Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 augustus 2007, 09:42   #1
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard CD&V en de begroting

Leterme I doet 4 miljard euro minder aan schuldafbouw

De soepeler begrotingsdoelstellingen van de toekomstige oranje-blauwe regering verminderen de schuldafbouw in de periode 2007-2011 met 4 miljard euro. Dat heeft de redactie van De Tijd berekend, zo staat donderdag in de krant.
Het akkoord dat op Hertoginnedal is bereikt over de begroting voor dit jaar, is veel minder ambitieus dan de doelstellingen van het stabiliteitsprogramma van de aftredende paarse regering. Dat is ook zo voor de rest van de legislatuur, met uitzondering van 2011, blijkt uit de meerjarenplanning van formateur Yves Leterme.
Zowel in 2007 als in 2008 zal het begrotingssaldo 0,5 procent van het bruto binnenlands product (bbp) of ruim 1,5 miljard euro slechter zijn dan verwacht. In 2009 start een inhaalbeweging die moet leiden tot een kleine vooruitgang in 2011.
De aanpassing van de begrotingsdoelstellingen heeft belangrijke gevolgen voor de schuldafbouw. Op basis van de groeiprognoses van het Federaal Planbureau en de plannen van Leterme, berekende De Tijd hoe de overheidsschuld zal evolueren. Er wordt vanuit gegaan dat een begrotingsoverschot van bijvoorbeeld 1 miljard euro de schuld met eenzelfde bedrag doet dalen, en omgekeerd.
Hieruit valt af te leiden dat de overheidsschuld tussen 2007 en 2011 slechts met 8,7 miljard euro vermindert. De oude begrotingsdoelstellingen zouden de schuld met 12,7 miljard hebben doen dalen. Dit is slecht nieuws voor de financiering van de vergrijzingskosten. (belga/dm)


Allez, ze zijn weer aan de macht en het begint weer. Begrotingstekorten, minder schuldafbouw, minder naar het zilverfonds.....het traditionele kiespubliek, de ouderen van dagen, zullen het graag horen, en beter nog, degenen die er later het slachtoffer van gaan zijn, de jeugd, nog liever.

Wie stemt toch op deze lui ? Wat maakt die staatshervorming nu belangrijker als onze pensioenen of de schuldafbouw ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 09:50   #2
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Leterme I doet 4 miljard euro minder aan schuldafbouw

De soepeler begrotingsdoelstellingen van de toekomstige oranje-blauwe regering verminderen de schuldafbouw in de periode 2007-2011 met 4 miljard euro. Dat heeft de redactie van De Tijd berekend, zo staat donderdag in de krant.
Het akkoord dat op Hertoginnedal is bereikt over de begroting voor dit jaar, is veel minder ambitieus dan de doelstellingen van het stabiliteitsprogramma van de aftredende paarse regering. Dat is ook zo voor de rest van de legislatuur, met uitzondering van 2011, blijkt uit de meerjarenplanning van formateur Yves Leterme.
Zowel in 2007 als in 2008 zal het begrotingssaldo 0,5 procent van het bruto binnenlands product (bbp) of ruim 1,5 miljard euro slechter zijn dan verwacht. In 2009 start een inhaalbeweging die moet leiden tot een kleine vooruitgang in 2011.
De aanpassing van de begrotingsdoelstellingen heeft belangrijke gevolgen voor de schuldafbouw. Op basis van de groeiprognoses van het Federaal Planbureau en de plannen van Leterme, berekende De Tijd hoe de overheidsschuld zal evolueren. Er wordt vanuit gegaan dat een begrotingsoverschot van bijvoorbeeld 1 miljard euro de schuld met eenzelfde bedrag doet dalen, en omgekeerd.
Hieruit valt af te leiden dat de overheidsschuld tussen 2007 en 2011 slechts met 8,7 miljard euro vermindert. De oude begrotingsdoelstellingen zouden de schuld met 12,7 miljard hebben doen dalen. Dit is slecht nieuws voor de financiering van de vergrijzingskosten. (belga/dm)


Allez, ze zijn weer aan de macht en het begint weer. Begrotingstekorten, minder schuldafbouw, minder naar het zilverfonds.....het traditionele kiespubliek, de ouderen van dagen, zullen het graag horen, en beter nog, degenen die er later het slachtoffer van gaan zijn, de jeugd, nog liever.

Wie stemt toch op deze lui ? Wat maakt die staatshervorming nu belangrijker als onze pensioenen of de schuldafbouw ?
Want het hoopje fratsen waarmee paars iedereen dacht voor te houden dat hun begrotingen wel in evenwicht waren, zijn natuurlijk wel een goeie manier? Wat hadden ze dan nog allemaal moeten verkopen en welke pensioensfondsen hadden ze zo nog allemaal moeten overnemen?

Laatst gewijzigd door Sfax : 2 augustus 2007 om 09:52.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 09:53   #3
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Want het hoopje fratsen waarmee paars iedereen dacht voor te houden dat hun begrotingen wel in evenwicht waren, zijn natuurlijk wel een goeie manier?
Liever dat dan de schulden opstapelen.

