Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 februari 2021, 11:24   #1
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.395
Standaard Vuilnis- t ’is weeral de schuld van de gebruikers van het openbaar domein.

Dit onderwerp ligt al lang op de lever van RASPOUTINE.

<<Wat mag een topweekend aan de kust en hun gemeenten kosten?>>

Is het niet ‘evident’ aan steden en gemeenten om te zorgen dat er voldoende vuilnisstort aanwezig zijn op het openbaar domein.

Parken en plaatsen waar banken staan.

<< De boter en het geld van de boter>>

Anders gezegd al de rechten op het ‘openbaar domein’ willen zij wel.
Quid: de plichten, waaronder het onderhouden volgens gebruik.

De kust en Westtoer hebben dolgraag dat mensen van het binnenland hun centjes aan de kust komen uitgeven.

Maar het mag niets kosten.

Hoeveel keer hebben wij die beelden niet gezien van al die afval die op het een of ander strand lag en waar de staddiensten dan zijn beklaag over deden.
Wat zij er telkens niet aan toegevoegd hebben is dat zoals het op de beelden ook te zien was er nooit voldoende afvalmogelijkheden waren.

De ‘toeristen’ waren wel van goede wil en gingen met hun afval
(plastiekenzaken) naar die weinige afval mogelijkheden.

Maar als het vol is en niet wordt opgehaald dan blijft er nog maar een mogelijkheid over.

Je stelt het daarnaast.

Zoveel keren is dat negatief beeld op televisie gekomen maar nooit heeft een journalist de vraag gesteld.

En hier onderaan!

Burgemeester, de containers zijn klein en vol, het is dus geen slechte wil…
Waarom de afvalophaling dienst pas in gang schiet wanneer dat iedereen weg is in plaats van regelmatig langs te komen is dus een open vraag?


Antwerpen één grote vuilnisbelt na eerste lentedag (video)

21/02/2021

Foto ATV

“De dienst afvalophaling van de stad was gisteravond al in de weer om de afvalberg op te ruimen, maar ook vandaag hadden ze nog de handen vol.”

https://nl.metrotime.be/wp-content/u...3910548773.png

https://nl.metrotime.be/2021/02/21/m...entedag-video/



Als bewijs:

Badgasten laten strand achter als een sluikstort na eerste zomerweekend: “Dit is dweilen met de kraan open”



01/07/2019 om 03:00 door Tommy Huyghebaert en Tim Lescrauwaet



https://static.nieuwsblad.be/Assets/...638&scale=both



https://static.nieuwsblad.be/Assets/...767&scale=both




https://static.nieuwsblad.be/Assets/...767&scale=both


https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190630_04486856


Topweekend aan kust, maar ook veel afval op de stranden


De kust had zich opgemaakt voor een topweekend en dat is het ook geworden. 325.000 dagjestoeristen zijn er geweest. Die lieten wel enorm veel afval achter.

Sofie Pattyn

ma 01 jul 2019
08:04


https://images.vrt.be/w1280hx/2019/0...b7b76bf47f.jpg

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/07...et-veel-afval/
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2021, 22:28   #2
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Ik moet u teleurstellen. De verantwoordelijkheid van het afval ligt vooral bij het gedrag van de mensen zelf. Zelfs als staat er een vuilbak 3 meter van de plaats waar ze zitten, dan nog laten ze hun afval achter en verzaken ze het in de vuilbak te gooien.

Hetzelfde zie je overal langs de wegen waar massaal afval gedumpt wordt, veelal blikjes en drankflesjes. Maar .... ons PMD systeem werkt goed volgens Tommelein.

Natuurlijk moet er ook voldoende afvalcontainers voorzien worden, dat spreekt voor zich.

De minst "ontwikkelde" mensen, die zelf onvoldoende opvoeding hebben gekregen, hebben het vaakst kinderen die logischerwijze ook geen deftige opvoeding krijgen van hun ouders die dus in feite zelf nog opgevoed moeten worden.

Het mondaine Blankenberge ligt er dan ook vaak als een stort bij na een zomerse dag ...

