan), omdat ik die niet duurder mag verkopen dan de maximum prijs.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2023, 21:19   #5
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik zit voor elektriciteit bij Engie.
Momenteel nog met een vast 3-jarig contract sinds 07/2020.
De stijgende elektriciteitsprijzen hebben mij dus niet veel last bezorgd.
Heb er ook geen premie voor ontvangen natuurlijk (wel voor gas).
Ik betaal nu pakweg €70 voor 1300Kwh dag en 2700kwh nacht. En dat is ruim voldoende.

Soit;
Ik kijk op de website van Engie wat mijn opties zoal zijn als ik binnen enkele maanden een nieuw contract moet afsluiten.
En hoewel er op 'MijnEnergie' nog geen sprake van is, wordt mij, via Engie.be een vast contract als mogelijke optie aangeboden. Dit naast 2 'variabele' contracten.

De prijzen die mij daar aangeboden worden zijn (op basis van mijn verbruik van hierboven):

Variabel (met online klantendienst): €118
Variabel (met uitgebreide klantendienst): €123
Vast (sowieso uitgebreide klantendienst): €131

Nu ken ik niet veel van heel die tarieven ed. maar ik las onlangs een artikel van een 'expert' en die beweerde dat het nu een goed idee is om een vast contract af te sluiten.
Momenteel zouden de prijzen vrij 'laag' staan en als je nu een vast contract afsluit zit je volgende winter alvast niet bang te kijken naar stijgende prijzen.
En voor het prijsverschil (momenteel nog geen €10) moet je het ook al niet laten.

Met een vast contract zit je natuurlijk wel bang te kijken naar dalende prijzen maar dat zat er volgens die expert niet direct in. Mijn buikgevoel ziet prijzen ook eerder stijgen dan dalen.


Wat jullie?
Wat zouden jullie in mijn geval doen?
Vast of variabel?
Andere pistes?

P.s. ik bekijk voorlopig enkel Engie. Er zijn nog andere leveranciers die vaste contracten aanbieden (zie MijnEnergie) maar die zijn op enkele euro's na even duur -Luminus- of een tiental euro (per maand) duurder -Mega-.
Variabele contracten zijn er goedkopere maar dan zit je er voor 2 jaar aan vast (als je van de korting wil genieten). Bij Luminus bv zit ik dan op €100.
Kijk gewoon op www.mijnenergie.be en vergelijk. Personaliseer die desnoods. Verander elk jaar van contract.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2023, 21:29   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.016
Standaard

Waarom zou je een vast contract willen, dat is puur gokken. Gewoon maandelijkse afrekening van werkelijke kosten.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2023, 07:49   #7
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Waarom zou je een vast contract willen, dat is puur gokken. Gewoon maandelijkse afrekening van werkelijke kosten.
Dat dacht ik ook al.

Ik heb nog geen digitale meter, dus dat is momenteel geen optie.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2023, 08:47   #8
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Kijk gewoon op www.mijnenergie.be en vergelijk. Personaliseer die desnoods. Verander elk jaar van contract.
Heb ik gedaan.

Op MijnEnergie stond dat vast contract van Engie niet...

Blijkbaar bieden ze voorlopig alleen aan vaste klanten aan.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2023, 08:52   #9
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Waarom zou je een vast contract willen, dat is puur gokken. Gewoon maandelijkse afrekening van werkelijke kosten.
Puur gokken?
Een variabel contract is toch even 'puur gokken' als een vast?

Bij een vast gok je erop dat de prijzen niet dalen, bij een variabel gok je er op dat ze niet stijgen.
Als ik morgen een vast afsluit en de dag erna dalen de prijzen ben ik de sigaar maar als ik morgen een variabel afsluit en een dag erna stijgen de prijzen ben ik even vrolijk de sigaar...
Ik zie niet in wat er meer gokken is aan een vast dan aan een variabel contract.

En maandelijkse afrekening gaat niet wegens (nog) geen digitale teller.

