Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 april 2020, 10:56   #221
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Marc van Ranst is een professor en men heeft professors net beschermd zodat ze dit kunnen doen. Zolang hij de deontologische code van de KUL niet schendt mag hij dit.

Ik begrijp uw opmerking dus niet goed.
Is die deontologische code ergens te raadplegen ? Mijn lijkt het duidelijk dat partijpolitieke uitlatingen niet kunnen vanuit een autoriteit wegens het gelijkheidsbeginsel ingeschreven in onze grondwet.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2020, 10:59   #222
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Is die deontologische code ergens te raadplegen ? Mijn lijkt het duidelijk dat partijpolitieke uitlatingen niet kunnen vanuit een autoriteit wegens het gelijkheidsbeginsel ingeschreven in onze grondwet.

Waarom zou een universiteitsprofessor zich politiek niet mogen engageren? Er hebben zelfs proffen in het parlement gezeten: Boudewijn Bouckaert en Paul De Grauwe bijvoorbeeld
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2020, 11:00   #223
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Marc van Ranst is een professor en men heeft professors net beschermd zodat ze dit kunnen doen. Zolang hij de deontologische code van de KUL niet schendt mag hij dit.

Ik begrijp uw opmerking dus niet goed.
Vrijheid van meningsuiting is een basisrecht, ook voor professoren. Zelfs als die mening weinig meer is dan blinde haat tegen een of twee partijen.

Zorgwekkender vind ik het stukje in het artikel van 't scheldt:
Citaat:
Zo blokkeert Van Ranst iedereen op Twitter die het niet met zijn anti-Vlaamse standpunten eens is, om vervolgens zijn Twitter account te gebruiken om ‘de bevolking’ te informeren over corona.
Op zijn privé-twitter account doet hij wat hij wilt, en mag hij blokkeren wie hij wilt - maar dan mag hij die account wel niet gebruiken om informatie over corona te verspreiden. Daarvoor dienen officiële kanalen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2020, 11:02   #224
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Op zijn privé-twitter account doet hij wat hij wilt, en mag hij blokkeren wie hij wilt - maar dan mag hij die account wel niet gebruiken om informatie over corona te verspreiden. Daarvoor dienen officiële kanalen.
Ach dat wil zeggen dat mensen die door hem geblokkeerd zijn, beter zullen geinformeerd zijn. Dat is positief, nee ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2020, 11:03   #225
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.889
Standaard

Danny Pieters, Christine Van Broeckhoven, ...
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2020, 11:04   #226
spherelike
Europees Commissaris
 
spherelike's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Berichten: 6.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Op zijn privé-twitter account doet hij wat hij wilt, en mag hij blokkeren wie hij wilt - maar dan mag hij die account wel niet gebruiken om informatie over corona te verspreiden. Daarvoor dienen officiële kanalen.
Zouden we dit forum dan niet beter sluiten?
__________________
alleen ezels met een geheugen stoten zich geen twee keer aan dezelfde steen
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2020, 11:32   #227
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Waarom zou een universiteitsprofessor zich politiek niet mogen engageren? Er hebben zelfs proffen in het parlement gezeten: Boudewijn Bouckaert en Paul De Grauwe bijvoorbeeld
Een actueel voorbeeld is Koen Geens die nog steeds als prof cursus deontologie geeft. Persoonlijk vind ik dat ongerijmd en in strijd met het gelijkheidsbeginsel. Het kan toch niet zijn dat een een politieke mening van een student gelijk dient te lopen met deze van een prof ?
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2020, 11:36   #228
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Een actueel voorbeeld is Koen Geens die nog steeds als prof cursus deontologie geeft. Persoonlijk vind ik dat ongerijmd en in strijd met het gelijkheidsbeginsel. Het kan toch niet zijn dat een een politieke mening van een student gelijk dient te lopen met deze van een prof ?
Uiteraard. Het kan niet zijn dat de politieke mening van een student, dezelfde moet zijn als die van een prof. Uiteraard niet. Maar, wat maakt het uit dat diezelfde prof politiek actief is of niet? Ik zie niet goed waar dat ergens een verschil zou maken.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2020, 11:37   #229
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Vrijheid van meningsuiting is een basisrecht, ook voor professoren. Zelfs als die mening weinig meer is dan blinde haat tegen een of twee partijen.

Zorgwekkender vind ik het stukje in het artikel van 't scheldt:


Op zijn privé-twitter account doet hij wat hij wilt, en mag hij blokkeren wie hij wilt - maar dan mag hij die account wel niet gebruiken om informatie over corona te verspreiden. Daarvoor dienen officiële kanalen.
Ik ben het ermee eens dat vrijheid van meningsuiting een basisrecht is. Autoriteiten dienen zich echter te onthouden van de publieke uiting van mening. De reden is eenvoudigweg dat gezien hun autoriteit geen scheiding kan gemaakt worden tussen een private uiting van mening en een uiting vanuit hun autoriteit. Het gros van de autoriteiten houdt zich hier aan, als ze behoefte hebben om hun eigen mening te uiten doen ze dat in private kring. Dat ze hun mening uiten in een autobiografie die ze na hun carrière laten verschijnen.