Bedrijven doen het, particulieren doen het, dus waarom de overheid ook niet ? Als de staatsfinancien er op lange termijn beter van worden zijn wij er ook mee gebaat.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 10:03   #4
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Liever dat dan de schulden opstapelen.
Wel, wat ga je dan blijven verkopen en welke pensioensfondsen ga je blijven overnemen, om het effect van een begroting in evenwicht structureel te verzekeren?

Citaat:
Bedrijven doen het, particulieren doen het, dus waarom de overheid ook niet ? Als de staatsfinancien er op lange termijn beter van worden zijn wij er ook mee gebaat.
Bedrijven en particulieren die hun financiën beheren zoals de staat dat doet, zijn al lang failliet. Bedrijven en particulieren doen dat trouwens niet om gaten in hun begroting op te vullen (als ze dat doen, is het al vijf voor twaalf), maar om zich terug te plooien op hun core business, en soms ook om cash te genereren naar bijvoorbeeld overnames en investeringen toe. Hun situatie wordt er beter op, omdat de opbrengsten van die acties geïnvesteerd worden in maatregelen, die er effectief voor zorgen dat ze op lange termijn er beter uitkomen. Welke structurele investeringen en aanpassingen heeft paars concreet gedaan met de opbrengsten van de éénmalige maatregelen, om ervoor te zorgen dat de financiën er op lange termijn beter van worden?

Als de staat zijn financiën er op verbeteren, dan moeten ze structureel meer inkomsten hebben dan uitgaven, en dat op jaarbasis. Paars heeft daar totaal niet voor gezorgd.

Laatst gewijzigd door Sfax : 2 augustus 2007 om 10:04.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 10:24   #5
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Liever dat dan de schulden opstapelen.

Bedrijven doen het, particulieren doen het, dus waarom de overheid ook niet ? Als de staatsfinancien er op lange termijn beter van worden zijn wij er ook mee gebaat.
prive brengt ge uzelf zoveel in problemen als ge wilt.
Als een bedrijf onnozel doet, dan stapt ge eruit (verkoopt ge de aandelen).

Uit de staat kunt ge voorlopig niet stappen, spijtig genoeg. Dus geen onnozeliteiten aub.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 10:28   #6
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
prive brengt ge uzelf zoveel in problemen als ge wilt.
Als een bedrijf onnozel doet, dan stapt ge eruit (verkoopt ge de aandelen).

Uit de staat kunt ge voorlopig niet stappen, spijtig genoeg. Dus geen onnozeliteiten aub.
Haha wat gaan ze nog allemaal boven halen... Leterme 1 loopt op de klippen voor het zelf echt bezig is. Zeer vriendelijke en (te) beheersde man maar hij moet het nog allemaal bewijzen 4 miljard € is een pak geld. Teren op de paarse regering die WEL een begroting in evenwicht had is iets te gemakkelijk. Leterme mag ook gebouwen verkopen... Misschien doet hij het nog.

Ik wil zien voor te geloven!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 10:31   #7
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Haha wat gaan ze nog allemaal boven halen... Leterme 1 loopt op de klippen voor het zelf echt bezig is. Zeer vriendelijke en (te) beheersde man maar hij moet het nog allemaal bewijzen 4 miljard € is een pak geld. Teren op de paarse regering die WEL een begroting in evenwicht had is iets te gemakkelijk. Leterme mag ook gebouwen verkopen... Misschien doet hij het nog.

Ik wil zien voor te geloven!
wat wil je zien mijn beste?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 10:35   #8
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
wat wil je zien mijn beste?
Dat Leterme er IETS van bakt. Tot nu toe niet veel zaaks... Ik verwacht ook niet meer...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 10:37   #9
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Haha wat gaan ze nog allemaal boven halen... Leterme 1 loopt op de klippen voor het zelf echt bezig is. Zeer vriendelijke en (te) beheersde man maar hij moet het nog allemaal bewijzen 4 miljard € is een pak geld. Teren op de paarse regering die WEL een begroting in evenwicht had is iets te gemakkelijk. Leterme mag ook gebouwen verkopen... Misschien doet hij het nog.

Ik wil zien voor te geloven!
Euhm, het zijn wel de paars-(groene) wanregeringen die jarenlang het geld langs deuren en ramen buitengegooid hebben, een nefast begrotingsbeleid voerden, en nu zit Leterme met de stront.

Het ergste is dat sommige van de hoofdverantwoordelijken voor die begrotingsramp (nl: de liberalen) ook nu weer mee aan tafel zitten.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 10:40   #10
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Wilt iemand me de liberale minister van begroting aanwijzen; aub?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 10:40   #11
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Dat Leterme er IETS van bakt. Tot nu toe niet veel zaaks... Ik verwacht ook niet meer...
tja, veel mensen zitten niet te wachten op een federale regering. Ik ook niet. Dat het ontploft.

Dus als u wenste te choqueren, moet ik u teleurstellen.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 10:42   #12
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Euhm, het zijn wel de paars-(groene) wanregeringen die jarenlang het geld langs deuren en ramen buitengegooid hebben, een nefast begrotingsbeleid voerden, en nu zit Leterme met de stront.

