Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 januari 2023, 07:28   #81
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Daniel Veres

??@DanielLouisCss??




De VRT: de ene na de andere documentaire over de geschiedenis van het Midden-Oosten en Noord-Afrika, geen mens die er over klaagt. Één documentaire over de geschiedenis van Vlaanderen en links België staat op zijn achterste poten.

3/01/2023 17:16
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 09:59   #82
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Daniel Veres

??@DanielLouisCss??




De VRT: de ene na de andere documentaire over de geschiedenis van het Midden-Oosten en Noord-Afrika, geen mens die er over klaagt. Één documentaire over de geschiedenis van Vlaanderen en links België staat op zijn achterste poten.

3/01/2023 17:16
Angst voor de Vlaamse onafhankelijkheid ofzoiets. Best gek. Toen ik nog in het lager zat had ik onderwijzers die tegen hun pensioen aanzaten en toen kregen we een volledig beeld van onze geschiedenis (op kinderlijk niveau weliswaar). En ook kregen we appreciatie voor Noord-Nederland mee. Dat waren nog ouderwetse onderwijzers van een andere generatie die ook de Tweede Wereldoorlog hadden meegemaakt. Vrij streng, maar wel erg professioneel en goed.
Ook had ik toen een Nederlandse gymlerares, en die gaf me dan de cultuur van Nederland wat mee.

Het was een vrij old school katholiek-georiënteerd onderwijs en ook vrij Belgicistisch, maar wel nuchter en correct. Het was net na de ontzuiling had plaatsgevonden, de overgangsperiode ervan. Nu ja, de onderwijzers gingen altijd mee naar de Kerk tijdens de cathegese wat we regelmatig deden.

Vandaag de dag wordt zulke kennis liever geschrapt.

Wat zou het goed zijn mocht men het onderwijs terug hervormen richting het oude systeem van vroeger. Dat zou onze jeugd beter ten goede komen. Gelijkheid, maar geen gedwongen gelijkheid want die gaat ten koste van de vrijheid (niet te verwarren met woke en gebrek aan hiërarchie/authoriteit). Discipline en strengheid mogen gerust wel en oudercontacten wat minder macht.

Zelfs op het lager werden dt-fouten verbeterd buiten het vak Nederlands, trouwens. Ironisch he? dat ze dat niet meer mogen op 'uni's' tegenwoordig. In hun onderbroek gezet door kinderen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 5 januari 2023 om 10:27.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 10:19   #83
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ik heb gewoon het boek gelezen, maar deze podcast lijkt me wel leuk, maar dit zal voor een Nederlander wel weer niet te beluisteren zijn. Inderdaad niet via Klara, maar ik heb een Nederlandse bron.
Dat boek werd trouwens door een groot deel van Vlaanderen als een 'slecht boek' afgeschilderd. Enkel omwille van het onderwerp, de vaderlandse geschiedenis. Niet omwille van de inhoud.

Het gaat zelfs niet louter over de Nederlanden, maar over de Bourgondiërs zelf.

In Nederland en Frankrijk, daarentegen, werd het boek juist geprezen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 5 januari 2023 om 10:40.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 10:54   #84
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Angst voor de Vlaamse onafhankelijkheid ofzoiets. Best gek. Toen ik nog in het lager zat had ik onderwijzers die tegen hun pensioen aanzaten en toen kregen we een volledig beeld van onze geschiedenis (op kinderlijk niveau weliswaar). En ook kregen we appreciatie voor Noord-Nederland mee. Dat waren nog ouderwetse onderwijzers van een andere generatie die ook de Tweede Wereldoorlog hadden meegemaakt. Vrij streng, maar wel erg professioneel en goed.
Ook had ik toen een Nederlandse gymlerares, en die gaf me dan de cultuur van Nederland wat mee.

Het was een vrij old school katholiek-georiënteerd onderwijs en ook vrij Belgicistisch, maar wel nuchter en correct. Het was net na de ontzuiling had plaatsgevonden, de overgangsperiode ervan. Nu ja, de onderwijzers gingen altijd mee naar de Kerk tijdens de cathegese wat we regelmatig deden.

Vandaag de dag wordt zulke kennis liever geschrapt.

Wat zou het goed zijn mocht men het onderwijs terug hervormen richting het oude systeem van vroeger. Dat zou onze jeugd beter ten goede komen. Gelijkheid, maar geen gedwongen gelijkheid want die gaat ten koste van de vrijheid (niet te verwarren met woke en gebrek aan hiërarchie/authoriteit). Discipline en strengheid mogen gerust wel en oudercontacten wat minder macht.