Persoonlijk ben ik geen fan van sociale media, niet voor private gebruik en zeker niet voor professioneel gebruik.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 14 april 2020 om 11:40.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2020, 12:00   #230
spherelike
Europees Commissaris
 
spherelike's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Berichten: 6.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik ben het ermee eens dat vrijheid van meningsuiting een basisrecht is. Autoriteiten dienen zich echter te onthouden van de publieke uiting van mening. De reden is eenvoudigweg dat gezien hun autoriteit geen scheiding kan gemaakt worden tussen een private uiting van mening en een uiting vanuit hun autoriteit. Het gros van de autoriteiten houdt zich hier aan, als ze behoefte hebben om hun eigen mening te uiten doen ze dat in private kring. Dat ze hun mening uiten in een autobiografie die ze na hun carrière laten verschijnen.

Persoonlijk ben ik geen fan van sociale media, niet voor private gebruik en zeker niet voor professioneel gebruik.
Ik denk dat de definitie van autoriteit zich opdringt.
Zijn dat enkel wetenschappers of zijn dat ook andere profielen in de samenleving, ik denk aan voorzitters van diverse organisaties, ministers, ….
__________________
alleen ezels met een geheugen stoten zich geen twee keer aan dezelfde steen
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2020, 12:07   #231
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.282
Standaard

Neem bijvoorbeeld die publieke folder van De Wever over het bankzitten. Naar mijn mening een reuzeflater, en als viroloog en spreekbuis van de lockdown zou het mij logisch lijken om De Wever daarvoor publiek op de vingers te tikken.
Maar als je zoals Van Ranst al jaren lang op De Wever en N-VA zit te kakken voor vanalles en nog wat, dan heb je geen been meer op op te staan om deze affiche te laken.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2020, 12:17   #232
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Waarom zou een universiteitsprofessor zich politiek niet mogen engageren? Er hebben zelfs proffen in het parlement gezeten: Boudewijn Bouckaert en Paul De Grauwe bijvoorbeeld
de lijst is lang: Hendrik Vuye, Frank Vandenbroucke, Johan Vandelanotte, Koen Geens, ...
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2020, 12:31   #233
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Zouden we dit forum dan niet beter sluiten?
Waar zou dat nu goed voor kunnen zijn?



Dit forum is één van de weinige mij bekende plekken waar een mens - mits inachtneming van enkele regels - ongehinderd haar/zijn mening kan & mag uiten en waar een mens ook vrij kan & mag reageren (mits inachtneming van dezelfde regels).

Indien het niet bestond, diende het ASAP te worden 'uitgevonden'.



Edit: in mijn 'stamcafé' kan ik mij ook wel een & ander permitteren, maar daar komt niet zo'n 'divers' volk als hier. Soms lijkt het zelfs wat te véél op een soort echo-kamer. Hier krijg ik tenminste wat tegenspraak. Dat kan nooit kwaad.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 14 april 2020 om 12:35.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2020, 15:11   #234
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.960
Standaard

Reeds op 11 januari waarschuwde M. Van Ranst voor het virus.
Heel kort daarna de wereldberoemde uitspraak van Maggie De Block: "Blijf in uw kot en ik méén het hé".
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2020, 15:48   #235
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Reeds op 11 januari waarschuwde M. Van Ranst voor het virus.
Tiens,
op 23 januari klonk het zo:
Citaat:
Straf dat mensen ongerust zijn over het coronavirus maar niet over de griep, die dit jaar weer een paar honderd doden zal maken”, waarschuwt viroloog Marc Van Ranst.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Heel kort daarna de wereldberoemde uitspraak van Maggie De Block: "Blijf in uw kot en ik méén het hé".
Op 3 maart. Amper 2 maand later, naar wetstrateese normen is dat inderdaad zeer kort daarna.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2020, 15:50   #236
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Reeds op 11 januari waarschuwde M. Van Ranst voor het virus.
Dat zou straffen toebak zijn, want tot 14 januari hield de WHO vol dat er geen mens-mens transmissie was (zever van de Chinezen klakkeloos overgenomen): die wilden hun groot nieuwjaarsfeest kunnen houden zonder zorgen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2020, 17:07   #237
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Reeds op 11 januari waarschuwde M. Van Ranst voor het virus.
Heel kort daarna de wereldberoemde uitspraak van Maggie De Block: "Blijf in uw kot en ik méén het hé".
Bron ? Het is een feit dat Marc Van Ranst zijn lab onderzoek deed naar sars medicijnen en niet zonder in vitro succes. Die vent had in Januari reeds in Wuhang moeten zitten.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 15 april 2020 om 17:08.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2020, 17:09   #238
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Reeds op 11 januari waarschuwde M. Van Ranst voor het virus.
Heel kort daarna de wereldberoemde uitspraak van Maggie De Block: "Blijf in uw kot en ik méén het hé".
dat is gewoon een leugen. Ze hebben het blijven downplayen, zelfs toen delen van Italie al afgesloten werden
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2020, 17:20   #239
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.960
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Tiens,
op 23 januari klonk het zo:


Op 3 maart. Amper 2 maand later, naar wetstrateese normen is dat inderdaad zeer kort daarna.
Sorry, ik heb me lelijk vergist.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2020, 20:38   #240
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.773
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Reeds op 11 januari waarschuwde M. Van Ranst voor het virus.
Heel kort daarna de wereldberoemde uitspraak van Maggie De Block: "Blijf in uw kot en ik méén het hé".
Van Ranst zou beter zijn media optreden beperken als hij zich niet nog meer belachelijk wil maken met zijn leugens en warrige tegenstrijdige communicatie.

Van Ranst versus Van Ranst.
http://www.golfbrekers.be/niet-slim/#respond

daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be