Enfin, er is beterschap op komst aangezien er een pand systeem zit aan te komen zoals in Duitsland reeds in voege is sinds ... 2003.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 24 februari 2021 om 22:31.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2021, 23:09   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik moet u teleurstellen. De verantwoordelijkheid van het afval ligt vooral bij het gedrag van de mensen zelf. Zelfs als staat er een vuilbak 3 meter van de plaats waar ze zitten, dan nog laten ze hun afval achter en verzaken ze het in de vuilbak te gooien.

Hetzelfde zie je overal langs de wegen waar massaal afval gedumpt wordt, veelal blikjes en drankflesjes. Maar .... ons PMD systeem werkt goed volgens Tommelein.

Natuurlijk moet er ook voldoende afvalcontainers voorzien worden, dat spreekt voor zich.

De minst "ontwikkelde" mensen, die zelf onvoldoende opvoeding hebben gekregen, hebben het vaakst kinderen die logischerwijze ook geen deftige opvoeding krijgen van hun ouders die dus in feite zelf nog opgevoed moeten worden.
Amen.
Het is wraakroepend hoeveel zwerfvuil er overal rondslingert. Ik stoor mij daar mateloos aan. Dat gaat van blikjes tot matrassen. Aan de kledingscontainers is het bijna dagelijks een stort. Kinderwagens, fietsen, afgedankt speelgoed, elektrische toestellen, noem maar op, alles wordt er gedumpt. Onbeschofte kloothommels zijn het die niet meer fatsoen hebben.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2021, 18:18   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Ik heb ook moeite te begrijpen waarom de mensen afval meebrengen als ze eens,ocharme,een paar uurtjes tussen twee bomen in het gras gaan zitten of staan....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2021, 18:22   #5
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik heb ook moeite te begrijpen waarom de mensen afval meebrengen als ze eens,ocharme,een paar uurtjes tussen twee bomen in het gras gaan zitten of staan....
Vlamingen zijn gewoon aan asfalt en beton.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2021, 18:31   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Vlamingen zijn gewoon aan asfalt en beton.
Dat is nog eens wat een "inhoudelijke reactie" wordt genoemd. De ultieme formule voor succesvolle zakenlui.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2021, 19:42   #7
Binnenweg
Burger
 
Geregistreerd: 31 december 2019
Berichten: 144
Standaard

Opvoeding , niets meer en niets minder .
Binnenweg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2021, 20:13   #8
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Amen.
Het is wraakroepend hoeveel zwerfvuil er overal rondslingert. Ik stoor mij daar mateloos aan. Dat gaat van blikjes tot matrassen. Aan de kledingscontainers is het bijna dagelijks een stort. Kinderwagens, fietsen, afgedankt speelgoed, elektrische toestellen, noem maar op, alles wordt er gedumpt. Onbeschofte kloothommels zijn het die niet meer fatsoen hebben.
Gezien hoeveel afval de studentjes gisteren hebben achtergelaten in Gent, Leuven....
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2021, 20:30   #9
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

nee: 't is de schuld v.d. NVA.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2021, 20:37   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Binnenweg Bekijk bericht
Opvoeding , niets meer en niets minder .
Inderdaad. Maar wal wilje als hun ouders het hen voordoen? Met méér dan alleen blikjes en plastic.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2021, 20:50   #11
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.947
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Binnenweg Bekijk bericht
Opvoeding , niets meer en niets minder .
Opvoeding: dat zien we nu: duizenden jongeren willen zich niet houden aan coronaregels.
Ze hebben geen elementaire discipline
In de ziekenhuizen kijken ze angstig naar morgen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2021, 21:02   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Opvoeding: dat zien we nu: duizenden jongeren willen zich niet houden aan coronaregels.
Ze hebben geen elementaire discipline
In de ziekenhuizen kijken ze angstig naar morgen.
Niet alleen jongeren.

Jean-Marc Nollet (Ecolo) gaf het voorbeeld. Hij was viceminister-president en minister van Duurzame Ontwikkeling en Ambtenarenzaken in de Waalse Regering en viceminister-president en minister Ambtenarenzaken, Wetenschappelijk Onderzoek en Kinderopvangcentra in de Franse Gemeenschapsregering.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2021, 23:14   #13
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Niet alleen jongeren.

