Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 maart 2008, 00:50   #41
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Maar er komen steeds meer auto's ...
en dieselwagens zijn heel nefast voor onze gezondheid door hun uitstoot van fijnstof. Dit leidt jaarlijks tot meer doden dan verkeersongevallen zelf. (Wat grotendeels kan verholpen worden door het plaatsen van een roetfilter).
De statistieken vh aantal astmapatiënten lopen paralleel met die van de toename van het dieselpark.
("ervaringsexpert",helaas!)

Laatst gewijzigd door filosoof : 20 maart 2008 om 00:51.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 01:03   #42
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Het toerental bepaalt het redement én dus het verbruik van de motor, waarom opgewerkte kracht wordt gebruikt is bij regime operatie van ondergeschikt belang.

Bij 2000 t/min aan 90 km/h (in 5de) verbruik ik dus meer dan aan 2000 t/min aan 120 km/h (in 6e) want regime verbruik is identiek, afgelegde kilometers ligt hoger.

Van de wagens die de meeste kilometers op de autosnelweg rijden zijn er al heel veel die 6 versnellingen hebben.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pontus Bekijk bericht
Dat klopt niet, aan 120 km/u zal de motor door de hogere luchtweerstand meer kracht moeten leveren om de auto op snelheid te houden en dus meer verbruiken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pontus Bekijk bericht
Ik heb de test al gedaan met de boordcomputer. Aan ongeveer 90km/u op cruise controle in 5e aan 2000 toeren verbruik ik 4,6liter/100km, aan 120km/u in 6e ook aan 2000 toeren verbruik ik 5,3liter/100km. Getest op dezelfde weg in dezelfde rijrichting.
100% logisch: luchtweerstand en rolweerstand nemen exponentiëel toe met de snelheid.
Rendement is afhankelijk van koppel en dus van toerental, maar lucht- en rolweerstand niet. Wat betreft rolweerstand: duw je wagen eens met de hand, dan voel je die zélf.

Laatst gewijzigd door filosoof : 20 maart 2008 om 01:09.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 01:21   #43
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
De hoeveelheid energie die ge nodig hebt om u aan 120km/u te verplaatsen is veel hoger dan die om u aan 90 km/u te verplaatsen, daar is iedereen het over eens.

Je praat echter over een machine die energie omzet, en bij verbrandingsmotoren verandert het rendement nogal drastisch als ge van uw max koppel afwijkt.

Je kan echter uw max koppel benaderen aan 90km/u ipv 120km/u en nog zuiniger zijn. (En als het niet exact 90 is, dan zal het er dichtbij liggen)

Zuinigheid als argument om sneller te rijden blijft dan ook niet meer als een grapje.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 01:42   #44
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wel een goed afgestelde en onderhouden diesel van 25 jaar oud is slechts even vervuilend als een nieuwe diesel.

Want het zijn de bijkomstigheden die je op beide motoren kan gebruiken die de dieselmotor properder maken en het feit dat diesel nu reeds zuiverder is bij zijn rafinage.
1.een diesel van 25 jaar oud gebruikt oude technologie.
2. Hoeveel perfect afgeregelde en perfect onderhouden diesels denk je dat er rondrijden? 1%, 2M, 3%, 5%? Veel meer zal 't niet zijn: een auto in onderhoud is niet beschikbaar voor gebruik en de veelrijders of de autoforenzen kunnen hun auto niet missen, bedrijven ook niet, onderhoud kost geld, dus komt het onderhoud er meestal pas van als 't niet anders meer k�*n.


3.Als je bovendien rekent dat een koude diesel zijn fuel onvolledig verbrandt en hij een aantal km nodig heeft om op bedrijfstemperatuur te geraken weet je zo dat het overgrote deel van de diesels de grootste tijd erg ongezonde stinkende vervuilers zijn: koud, ontregeld, oud en dat die bovendien nog het meeste aantal km afleggen, dus ook in absolute waarde het meest verbruiken en dus ook veel uitstoten weet je ineens dat het immense vervuilers zijn, alle testmodellen ten spijt.

