Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Cedric Vloemans (UNIE) - 19 tot 25 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Cedric Vloemans (UNIE) - 19 tot 25 februari Unie is een centrumpartij voor de Belgische Unie. Dit kartel bestaat uit drie unitaristische/Belgisch gezinde politieke groeperingen: BEB-n , de Liberale Alliantie en Unie.

 
 
Discussietools
Oud 19 februari 2007, 16:42   #1
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard Wat met de Duitstaligen?

Beste meneer Vloemans,

In het geruzie tussen Vlamingen en Franstaligen vergeet men vaak dat er ook nog 70.000 Duitstaligen in het oosten van dit land leven.
Voor hen is Duits echter een van de drie officiële talen in dit land.

Mijn vraag is : moet dit zo blijven? Of moet dit een regionale taal worden?

Hebben jullie relaties met mensen uit de Oostkantons, of zelfs leden die daar wonen?

Ik vraag het omdat Hans1, waarvan gezegd wordt dat hij Hans van de Cauter van BUB is (zonder enig bewijs), al dit heeft geschreven :

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Wie had het over Duits?

Duits is niet echt een nationale taal in België. In de federale hoofdstad Brussel zijn quasi geen Duitstaligen en je ziet er quasi niets in het Duits.

Duits is een regionale taal van amper 70.000 mensen, die zeker bescherming verdient, maar ze verheffen tot nationale taal is overdreven, des te meer omdat alle Belgische Duitstaligen Nederlands of Frans kennen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht

Als je van Duits een nationale taal maakt, moet je dat van Arabisch ook doen. Die taal wordt hier nog meer gesproken.
Graag uw mening hierover. Ik kan echter nu al opmerken dat jullie website http://www.unie.be/ vrij goed voorzien is van Duitse tekst, wat nog steeds niet van BUB kan gezegd worden : http://www.belgischeunie.be/
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 19 februari 2007, 20:30   #2
Cedric Vloemans
 
 
Cedric Vloemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 76
Standaard

Het Duits is en blijft een officiele taal in België. Ik geef toe dat ook UNIE moeilijkheden kent met het Duits, om dit praktisch te gebruiken. Daarom pleiten we ook voor een toename van het Duits in het onderwijs, zodat in de toekomst dit probleem minder groot wordt.

Onze website is evenmin in het Duits voorzien, en ik weet niet wanneer de vertalingen voorhanden zullen zijn, maar er wordt werk van gemaakt, het Duitse kader van de site is reeds voorhanden, en de vertalingen van de basisinhoud (oa.programma) zal niet lang op zich laten wachten.
Cedric Vloemans is offline  
Oud 20 februari 2007, 10:01   #3
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
Het Duits is en blijft een officiele taal in België. Ik geef toe dat ook UNIE moeilijkheden kent met het Duits, om dit praktisch te gebruiken. Daarom pleiten we ook voor een toename van het Duits in het onderwijs, zodat in de toekomst dit probleem minder groot wordt.

Onze website is evenmin in het Duits voorzien, en ik weet niet wanneer de vertalingen voorhanden zullen zijn, maar er wordt werk van gemaakt, het Duitse kader van de site is reeds voorhanden, en de vertalingen van de basisinhoud (oa.programma) zal niet lang op zich laten wachten.
Laat het geen jaren duren zoals bij de BUB, op dit forum vindt u posts van 2004 over die site.
Maar is het niet jammer dat jullie partij dan niemand uit de Oostkantons heeft kunnen rekruteren?

In elk geval : ik begrijp dat Unie geen voorstander is zoals BUB van de terugkeer naar het unitaire beleid van vroeger? Hoe zit het dan met de Duitstaligen? Soms wordt er gezegd dat zij hun eigen mini-gewest moeten krijgen (dus ook territoriale autonomie), wat zij nu niet hebben, zij horen bij het Waalse Gewest. Vindt u dit een goed idee? Of vindt u zelfs dat ze de Duitstalige Gemeenschap moeten afschaffen?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 21 februari 2007, 11:34   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
Het Duits is en blijft een officiele taal in België. Ik geef toe dat ook UNIE moeilijkheden kent met het Duits, om dit praktisch te gebruiken. Daarom pleiten we ook voor een toename van het Duits in het onderwijs, zodat in de toekomst dit probleem minder groot wordt.
Euh, kunt u eens ophouden met uw persoonlijke problemen uit te vergroten naar anderen?! U heeft problemen blijkbaar met het Duits. Ik niet, en met mij vele anderen.

