Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juli 2004, 00:42   #1
Najim
Partijlid
 
Najim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 233
Standaard

Dat er niet genoeg plaats is om allochtonen die het Nederlands niet beheersen de taal aan te leren, wist ik al langer dan vandaag. Ik ben dan ook blij dat het ook nog eens in de krant komt en men spreekt over "... trekken aan de alarmbel".

In mijn omgeving staan veel mensen al een jaar op een wachtlijst en sommige veel langer. Het grappigste vond ik toch dat nieuwe allochtonen eerst een basispakket Nederlands gevolgd moeten hebben, alleen is dat nergens mogelijk.
Mensen die eens met eigen ogen willen zien of allochtonen wel Nederlands willen leren moeten eens op inschrijvingsdagen een kijkje gaan nemen op dergelijk scholen (zoals die naast de Meir). Het betreft dan alleen kandidaten en velen zullen dus ook afgewezen worden omdat ze geen bassispakket hebben gehad.

Misschien is het me ontgaan, maar ik kan nergens terugvinden dat het Vlaams Blok daar iets over zegt (serieuze vraag).

Bron: http://www.gva.be/nieuws/Antwerpen/default.asp?art={7E0FAE34-F3E8-4BC6-A3E2-F4BAD335B3B9}

Citaat:
01/07 Ellenlange wachtlijsten voor lessen Nederlands in Antwerpen

Het Centrum voor Basiseducatie en het Huis van het Nederlands in Antwerpen, die cursussen Nederlands voor anderstaligen organiseren, trekken aan de alarmbel. Het aanbod Nederlandse lessen moet dringend omhoog om de ellenlange wachtlijsten weg te werken.
De organisaties vragen de Vlaamse overheid om meer middelen.

Laaggeschoolden die wachten op een cursus Nederlands hebben geen garantie dat ze in september kunnen starten met een opleiding. Momenteel staan er 1.170 mensen op een wachtlijst. "Sommigen stonden rond deze tijd vorig jaar ook al op een wachtlijst", zegt Frieke Van Zundert, coördinator van het Huis van het Nederlands.

Daarnaast zijn er nog een 800-tal mensen die wachten op een test om hun niveau te bepalen. "En eind augustus, begin september kennen we meestal een zeer intensieve periode, zodat er dan wellicht meer dan 2.000 wachtenden zullen zijn", zegt Van Zundert.

Volgens beide organisaties is de situatie onhoudbaar. Ze vragen de Vlaamse overheid om meer rekening te houden met de grootstedelijke context en meer middelen vrij te maken. Ook wijzen ze erop dat Nederlands leren voor nieuwkomers binnenkort verplicht wordt.
__________________
Najim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 06:25   #2
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Het probleem met de cursussen Nederlands bestaat erin dat er onvoldoende geld werd vrijgemaakt om extra docenten te kunnen betalen.

Bart Somers is van oordeel dat een deel van die kosten door de kandidaat-leerlingen zou moeten gedragen worden. Ik meen dat het VB daar ook voorstander van is.

We hebben een immigratiestop sinds 1974. Bij immigratie als gevolg van importhuwelijken zou men zeker kunnen verplichten om zelf die cursus te betalen.

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om op één van onze radio omroepen dagelijks een uurtje Nederlands aan te bieden. Iedereen heeft een radio en iedereen kan dan zelf het initiatief nemen om die basislessen te volgen.
Nog een mogelijkheid zouden CD pakketjes met Nederlandse lessen kunnen zijn, aan te kopen door de kandidaten.
Nadien kan men zich dan inschrijven voor een examen.

Bovendien vind ik dat er ook privé initiatief zou kunnen komen. Werkloze mensen die hier geboren zijn, goed Nederlands geleerd hebben en thuis nog de taal van het moederland spreken, zouden, dmv van een "PWA"systeem ook kunnen ingeschakeld worden.