In Japan weet men dat al tientallen jaren: daar zijn diesels in steden gewoon verboden.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 17:27   #45
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
De hoeveelheid energie die ge nodig hebt om u aan 120km/u te verplaatsen is veel hoger dan die om u aan 90 km/u te verplaatsen, daar is iedereen het over eens.

Je praat echter over een machine die energie omzet, en bij verbrandingsmotoren verandert het rendement nogal drastisch als ge van uw max koppel afwijkt.

Je kan echter uw max koppel benaderen aan 90km/u ipv 120km/u en nog zuiniger zijn. (En als het niet exact 90 is, dan zal het er dichtbij liggen)

Zuinigheid als argument om sneller te rijden blijft dan ook niet meer als een grapje.
Correct, maar aan 90 km/h in 6de (+/- 1400 t/min) verbruik ik wel minder dan aan 120 km/h in 6de (+/- 2000 t/min), mijn wagen is echter wel vervuilender want de naverbranding van de turbo wordt geëlimineerd.
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 02:52   #46
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Correct, maar aan 90 km/h in 6de (+/- 1400 t/min) verbruik ik wel minder dan aan 120 km/h in 6de (+/- 2000 t/min), mijn wagen is echter wel vervuilender want de naverbranding van de turbo wordt geëlimineerd.
Alhoewel een turbo is aangedreven door uw uitlaat, is het nieuwe, verse lucht die hij in de motor pompt. Er is dus geen 'herverbranding' in dat proces. Herverbranding zou trouwens een zeer slecht idee zijn aangaande zuinigheid, aangezien ge de temperatuur van de lucht die ge uw motor induwt zo laag mogelijk wenst te houden, en de hoeveelheid zuurstof zo hoog mogelijk.

Als uw motor genoeg overgebleven brandstof in het uitlaatgas heeft, loopt hij gewoonweg te rijk en moet ge uw injectiehoeveelheid aanpassen. Dat kan tegenwoordig vrij simpel met een computertje dat ge aansluit op een poort ergens in uw dash of onder de hood.

Het is voor de hand liggend dat uw overdrive versnelling (6e), geen goed idee is aan 90 km/u.

Met welke wagen rijdt ge trouwens, ik wil gerust de torque curves eens nakijken voor u om u uit te leggen hoe ge het zuinigste aan ongeveer 90km/u kunt rijden.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2008, 20:59   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Het is voor de hand liggend dat uw overdrive versnelling (6e), geen goed idee is aan 90 km/u.

Met welke wagen rijdt ge trouwens, ik wil gerust de torque curves eens nakijken voor u om u uit te leggen hoe ge het zuinigste aan ongeveer 90km/u kunt rijden.
TomB, Gun bedoeld wslk aan welk toerental men de milieuvriendelijkste verbranding heeft bij een moderne turbodiesel, vogens mij is dat het toerental waar het koppelkromme het maximum is of tenminste 95%.
Zoals ge weet heeft de snelheid wel invloed op het verbruik = CO2, maar het motorkoppel op de roet-(PM) en NOx-verbranding.

Moderne turbodiesel-vrachtwagens zijn ook eerder afgestemd om 85-90 kmh te rijden, en niet op 80 kmh, ze verbruiken=CO² wel ca. 10% meer bij 90 kmh ipv 80 kmh maar vervuilen minder NOx -2 �* 3 %- en roet -3 �* 4 %-*.

Bij een auto zal dat ook niet veel anders zijn, daarbij zijn auto´s veel aerodynamischer waardoor het verbruik=CO² veel minder beïnvloedt wordt bij 10 kmh meer.

*Hier de vrachtwagenstudie:
Citaat:
80 km/h maatregel voor vrachtwagens
Wetenschappelijke screening van het effect op de uitstoot van
CO2 en schadelijke emissies
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/p...0-studie03.pdf page 10
Citaat:
5.1.2 Scenario 1: effect van een snelheidsverlaging van 90 km/h naar 80 km/h
In scenario 1 hebben we bekeken wat de milieu-impact is door de snelheidslimiet voor zware vrachtwagens te verlagen van 90 km/h naar 80 km/h. We hebben dit voor de vier gewichtsklassen (3,5-7,5 ton, 7,5-16 ton, 16-32 ton en 32-40 ton) afzonderlijk berekend en ook voor de totale vloot (zware vrachtwagens die op diesel rijden tijdens normaal verkeer
op autosnelwegen).

