Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 augustus 2013, 09:13   #1
Knipp
Banneling
 
 
Knipp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
Standaard Iedereen gelooft

Als ik het goed begrijp beweren Meneer Verhiest en Het Heerschap Kallikles hetzelfde :

" Iedereen gelooft, zelfs atheïsten. "

Met deze abominabele retorische truc proberen ze de argeloze passant een abrahamistische religie in te masseren.

NOU MOE.

Laatst gewijzigd door Knipp : 20 augustus 2013 om 09:14.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 09:14   #2
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

ik geloof in mezelf, dus tja, ik geloof ook zeker?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 09:17   #3
Knipp
Banneling
 
 
Knipp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
Standaard

Het Heerschap Kallikles maakt het zelfs nog bonter.

Leibniz gelooft. Voltaire gelooft. Da Vinci gelooft.

Ik geloof.

=> O wat ben ik een genie.

UGH.

Laatst gewijzigd door Knipp : 20 augustus 2013 om 09:20.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 09:36   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Als ik het goed begrijp beweren Meneer Verhiest en Het Heerschap Kallikles hetzelfde :

" Iedereen gelooft, zelfs atheïsten. "
Beide heren geloven wel meer onzin...

Citaat:
Met deze abominabele retorische truc proberen ze de argeloze passant een abrahamistische religie in te masseren.
Ze begaan dezelfde dwaze redeneerfout als iemand die zegt:"Abstinentie is ook een sex-standje"
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 10:06   #5
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 28.148
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Als ik het goed begrijp beweren Meneer Verhiest en Het Heerschap Kallikles hetzelfde :

" Iedereen gelooft, zelfs atheïsten. "

Met deze abominabele retorische truc proberen ze de argeloze passant een abrahamistische religie in te masseren.

NOU MOE.
In de wetenschap is veel geloof (wat men zeker meent te weten, maar niet zo is) en in het geloof is ook veel diepere filosofie verborgen (denken dus).

Aldus is de tegenstelling geloof contra wetenschap niet zo groot als men wel denkt.

De synthese daarvan is mijn atoomtheorie.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 10:08   #6
R.Verhiest
Gouverneur
 
R.Verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2013
Berichten: 1.318
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Als ik het goed begrijp beweren Meneer Verhiest en Het Heerschap Kallikles hetzelfde :

" Iedereen gelooft, zelfs atheïsten. "

Met deze abominabele retorische truc proberen ze de argeloze passant een abrahamistische religie in te masseren.

NOU MOE.
bestaan er geen andere georganizeerde religies ?
& waarom zou iedereen lid moeten zijn van een georganizeerde religie ?

Je kan "in de wetenschap" & "enkel en alleen in de wetenschap" g e l o v e n.. juist : de echte wetenschappers zijn zoekenden, die de resultaten van zichzelf en hun voorgangers in vraag stellen, aanvullen, be-experimenteren enz... De resultaten van de wetenschap zijn echter intussen dusdanig dat
ze onze pet absoluut te boven gaan ; geen "geloofsrelevantie" meer hebben.

De splitsing tussen "geloof" en "wetenschap" is dus een gegeven dat zich nooit zal verenigen ie. "wetenschap" zal "geloof" nooit vervangen.

Het is overigens opmerkenswaard dat de oudste teruggevonden artefacten van artistieke uitingen van de mens doordrenkt zijn van religieuze symboliek. De wetenschap komt voort uit de behoefte om de wereld te verklaren, behoefte die in de eerste plaats door de religie bevredigd werd.

De essentie van het mens-zijn is het gelovig zijn...

Laatst gewijzigd door R.Verhiest : 20 augustus 2013 om 10:14.
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 10:16   #7
R.Verhiest
Gouverneur
 
R.Verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2013
Berichten: 1.318
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik geloof in mezelf, dus tja, ik geloof ook zeker?
µ
niet-geloven is maw onmogelijk
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 10:21   #8
R.Verhiest
Gouverneur
 
R.Verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2013
Berichten: 1.318
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
In de wetenschap is veel geloof (wat men zeker meent te weten, maar niet zo is) en in het geloof is ook veel diepere filosofie verborgen (denken dus).

Aldus is de tegenstelling geloof contra wetenschap niet zo groot als men wel denkt.

De synthese daarvan is mijn atoomtheorie.
Uw redeneringsfout is dat volgens u "wetenschap" een soort geloof is, een theorie. De theorie moet echter om wetenschap te worden getoest worden door experimenten en bewezen met logische en wiskundige formules, die bovendien een voorspellend karakter moeten hebben.

