Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies politieke jongerenvoorzitters 2008 > Dirk De Block (Comac) (forumsessie 4 t.e.m. 10 augustus)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Dirk De Block (Comac) (forumsessie 4 t.e.m. 10 augustus) Lid Nationale Raad Comac

 
 
Discussietools
Oud 6 augustus 2008, 15:02   #1
Dirk De Block
Vreemdeling
 
Dirk De Block's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Berichten: 45
Standaard Mogen jongeren nog aan politiek doen?

Ik wou het hier hebben over iets dat ik pas echt beseft heb toen ik in Brazilië jeugdorganisaties en een school heb bezocht: het feit dat in België in jeugdwerk en onderwijs "politiek" een vies woord is geworden, en ze jongeren helemaal niet stimuleren om deel te nemen aan het maatschappelijke debat, en zich te organiseren om ook echt te wegen.
In Brazilië eiste het jeugdwerk vanalles naar de overheid toe, de school deed een actie voor de sanering van een open riool in de buurt enz.

In België houden ze politiek vér van de scholen, zelfs niet-partij-politiek. Vanaf het een beetje maatschappijkritisch wordt, zitten ze er duidelijk mee verveeld. Onze leden moeten soms tegen de bierkaai vechten om echt interessante projecten (Noord-Zuid, anti-racisme of andere maatschappelijke thema's) aan te brengen binnen de school. Engagement wordt niet aangeleerd in de scholen. Waarom kan in België geen "Service Learning" zoals in bepaalde anglosaxische scholen? Hierbij word één of twee uur per week vrijgemaakt om maatschappelijk actief te zijn in de buurt, in organisaties (vrijwilligerswerk), of met projecten en acties rond maatschappelijke thema's.
En dan spreken we nog niet over het totaal gebrek aan goed-werkende scholierenraden (bijna onbestaand in beroeps en technische richtingen).

In het jeugdwerk in Brussel, zeker in de kansarme buurten, hebben we soms meer te maken met "bezigheidstherapie", dan met een emancipatorische gedachte op lange termijn. Jongeren van 't straat houden is de boodschap, maar je kan ze niet eeuwig op een bal laten sjotten... De initiatieven die we ontwikkelden in onze jeugdhuizen om wat meer maatschappelijk engagement te stimuleren, werden aanvankelijk onthaald op heel wat ongeloof. Na 2 �* 3 jaar ervaring toont het wel aan dat er een groep van jongeren is in de wijken die echt wel aan de kar wil trekken, en acties doen om de situatie in hun wijk te verbeteren. Maar het is niet altijd evident om daar een plaats voor te vinden in de huidige jeugdsector...

Anderzijds zien we dat jongeren in die wijken bijna 40% van de bevolking vertegenwoordigen, maar géén vertegenwoordiging hebben. Jeugdraden bestaan in de meeste Vlaamse gemeentes, maar werken daar niet altijd op en top. In Brussel is het huilen met de pet op...

Kortom, mogen jongeren nog aan politiek doen? Ik heb niet de indruk... En dan verschieten we dat jongeren die pas moeten stemmen, voor die partij stemmen die het meest in de media is gekomen...
__________________
COMAC website: http://www.chengetheworld.org
Dirk De Block is offline  
Oud 6 augustus 2008, 16:32   #2
toccata
Europees Commissaris
 
toccata's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 7.056
Standaard

Je hebt gelijk
Ik merk wel dat het niet evident is om over politiek te praten met de meeste studenten
Er zijn er veel die TO-TAAl geen idee hebben voor wat welke partij staat en dus maar meegaan in wat op dat moment de trend is.
Ik ken er die de ene keer VB stemmen dan Groen! en dan LDD
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Heel wat prille democratieen met onwillige burgers zouden het toejuichen, voor de chocoladecigarettenindustrie zou het een slag zijn

toccata is offline  
Oud 6 augustus 2008, 19:29   #3
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk De Block Bekijk bericht
Kortom, mogen jongeren nog aan politiek doen? Ik heb niet de indruk... En dan verschieten we dat jongeren die pas moeten stemmen, voor die partij stemmen die het meest in de media is gekomen...
?