Zelfs op het lager werden dt-fouten verbeterd buiten het vak Nederlands, trouwens. Ironisch he? dat ze dat niet meer mogen op 'uni's' tegenwoordig. In hun onderbroek gezet door kinderen.
School zoals vroeger? Daar zitten alleen oude zeurpieten op te wachten, en die zijn bijna dood. Laat de jeugd zelf hun toekomst bepalen. Oude mensen hebben Daar geen zaken mee.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 11:13   #85
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
School zoals vroeger? Daar zitten alleen oude zeurpieten op te wachten, en die zijn bijna dood. Laat de jeugd zelf hun toekomst bepalen. Oude mensen hebben Daar geen zaken mee.
Het onderwijs slabbakt echt hoor en de kennis die we krijgen is oncompleet (wereldwijd of alleszins toch Westers fenomeen). Dat vind ik persoonlijk jammer ja, en velen met mij, waaronder veel jonge mensen. Ik ben zelf ook niet oud hoor.

De toekomst zou nu net veel vrijer en rooskleuriger zijn met beter onderwijs, volgens mij. Meer keuzevrijheid voor diezelfde jeugd net.

Laatst gewijzigd door Weyland : 5 januari 2023 om 11:16.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 11:29   #86
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.016
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Dat boek werd trouwens door een groot deel van Vlaanderen als een 'slecht boek' afgeschilderd. Enkel omwille van het onderwerp, de vaderlandse geschiedenis. Niet omwille van de inhoud.

Het gaat zelfs niet louter over de Nederlanden, maar over de Bourgondiërs zelf.

In Nederland en Frankrijk, daarentegen, werd het boek juist geprezen.
Bedoel je door Vlaams-Nationalisten?

Ik heb het boek gelezen en vond het heel goed. Het beschrijft heel goed wat ‘de Bourgondiërs’ waren: Fransen.
Hun thuisland was Frankrijk/Bourgondië en niet Vlaanderen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 11:34   #87
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Bedoel je door Vlaams-Nationalisten?

Ik heb het boek gelezen en vond het heel goed. Het beschrijft heel goed wat ‘de Bourgondiërs’ waren: Fransen.
Hun thuisland was Frankrijk/Bourgondië en niet Vlaanderen.
Mij maakt het niet uit door wie. Ik zie bekrompenheid overal in België. Het (in)fameuze minderwaardigheidscomplex. Daar moeten we dus van af. Zo is het nu net.

En vertel me eens iets wat ik niet weet.

Ik ga zelf het boek meteen lezen, trouwens. Zelf heb ik dat nog niet gedaan. Ik zie alleen dat het boek in Nederland en Frankrijk geprezen wordt en in Vlaanderen door sommigen enkel door de titel alleen al afgekeurd. Wat is me dat nu? Waarom dit nu gevoelig ligt, ik heb geen idee. Het is wel goede reclame.

De podcast beschrijft alvast de geschiedenis en ook de woelige politiek uit die periode. Vanuit alle perspectieven. Bart Van Loo is trouwens een Francofiel. Ik heb zeer genoten van zijn boeken over Frankrijk en ik apprecieer ook zijn nuchtere kijk op de geschiedenis in zijn podcast (en ook van de muziek die hij uitgekozen heeft).

Laatst gewijzigd door Weyland : 5 januari 2023 om 11:46.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 13:19   #88
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Het werd geprezen door Le Soir ook. Het valt allemaal wel mee. Misschien zijn het kortebroeken uit Steenstrate of Vlaamse Belgicisten (van een specifiek soort) die voor een tabula-rasa non-cultuur zijn. Meer gelijk aan elkaar dan ze willen toegeven.

Twee ratings volgens De Slegte alvast die het een kutboek vonden. Twee neuters. Ik overdrijf dus een beetje. Geen halve eierschelp als hoofddeksel voor mij.

Laatst gewijzigd door Weyland : 5 januari 2023 om 13:22.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 15:52   #89
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
School zoals vroeger? Daar zitten alleen oude zeurpieten op te wachten, en die zijn bijna dood. Laat de jeugd zelf hun toekomst bepalen. Oude mensen hebben Daar geen zaken mee.
De laatste jaren mogen jeugd en ouders het onderwijs bepalen.
We zien dagdagelijks dat het niet werkt.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 5 januari 2023 om 15:52.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 18:56   #90
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De laatste jaren mogen jeugd en ouders het onderwijs bepalen.
We zien dagdagelijks dat het niet werkt.
En daarom gaan we met zijn allen naar de ouwe garde luisteren, ofzo?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 19:08   #91
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
En daarom gaan we met zijn allen naar de ouwe garde luisteren, ofzo?
Dat zou al een goed begin zijn.
Onderwijs moet niet leuk zijn, onderwijs dient voor kennisoverdracht en een klein beetje voor opvoeding.