Bovendien: dat maandelijks afrekenen verandert niks aan de jaarlijkse kosten eh? Je betaalt uiteindelijk evenveel.
Of je dat nu met voorschotten dan wel met maandelijkse afrekening doet maakt voor het uiteindelijke jaartotaal geen verschil.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2023, 18:48   #10
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.932
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik zit voor elektriciteit bij Engie.
Momenteel nog met een vast 3-jarig contract sinds 07/2020.
De stijgende elektriciteitsprijzen hebben mij dus niet veel last bezorgd.
Heb er ook geen premie voor ontvangen natuurlijk (wel voor gas).
Ik betaal nu pakweg €70 voor 1300Kwh dag en 2700kwh nacht. En dat is ruim voldoende.

Soit;
Ik kijk op de website van Engie wat mijn opties zoal zijn als ik binnen enkele maanden een nieuw contract moet afsluiten.
En hoewel er op 'MijnEnergie' nog geen sprake van is, wordt mij, via Engie.be een vast contract als mogelijke optie aangeboden. Dit naast 2 'variabele' contracten.

De prijzen die mij daar aangeboden worden zijn (op basis van mijn verbruik van hierboven):

Variabel (met online klantendienst): €118
Variabel (met uitgebreide klantendienst): €123
Vast (sowieso uitgebreide klantendienst): €131

Nu ken ik niet veel van heel die tarieven ed. maar ik las onlangs een artikel van een 'expert' en die beweerde dat het nu een goed idee is om een vast contract af te sluiten.
Momenteel zouden de prijzen vrij 'laag' staan en als je nu een vast contract afsluit zit je volgende winter alvast niet bang te kijken naar stijgende prijzen.
En voor het prijsverschil (momenteel nog geen €10) moet je het ook al niet laten.

Met een vast contract zit je natuurlijk wel bang te kijken naar dalende prijzen maar dat zat er volgens die expert niet direct in. Mijn buikgevoel ziet prijzen ook eerder stijgen dan dalen.


Wat jullie?
Wat zouden jullie in mijn geval doen?
Vast of variabel?
Andere pistes?

P.s. ik bekijk voorlopig enkel Engie. Er zijn nog andere leveranciers die vaste contracten aanbieden (zie MijnEnergie) maar die zijn op enkele euro's na even duur -Luminus- of een tiental euro (per maand) duurder -Mega-.
Variabele contracten zijn er goedkopere maar dan zit je er voor 2 jaar aan vast (als je van de korting wil genieten). Bij Luminus bv zit ik dan op €100.
Toeval ?
Ik was met vast contract bij Mega. Toch stuurden ze me allerlei fiktieve rekeningen. Ik betaalde die niet. Ze schakelden een deurwaarder in (uit Luik).
Uiteindelijk heb ik met de deurwaarder kunnen overeen komen om 95 € te betalen & ik was er vanaf.
NU ben ik bij Luminus. Het verschil kan niet groter zijn. Het is een vast contract voor 2 jaar. Tot nu ben ik heel tevreden over L.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2023, 07:55   #11
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Toeval ?
Ik was met vast contract bij Mega. Toch stuurden ze me allerlei fiktieve rekeningen. Ik betaalde die niet. Ze schakelden een deurwaarder in (uit Luik).
Uiteindelijk heb ik met de deurwaarder kunnen overeen komen om 95 € te betalen & ik was er vanaf.
NU ben ik bij Luminus. Het verschil kan niet groter zijn. Het is een vast contract voor 2 jaar. Tot nu ben ik heel tevreden over L.
Naar Mega overstappen was ik ook niet van plan.
Teveel negatieve berichten over gehoord de laatste tijd, zowel in de pers als bij kennissen.

Ik kijk nog even rond en de kans is groot dat ik toch voor een vast contract ga kiezen. Als de prijzen dan gaan dalen ben ik wel gejost maar 'dalende prijzen' klinkt tegenwoordig niet al te geloofwaardig meer eh? En momenteel staan de prijzen al relatief laag.
Het gaat dus waarschijnlijk Engie of Luminus worden.
Wel tevreden van Engie en al meer dan 30 jaar klant dus ik ga daar wel telefonisch eens horen wat ik uit de brand kan slepen. In't verleden lukte het ooit wel om daar wat korting los te peuteren.