Het VB blinkt in veel zaken uit, maar niet bepaald in het krijgen van media-aandacht.

Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 6 augustus 2008 om 19:31.
Herr Oberst is offline  
Oud 6 augustus 2008, 21:56   #4
Bolsjewiek
Minister
 
Bolsjewiek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Limburg
Berichten: 3.697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk De Block Bekijk bericht
Ik wou het hier hebben over iets dat ik pas echt beseft heb toen ik in Brazilië jeugdorganisaties en een school heb bezocht: het feit dat in België in jeugdwerk en onderwijs "politiek" een vies woord is geworden, en ze jongeren helemaal niet stimuleren om deel te nemen aan het maatschappelijke debat, en zich te organiseren om ook echt te wegen.
In Brazilië eiste het jeugdwerk vanalles naar de overheid toe, de school deed een actie voor de sanering van een open riool in de buurt enz.

In België houden ze politiek vér van de scholen, zelfs niet-partij-politiek. Vanaf het een beetje maatschappijkritisch wordt, zitten ze er duidelijk mee verveeld. Onze leden moeten soms tegen de bierkaai vechten om echt interessante projecten (Noord-Zuid, anti-racisme of andere maatschappelijke thema's) aan te brengen binnen de school. Engagement wordt niet aangeleerd in de scholen. Waarom kan in België geen "Service Learning" zoals in bepaalde anglosaxische scholen? Hierbij word één of twee uur per week vrijgemaakt om maatschappelijk actief te zijn in de buurt, in organisaties (vrijwilligerswerk), of met projecten en acties rond maatschappelijke thema's.
En dan spreken we nog niet over het totaal gebrek aan goed-werkende scholierenraden (bijna onbestaand in beroeps en technische richtingen).

In het jeugdwerk in Brussel, zeker in de kansarme buurten, hebben we soms meer te maken met "bezigheidstherapie", dan met een emancipatorische gedachte op lange termijn. Jongeren van 't straat houden is de boodschap, maar je kan ze niet eeuwig op een bal laten sjotten... De initiatieven die we ontwikkelden in onze jeugdhuizen om wat meer maatschappelijk engagement te stimuleren, werden aanvankelijk onthaald op heel wat ongeloof. Na 2 �* 3 jaar ervaring toont het wel aan dat er een groep van jongeren is in de wijken die echt wel aan de kar wil trekken, en acties doen om de situatie in hun wijk te verbeteren. Maar het is niet altijd evident om daar een plaats voor te vinden in de huidige jeugdsector...

Anderzijds zien we dat jongeren in die wijken bijna 40% van de bevolking vertegenwoordigen, maar géén vertegenwoordiging hebben. Jeugdraden bestaan in de meeste Vlaamse gemeentes, maar werken daar niet altijd op en top. In Brussel is het huilen met de pet op...

Kortom, mogen jongeren nog aan politiek doen? Ik heb niet de indruk... En dan verschieten we dat jongeren die pas moeten stemmen, voor die partij stemmen die het meest in de media is gekomen...
Helemaal juist.
Ik kan beamen, als scholier, dat politiek op scholen inderdaad weggehouden wordt, uit vrees voor maatschappijkritische jongeren.
__________________
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen"
Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé

Bolsjewiek is offline  
Oud 6 augustus 2008, 23:48   #5
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

wat gaat u doen als die kritische jongeren zodanig kritisch blijken te zijn dat ze Belgique willen afschaffen?
Pelgrim is offline  
Oud 7 augustus 2008, 08:29   #6
Petrus Cass
Vreemdeling
 
Petrus Cass's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2008
Locatie: Brussels & CSE
Berichten: 70
Standaard Inderdaad, maar...