Nu krijgen veel jongeren thuis alleen voeding en op school is er geen tijd voor opvoeding.

Dus ja, het mag een beetje meer zoals het vroeger was.
Pamperen werkt alvast niet!
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 19:08   #92
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.392
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De laatste jaren mogen jeugd en ouders het onderwijs bepalen.
We zien dagdagelijks dat het niet werkt.
Sinds mei 68'ers het voor het zeggen hebben in het onderwijs, zien we de resultaten. Ik ben blij dat ik nog onderwijs heb gekregen van Pre '68'ers
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 19:09   #93
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Sinds mei 68'ers het voor het zeggen hebben in het onderwijs, zien we de resultaten. Ik ben blij dat ik nog onderwijs heb gekregen van Pre '68'ers
Een heel groot probleem van het onderwijs is de vervrouwelijking, maar dat mogen we niet zeggen of schrijven.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 19:15   #94
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.392
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Een heel groot probleem van het onderwijs is de vervrouwelijking, maar dat mogen we niet zeggen of schrijven.
Voor "ons" was dat geen probleem, het was "Mevrouw". En als we niet luisterden, was het woord snel genoeg bij "onze" ouders.
Die over het algemeen niet dachten dat de leerkrachten een pik op ons hadden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 5 januari 2023 om 19:16.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 19:26   #95
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Niemand wil vandaag meer leerkracht worden en dat valt erg te begrijpen ook. Mijn vader gaf de leraar altijd gelijk. En soms had die geen gelijk, maar dat was dan maar zo. De nettosom was nog altijd beter dan wat er nu gebeurt.

Laatst gewijzigd door Weyland : 5 januari 2023 om 19:26.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 19:39   #96
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.392
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Niemand wil vandaag meer leerkracht worden en dat valt erg te begrijpen ook. Mijn vader gaf de leraar altijd gelijk. En soms had die geen gelijk, maar dat was dan maar zo. De nettosom was nog altijd beter dan wat er nu gebeurt.
Er zijn maar 3 soorten leerkracht over.
  • Mensen die na een paar jaar een burn-out krijgen
  • Mensen die snel genoeg een andere job gaan doen
  • Imans
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 19:43   #97
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Niemand wil vandaag meer leerkracht worden en dat valt erg te begrijpen ook. Mijn vader gaf de leraar altijd gelijk. En soms had die geen gelijk, maar dat was dan maar zo. De nettosom was nog altijd beter dan wat er nu gebeurt.
Heel die Vlaamse canon is een grote farce. Een grap. Een pak geld gesmeten om een Vlaams (nationaal-?) gevoelen kunstmatig te kweken. Gevoelen dat er eigenlijk niet is.

In ieder geval heeft de NVA na zoveel jaren leiding van de Vlaamse regering maar een pover resultaat geboekt met hun onderwijsbeleid. Eigenlijk een ramp. Dat kunnen we alvast noteren. En met de verkeersdoden ging het al niet beter in 2022. Ook een ramp.


Conclusie
: 'wat we zelf doen, doen we beter??' Vergeet het!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 januari 2023 om 19:51.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 19:49   #98
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Er zijn maar 3 soorten leerkracht over.
  • Mensen die na een paar jaar een burn-out krijgen
  • Mensen die snel genoeg een andere job gaan doen
  • Imans
Imans? Zijn dat mannen van bij Apple?
__________________
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 19:49   #99
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat zou al een goed begin zijn.
Onderwijs moet niet leuk zijn, onderwijs dient voor kennisoverdracht en een klein beetje voor opvoeding.

Nu krijgen veel jongeren thuis alleen voeding en op school is er geen tijd voor opvoeding.

Dus ja, het mag een beetje meer zoals het vroeger was.
Pamperen werkt alvast niet!
Onderwijs is allesbehalve leuk met Weyts aan de knoppen.

Niet voor de leraars en niet voor de leerlingen.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 5 januari 2023 om 19:49.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 19:50   #100
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Heel die Vlaamse canon is een grote farce. Een grap. Een pak geld gesmeten om een Vlaams (nationaal-?) gevoelen kunstmatig te kweken. Gevoelen dat er eigenlijk niet is.

In ieder geval heeft de NVA na zoveel jaren leiding van de Vlaamse regering maar een pover resultaat geboekt met hun onderwijsbeleid. Eigenlijk een ramp. Dat kunnen we alvast noteren. En met de verkeersdoden ging het al niet beter in 2022. Ook een ramp.


Conclusie
: 'wat we zelf doen, doen we beter??' Vergeet het!
Nu, Jambon is al 2 jaar bijna volledig onzichtbaar. Dat is toch een prestatie op zich hé ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be