De oudste beschavingen "ontdekten" de wetenschap doordat ze door de hemel te observeren wiskundige formules vonden om de voortgang der seizoenen : het moment waarop gezaaid oest worden haarfijn konden voorspellen.

.
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 10:22   #9
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht
De essentie van het mens-zijn is het gelovig zijn...
Zolang je niet specificeert waarin iemand gelooft is die uitspraak totaal hol en betekenisloos.

Ik geloof mijn vader als hij zegt hoe oud hij is, ik geloof dat die vlammende bol daar in de lucht de zon is,...

Heeft allemaal niets met religie te maken, terwijl je het daar duidelijk wel over hebt. Dus waarin zou iedereen dan geloven?
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 10:27   #10
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht
Uw redeneringsfout is dat volgens u "wetenschap" een soort geloof is, een theorie. De theorie moet echter om wetenschap te worden getoest worden door experimenten en bewezen met logische en wiskundige formules, die bovendien een voorspellend karakter moeten hebben.

De oudste beschavingen "ontdekten" de wetenschap doordat ze door de hemel te observeren wiskundige formules vonden om de voortgang der seizoenen : het moment waarop gezaaid oest worden haarfijn konden voorspellen.

.
Voor veel mensen is "wetenschap" niet meer dan geloof of mythe. Als iemand met een witte jas en een grote bril met een dikke stapel papieren zwaait en een hoop moeilijke termen over correlaties en validiteitsanalyses rondgooit begrijpt quasi niemand waarover het gaat, maar toch geloven ze hem. Een beetje zoals ze vroeger de tovenaar met pluimen in zijn haar en een staf in zijn handen die spreuken brabbelde geloofden.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat wetenschap in het ideale geval wel de regels van de logica volgt, hypotheses tracht te bewijzen of te verwerpen en resultaten kan boeken...
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 10:27   #11
R.Verhiest
Gouverneur
 
R.Verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2013
Berichten: 1.318
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Beide heren geloven wel meer onzin...

Ze begaan dezelfde dwaze redeneerfout als iemand die zegt:"Abstinentie is ook een sex-standje"
Geef me jouw definitie van sex eens. Biologen hebben het nl. als ze het over sex hebben gewoonlijk over voortplanting, terwijl psychotherapeuten en sexuologen het over iets heel anders hebben.

Maar inderdaad : de mens is een sexueel wezen & "virtuele" sex bestaat
wel degelijk (ik zou het echter geen "standje " noemen)
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 10:31   #12
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik geloof in mezelf, dus tja, ik geloof ook zeker?
Wat betekent dat "ik geloof in mezelf"?

Ik kan me geen enkel denkpatroon indenken waaruit blijkt dat ik in mezelf geloof.
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 10:39   #13
R.Verhiest
Gouverneur
 
R.Verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2013
Berichten: 1.318
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Zolang je niet specificeert waarin iemand gelooft is die uitspraak totaal hol en betekenisloos.

Ik geloof mijn vader als hij zegt hoe oud hij is, ik geloof dat die vlammende bol daar in de lucht de zon is,...

Heeft allemaal niets met religie te maken, terwijl je het daar duidelijk wel over hebt. Dus waarin zou iedereen dan geloven?
In essentie is waarin iemand gelooft quasi altijd verschillend. Fundamenteel is er een diepgaand verschil tussen materialisme (er bestaat buiten het materiële niets) en het trancedente (er bestaat een materiële en een immateriële realiteit). Het twede is (voorlopig ?) wetenschappelijk niet vastgesteld ofwel omdat het onvaststelbaar is ofwel omdat het gewoon niet bestaat.

Het misverstand in deze discussie is blijkbaar dat "gelovig zijn" volgens mijn geachte medeforummers inhoudt dat men in het transcedente "gelooft". Mijn punt is echter gewoon dat men een reeks waarden en overtuigingen heeft die voor persoonlijke doeleinden een psychisch aanvaardbaar wereldbeeld schept en dat dit geheel niet noodzakelijk overeenkomt met wat wetenschappelijk bewijsbaar, of en rationele waarheid is. Onder geloof bedoel ik gewoon een geheel van overgeleverde
(biologisch antropologisch gedetermineerde) ideeën die ons in staat stellen de waargenomen wereld en ons daarzijn te aanvaarden.