Kortom, het is een feit dat er onvoldoende VLAAMS geld ter beschikking staat om al die cursussen gratis te kunnen aanbieden.
Ik zie echter totaal niet in waarom de kandidaat leerlingen Nederlands niet zelf voor de kosten zouden instaan, of alvast een groot gedeelte zelf bijdragen.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 07:04   #3
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Najim
Dat er niet genoeg plaats is om allochtonen die het Nederlands niet beheersen de taal aan te leren, wist ik al langer dan vandaag. Ik ben dan ook blij dat het ook nog eens in de krant komt en men spreekt over "... trekken aan de alarmbel".

In mijn omgeving staan veel mensen al een jaar op een wachtlijst en sommige veel langer. Het grappigste vond ik toch dat nieuwe allochtonen eerst een basispakket Nederlands gevolgd moeten hebben, alleen is dat nergens mogelijk.
Mensen die eens met eigen ogen willen zien of allochtonen wel Nederlands willen leren moeten eens op inschrijvingsdagen een kijkje gaan nemen op dergelijk scholen (zoals die naast de Meir). Het betreft dan alleen kandidaten en velen zullen dus ook afgewezen worden omdat ze geen bassispakket hebben gehad.

Misschien is het me ontgaan, maar ik kan nergens terugvinden dat het Vlaams Blok daar iets over zegt (serieuze vraag).

Bron: http://www.gva.be/nieuws/Antwerpen/default.asp?art={7E0FAE34-F3E8-4BC6-A3E2-F4BAD335B3B9}

Citaat:
01/07 Ellenlange wachtlijsten voor lessen Nederlands in Antwerpen

Het Centrum voor Basiseducatie en het Huis van het Nederlands in Antwerpen, die cursussen Nederlands voor anderstaligen organiseren, trekken aan de alarmbel. Het aanbod Nederlandse lessen moet dringend omhoog om de ellenlange wachtlijsten weg te werken.
De organisaties vragen de Vlaamse overheid om meer middelen.

Laaggeschoolden die wachten op een cursus Nederlands hebben geen garantie dat ze in september kunnen starten met een opleiding. Momenteel staan er 1.170 mensen op een wachtlijst. "Sommigen stonden rond deze tijd vorig jaar ook al op een wachtlijst", zegt Frieke Van Zundert, coördinator van het Huis van het Nederlands.

Daarnaast zijn er nog een 800-tal mensen die wachten op een test om hun niveau te bepalen. "En eind augustus, begin september kennen we meestal een zeer intensieve periode, zodat er dan wellicht meer dan 2.000 wachtenden zullen zijn", zegt Van Zundert.

Volgens beide organisaties is de situatie onhoudbaar. Ze vragen de Vlaamse overheid om meer rekening te houden met de grootstedelijke context en meer middelen vrij te maken. Ook wijzen ze erop dat Nederlands leren voor nieuwkomers binnenkort verplicht wordt.
Als ik naar een ander land ga, doe ik eerst de moeite om de taal daar al een beetje OP VOORHAND te kennen, door een gids te kopen en een woordenboek etc.

Ik weet écht niet waarover al die rotverwende allochtonen toch voortdurend zitten te zeiken.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 07:55   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Najim
Dat er niet genoeg plaats is om allochtonen die het Nederlands niet beheersen de taal aan te leren, wist ik al langer dan vandaag. Ik ben dan ook blij dat het ook nog eens in de krant komt en men spreekt over "... trekken aan de alarmbel".
Dit is de grootste lulkoek ooit gelezen. En waarom? Eens te meer veronderstelt de linkse asiellobby en met hen veel allochtonen dat alles maar op een schaaltje moet worden aangeboden. De overheid moest voor alles zorgen en liefst ook... gratis.