Duits mag natuurlijk een wat prominentere plaats in het onderwijs innemen (bijvoorbeeld wat meer uren dan nu of iets vroeger in taalgerichte richtingen), maar een taal leert men hoofdzakelijk door die te gebruiken. Kijk naar Duitse tv-zenders bijvoorbeeld. Dat kan allemaal uit eigen initiatief gebeuren.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 februari 2007, 11:36   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
Het Duits is en blijft een officiele taal in België.
Dat is in ieder geval al heel wat positiever dan de hooghartige houding van de BUB op dit vlak.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 februari 2007, 11:46   #6
Cedric Vloemans
 
 
Cedric Vloemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 76
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
In elk geval : ik begrijp dat Unie geen voorstander is zoals BUB van de terugkeer naar het unitaire beleid van vroeger? Hoe zit het dan met de Duitstaligen? Soms wordt er gezegd dat zij hun eigen mini-gewest moeten krijgen (dus ook territoriale autonomie), wat zij nu niet hebben, zij horen bij het Waalse Gewest. Vindt u dit een goed idee? Of vindt u zelfs dat ze de Duitstalige Gemeenschap moeten afschaffen?
UNIE is geen voorstander van het afschaffen van de gemeenschappen, dus ook niet van de Duitstalige Gemeenschap. Maar dit moet zeker geen gewest worden.
Cedric Vloemans is offline  
Oud 21 februari 2007, 11:52   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
UNIE is geen voorstander van het afschaffen van de gemeenschappen, dus ook niet van de Duitstalige Gemeenschap. Maar dit moet zeker geen gewest worden.
Hoe vult u dan het bestaan van die gemeenschappen in als u die wil plaatsen in een unitair België?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 februari 2007, 11:52   #8
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Waarom de Oostkantons zelf niet laten beslissen wat ze willen?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 21 februari 2007, 11:53   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Waarom de Oostkantons zelf niet laten beslissen wat ze willen?
Uit een andere discussie meen ik te kunnen afleiden dat dhr. Vloemans België als één entiteit ziet (daarmee de grondwet tegensprekend) en dat dus Vlamingen, Walen en Duitstaligen de zaken niet in eigen handen mogen nemen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 februari 2007, 12:14   #10
Cedric Vloemans
 
 
Cedric Vloemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 76
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uit een andere discussie meen ik te kunnen afleiden dat dhr. Vloemans België als één entiteit ziet (daarmee de grondwet tegensprekend) en dat dus Vlamingen, Walen en Duitstaligen de zaken niet in eigen handen mogen nemen.
De grondwet tegensprekend, zegt u? In de grondwet staat inderdaad dat België is samengesteld uit gewesten en gemeenschappen, echter, het blijft nog wel één land.

"de zaken niet in eigen handen mogen nemen"

Dit mag inderdaad niet, indien dit zou leiden tot separatisme, gevoed door economische en geen culturele verschillen, exact het soort separatisme dat in België leeft.

De gemeenschappen zouden blijven bestaan, maar ondergeschikt worden aan het nationale niveau. Een nationaal ministerie van cultuur zou worden opgericht, met staatssecretarissen per gemeenschap.
Cedric Vloemans is offline  
Oud 21 februari 2007, 12:16   #11
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Waarom de Oostkantons zelf niet laten beslissen wat ze willen?
Hebben de Oostkantons op de een of andere manier laten blijken dat ze zich willen "losscheuren" van België?
Kim is offline  
Oud 21 februari 2007, 12:23   #12
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Hebben de Oostkantons op de een of andere manier laten blijken dat ze zich willen "losscheuren" van België?
Nee, maar dat hoeft ook niet en ik vraag dat ook niet. Ik zie enkel niet in waarom Cedric, Jan van den Berghe, jij of ik daar iets over zouden te zeggen hebben �* la "we werpen ze af", "we geven ze semi-onafhankelijkheid" of "ze mogen geen gewest worden".
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 21 februari 2007, 12:24   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
De gemeenschappen zouden blijven bestaan, maar ondergeschikt worden aan het nationale niveau. Een nationaal ministerie van cultuur zou worden opgericht, met staatssecretarissen per gemeenschap.
We kunnen ook heel dat gezever in de prullemand gooien door "het ministerie van cultuur" in de prullemand te gooien.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 21 februari 2007, 12:25   #14
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Nee, maar dat hoeft ook niet en ik vraag dat ook niet. Ik zie enkel niet in waarom Cedric, Jan van den Berghe, jij of ik daar iets over zouden te zeggen hebben �* la "we werpen ze af", "we geven ze semi-onafhankelijkheid" of "ze mogen geen gewest worden".
Ik citeer graag mezelf even:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu
Werkelijk Kim? Wil jij eventjes op deze vragen antwoorden :

als de Duitstaligen in totaal in hun gemeenten een meerderheid vinden voor terugkeer naar Duitsland, aanvaard jij dat dan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Als de Duitstaligen een meerderheid vinden, zie ik niet in wat ik daar tegenin kan/mag brengen.