Jean-Marc Nollet (Ecolo) gaf het voorbeeld. Hij was viceminister-president en minister van Duurzame Ontwikkeling en Ambtenarenzaken in de Waalse Regering en viceminister-president en minister Ambtenarenzaken, Wetenschappelijk Onderzoek en Kinderopvangcentra in de Franse Gemeenschapsregering.

Op vele plaatsen gaat het dus over het recreatief gebruik van het openbaar domein. Smeerpozen zitten er overal tussen om het te verpesten. En als er water in de omgeving is loopt men daar te hoop.
Alle kanaalkanten worden gebruikt als vuilbakken.
Maar de overheid moet niet zagen. Het is verdomd hun eigen schuld.
Volgens mijn visie is die ellende vlug opgelost. Verbied zwemmen.

En ga ge pecknikken of gelijk wat doen stel dan gelijk wie er zich bevindt verantwoordelijk voor de vervuiling in de omgeving en geef serieuze boetes.
Maar maak ook verdomd een nieuw reglement dat stipuleert waar dat je U ook recreatief bevindt dat al het vuil dat zich binnen de afstand van 50 meter bevindt geacht wordt van afkomstig te zijn van van de recreant.
Wat betekent dat de gebruiker van het ogenblik verplicht zal zijn om zelf de taak van vuilnisman te moeten uitoefenen.
Ik heb ook een grondige afschuw van bijvoorbeeld sporthengelaars die aan
de oevers zitten te vissen tussen het zogezegde vuil van anderen.
Opruimen dus voor je begint of anders inpakken en weg wezen en met de boete bovenop.
Het zou verdomd vlug gedaan zijn met die komedie.
Het is in gans België overal hetzelfde. Het zijn altijd anderen die de daders zijn. De onschuld druipt hier van ieders gezicht.
Maar het zal er wel niet van komen. De voorgestelde oplossing is te simpel en uitvoerbaar.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2021, 10:07   #14
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Tot zowat de helft van het zwerfvuil bestaat uit blikjes en drankflesjes. De oplossing hiervoor ligt dan ook voor de hand in de vorm van een statiegeld systeem systeem zoals reeds in voege sinds 2003 in Duitsland of ook in onder meer Denemarken. In Denemarken wordt zo 9/10 blikjes of drankflesjes terug ingeleverd en dit is een fundamenteel gegeven daar de inzameling cruciaal is voor een circulaire kringloop te kunnen realiseren. Ter vergelijking in België zit men voor bijvoorbeeld voor blikjes nauwelijks aan de helft.

https://www.bnnvara.nl/groenlicht/ar...en-kan-het-wel

Natuurlijk zou België België niet zijn als men niet alles zou doen om zich in de ontkenning te wentelen en zich zou laten voorliegen door opgeklopte cijfers van Fostplus die zowel boswachter als stroper is.

Wanneer de plastic soup surfer aan de Vlaamse kust aankwam, gaf domme Tommelein het antwoord dat ons systeem oh zo fantastisch werkt en verzette hij zich tegen een statiegeld systeem.

Hij had het over beboeten en bestraffen als remedie, wat al even dom is gezien de pakkans op het ergens droppen van afval zo goed als onbestaande is.

Enfin het gekende, steeds terugkerende Belgische verhaal dus; ontken eerst de feiten, als dat niet meer kan minimaliseer ze om vooral niets te moeten veranderen.

Uiteindelijk gaat het er toch komen gezien men anders nooit de vooropgestelde cijfers kan halen. Industrie en lobby hebben het al wel lang kunnen uitstellen.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2021, 12:35   #15
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

DE MENS het enige dier dat zijn eigen nest bevuild.............
Als wij vroeger met ons ouders ergens naartoe gingen dan brachten we de afval terug mee naar huis....Tegenwoordig zou er naast iedere toerist iemand moeten staan zijn rommel op te ruimen. De homo toeristicus is een beest zonder de minste opvoeding.......................
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2021, 12:38   #16
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Blue Sky schrijft;..........De oplossing hiervoor ligt dan ook voor de hand in de vorm van een statiegeld.
Nee, de oplossing ligt is een goede opvoeding met respect voor iedereen..
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2021, 15:51   #17
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Blue Sky schrijft;..........De oplossing hiervoor ligt dan ook voor de hand in de vorm van een statiegeld.
Nee, de oplossing ligt is een goede opvoeding met respect voor iedereen..
Dat laatste is hopeloos....om te veel redenen om hier nog over uit te weiden.