Enkele malen ging ik in mijn leven naar het buitenland wonen. Iedere keer opnieuw zocht ik zelf een taleninstituut, een taalcursus aan een universiteit of een goed studieboek op. Ook heb ik alles uit eigen zak betaald. Wie naar een bepaald land gaat, moet die bereidheid hebben. Maar heel wat nieuwkomers, daarin gesteund door de asiellobby, vinden dat het initiatief niet van hen moet komen, maar wel van de overheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 11:07   #5
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Als ik morgen naar duitsland vertrek kan ik binnen enkele maanden al heel behoorlijk duits zonder dat ik daarvoor naar een school moet gaan. Het gaat erom hoe je daar in de maatschappij meedraait. Indien ik niet ga werken, niet de moeite wil doen om de taal te leren, indien ik enkel naar winkels ga die andere nederlands taligen uitbaten, indien ik voor de rest van de tijd thuis zit of bij familieleden zit,... tja dan krijg je een probleem wat puur door jezelf gecreeerd is.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 11:47   #6
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Uit ervaring ken ik veel allochtonen die afkomstig zijn uit spanje ,frankrijk , duitsland, ook belgie engeland die in marokko wonen sinds 20 jaar geleden een die de taal begrijpen maar niet kunnen spreken maar ook niet worden bedwingt om de taal van het land te leren ,
waarom maakt men heisa over "nederlands taal", loop maar voor de grens een dan zul je weten hoeveel nederlands belangrijk is!!!
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 12:21   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln
waarom maakt men heisa over "nederlands taal", loop maar voor de grens een dan zul je weten hoeveel nederlands belangrijk is!!!
Waarom? Omdat Nederlands in ons Vlaanderen de belangrijkste taal is en nog steeds de enige ambtelijke hoofdtaal. Daarom.

Met uw redenering kan men blijkbaar maar alle kleine talen afschaffen. Welkom in de EU Litouwers, Letten en Esten! Jullie klein taaltje, vergeet het maar! Dat is blijkbaar uw redenering.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 12:25   #8
Spolpoel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 2.666
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln
Uit ervaring ken ik veel allochtonen die afkomstig zijn uit spanje ,frankrijk , duitsland, ook belgie engeland die in marokko wonen sinds 20 jaar geleden een die de taal begrijpen maar niet kunnen spreken maar ook niet worden bedwingt om de taal van het land te leren ,
waarom maakt men heisa over "nederlands taal", loop maar voor de grens een dan zul je weten hoeveel nederlands belangrijk is!!!
Die Westerse allochtonen in Marokko kunnen communiceren in het Frans, de 2de taal in Marokko.
In België, en zeker in Vlaanderen, is het Nederlands de hoofdtaal : als je je daar vestigt moet je moeite doen om die taal te leren. Anders moet je niet komen zagen over achterstelling op de arbeidsmarkt, in de scholen, etc. In Vlaanderen kom je met het Arabisch of Berbers geen stap vooruit. Dat is zo altijd geweest en dat zal zo altijd blijven. En als dat je niet bevalt moet je maar terugkeren.

En wat die taallessen betreft : laat de schotelantenne in Marokko en doe zelf wat moeite ipv steeds het slachtoffertje uit te hangen.
Jeetje toch, die onzelfredzame slachtoffers komen dan naar hier en dienen zich aan als de 'pro-actieve' redders en steunpilaren van onze economie, maar ze zijn nog ni gefoeterd om op eigen initiatief een taal te leren.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 12:32   #9
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln
Uit ervaring ken ik veel allochtonen die afkomstig zijn uit spanje ,frankrijk , duitsland, ook belgie engeland die in marokko wonen sinds 20 jaar geleden een die de taal begrijpen maar niet kunnen spreken maar ook niet worden bedwingt om de taal van het land te leren ,
waarom maakt men heisa over "nederlands taal", loop maar voor de grens een dan zul je weten hoeveel nederlands belangrijk is!!!
Die Westerse allochtonen in Marokko kunnen communiceren in het Frans, de 2de taal in Marokko.
In België, en zeker in Vlaanderen, is het Nederlands de hoofdtaal : als je je daar vestigt moet je moeite doen om die taal te leren. Anders moet je niet komen zagen over achterstelling op de arbeidsmarkt, in de scholen, etc. In Vlaanderen kom je met het Arabisch of Berbers geen stap vooruit. Dat is zo altijd geweest en dat zal zo altijd blijven. En als dat je niet bevalt moet je maar terugkeren.