Laatst gewijzigd door Kim : 21 februari 2007 om 12:26.
Kim is offline  
Oud 21 februari 2007, 12:27   #15
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Natuurlijk moet je wel een klimaat verlenen, wat nu niet bestaat, waarin dat soort politiek mogelijk is.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 21 februari 2007, 12:33   #16
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Natuurlijk moet je wel een klimaat verlenen, wat nu niet bestaat, waarin dat soort politiek mogelijk is.
Het referendum is momenteel strijdig met de grondwet. Wat mij betreft mag de grondwet gewijzigd worden om het referendum in de gw in te passen.
Kim is offline  
Oud 21 februari 2007, 12:35   #17
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ik heb het niet zozeer over een referendum, dan wel over communale privileges. Wat gerust intercommunaal in het bestaan van een mogelijkheid tot referendum kan resulteren, vanzelfsprekend.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 21 februari 2007, 13:08   #18
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Hebben de Oostkantons op de een of andere manier laten blijken dat ze zich willen "losscheuren" van België?
Een van de volksreferenda gehouden in België, was precies in de "Oostkantons" de geschiedenis en de resultaten van dit referendum zijn zeer leerrijk. Het resultaat is alleszins dat de mensen in de "Oostkantons"
momenteel de meest enthoesiaste Belgier zijn überhaupt.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 21 februari 2007, 13:25   #19
krizis
Gouverneur
 
krizis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Berichten: 1.072
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Beste meneer Vloemans,

In het geruzie tussen Vlamingen en Franstaligen vergeet men vaak dat er ook nog 70.000 Duitstaligen in het oosten van dit land leven.
Voor hen is Duits echter een van de drie officiële talen in dit land.

Mijn vraag is : moet dit zo blijven? Of moet dit een regionale taal worden?

Hebben jullie relaties met mensen uit de Oostkantons, of zelfs leden die daar wonen?

Ik vraag het omdat Hans1, waarvan gezegd wordt dat hij Hans van de Cauter van BUB is (zonder enig bewijs), al dit heeft geschreven :





Graag uw mening hierover. Ik kan echter nu al opmerken dat jullie website http://www.unie.be/ vrij goed voorzien is van Duitse tekst, wat nog steeds niet van BUB kan gezegd worden : http://www.belgischeunie.be/
Wat een idiote opmerking, tuurlijk wordt er geen Duits gesproken in Brussel ... Brussel is tweetalig, ik weet neit of het u is opgevallen, maar Belgie bestaan uit 3 gewesten en 3 gemeenschappen ... waarvan één gewest en en één gemeenschap elkaar volledig overlappen, dat is Vlaanderen.

Er wordt enkel Duits gesproken in de Duitstalige gemeenschap die volledig in het Waals gewest ligt ... dat si toch zo moeilijk niet.

En wat nationale taal? Zoiets bestaat niet! Belgisch bestaat niet! Men noemt dat landstalen en zo heeft België er 3, alledrie evenwaardig, of ze nu meer of minder gesproken worden, in de grondwet staat dat alle Belgen gelijk zijn!
__________________
Legalise & advertise !
krizis is offline  
Oud 21 februari 2007, 14:14   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
De grondwet tegensprekend, zegt u? In de grondwet staat inderdaad dat België is samengesteld uit gewesten en gemeenschappen, echter, het blijft nog wel één land.

"de zaken niet in eigen handen mogen nemen"

Dit mag inderdaad niet, indien dit zou leiden tot separatisme, gevoed door economische en geen culturele verschillen, exact het soort separatisme dat in België leeft.

De gemeenschappen zouden blijven bestaan, maar ondergeschikt worden aan het nationale niveau. Een nationaal ministerie van cultuur zou worden opgericht, met staatssecretarissen per gemeenschap.
U verandert plotseling uw terminologie. Eerst had u het over "entiteit", nu over "land". Natuurlijk is België één land, maar geen "één entiteit" meer. De gemeenschappen zijn de entiteiten.

Uw visie op "gemeenschappen" is gewoon een achteruitgang. Dan krijgen we gewoon de oude "taalgebonden materies" die vroeger ook onder een unitair ministerie vielen. Gewoon meer van hetzelfde dus. Een nieuw etiket op een oude verpakking.
Jan van den Berghe is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be