In Tabel 1 geven we de procentuele hoeveelheid uitstoot weer bij overschakeling van 90 km/h naar 80 km/h als snelheidslimiet.
...
Indien we naar de totale vloot kijken zien we dus een daling van de CO2-vlootemissiefactor (of verbruik) met 5 �* 10 %, een stijging van de NOx-vlootemissiefactor met 2 �* 3 % en een stijging van de PM-vlootemissiefactor met 3 �* 4 %.
vb. mijn modale 90 PK turbodiesel, heeft zijn max koppel bij 2000 t/min,1800 gaat nog nipt maar lager zakt het koppel enorm, in hoogste versnelling -5e-heb ik 50 kmh/1000 t/min ttz bij 2000t/min dus 100 kmh.
bij 90 kmh heb ik wel nog nipt 1800 t/min maar naar mijn gevoel heb ik daar al 25-30 % koppelverlies tov het maximum koppel en ik vrees een onzuivere verbranding van roet en NOx die mede voor de fijnstof verantwoordelijk zijn.

btw. mijn benzinemotor zijn max koppel ligt rond de 4300 t/min, in 5e versnelling is dat 170 kmh teller...
.. een pak meer CO², maar daarentegen zéér weinig roet, en benzineroet zou daarenboven 10 x minder kankerverwekkend zijn... volgens studies...

Laatst gewijzigd door Micele : 26 maart 2008 om 21:08. Reden: foutje
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2008, 22:18   #48
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Als ik naar de huidige brandstofprijzen kijk, vraag ik mij soms af: "die mensen die hun brandstof zelf moeten bekostigen, waarom nemen die in godsnaam een diezel?" Als je niet 5100km doet op 3 maand is dit toch niet rendabel. Duurdere aanschaf, meer belasting, minder vinnig,... Ik DENK dat de gemiddelde Vlaming toch eerst denkt aan zijn portemonee voordat hij denk aan: "Oh help, Oh brand. Global warming!"
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 15:25   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Nog eens herhalen...

Moest de vrachtwagenvloot (allemaal turbodiesels) 80 kmh rijden ipv 90 kmh zouden ze *MEER NOx- en Roet-deeltjes uitstoten, de deeltjes die medeverantwoordelijk zijn voor onze jaarlijkse fijnstofalarmen.

Dus de 90 kmh-maatregel op snelwegen bij SMOG is ONZIN voor het *dieselauto-verkeer, en die zijn tenslotte in de meerderheid op de snelweg ( ca. 65 % grof geschat) (uitzonderingen bevestigen de regel )
-*vb met modale 90 PK-dieselauto zie vorige post-

Citaat:
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/p...0-studie03.pdf page 10

Citaat:
5.1.2 Scenario 1: effect van een snelheidsverlaging van 90 km/h naar 80 km/h

In scenario 1 hebben we bekeken wat de milieu-impact is door de snelheidslimiet voor zware vrachtwagens te verlagen van 90 km/h naar 80 km/h. We hebben dit voor de vier gewichtsklassen (3,5-7,5 ton, 7,5-16 ton, 16-32 ton en 32-40 ton) afzonderlijk berekend en ook voor de totale vloot (zware vrachtwagens die op diesel rijden tijdens normaal verkeer op autosnelwegen).

In Tabel 1 geven we de procentuele hoeveelheid uitstoot weer bij overschakeling van 90 km/h naar 80 km/h als snelheidslimiet.
...

Indien we naar de totale vloot kijken zien we dus een daling van de CO2-vlootemissiefactor (of verbruik) met 5 �* 10 %, een stijging van de NOx-vlootemissiefactor met 2 �* 3 % en een stijging van de PM-vlootemissiefactor met 3 �* 4 %.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 maart 2008 om 15:26. Reden: taalfout
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 06:09   #50
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
TomB, Gun bedoeld wslk aan welk toerental men de milieuvriendelijkste verbranding heeft bij een moderne turbodiesel, vogens mij is dat het toerental waar het koppelkromme het maximum is of tenminste 95%.
Zoals ge weet heeft de snelheid wel invloed op het verbruik = CO2, maar het motorkoppel op de roet-(PM) en NOx-verbranding.