En wat die taallessen betreft : laat de schotelantenne in Marokko en doe zelf wat moeite ipv steeds het slachtoffertje uit te hangen.
Jeetje toch, die onzelfredzame slachtoffers komen dan naar hier en dienen zich aan als de 'pro-actieve' redders en steunpilaren van onze economie, maar ze zijn nog ni gefoeterd om op eigen initiatief een taal te leren.
Maar de meeste marokkanen kunnen perfect frans , ze kunnen toch in het frans communiceren waarom is dan frans een vreemde taaltje in vlaanderen ??

p.s; het probleem ligt niet op de tong maar verder binnen in de borst , daar ligt het probleem !!
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 12:40   #10
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln
waarom maakt men heisa over "nederlands taal", loop maar voor de grens een dan zul je weten hoeveel nederlands belangrijk is!!!
Waarom? Omdat Nederlands in ons Vlaanderen de belangrijkste taal is en nog steeds de enige ambtelijke hoofdtaal. Daarom.

Met uw redenering kan men blijkbaar maar alle kleine talen afschaffen. Welkom in de EU Litouwers, Letten en Esten! Jullie klein taaltje, vergeet het maar! Dat is blijkbaar uw redenering.

Dat is niet waar , wat jij wilt bedoelen is dat er altijd een probleempje ligt bij de allochtonen in plaats van zelf in je eigen boezempje te kijken , dat wil ik klaar duidelijk zeggen , als het probleem de taal niet was dan zal men weer een excuus zoeken om toch een probleem te verwijzen bij de allochtonen !!! op den duur zal men zeggen dat de allochtoon eenmaal een probleem is !! dus dat verhaaltje kennen wij allang !!
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 12:40   #11
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Maar de meeste marokkanen kunnen perfect frans , ze kunnen toch in het frans communiceren waarom is dan frans een vreemde taaltje in vlaanderen ??
Lieve Lincoln,

misschien toch ook eerst een inburgeringscursusje volgen?
Vlaanderen is ééntalig NEDERLANDS.

Indien jullie de taal van jullie kolonisatoren wensen te behouden en enkel Frans willen spreken, dan staat het jullie volledig vrij om jullie in WALLONIE te vestigen: dat gebied is ééntalig FRANS

Je hebt bovendien nog de kans om jullie in BRUSSEL te vestigen: dat is tweetalig.

Maar in VLAANDEREN, mijn best Lincoln, zal je er toch aan moeten wennen dat de voertaal NEDERLANDS is.

ps.: je kan ook nog altijd uitwijken naar Frankrijk, Quebecq, Mauretanië(?), Haiti etc... d�*�*r spreken ze ook allemaal Frans. Maar niet HIER.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 12:42   #12
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Citaat:
Maar de meeste marokkanen kunnen perfect frans , ze kunnen toch in het frans communiceren waarom is dan frans een vreemde taaltje in vlaanderen ??
Lieve Lincoln,

misschien toch ook eerst een inburgeringscursusje volgen?
Vlaanderen is ééntalig NEDERLANDS.

Indien jullie de taal van jullie kolonisatoren wensen te behouden en enkel Frans willen spreken, dan staat het jullie volledig vrij om jullie in WALLONIE te vestigen: dat gebied is ééntalig FRANS

Je hebt bovendien nog de kans om jullie in BRUSSEL te vestigen: dat is tweetalig.

Maar in VLAANDEREN, mijn best Lincoln, zal je er toch aan moeten wennen dat de voertaal NEDERLANDS is.

ps.: je kan ook nog altijd uitwijken naar Frankrijk, Quebecq, Mauretanië(?), Haiti etc... d�*�*r spreken ze ook allemaal Frans. Maar niet HIER.
Waarom niet ??
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 12:57   #13
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
als het probleem de taal niet was dan zal men weer een excuus zoeken om toch een probleem te verwijzen bij de allochtonen !!! op den duur zal men zeggen dat de allochtoon eenmaal een probleem is !! dus dat verhaaltje kennen wij allang !!
Toch raar dat we dan hier met grieken italianen spanjaarden duitsers nederlanders,engelsen, hongaren en de andere 150 nationaliteiten geen last hebben. Enig idee hoe dat zou komen Lincoln?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 12:59   #14
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe

Lieve Lincoln,

misschien toch ook eerst een inburgeringscursusje volgen?
Vlaanderen is ééntalig NEDERLANDS.