Het is een gegeven dat religieuze tegenstellingen een bron van conflicten zijn, warbij de enen zich beroepen op rationaliteit en de anderen op openbaringen en eeuwige wetten. Het grote gelijk trachten te behalen door religie te verwerpen of de ander van atheïsme te beschuldigen is een verkeerde basis : het belet de dialoog. Daarom is het goed om te beginnen met het eigen grote gelijk onderuit te halen.
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 10:40   #14
R.Verhiest
Gouverneur
 
R.Verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2013
Berichten: 1.318
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Wat betekent dat "ik geloof in mezelf"?

Ik kan me geen enkel denkpatroon indenken waaruit blijkt dat ik in mezelf geloof.
Solipsisme ?
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 10:43   #15
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht
In essentie is waarin iemand gelooft quasi altijd verschillend. Fundamenteel is er een diepgaand verschil tussen materialisme (er bestaat buiten het materiële niets) en het trancedente (er bestaat een materiële en een immateriële realiteit). Het twede is (voorlopig ?) wetenschappelijk niet vastgesteld ofwel omdat het onvaststelbaar is ofwel omdat het gewoon niet bestaat.

Het misverstand in deze discussie is blijkbaar dat "gelovig zijn" volgens mijn geachte medeforummers inhoudt dat men in het transcedente "gelooft". Mijn punt is echter gewoon dat men een reeks waarden en overtuigingen heeft die voor persoonlijke doeleinden een psychisch aanvaardbaar wereldbeeld schept en dat dit geheel niet noodzakelijk overeenkomt met wat wetenschappelijk bewijsbaar, of en rationele waarheid is. Onder geloof bedoel ik gewoon een geheel van overgeleverde
(biologisch antropologisch gedetermineerde) ideeën die ons in staat stellen de waargenomen wereld en ons daarzijn te aanvaarden.

Het is een gegeven dat religieuze tegenstellingen een bron van conflicten zijn, warbij de enen zich beroepen op rationaliteit en de anderen op openbaringen en eeuwige wetten. Het grote gelijk trachten te behalen door religie te verwerpen of de ander van atheïsme te beschuldigen is een verkeerde basis : het belet de dialoog. Daarom is het goed om te beginnen met het eigen grote gelijk onderuit te halen.
Iedereen gelooft in bepaalde onbewijsbare waarden maar niet iedereen is religieus? Kan ik me nog wel in vinden.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 10:46   #16
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht
Solipsisme ?
Ik denk niet dat vlijmscherp dat bedoelde.
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 10:51   #17
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht
Daarom is het goed om te beginnen met het eigen grote gelijk onderuit te halen.
Het spijt maar zelf atheïst zijnde ben ik ten alle tijde bereid het grote gelijk ter discussie te stellen.

Echter bij elke discussie met gelovigen over de kern van de zaak botst men tegen een muur, meestal omdat gelovigen bepaalde feiten die tegen hun geloof spreekt gewoon niet willen erkennen. Dan houdt de discussie natuurlijk op.

Het strafste argument vind ik dat gelovigen geen bewijs nodig hebben omdat het anders geen geloof meer zou zijn. Zeer moeilijk voor een rationeel persoon om daar mee om te gaan.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 10:57   #18
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

als iedereen zou geloven, zou geloven overbodig zijn.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 13:15   #19
Kylero
Gouverneur
 
Kylero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2012
Berichten: 1.217
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Als ik het goed begrijp beweren Meneer Verhiest en Het Heerschap Kallikles hetzelfde :

" Iedereen gelooft, zelfs atheïsten. "

Met deze abominabele retorische truc proberen ze de argeloze passant een abrahamistische religie in te masseren.

NOU MOE.
Nochtans worden we allemaal als Atheïst geboren, tot wanneer er Verhiesten, Kalliklessen en consoorten het nodig vinden om onschuldige kindertjes vol te gaan pompen met onzin en leugens.
__________________
The world is pregnant with lies

Laatst gewijzigd door Kylero : 20 augustus 2013 om 13:15.
Kylero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 13:26   #20
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.085
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht
Geef me jouw definitie van sex eens. Biologen hebben het nl. als ze het over sex hebben gewoonlijk over voortplanting, terwijl psychotherapeuten en sexuologen het over iets heel anders hebben.

Maar inderdaad : de mens is een sexueel wezen & "virtuele" sex bestaat
wel degelijk (ik zou het echter geen "standje " noemen)
Je kan seks bij primaten niet vergelijken met seks door alle andere dieren. Dat is intellectueel oneerlijk omdat de primaten seksualiteit anders beleeft dan de rest...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be