Moderne turbodiesel-vrachtwagens zijn ook eerder afgestemd om 85-90 kmh te rijden, en niet op 80 kmh, ze verbruiken=CO² wel ca. 10% meer bij 90 kmh ipv 80 kmh maar vervuilen minder NOx -2 �* 3 %- en roet -3 �* 4 %-*.

Bij een auto zal dat ook niet veel anders zijn, daarbij zijn auto´s veel aerodynamischer waardoor het verbruik=CO² veel minder beïnvloedt wordt bij 10 kmh meer.

*Hier de vrachtwagenstudie:

http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/p...0-studie03.pdf page 10


vb. mijn modale 90 PK turbodiesel, heeft zijn max koppel bij 2000 t/min,1800 gaat nog nipt maar lager zakt het koppel enorm, in hoogste versnelling -5e-heb ik 50 kmh/1000 t/min ttz bij 2000t/min dus 100 kmh.
bij 90 kmh heb ik wel nog nipt 1800 t/min maar naar mijn gevoel heb ik daar al 25-30 % koppelverlies tov het maximum koppel en ik vrees een onzuivere verbranding van roet en NOx die mede voor de fijnstof verantwoordelijk zijn.

btw. mijn benzinemotor zijn max koppel ligt rond de 4300 t/min, in 5e versnelling is dat 170 kmh teller...
.. een pak meer CO², maar daarentegen zéér weinig roet, en benzineroet zou daarenboven 10 x minder kankerverwekkend zijn... volgens studies...
Ge kunt met de huidige EFI controllers / CDI boxes de afstelling van uw wagen gemakkelijk veranderen om dat te optimaliseren voor uw welbepaald gebruik. Ik heb bvb. een controller met twee settings, 1 voor normaal gebruik, en 1 voor wanneer ik een lading meetrek. Ge moet daarvoor natuurlijk wel als chauffeur een knop indrukken (allez, 2 knoppen in mijn geval)

Hetzelfde geldt voor die vrachtwagens, en ik kan u verzekeren dat elke zichzelf respecterende transportfirma zijn vrachtwagens afstelt naar het gebruik dat ze hebben. Doen ze dat niet, hebben ze gewoon een zeer slechte onderhoudsdienst.

De 'afstelling' waarover je het hebt is dan ook niet meer als een fabeltje uit de transportindustrie. Het is namelijk perfect mogelijk om binnen het verkeersreglement optimaal te rijden, zonder dat dat grote moeite vraagt. Ook als het verkeersreglement met 10-20km/u verandert gedurende de loop van de dag.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 06:43   #51
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Ge kunt met de huidige EFI controllers / CDI boxes de afstelling van uw wagen gemakkelijk veranderen om dat te optimaliseren voor uw welbepaald gebruik. Ik heb bvb. een controller met twee settings, 1 voor normaal gebruik, en 1 voor wanneer ik een lading meetrek. Ge moet daarvoor natuurlijk wel als chauffeur een knop indrukken (allez, 2 knoppen in mijn geval)

Hetzelfde geldt voor die vrachtwagens, en ik kan u verzekeren dat elke zichzelf respecterende transportfirma zijn vrachtwagens afstelt naar het gebruik dat ze hebben. Doen ze dat niet, hebben ze gewoon een zeer slechte onderhoudsdienst.

De 'afstelling' waarover je het hebt is dan ook niet meer als een fabeltje uit de transportindustrie. Het is namelijk perfect mogelijk om binnen het verkeersreglement optimaal te rijden, zonder dat dat grote moeite vraagt. Ook als het verkeersreglement met 10-20km/u verandert gedurende de loop van de dag.
TomB, de afstelling van je injectoren kan je helemaal niet zelf veranderen, daar heb je speciaal materiaal voor nodig.
Even zo voor de afstelling van je dieselpomp en het zijn die twee zaken die bepalen of je een goede verbranding hebt en hoeveel nutteloze verbranding er plaats vind.