Indien jullie de taal van jullie kolonisatoren wensen te behouden en enkel Frans willen spreken, dan staat het jullie volledig vrij om jullie in WALLONIE te vestigen: dat gebied is ééntalig FRANS

Je hebt bovendien nog de kans om jullie in BRUSSEL te vestigen: dat is tweetalig.

Maar in VLAANDEREN, mijn best Lincoln, zal je er toch aan moeten wennen dat de voertaal NEDERLANDS is.

ps.: je kan ook nog altijd uitwijken naar Frankrijk, Quebecq, Mauretanië(?), Haiti etc... d�*�*r spreken ze ook allemaal Frans. Maar niet HIER.
Waarom niet ??
Omdat we hier van oudsher NEDERLANDS praten lieverdje!
Indien je beslist om naar China te emigreren, verwacht je dan ook dat iedereen je daar maar in het frans gaat verstaan, begrijpen, van antwoord dienen en bovenal, je van een job voorzien?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 13:47   #15
Najim
Partijlid
 
Najim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Als ik naar een ander land ga, doe ik eerst de moeite om de taal daar al een beetje OP VOORHAND te kennen, door een gids te kopen en een woordenboek etc.

Ik weet écht niet waarover al die rotverwende allochtonen toch voortdurend zitten te zeiken.
Daar heb ik al eens op geantwoord in een andere topic...Maar hier nogmaals:

De meeste niet-Europese allochtonen (komen vooral van het platteland) hebben nog nooit eender welke scholing gehad, dus zij weten niet eens hoe eraan te beginnen. Uiteraard heb jij NU de nodige kennis om je in eender welke land te behelpen, ook ik zal dat NU kunnen.
En iemand die niet kan lezen of schrijven kan ook niets doen met een gids of woordenboek, slimme.
__________________
Najim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 14:02   #16
Najim
Partijlid
 
Najim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Het probleem met de cursussen Nederlands bestaat erin dat er onvoldoende geld werd vrijgemaakt om extra docenten te kunnen betalen.

Bart Somers is van oordeel dat een deel van die kosten door de kandidaat-leerlingen zou moeten gedragen worden. Ik meen dat het VB daar ook voorstander van is.
De docenten zijn vaak personen die op pensioen zijn en dus dacht ik ook minder kosten. Verder betalen leerlingen toch een bijdrage? +- 100 Euro of elders 1 Euro per schooldag (draaien ook op voor het vervoer, dus +2 euro per dag met de bus).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
...
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om op één van onze radio omroepen dagelijks een uurtje Nederlands aan te bieden.
...
Van welke taal naar het Nederlands? Mensen die geen Nederlands kennen zijn ook niets met lessen in uitsluitend het Nederlands. Leer jij maar Chinees in het Chinees...veel geluk!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Bovendien vind ik dat er ook privé initiatief zou kunnen komen. Werkloze mensen die hier geboren zijn, goed Nederlands geleerd hebben en thuis nog de taal van het moederland spreken, zouden, dmv van een "PWA"systeem ook kunnen ingeschakeld worden.
Dus in elke huiskamer van een allochtone gezin een microfoon verbergen om te horen welke taal ze thuis spreken? Je bent 60 jaar te laat met deze actie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Kortom, het is een feit dat er onvoldoende VLAAMS geld ter beschikking staat om al die cursussen gratis te kunnen aanbieden.
Ik zie echter totaal niet in waarom de kandidaat leerlingen Nederlands niet zelf voor de kosten zouden instaan, of alvast een groot gedeelte zelf bijdragen.
Wat ik met eigen ogen gezien heb is dat toegelaten kandidaten geld moeten betalen (ik zag alvast 100 Euro) en dit voor een half jaar als ik het goed heb. Ik spreek momenteel over de school in een zijstraat van de Meir. Een andere school vraagt 1 Euro bijdrage per schooldag en natuurlijk is er ook de kosten van het vervoer wat toch een minimum van 312 Euro (2x per week les) per jaar is dat een allochtone leerling neertelt. Voor dergelijke gezinnen is dat een fortuin.

