Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 april 2007, 13:26   #21
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Probeer als Katholiek maar niet in Spakenburg Staphorst, Arnemuiden of andere dorpen in de bible-belt te gaan wonen.
Ze doen je niks, maar ze kijken je wel weg!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelgordel
Maar ik ben geen katholiek, ik ben tegen elke vorm van religie (wel ik laat andere mensen er wel vrij in, maar aan mij is het niet besteed)
Ben ik dan wel welkom?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 13:31   #22
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Maar ik ben geen katholiek, ik ben tegen elke vorm van religie (wel ik laat andere mensen er wel vrij in, maar aan mij is het niet besteed)
Ben ik dan wel welkom?
Ook niet kerkelijken hebben het moeilijk. Mijn moeder was eerst ook nogal van de zware kant (ze is daar inmiddels van afgestapt).
"Je mag gerust met een katholiek meisje thuis komen" zei ze tegen me toen ik jong was.
Mijn eerste heette Esther en was...........juist ja
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 14:35   #23
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Is het noet zo dat de Vlaamse natie te verdelen is in verschillnde bevolkingsgroepen. Veel Limburgers beschouwen zich geen Vlaming, maar meer Limburger.
Het één sluit het ander niet uit. Buiten wat belgicistische extremisten en mensen met een minderwaardigheidscomplex voelen de meeste Limburgers zich Limburger én Vlaming. En da's nogal logisch ook.

Een boekhandel zal er exact hetzelfde uitzien in Genk als in Leuven of Ieper. Mensen luisteren naar Stbru of Q-Music zowel in Maasmechelen als in Sint-Niklaas. Men kent Martine Tanghe zowel in Hasselt als in Antwerpen, enzovoort enzoverder.... Er is een Vlaamse publieke cultuur die ons bindt (of je dat nu graag hebt of niet) en bijgevolg bestaat er een Vlaamse 'natie'. Punt.

Waarom moet Vlaanderen toch steeds weer in twijfel getrokken worden? Eerst door de belgicisten en nu -potverdekke- ook nog door de Nederlanders!?!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 14:39   #24
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Het één sluit het ander niet uit. Buiten wat belgicistische extremisten en mensen met een minderwaardigheidscomplex voelen de meeste Limburgers zich Limburger én Vlaming. En da's nogal logisch ook.

Een boekhandel zal er exact hetzelfde uitzien in Genk als in Leuven of Ieper. Mensen luisteren naar Stbru of Q-Music zowel in Maasmechelen als in Sint-Niklaas. Men kent Martine Tanghe zowel in Hasselt als in Antwerpen, enzovoort enzoverder.... Er is een Vlaamse publieke cultuur die ons bindt (of je dat nu graag hebt of niet) en bijgevolg bestaat er een Vlaamse 'natie'. Punt.
Zoals ik onlangs in een andere post zei :
Limburg afstoten (omdat het armer is)?

De heftige debatten op de televisie daarover, het grote aantal enquetes daarover, de spanningen en de grootse optochten aan de grensgemeenten met Limburg en het aantal partijen dat gesplitst is volgens Limburgs en niet Limburgs bevestigt dat gevoel inderdaad.

Citaat:
Waarom moet Vlaanderen toch steeds weer in twijfel getrokken worden? Eerst door de belgicisten en nu -potverdekke- ook nog door de Nederlanders!?!
En tenslotte door Frieda Brepoels :
http://www.friedabrepoels.be/friedabrepoels.cgi?s_id=11
Citaat:
Zij bouwt nu verder op deze jarenlange ervaring en haar dossierkennis. Haar topprioriteiten voor de volgende jaren zijn:
  • Europa; eenheid in verscheidenheid: aan onze eigen taal en cultuur kan niet getornd worden.
  • Vlaanderen als regio moet een eigen stem krijgen in Europa. Hoe Europa vertalen naar de Vlaming en de Limburger?
  • Mensen- en volkerenrechten staan boven alles
  • Gezondheid van mensen en omgeving is van onschatbare waarde en moet de nodige aandacht krijgen
Frieda Brepoels is nochtans best ok volgens mij, ik denk dat het goed is dat we een NVA'er in het Europees Parlement hebben.
__________________
Steun Oranje-Blauw!

Laatst gewijzigd door evilbu : 5 april 2007 om 14:40.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 14:54   #25
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
En tenslotte door Frieda Brepoels :
http://www.friedabrepoels.be/friedabrepoels.cgi?s_id=11

Frieda Brepoels is nochtans best ok volgens mij, ik denk dat het goed is dat we een NVA'er in het Europees Parlement hebben.
Ik denk dat je achter dat laatste niet echt veel moet zoeken. Is wellicht gewoon bedoeld om de eigen lokale achterban wat te paaien.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 16:16   #26
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RingbaardFlamingant Bekijk bericht
't Is niet den kwantiteit, maar den kwaliteit die telt.
En uhm, wat met de rest?
Zoiets ?



__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 16:24   #27
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Het één sluit het ander niet uit. Buiten wat belgicistische extremisten en mensen met een minderwaardigheidscomplex voelen de meeste Limburgers zich Limburger én Vlaming. En da's nogal logisch ook.