Ik ben er niet van overtuigd dat politiek en maatschappelijk denken bewust buiten onderwijs, buiten jeugdwerk,... gehouden wordt ! Het heeft veel meer te maken met het eigen maatschappelijk engagement van leraren, animatoren,...

Ik ken een kleuterleidster die dagelijks met haar kinderen van de 3de kleuterklas de krant overloopt en de foto van de dag selecteert... In een kringgesprek krijgen de kleuters de kans om hun indrukken hierover kwijt te kunnen en de juf probeert het verhaal achter de foto wat te duiden...

Gewoon even ter aanvulling : binnen het basisonderwijs moeten op zijn minst onderstaande doelen bereikt worden :

In de eindtermen voor het basisonderwijs kan je het volgende lezen :

4 Wereldorientatie - Maatschappij

Sociaal-economische verschijnselen
De leerlingen
4.1 kunnen illustreren dat verschillende vormen van arbeid verschillend toegankelijk zijn voor mannen en vrouwen en verschillend gewaardeerd worden.
4.2 kunnen met een zelf gekozen voorbeeld illusteren hoe de prijs van een product tot stand komt.
4.3 kunnen met een zelf gekozen voorbeeld het nut en het belang aangeven van een collectieve voorziening, waarvoor de overheid zorg draagt.
4.4 kunnen illustreren dat welvaart zowel over de verschillende landen in de wereld als in België ongelijk verdeeld is.
4.5* beseffen dat hun gedrag beïnvloed wordt door de reclame en de media.
4.6* tonen zich bereid om actieve en passieve vormen van vrijetijdsbesteding te onderzoeken en te evalueren.

Sociaal-culturele verschijnselen
De leerlingen
4.7* kunnen er in hun omgang met leeftijdgenoten op discrete wijze rekening mee houden dat niet alle kinderen in hetzelfde type gezin wonen als zijzelf.
4.8 kunnen illustreren dat verschillende sociale en culturele groepen verschillende waarden en normen bezitten.
4.9 kunnen voorbeelden geven van mogelijkheden die in onze samenleving bestaan voor de zorg en opvang van bejaarden en mensen met een handicap.
4.10 weten dat ze in het contact met mensen met een handicap attent moeten zijn voor de noden en verwachtingen van deze mensen.
4.11 kunnen illustreren dat arbeidsmigratie en het probleem van vluchtelingen een rol hebben gespeeld bij de ontwikkeling van onze multiculturele samenleving.
4.12 zien in dat racisme vaak gebaseerd is op onbekendheid met en vrees voor het vreemde.

Politieke en juridische verschijnselen
De leerlingen
4.13 kunnen het belang illustreren van de fundamentele Rechten van de Mens en de Rechten van het Kind. Ze zien daarbij in dat de rechten en plichten complementair zijn.
4.14 kunnen op een eenvoudige wijze uitleggen dat verkiezingen een basiselement zijn van het democratisch functioneren van onze instellingen.
4.15 kunnen illustreren op welke wijze internationale organisaties ernaar streven om het welzijn en/of de vrede in de wereld te bevorderen.
4.16 weten dat Vlaanderen één van de gemeenschappen is van het federale België en dat België deel uitmaakt van de Europese Unie. Ze weten daarbij dat elk een eigen bestuur heeft waar beslissingen worden genomen.
4.17 kennen de erkende symbolen van de Vlaamse Gemeenschap (met name feestdag, wapen, vlag, volkslied en memoriaal).
__________________
IDee

Petrus Cass
Petrus Cass is offline  
Oud 7 augustus 2008, 16:56   #7
Dirk De Block
Vreemdeling
 
Dirk De Block's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Berichten: 45
Standaard De uitzonderingen bevestigen de regel

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Petrus Cass Bekijk bericht
Ik ben er niet van overtuigd dat politiek en maatschappelijk denken bewust buiten onderwijs, buiten jeugdwerk,... gehouden wordt ! Het heeft veel meer te maken met het eigen maatschappelijk engagement van leraren, animatoren,...