Moet nog wel effe rondkijken of het de moeite loont om nog steeds met nachttarief te werken want dat verschil wordt kleiner en kleiner.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2023, 13:34   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Het is toch poepsimpel: als ge (uit pessimisme of uit eenderwat) overtuigd zijt dat de prijzen terug spectaculair gaan stijgen, sluit dan een langdurig vast contract af.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 09:24   #13
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.331
Standaard

Ik kreeg vandaag de brief aan die energieleveranciers naar klanten sturen wiens contract kortelings afloopt.

Nu, al bij al is die brief vrij duidelijk. Omdat ik een vast contract had wordt mij opnieuw een vast contract voorgesteld. Als ik niet reageer op de brief wordt dat contract sowieso in werking gesteld.

Maar wat me wel opviel was de laatste paragraaf van die brief.
Citaat:
Hebt u nog vragen?
We beegrijpen dat u mogelijk nog vragen hebt n.a.v. de aanpassing van uw contract. We doen er alles aan om u correct en transparant te informeren.

Bedankt voor uw vertrouwen.
En that's it.
Eerst schrijven "Heb je vragen..." en dan nergens, in heel de brief, een telefoonnummer of e-mail waar ik met die vragen terecht kan.
"We doen er alles aan om u correct te informeren" mag dus wel met een korrel zout genomen worden.

Soit, mij maakt het niet veel uit, ik vind wel wat ik vinden moet maar het is toch een rare manier van communiceren.
Als je ergens leest "Hebt u nog vragen..." dan verwacht je toch minstens een aanduiding waar je met die vragen terecht kan.
Niet bij Engie dus...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 09:28   #14
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.260
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Waarom zou je een vast contract willen, dat is puur gokken. Gewoon maandelijkse afrekening van werkelijke kosten.
Wat is er gokken aan het vastzetten van uw tarief. Wat is er niet gokken aan het volgen van de volatiele marktprijs?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 11:44   #15
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.645
Standaard

Het is zo lang als het breed is en dus zinloos.
Als je variabel kiest en de prijs stijgt, dan zijt ge gejost
Als je vast kiest en de prijs daalt, dan zijt ge ook gejost.
En als dan de wetstraatdieven ook nog eens btw/accijnzen/taksen/of dubbele belastingen met nieuwe naampjes zoals capaciteitstarief verzinnen en stelen, dan zijn we allemaal gejost.
Het maakt dus weinig uit of je voor vast of variabel kiest, het is russische roulette spelen, puur gokken en dan maar hopen dat je wint terwijl we intussen allemaal toch al bestolen worden door de roverheid.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 14:45   #16
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Het is zo lang als het breed is en dus zinloos.
Als je variabel kiest en de prijs stijgt, dan zijt ge gejost
Als je vast kiest en de prijs daalt, dan zijt ge ook gejost.
En als dan de wetstraatdieven ook nog eens btw/accijnzen/taksen/of dubbele belastingen met nieuwe naampjes zoals capaciteitstarief verzinnen en stelen, dan zijn we allemaal gejost.
Het maakt dus weinig uit of je voor vast of variabel kiest, het is russische roulette spelen, puur gokken en dan maar hopen dat je wint terwijl we intussen allemaal toch al bestolen worden door de roverheid.
Als ik reken met een gemiddelde maandpiek van 4,55kwh betaal ik met het capaciteitstarief welgeteld €6/jaar meer...(€387 vs €381)
Hoe druk ik me daar in moet maken weet ik niet goed...

Trouwens: tussen 2018 en 2022 betaalde ik achtereenvolgens €582, €528, €500, €579 en €430...
Kortom: ik heb nog de laatste jaren nooit zo weinig nettarieven betaald als in het jaar waarin het capaciteitstarief werd ingevoerd.