Een boekhandel zal er exact hetzelfde uitzien in Genk als in Leuven of Ieper. Mensen luisteren naar Stbru of Q-Music zowel in Maasmechelen als in Sint-Niklaas. Men kent Martine Tanghe zowel in Hasselt als in Antwerpen, enzovoort enzoverder.... Er is een Vlaamse publieke cultuur die ons bindt (of je dat nu graag hebt of niet) en bijgevolg bestaat er een Vlaamse 'natie'. Punt.

Waarom moet Vlaanderen toch steeds weer in twijfel getrokken worden? Eerst door de belgicisten en nu -potverdekke- ook nog door de Nederlanders!?!
Zeno, in Luik ziet een boekhandel er ook hetzelfde uit als in Hasselt...

Ik luister trouwens hoe langer hoe minder stubru... veel te veel commerciele rommel, hiphop en dergelijke... ik luister tegenwoordig meer en meer naar PureFM, de vergelijkbare zender van de RTBf.

En neen, dat is niet uit extreem-belgicisme liefste Zeno Ik ben naar PureFM beginnen luisteren op aanraden van mijn jongere zus, die enkel in muziek geïnteresseerd is, en absoluut niet in politiek. Ik merk tegenwoordig dat heel veel van mijn vrienden ook de keuze maken om hoe langer hoe meer van StuBru naar PureFM over te stappen. Niet dat ik nooit naar StuBru luister hoor, vooral het ochtendblok is geweldig, maar ik merk dat voor heel wat mensen die kunstmatige scheidingslijn Vlaanderen-Wallonië begint te verdampen. Zeker bij de meertalige studentenjeugd.

Ben ik dan geen Vlaming, Zeno?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 16:26   #28
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Het één sluit het ander niet uit. Buiten wat belgicistische extremisten en mensen met een minderwaardigheidscomplex voelen de meeste Limburgers zich Limburger én Vlaming. En da's nogal logisch ook.

Een boekhandel zal er exact hetzelfde uitzien in Genk als in Leuven of Ieper. Mensen luisteren naar Stbru of Q-Music zowel in Maasmechelen als in Sint-Niklaas. Men kent Martine Tanghe zowel in Hasselt als in Antwerpen, enzovoort enzoverder.... Er is een Vlaamse publieke cultuur die ons bindt (of je dat nu graag hebt of niet) en bijgevolg bestaat er een Vlaamse 'natie'. Punt.

Waarom moet Vlaanderen toch steeds weer in twijfel getrokken worden? Eerst door de belgicisten en nu -potverdekke- ook nog door de Nederlanders!?!
En buiten een paar Vlaamse extremisten (en ik beschik wél over cijfers, in tegenstelling uw ongeargumenteerd stukje ) voelen alle Vlamingen zich Belg. Velen zullen zich ook Vlaming voelen, en daar is absoluut niks mis mee. Maar stop nu in godsnaam toch eens met dat ontkennen van het Belgische natiegevoel, want het bestaat, hoe zuur uw posts ook worden.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 16:37   #29
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
En buiten een paar Vlaamse extremisten (en ik beschik wél over cijfers, in tegenstelling uw ongeargumenteerd stukje )
Jullie beschikken over NIETS. De sprookjes die jij en je vriendjes hier al jaren vertellen, zijn volledig uit de lucht gegrepen. Of natuurlijk gebaseerd op een peiling met steekproefgrootte 6,6666 x 10^-6 % van de populatie.
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 16:44   #30
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Maar ik ben geen katholiek, ik ben tegen elke vorm van religie (wel ik laat andere mensen er wel vrij in, maar aan mij is het niet besteed)
Ben ik dan wel welkom?
In Nederland ben je zeker welkom.
Het liefst hebben we hier humanisten.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 16:45   #31
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
In Nederland ben je zeker welkom.
Het liefst hebben we hier humanisten.
Dan zal het daar tamelijk leeg zijn. Humanisten zijn namelijk al 400 jaar uitgestorven...
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 16:49   #32
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
En buiten een paar Vlaamse extremisten (en ik beschik wél over cijfers, in tegenstelling uw ongeargumenteerd stukje ) voelen alle Vlamingen zich Belg. Velen zullen zich ook Vlaming voelen, en daar is absoluut niks mis mee. Maar stop nu in godsnaam toch eens met dat ontkennen van het Belgische natiegevoel, want het bestaat, hoe zuur uw posts ook worden.
In Yoegoslavie wilde het ook niet lukken met dat natie-gevoel.
Waarom in Belgie wel?
Wat versta je dan onder het Belgische natiegevoel?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 16:54   #33
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Wat is het verschil tussen de Nederlandse Natie en de Vlaamse Natie?
Ander land, andere cultuur, andere mentaliteit, enz.......
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 18:00   #34
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ander land,
Niks ander land. Eénzelfde land, zogezegd gesplitst door een spontane volksopstand. In werkelijkheid door een zootje ongeregeld Brussels krapuul, aangevuld door een bende Fransen, gedirigeerd door buitenlandse mogendheden.
Citaat:
andere cultuur,
Zelfde kultuur. We lezen elkaars boeken, wisselen TV-programma's uit, beluisteren elkaars muziek en ga zo maar door...
Citaat:
andere mentaliteit, enz..
Mijn gebuur zijn mentaliteit is ook totaal verschillend van de mijne, waar is het probleem?