Ik ken een kleuterleidster die dagelijks met haar kinderen van de 3de kleuterklas de krant overloopt en de foto van de dag selecteert... In een kringgesprek krijgen de kleuters de kans om hun indrukken hierover kwijt te kunnen en de juf probeert het verhaal achter de foto wat te duiden...

Gewoon even ter aanvulling : binnen het basisonderwijs moeten op zijn minst onderstaande doelen bereikt worden :

In de eindtermen voor het basisonderwijs kan je het volgende lezen :
Het is inderdaad zo dat het vaak afhangt van geëngageerde leraars. Dat is nu net het punt. Onze ervaring met het werk in de scholen, is toch dat het inderdaad vaak afhangt van een leraar, en niet van de visie van de school of gehele team, ondanks de eindtermen...
Jongeren die naar aanleiding van anti-racistische betogingen hun school willen mobiliseren, krijgen niet altijd de rode loper uitgelegd. Het is steeds een minderheid in onze groep die enige vrijheid krijgt om er over te praten op de school, of er iets collectiefs mee te doen. De rest moet zich vaak beperken tot het mond aan mond reclame maken, en krijgt geen enkele plaats binnen de lessen om erover te beginnen.
__________________
COMAC website: http://www.chengetheworld.org
Dirk De Block is offline  
Oud 8 augustus 2008, 06:01   #8
fransV
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 juni 2007
Berichten: 1.024
Standaard racisme

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk De Block Bekijk bericht
Het is inderdaad zo dat het vaak afhangt van geëngageerde leraars. Dat is nu net het punt. Onze ervaring met het werk in de scholen, is toch dat het inderdaad vaak afhangt van een leraar, en niet van de visie van de school of gehele team, ondanks de eindtermen...
Jongeren die naar aanleiding van anti-racistische betogingen hun school willen mobiliseren, krijgen niet altijd de rode loper uitgelegd. Het is steeds een minderheid in onze groep die enige vrijheid krijgt om er over te praten op de school, of er iets collectiefs mee te doen. De rest moet zich vaak beperken tot het mond aan mond reclame maken, en krijgt geen enkele plaats binnen de lessen om erover te beginnen.
Alles is heden ten dage" racistisch "en U zou scholieren daarin betrekken?Ik wed dat U scholieren zou verbieden aan een " anti-islambetoging" deel te nemen.(wordt toch verboden)
fransV is offline  
Oud 8 augustus 2008, 06:24   #9
Pavolini
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 september 2007
Berichten: 1.046
Standaard

Marxisten die politiek (lees: hun visie) binnenbrengen op school verdienen een pak slaag.
Pavolini is offline  
Oud 8 augustus 2008, 09:19   #10
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

overigens:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
wat gaat u doen als die kritische jongeren zodanig kritisch blijken te zijn dat ze Belgique willen afschaffen?
Pelgrim is offline  
Oud 8 augustus 2008, 11:00   #11
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter
 
Bert Deckers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Berichten: 2.064
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Helemaal juist.
Ik kan beamen, als scholier, dat politiek op scholen inderdaad weggehouden wordt, uit vrees voor maatschappijkritische jongeren.
Jongeren die voor het Vlaams Belang kiezen dus?
__________________
Bert Deckers is offline  
Oud 8 augustus 2008, 11:08   #12
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

maatschappijkritisch werd er gezegd. Dat is iets anders dan gehersenspoeld
Pelgrim is offline  
Oud 8 augustus 2008, 11:19   #13
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter
 