En als er niet genoeg geld is dan moet men dat ook zeggen ipv van de daken roepen dat allochtonen geen Nederlands WILLEN leren! Het Vlaams Blok is gewoon een onrustzaaier waar ik van moet kotsen. Vooral als ik weet dat het Filip en co een fortuin opbrengt (hij woont ook niet in een gewone woning)...Een bepaalde groep viseren betekent duidelijk gouden zaken.
__________________
Najim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 14:53   #17
dorus
Banneling
 
 
dorus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.829
Standaard

Er moeten toch enkele vragen worden gesteld.
In 2002 heeft OCMW Antwerpen, allochtone leefloners moeten bedreigen met schorsing om ze tot deelname aan een cursus Nederlands te bewegen.
Uiteindelijk is men er in geslaagd alle plaatsen op te vullen, maar aan het eind van de rit bleek dat minder dan 10% de hele cursus had gevolgd!

Ik kan mij dan ook niet van de indruk ontdoen dat hier nog maar eens een links fascistisch spelletje wordt gespeeld om de burger te misleiden.
Nu gaat men massaal inschrijven voor de cursussen, maar eens het schooljaar gestart valt weer die devote stilte, die moet verdoezelen dat uiteindelijk de klassen bijna leeg zijn.

Al dat geleuter en gelul moet nu maar eens ophouden. Niks geen cursus, dat ze naar een land of regio gaan waarvan ze de taal wel beheersen.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 16:00   #18
illwill
Secretaris-Generaal VN
 
illwill's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 23.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln
Uit ervaring ken ik veel allochtonen die afkomstig zijn uit spanje ,frankrijk , duitsland, ook belgie engeland die in marokko wonen sinds 20 jaar geleden een die de taal begrijpen maar niet kunnen spreken maar ook niet worden bedwingt om de taal van het land te leren ,
waarom maakt men heisa over "nederlands taal", loop maar voor de grens een dan zul je weten hoeveel nederlands belangrijk is!!!
Van dat verhaal geloof ik geen bal. Mooi verzinsel hoor.
Jij kent Spanjaarden, fransen, Duitsers, Belgen en Engelsen die allemaal naar marokko zijn vertrokken 20 jaar geleden en je weet dat ze geen bal van de taal hebben geleerd? Kom aan wat voor een verhaal is dat. Geef hun namen, waar ze wonen, hoe jij ze nu contacteert, wat hun job ginder is, noem maar op...

Bullshit fabeltje is dat.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 17:37   #19
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Najim
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Het probleem met de cursussen Nederlands bestaat erin dat er onvoldoende geld werd vrijgemaakt om extra docenten te kunnen betalen.

Bart Somers is van oordeel dat een deel van die kosten door de kandidaat-leerlingen zou moeten gedragen worden. Ik meen dat het VB daar ook voorstander van is.
De docenten zijn vaak personen die op pensioen zijn en dus dacht ik ook minder kosten. Verder betalen leerlingen toch een bijdrage? +- 100 Euro of elders 1 Euro per schooldag (draaien ook op voor het vervoer, dus +2 euro per dag met de bus).
Blijkbaar is die bijdrage van 100 Euro dan niet voldoende. Dus ofwel moeten ze meer bijbetalen ofwel zorgen ze ervoor dat ze Nederlands leren in de moederlanden, alvorens met een sneltreinvaart in het huwelijk te treden!


Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
...
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om op één van onze radio omroepen dagelijks een uurtje Nederlands aan te bieden.
...
Van welke taal naar het Nederlands? Mensen die geen Nederlands kennen zijn ook niets met lessen in uitsluitend het Nederlands. Leer jij maar Chinees in het Chinees...veel geluk!
tiens;.. mijn buurman is tijdelijk in China gaan werken! op de een of andere manier is die mens erin geslaagd op om de kortst mogelijk termijn voldoende kennis van het chinees bijeen te sprokkelen. En ginder zijn géén gratis aangeboden cursussen!
Maar je hebt gelijk ivm met de radio programma's. Nochtans zijn er toch verschillen allochtone vrije zenders? Ik heb niet gezegd dat ze cursussen moeten geven op Donna!



Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Bovendien vind ik dat er ook privé initiatief zou kunnen komen. Werkloze mensen die hier geboren zijn, goed Nederlands geleerd hebben en thuis nog de taal van het moederland spreken, zouden, dmv van een "PWA"systeem ook kunnen ingeschakeld worden.
Dus in elke huiskamer van een allochtone gezin een microfoon verbergen om te horen welke taal ze thuis spreken? Je bent 60 jaar te laat met deze actie.
Een simpele VRAAG zou misschien al voldoende kunnen zijn?
Of moet ik er vanuit gaan dat elke vr�*�*g tot medewerking aan allochtonen moet aangegaan worden vanuit een verplichting, controle en liefst nog met een stok achter de deur?
Zelfs na drie generaties blijven ze thuis in hun ooit-moederlandstaaltje brabbelen zodat de kinderen zonder enige taalkennis aan het eerste studiejaar beginnen.
Nu ga je me toch niet vertellen dat er geen enkele werkloze pipo is die nederlands/turks of nederlands/berbers of nederlands/arabisch kan spreken zeker?




Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Kortom, het is een feit dat er onvoldoende VLAAMS geld ter beschikking staat om al die cursussen gratis te kunnen aanbieden.
Ik zie echter totaal niet in waarom de kandidaat leerlingen Nederlands niet zelf voor de kosten zouden instaan, of alvast een groot gedeelte zelf bijdragen.
Wat ik met eigen ogen gezien heb is dat toegelaten kandidaten geld moeten betalen (ik zag alvast 100 Euro) en dit voor een half jaar als ik het goed heb. Ik spreek momenteel over de school in een zijstraat van de Meir. Een andere school vraagt 1 Euro bijdrage per schooldag en natuurlijk is er ook de kosten van het vervoer wat toch een minimum van 312 Euro (2x per week les) per jaar is dat een allochtone leerling neertelt. Voor dergelijke gezinnen is dat een fortuin.
En als er niet genoeg geld is dan moet men dat ook zeggen ipv van de daken roepen dat allochtonen geen Nederlands WILLEN leren! Het Vlaams Blok is gewoon een onrustzaaier waar ik van moet kotsen. Vooral als ik weet dat het Filip en co een fortuin opbrengt (hij woont ook niet in een gewone woning)...Een bepaalde groep viseren betekent duidelijk gouden zaken.
Dit heeft met het Vlaams blok totaal niks te maken!


Ze WILLEN inderdaad geen Nederlands leren als er geen verplichting op staat! Als de kinderen naar school gaan en d�*�*r nederlands leren, dan zouden ze evengoed GRATIS EN VOOR NIKS kunnen aanleren om thuis tenminste een paar uren NEDERLANDS te praten!

In plaats van tijdens hun privé zwemuurtjes tegen mekaar in whatever taaltje te brabbelen zouden ze die gelegenheid kunnen aangrijpen om allemaal samen zoveel mogelijk Nederlands te spreken, zodat de ene de andere kan helpen.

En tenslotte: als het voor die mensen een fortuin betekent om de taal te leren van het land waar ze zèlf verkiezen te gaan wonen, dan kunnen die kersverse huwelijkspaartjes er nog steeds voor kiezen om in Marokko of Turkije hun leven gaan uitbouwen. Dan hoeven ze helemaal géén extra geld voor taalcursussen uit te geven!
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 20:37   #20
oriana
Minister-President
 
oriana's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2004
Locatie: Kempen
Berichten: 5.384
Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Als ik morgen naar duitsland vertrek kan ik binnen enkele maanden al heel behoorlijk duits zonder dat ik daarvoor naar een school moet gaan. Het gaat erom hoe je daar in de maatschappij meedraait. Indien ik niet ga werken, niet de moeite wil doen om de taal te leren, indien ik enkel naar winkels ga die andere nederlands taligen uitbaten, indien ik voor de rest van de tijd thuis zit of bij familieleden zit,... tja dan krijg je een probleem wat puur door jezelf gecreeerd is.
Met Duits vind ik dat ook een evidentie, daar het heel erg tegen het Nederlands aanleunt.
Met een Arabische taal zal dat toch wel een pak moeilijker zijn, toch?
kwestie van geen appelen met citroenen te vergelijken hee
__________________
[size=1]
[/size]
oriana is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be