Je verwart duidelijk Nederland met Wallonië.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 18:11   #35
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ook niet kerkelijken hebben het moeilijk. Mijn moeder was eerst ook nogal van de zware kant (ze is daar inmiddels van afgestapt).
"Je mag gerust met een katholiek meisje thuis komen" zei ze tegen me toen ik jong was.
Mijn eerste heette Esther en was...........juist ja



Zo erg is het tegenwoordig niet meer hoor, Derk. Ik ken een katholiek meisje dat met een atheïst is getrouwd, in Staphorst. Mooi gemeentehuis trouwens.
Ik ken ook twee katholieken in Nunspeet. Ze hebben er vele jaren met veel plezier gewoond. Je moest alleen niet je was ophangen op zondag want dan kreeg je commentaar van je buren....
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 18:21   #36
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Niks ander land. Eénzelfde land, zogezegd gesplitst door een spontane volksopstand. In werkelijkheid door een zootje ongeregeld Brussels krapuul, aangevuld door een bende Fransen, gedirigeerd door buitenlandse mogendheden.Zelfde kultuur. We lezen elkaars boeken, wisselen TV-programma's uit, beluisteren elkaars muziek en ga zo maar door...Mijn gebuur zijn mentaliteit is ook totaal verschillend van de mijne, waar is het probleem?

Je verwart duidelijk Nederland met Wallonië.
Hetzelfde land? Als ik Vlamingen over "Kaaskoppen" of "Kezen" hoor spreken, kunnen we ons vragen stellen. Bezoek Vlaanderen en bezoek Nederland : niets te maken tussen de twee. Neem de Kust bijvoorbeeld : in Nederland merken we een zekere bescherming van de natuur. In Vlaanderen kennen ze dat niet : ze hebben liever afschuwelijke buildings op de dijk.

Hetzelfde cultuur? Franstalige Belgen kijken heel veel naar de Franse TV; de grote meerderheid van de Franstalige liedjes die je in de Ultratop kan zien, zijn Franse producties. En toch is Franstalig België niet Frankrijk net als Vlaanderen niet Nederland is. En ik denk niet dat de Vlamingen zo veel naar de Nederlandse TV kijken. Ze kijken meer naar hun eigen zenders (VRT, VTM, Kanaal 2, enz.....).
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 18:23   #37
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Hetzelfde land? Als ik Vlamingen over "Kaaskoppen" of "Kezen" hoor spreken, kunnen we ons vragen stellen. Bezoek Vlaanderen en bezoek Nederland : niets te maken tussen de twee. Neem de Kust bijvoorbeeld : in Nederland merken we een zekere bescherming van de natuur. In Vlaanderen kennen ze dat niet : ze hebben liever afschuwelijke buildings op de dijk.

Hetzelfde cultuur? Franstalige Belgen kijken heel veel naar de Franse TV; de grote meerderheid van de Franstalige liedjes die je in de Ultratop kan zien, zijn Franse producties. En toch is Franstalig België niet Frankrijk net als Vlaanderen niet Nederland is. En ik denk niet dat de Vlamingen zo veel naar de Nederlandse TV kijken. Ze kijken meer naar hun eigen zenders (VRT, VTM, Kanaal 2, enz.....).
Nu wel. Voor de opkomst van de commerciële televisie was het wel even anders; toen stemden de Vlamingen massaal op de Nederlandse TV af.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 18:28   #38
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Nu wel. Voor de opkomst van de commerciële televisie was het wel even anders; toen stemden de Vlamingen massaal op de Nederlandse TV af.
Sinds de komst van BVN én sinds de tijd dat de VRT 's nachts de actualiteitenprogramma's herhaalt hoor ik steeds meer nederlanders die afstemmen op de VRT. (VTM kunnen wij niet ontvangen).
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 18:34   #39
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Sinds de komst van BVN én sinds de tijd dat de VRT 's nachts de actualiteitenprogramma's herhaalt hoor ik steeds meer nederlanders die afstemmen op de VRT. (VTM kunnen wij niet ontvangen).
Tot de start van VTM in 1989 had de toenmalige BRT zo'n beetje een 'stoffig' imago. Een omroep als Veronica, dat toen nog deel uitmaakte van de NOS en voornamelijk een jeugdig publiek aansprak, was er hier gewoonweg niet. Een hitprogramma als 'Countdown' bijvoorbeeld werd toen ook massaal door de Vlaamse jeugd bekeken.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 18:35   #40
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Nu wel. Voor de opkomst van de commerciële televisie was het wel even anders; toen stemden de Vlamingen massaal op de Nederlandse TV af.
En waar zijn de beste programma's? In Nederland of in Vlaanderen? Op de Franstalige kant zijn die duidelijk beter in Frankrijk.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be