Het ergste is dat sommige van de hoofdverantwoordelijken voor die begrotingsramp (nl: de liberalen) ook nu weer mee aan tafel zitten.
hehe echt typisch... Konden we dan ook wel verwachten... Tis weer de fout van de voorgangers...
Kom zeg open je ogen eens! Nu jij bent waarschijnlijk één van de bende die eerst moet voelen vooraleer hij geloofd (John 20,24-29). Wel ik denk dat je chance hebt...

De liberalen zeg je?
Wees maar blij dat ze er zijn of deze regering valt uiteen voor hij zelf start.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 10:44   #13
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
tja, veel mensen zitten niet te wachten op een federale regering. Ik ook niet. Dat het ontploft.

Dus als u wenste te choqueren, moet ik u teleurstellen.
En Yves met jullie zeer waarschijnlijk...
Maar gelukig hebben we in dit belgen land WEL capabele mensen!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 10:45   #14
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Wilt iemand me de liberale minister van begroting aanwijzen; aub?
Het waren wel zij die zorgden voor de verkoop van overheidsgebouwen en zo de toekomstige generaties met een enorme last opzadelden.

En dat zwijg ik nog over enorme uitgavenposten die ze creëerden, zo is het aan de liberalen te danken dat wij de duurste politie ter wereld hebben.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 2 augustus 2007 om 10:46.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 10:47   #15
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Het waren wel zij die zorgden voor de verkoop van overheidsgebouwen en zo de toekomstige generaties met een enorme last opzadelden.
Ik zie nog altijd niet wat daar verkeerd aan was...
http://www.nieuwsbank.nl/_payment/or...07/06/l065.htm
deze al gelezen? Foei aan inbev nog een bende dommerikken!


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
En dat zwijg ik nog over enorme uitgavenposten die ze creëerden, het is ook aan de liberalen te danken dat wij de duurste politie ter wereld hebben.
jaja daling van belastingen en jobcreaties...foei!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 10:49   #16
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
En Yves met jullie zeer waarschijnlijk...
Maar gelukig hebben we in dit belgen land WEL capabele mensen!
Ja, maar ze zitten niet in de politiek.
enne...Leterme terug naar af sturen naar de Vlaamse regering en de vlam slaat in de pan. Wat fijn zou zijn

think about it

Laatst gewijzigd door born2bewild : 2 augustus 2007 om 10:50.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 10:52   #17
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Ja, maar ze zitten niet in de politiek.
enne...Leterme terug naar af sturen naar de Vlaamse regering en de vlam slaat in de pan.

think about it
Leterme hoort in de vlaamse regering!
Er zitten er een paar in politiek ook gelukkig!

Wat ik denk is dat Leterme hoort te gaan waar hij hoort.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 10:53   #18
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ik zie nog altijd niet wat daar verkeerd aan was...
http://www.nieuwsbank.nl/_payment/or...07/06/l065.htm
deze al gelezen? Foei aan inbev nog een bende dommerikken!
Inbev stoot zijn cafés af, da's logisch. Maar Inbev verkoopt niet zijn kantoren om ze nadien terug te huren. D�*t zou pas van domheid getuigen, maar de staat doet dat dus wel.


Citaat:
jaja daling van belastingen en jobcreaties...foei!
jaja, daling van belastingen, en dan met een gat in de begroting zitten. En ze zijn nog niet geleerd. Er is een gat in de begroting, de uitkeringen moeten omhoog, maar anderzijds moeten de belastingen omlaag. Ik hoop van harte dat ze daar in Hertoginnedal een ezeltje vinden dat geld schijt.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 10:54   #19
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Het waren wel zij die zorgden voor de verkoop van overheidsgebouwen en zo de toekomstige generaties met een enorme last opzadelden.
Geloven we nog steeds dat fabeltje?

Citaat:
En dat zwijg ik nog over enorme uitgavenposten die ze creëerden, zo is het aan de liberalen te danken dat wij de duurste politie ter wereld hebben.
Onze politie is wel een van de meest efficiente.
Dat het gerecht het niet kan verwerken, is iets anders.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 10:55   #20
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Inbev stoot zijn cafés af, da's logisch. Maar Inbev verkoopt niet zijn kantoren om ze nadien terug te huren. D�*t zou pas van domheid getuigen, maar de staat doet dat dus wel.
Dit is wat men noemt 'alles geloven wat de oppositie zegt'.

De privé kan dat goedkoper. Waarom het dan zelf doen?


Citaat:
jaja, daling van belastingen, en dan met een gat in de begroting zitten. En ze zijn nog niet geleerd. Er is een gat in de begroting, de uitkeringen moeten omhoog, maar anderzijds moeten de belastingen omlaag. Ik hoop van harte dat ze daar in Hertoginnedal een ezeltje vinden dat geld schijt.
Er was geen daling van de belastingen. En dat zal er ook nu wrslk niet komen. Enfin, wrslk weer wat geneut in de marge, zoals de vorige keer.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be