Ik weet niet hoe de schaal van "gejost zijn" ineen zit maar ik zit op dat gebied volgens mij hoogstens op 1 Jos...(schaal van 0 Jos tot 10 Jos)
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 28 april 2023 om 14:46.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 16:46   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Als je "le juste prix" betaalt voor een dienst, dan mag je je nooit gejost voelen. Voel je je dan toch gejost, dan is er iets mis met je psyché.

Als de internationale prijs van de olie of gas als een raket de hoogte ingaat, dan kan je dat betreuren, maar ga er niet tegen vechten als tegen windmolens. Maak jezelf niet knettergek.

De maatregel die (onvoldoende, maar swat) ingevoerd werd dat de overheid haar inkomsten uit de hogere energieprijzen modereerde, was wel ok.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 17:17   #18
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.016
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Wat is er gokken aan het vastzetten van uw tarief. Wat is er niet gokken aan het volgen van de volatiele marktprijs?
Met een vast tarief heb je 50% kans dat je teveel betaalt en 50% dat je winst maakt.
Met een variabel tarief en voorschotten betaal je ongeveer de correcte prijs.
Met maandelijkse afrekeningen betaal je de correcte prijs.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 28 april 2023 om 17:17.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 17:19   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.016
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als je "le juste prix" betaalt voor een dienst, dan mag je je nooit gejost voelen. Voel je je dan toch gejost, dan is er iets mis met je psyché.

Als de internationale prijs van de olie of gas als een raket de hoogte ingaat, dan kan je dat betreuren, maar ga er niet tegen vechten als tegen windmolens. Maak jezelf niet knettergek.

De maatregel die (onvoldoende, maar swat) ingevoerd werd dat de overheid haar inkomsten uit de hogere energieprijzen modereerde, was wel ok.
Precies, er bestaan geen toverformules die je immuun maken voor prijsstijgingen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 17:27   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als de internationale prijs van de olie of gas als een raket de hoogte ingaat, dan kan je dat betreuren, maar ga er niet tegen vechten als tegen windmolens. Maak jezelf niet knettergek.
Het is natuurlijk wel zo dat als er op uw belastingsgeld destijds kerncentrales werden gebouwd om het land van elektriciteit te voorzien, en men nadien door allerlei rare stoten plots die kernenergie enerzijds gaat afschakelen, en anderzijds U die kernenergie veel duurder gaat verkopen omdat in een ander land de gasprijs waar gij voor uw stroom niks mee te maken zou moeten hebben, omhoog gaat, tja, dan kunt ge U toch wel afvragen of ge niet gejost wordt.

Ik ben het met U eens voor dingen zoals benzine, die vanuit zandbakistan komen en waar een internationale markt voor is. Maar je had toch kunnen denken dat als we in Belgie (zoals in Frankrijk) destijds kerncentrales hadden gebouwd juist om te BELETTEN dat we afhankelijk zouden zijn van zotte kuren op zekere fossiele markten, en nadien doet de overheid vanalles om U toch die stroom uit die oude, afbetaalde centrales te verkopen aan prijzen die afhangen van waar die niks mee te maken hebben, dan is er een gejosten-aspect aan.

Dat de overheid die centrales 1) versjacherd heeft toen ze het rendabelste waren en 2) smoezen heeft zitten vertellen over kerncentrales vervangen door hernieuwbaar dat er dus duidelijk niet is en 3) meegegaan is met een waanzinnig Europees prijszettingsakkoord over elektriciteit dat maakt dat het de Duitse gascentrales zijn die bepalen hoeveel een Belg moet betalen voor de stroom uit de kerncentrale, betaald door de belastingscenten van zijn ouders, ja, dan kan men zeggen dat er zodanig veel belachelijke mismeestering is geweest dat men dat "gejost" kan noemen.

Ik denk dat het enig symbolisch soelaas zou zijn mochten alle politieke verantwoordelijken die daar door de jaren heen een aandeel in hebben, langs de autobanen aan lantaarnpalen zouden wapperen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be