Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Ouder-onderhoudsplicht afschaffen voor de kinderen?
ja 9 69,23%
neen 2 15,38%
verminderen 0 0%
anders 2 15,38%
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 maart 2009, 11:16   #21
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Langs de ene kant begrijp ik je, ik ben 32 jaar geleden door gegaan bij mijn vader en nooit meer terug geweest. Ik ga zelfs niet terug als hij begraven wordt.



Langs de andere kant, als mijn zoon zou wegblijven dat zou ik een ramp vinden. Ik zou hem gaan zoeken en ALLES tewerkstelligen opdat die zever zou stoppen.
Ik ben niet weggebleven hé, ik heb hem gewoon nooit gezien, behalve die keer van de ontvoeringspoging, en toen ik 15 was, is ie overleden.

Toch neem ik het mijn moeder kwalijk dat ze nooit contact toestond, omdat hij geen onderhoudsgeld betaalde.

Ieder ouder moest recht hebben op contact.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 11:38   #22
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Uit vrije beweging doet ieder zijn zin. De plicht om voor uw ouders op te draaien dient wel afgeschaft, tenslotte hadden die zelf maar voor hun "oude dag" moeten zorgen. Of zet je iets op de wereld enkel om er iets voor terug te krijgen?
Wat echter niet wegneemt dat de kost voor opname in een "verzoringstehuis" voor het niveau en de kwaliteit van de geleverde prestaties astronomisch is te noemen maar dat is een andere discussie.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 12:07   #23
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Het is een zeer goede zaak dat men die onderhoudsplicht wil afschaffen.

REDEN 1:
Héél ridicuul, maar ouders zijn wèl verantwoordelijk voor het feit dat er kinderen zijn (gewild of ongewild, sex is sex). Maar kinderen kunnen er écht NIKS aan doen dat ze middels de sexuele activiteiten van twee personen op de wereld staan;

REDEN 2:
Het argument: ouders zorgen voor hun kinderen, dus de kinderen moeten ook maar voor hun ouders zorgen gaat niet volledig op gezien punt 1.
Uiteraard staat zoiets in de bijbel en andere heilige boekskes, maar dit is vooral gebaseerd op de geplogenheden bij nomadische stammen in noord afrika en het midden oosten. In andere culturen bestaan er héél andere regels over ouderlingen.

Bovendien: mensen die géén kinderen hebben worden ook verzorgd via OCMW bijdragen van de kinderen van anderen....

REDEN 3:
Ouders die goed hebben geboerd en hun zaken goed hebben behandeld zullen minder ondersteuning nodig hebben van hun kinderen (die bovendien ook nog eens een leuke erfenis tegemoet zien gewoonlijk), dan ouders die ofwel slecht hebben geboerd, of hun kapitaal vierkant hebben VERSMOST zonder dat hun kinderen daar iéts aan konden doen: het zijn dié kinderen die dan ineens moeten gaan opdraven?
(voorbeeld (realiteit):
ouders scheiden. moeder heeft goede job, leeft spaarzaam en zorgt voor de kinderen. Vader zegt job op, betaalt géén onderhoudsgeld, zuipt zichzelf dagelijks lazarus
Moeder kan haar eigen verzorging betalen als ze in het rusthuis komt (heeft eigen huis en nog halve onroerende eigendom in de wachtrij (erfenis te verwachten)

Vader geraakt door zijn alcoholmisbruik een pak vroeger in de zorg en de kinderen voor wie hij nooit één frank heeft opgebracht (het verhaal van de kale kei) zouden nu moeten gaan bijdragen voor zijn onderhoud???)

er is dus geen standaard basisregel mogelijk waarom kinderen zouden moeten bijdragen.
Bovendien:
kind A. met thuisblijvende echtgenote die in het zwart gaat kuisen moet dan minder bijdragen dan
kind B. waar beiden buitenshuis werken in het wit maar die bovendien nog eens hun afbetaling moeten betalen.

Het is ook een hele interessante bedoening als én je schoonvader én je schoonmoeder in het rusthuis belanden (je vrouw is enig kind, dus komt alles op haar schouders) én je eigen vader en moeder gaan naar het rusthuis, terwijl je twee andere broers een héél laag inkomen hebben.
Leuke dingen voor de mens in zo'n geval! Je zou er met plezier drie bijverdiensten gaan bijnemen!

Kortom: afschaffen die boel!

Bovendien: hoeveel kost zo'n rusthuisverblijf ondertussen? Gewoon om iemand ' smorgens uit zijn bed te halen, wassen, naar de ontbijtzaal te voeren, etc..
(eten en onderdak en energiekosten kunnen niet hoger liggen dan volpension hotelletje.... waar zit hem dan die surplus aan kosten? aan de bejaardenverzorgsters? Als je met twee bent (of desnoods met drie vrienden/innen) en je hebt een eigen huis kan je tegenwoordig beter en goedkoper een full-time privé verzorgingsteam betalen)

)
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 25 maart 2009 om 12:10.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 10:19   #24
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard een OCMW dat de onderhoudsplicht doorrekent aan rijkjes.

Die lange magere, manager van heel Azië, die mij bij mijn jongste dochter weggepest heeft, die ga ik op straat over mijn knieën leggen en in twee stukken breken, als hij mij bij een onverhoopte ontmoeting nog eens pest. Nu kan hij zich immers niet meer achter mijn dochter en mijn kleinkinderen verschuilen, die ik toch niet meer zie. En als het moet ga ik later in de buurt van een OCMW wonen dat de onderhoudsplicht doorrekent aan rijkjes.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 10:43   #25
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard Kort Pleidooi voor inkomensgebonden onderhoudsplicht

Je moet niet alles naar de staat willen toeschuiven.

Het is hier al een water-naar -zee-dragerij genoeg.

Mattheuseffecten volop...


Nee, laat onderhoudsplicht maar rustig verder bestaan, inkomensgebonden weliswaar.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2009, 07:51   #26
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Weet iemand of die onderhoudsplicht nu weldegelijk is afgeschaft? of dat men er gewoon over aan het overleggen is?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2009, 10:51   #27
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Weet iemand of die onderhoudsplicht nu weldegelijk is afgeschaft? of dat men er gewoon over aan het overleggen is?
Dat hangt van het plaatselijke OCMW af.
Het mijne doet een onderzoek naar de midddelen en beslist vervolgens of de kinderen opdraaien of niet volgens een zelfontworpen billijkheidscriterium.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2009, 11:31   #28
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Weet iemand of die onderhoudsplicht nu weldegelijk is afgeschaft? of dat men er gewoon over aan het overleggen is?
De onderhoudsplicht is niet afgeschaft. De bevoegdheid bij de OCMW's bestaat nog steeds. Er zijn wel OCMW's die beslist hebben (voorlopig) geen beroep meer te doen op de onderhoudsplicht.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be