Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Bart Tommelein (VLD) - 26 april tot 2 mei
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Bart Tommelein (VLD) - 26 april tot 2 mei "Op het hoogste echelon begon hij als raadgever voor Patrick Dewael, later werd hij zijn woordvoerder. Nu is hij volksvertegenwoordiger en klaar om uw vragen te beantwoorden. Op zijn website weet hij te melden dat "Een politicus kan zijn werk onmogel

 
 
Discussietools
Oud 30 april 2004, 15:58   #1
bartje
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 5.765
Standaard

Beste Bart

- Zijn voor jou assymetrische regeringen mogelijk? Is dat goed werkbaar?

- En dan een meer federaal vraagje... wordt er momenteel in de kamercommisie justitie (?) gewerkt rond de homo-adoptie.

- Ben je voorstander om de federale verkiezingen, gewestverkiezingen en Europese verkiezingen terug samen op één dag te houden zoals in 1999. Mijn inziens wel, want de mensen raken er zelf niet meer wijs aan uit. Als ik dat aan mensen uitleg zijn er zelfs die niet eens weten voor wat ze nu precies moeten gaan stemmen.

Alleszins het allerbeste en bedankt dat je zeker de moeite genomen hebt om al die vragen hier te beantwoorden.

Groetjes
__________________
was ik maar een traan dan werd ik geboren in je ogen , kon ik leven op je wangen en zou ik sterven op je lippen.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline  
Oud 1 mei 2004, 00:12   #2
Bart Tommelein
 
 
Bart Tommelein's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2004
Berichten: 101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Beste Bart

- Zijn voor jou assymetrische regeringen mogelijk? Is dat goed werkbaar?

- En dan een meer federaal vraagje... wordt er momenteel in de kamercommisie justitie (?) gewerkt rond de homo-adoptie.

- Ben je voorstander om de federale verkiezingen, gewestverkiezingen en Europese verkiezingen terug samen op één dag te houden zoals in 1999. Mijn inziens wel, want de mensen raken er zelf niet meer wijs aan uit. Als ik dat aan mensen uitleg zijn er zelfs die niet eens weten voor wat ze nu precies moeten gaan stemmen.

Alleszins het allerbeste en bedankt dat je zeker de moeite genomen hebt om al die vragen hier te beantwoorden.

Groetjes
- nu acht ik asymmetrische regeringen zeer moeilijk werkbaar wegens de overlappende bevoegdheden van federaal en vlaams niveau die nogal wat coördinatie tussen beide niveaus vergen; dit is heel moeilijk wanneer de federale regering en de vlaamse regering elkaars politieke concurrenten zijn
als vld'er is het uiteraard mijn hoop dat de vld in beide regeringen aanwezig is, maar als federalist hoop ik dat asymmetrische regeringen er op een dag komen; dan zal het pas echt duidelijk zijn dat Vlaanderen een autonoom beleid voert

- er wordt gewerkt rond homo-adoptie; het legaliseren van homo-adoptie zou vooral neerkomen op het legaliseren van feitelijke toestanden (homo-koppels die kinderen opvoeden uit vroegere heteroseksuele relaties van één van de partners)

- ja; in theorie zou dat geen probleem mogen zijn, maar in praktijk is het dat wel; tot voor enkele jaren hebben politici altijd gedacht dat kiezers een duidelijk onderscheid zouden kunnen maken tussen het federale en het vlaamse niveau, zoals ze dat gemakkelijk kunnen tussen nationale en gemeentepolitiek
we zien bv. dat men bij de vorige verkiezingen veel kabaal maakte rond vlaamse thema's (bv. onderwijs), terwijl vele partijen nu campagne willen voeren rond federale thema's
vanuit democratisch oogpunt kan ik dat alleen maar spijtig vinden; ik hoop dat meer homogene bevoegdheidspakketten ervoor kunnen zorgen dat de burger een duidelijker onderscheid zal kunnen maken tussen de verschillende niveaus
__________________
http://www.tommelein.be
Bart Tommelein is offline  
Oud 1 mei 2004, 00:21   #3
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Geachte,

Graag had ik een overzichtje van wat nu specifieke Vlaamse bevoegdheden zijn en waar er overlappingen zijn met de federale.

Ik ken ook wel internetsites met info hierover, maar geef toe dat het niet heel duidelijk is:
Bijvoorbeeld :
Werkloosheid is opgesplitst en Vlaanderen heeft een eigen VDAB. Maar de "werkgelegenheidprogramma's" (jongerenbanenplannen enz.) zijn dan weer federale afspraken en er is al méér dan eens geopperd dat die plannen alleen maar op maat zijn van het zuiden van 't land.

Dus graag een overzicht met
- federalemateries
- regionale materies
- overlappingen.

Het is waarschijnlijk omwille van de vele overlappingen dat niemand graag een assymetrische regering ziet. Voor gescheiden materies zie ik niet het minste probleem.

Dank bij voorbaat.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be