Terug naar het draadje;het monitiseren van zoveel mogelijk verpakkingsafval lijkt me ook de enige weg...Helaas helaas,is onze recyclage-industrie zeer afhankelijk van juist DIE stroom en is er geen goede methode om bvb mensen wat centen bij te laten verdienen met het inzamelen en inbrengen van opgeraapte zwerfblikjes.(hetgeen met bierflesjes WEL kan aan de inzamelmachines in de drankcentrales)
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2021, 22:18   #18
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dat laatste is hopeloos....om te veel redenen om hier nog over uit te weiden.

Terug naar het draadje;het monitiseren van zoveel mogelijk verpakkingsafval lijkt me ook de enige weg...Helaas helaas,is onze recyclage-industrie zeer afhankelijk van juist DIE stroom en is er geen goede methode om bvb mensen wat centen bij te laten verdienen met het inzamelen en inbrengen van opgeraapte zwerfblikjes.(hetgeen met bierflesjes WEL kan aan de inzamelmachines in de drankcentrales)

Ik heb er niet het minste probleem nog mee.
Ik heb de laatste tijd steeds gesteld met het motto "los het zelf op".
Iedereen in dit land probeert zijn zakken te vullen en en op die manier te leven. Steeds zijn het de anderen die het hier onder schijten.
Waarom zou ik mij nog druk maken over bagatels?
Toen ik mijn beklag maakte over de manier van werken op Stedenbouw heb ik ook gemerkt dat de democraten op dit forum reageerden onder het motto:
"Mijn probleem niet. Los het dus zelf op."
Denken jullie dus toch dat een democratie bestaat voor twee soorten mensen? Een soort die meer krijgt en een andere soort die mag bestolen worden ? En die dus niet op enige empathie mag rekenen.
Nee ventjes. Zo werkt het niet. Denken jullie nu werkelijk dat ik nog meer tegenstand ga uitlokken door te schieten op de dieven ?
Nee hoor. Van mij mogen ze dus ongestraft hun gang gaan.
Ik ga dus geen sheriff spelen om de boel hier op te kuisen.
Jullie kunnen de moed niet opbrengen om te reageren en ik dus ook niet
meer. En voor wie zal ik het nog mogen/moeten doen? Voor het plebs misschien? Komaan he ventjes. Serieus blijven he!
Jullie zullen de maatschappij krijgen die je zelf wenst.
Zaag er dus niet over.
Denk zoals ik. Foert!

Laatst gewijzigd door werkman : 27 februari 2021 om 22:25.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2021, 11:27   #19
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Blue Sky schrijft;..........De oplossing hiervoor ligt dan ook voor de hand in de vorm van een statiegeld.
Nee, de oplossing ligt is een goede opvoeding met respect voor iedereen..
Dat laatste is een theoretische oplossing die niet werkt daar er nogal wat mensen onderontwikkeld zijn.

Het eerste is een concrete oplossing die reeds elders reeds bewezen heeft te werken.

Met geld kan je alles oplossen in deze wereld. Iedereen kan namelijk centjes tellen; van de domste tot de slimste, van de meest geleerde tot de meest ongeletterde. Het is m.a.w. het instrument bij uitstek om van alles te sturen in de maatschappij.

Bij het statiegeld systeem heb je ook dat mensen die een centje bij willen verdienen zich maatschappelijk nuttig maken door flesjes die toch zijn weggesmeten te verzamelen en deze in te leveren om op die manier een centje bij te verdienen.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2021, 11:31   #20
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Terug naar het draadje;het monitiseren van zoveel mogelijk verpakkingsafval lijkt me ook de enige weg...
Dat is sowieso een punt dat ook cruciaal is om een circulaire economie mogelijk te maken teneinde maximaal in te zetten op recyclage.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be