Bert Deckers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Berichten: 2.064
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
maatschappijkritisch werd er gezegd. Dat is iets anders dan gehersenspoeld
Aan uw reactie te zien vraag ik mij af WIE er gehersenspoeld werd...
__________________
Bert Deckers is offline  
Oud 8 augustus 2008, 14:15   #14
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Ik duidelijk niet.
Pelgrim is offline  
Oud 8 augustus 2008, 16:57   #15
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Ik heb vandaag ergens een artikel gelezen waarin stond dat de jongerenorganisaties van politieke partijen de laatste jaren een serieuze verhoging van hun ledenaantal zien. Het was in de metro of het belang van limburg dacht ik. (Anders in een dagdroom.)
Scherven A. Mok is offline  
Oud 8 augustus 2008, 17:03   #16
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris
 
jamás será vencido's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
Marxisten die politiek (lees: hun visie) binnenbrengen op school verdienen een pak slaag.
Slaag geven en geweld, typisch weer zo een NSAmethode om aan politieke te doen.
__________________
jamás será vencido is offline  
Oud 8 augustus 2008, 18:11   #17
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Als ge zo begint, zullen jongeren niet maatschappijkritisch worden, maar al vanaf heel jonge leeftijd gehersenspoeld worden door hun leerkrachten. Komaan zeg, denkt ge nu echt dat een lerares die voor Groen! stemt (bijvoorbeeld) haar partijtje en ideologie niet gaat propageren?
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 8 augustus 2008 om 18:12.
van Maerlant is offline  
Oud 8 augustus 2008, 20:37   #18
Ongetemde Leeuw
Gouverneur
 
Ongetemde Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.155
Stuur een bericht via MSN naar Ongetemde Leeuw
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Als ge zo begint, zullen jongeren niet maatschappijkritisch worden, maar al vanaf heel jonge leeftijd gehersenspoeld worden door hun leerkrachten. Komaan zeg, denkt ge nu echt dat een lerares die voor Groen! stemt (bijvoorbeeld) haar partijtje en ideologie niet gaat propageren?
Inderdaad, zeer zwaar feit. Andere partijleden ook trouwens. Wat ik voorstel is om bvb een éénuursvak in te voeren in het middelbaar genaamd "politiek, cultuur & maatschappij" (pcm) waar er telkens de hoofdpunten worden besproken uit wereldgebeurtenissen/het nieuws, leren erover debateren,uw mening vormen en funderen, de geschiedenis onderwijzen van vlaanderen, vlaamse beweging, en hoe we van de ene naar de andere overheerser slingerden, 7 provincien ed, de Vlaamse en Belgische kunstenaars en ga zo maar door. En nog een paar boeken verplicht maken om te lezen. We zullen wel kritische, standvastige jongeren met een eigen, persoonlijk wereldbeeld krijgen!
__________________
"Nations whose nationalism is destroyed are subject to ruin." -Muammar al-Gaddafi
Ongetemde Leeuw is offline  
Oud 9 augustus 2008, 17:04   #19
Pavolini
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 september 2007
Berichten: 1.046
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Slaag geven en geweld, typisch weer zo een NSAmethode om aan politieke te doen.
Het gaat hier om ideologische criminaliteit. Geweld is slechts een middel en staat los van ethische beoordelingen, gebruik ervan moet overwogen worden afhankelijk van plaats, tijd, risico's en kansen op goed resultaat.
Pavolini is offline  
Oud 9 augustus 2008, 17:30   #20
Dirk De Block
Vreemdeling
 
Dirk De Block's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Berichten: 45
Standaard Comac groeit

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik heb vandaag ergens een artikel gelezen waarin stond dat de jongerenorganisaties van politieke partijen de laatste jaren een serieuze verhoging van hun ledenaantal zien. Het was in de metro of het belang van limburg dacht ik. (Anders in een dagdroom.)
Comac is de laatste 2 jaar toch serieus gegroeid tot een kleine 600 leden, vooral actief op de universiteiten, scholen en een paar lokale, gemeentelijke groepen. We zijn actief in alle belangrijke steden van het land, ja, dus ook in het franstalige deel van België.

Dat maakt net onze kracht...
__________________
COMAC website: http://www.chengetheworld.org
Dirk De Block is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be