Trouwens wie goed opgelet heeft, is er allang achter gekomen dat de meeste smogalarmen plaats hebben op plaatsen waar veel lateral dieselmotoren staan te draaien. Dieselmotoren die nergens een regelmentering hebben en nooit een controle op hun uitstoot krijgen.
Stroomgroepen, waterpompen, bouwkranen, hydrauliekpompen, cementmolens, grondboren, bouwmachines enz. Allemaal toestellen die met rode mazout mogen draaien en dus duurder zijn als ze elektrisch zouden aangedreven worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 07:43   #52
Gargamel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 februari 2004
Berichten: 2.765
Standaard

Smog,stof en wat weet ik nog.Moest er eens een deftige controle komen wat hier zomaar binnenstuikt van oude wrakken uit sommige landen,de EU staat op haar kop.Maar dat mag niet hé,want zou racist zijn.
Dus Belg,slik maar lekker de rommel van anderen door.
Ga eens op een brug over Brussel-Oostende staan,en tel gedurende 1 uur de vrachtwagens,dag en nacht,7 dagen op 7.Het is hallucinant.De gewone bestuurder moet heksentoeren uithalen,vooral aan opritten om zich erin te wringen.Om de autostrade te verlaten is het al niet beter,een mastodont voor jou,en een andere in je rug die aan 90 rijd,maar olala zenne,10 meter na de afrit staat er een bord 70 per uur,en daar staan ze natuurlijk te flitsen van tussen de bomen.

Laatst gewijzigd door Gargamel : 6 april 2008 om 07:50.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 08:06   #53
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Smog,stof en wat weet ik nog.Moest er eens een deftige controle komen wat hier zomaar binnenstuikt van oude wrakken uit sommige landen,de EU staat op haar kop.Maar dat mag niet hé,want zou racist zijn.
Dus Belg,slik maar lekker de rommel van anderen door.
Ga eens op een brug over Brussel-Oostende staan,en tel gedurende 1 uur de vrachtwagens,dag en nacht,7 dagen op 7.Het is hallucinant.De gewone bestuurder moet heksentoeren uithalen,vooral aan opritten om zich erin te wringen.Om de autostrade te verlaten is het al niet beter,een mastodont voor jou,en een andere in je rug die aan 90 rijd,maar olala zenne,10 meter na de afrit staat er een bord 70 per uur,en daar staan ze natuurlijk te flitsen van tussen de bomen.
Die vrachtwagens rijden wel voor jou en niet voor hun plezier of ontspanning.
Zet die vrachtwagens stil en jij hebt gedaan met al je luxe en met rondrijden met je luxewagen. zelfs je brood kan dan niet meer gebakken worden en je groenten niet meer aangevoerd.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 08:09   #54
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.419
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
TomB, de afstelling van je injectoren kan je helemaal niet zelf veranderen, daar heb je speciaal materiaal voor nodig.
Even zo voor de afstelling van je dieselpomp en het zijn die twee zaken die bepalen of je een goede verbranding hebt en hoeveel nutteloze verbranding er plaats vind.
Een dieselinjector regeld de hoeveelheid diesel geinjecteerd met de tijd dat ie openstaat. De hoeveelheid lucht blijft altijd hetzelfde. Dat is 1 van de redenen waarom oudere dieselmotoren (of heel grote) een lager maximum toerental hebben dan benzinemotoren.
Doordat de moderne injectoren veel sneller kunnen reageren , en de drukken opgebouwd door de dieselpomp veel hoger liggen, hebben we nu dus dieselmotoren die op de meeste vlakken hun gewone benzinebroers ver achter zich laten.

Wat betreft uitlaatgas recyclage. Een "EGR" (Exhaust Gas Recuperation) zit op de meeste moderne diesels, en die word aangestuurd door een lambda sonde (zuurstofmeter) indien er "minder" zuurstof word gemeten in het uitlaatgas, zal een deeltje terug de motor ingestuurd worden. Dit dient alleen om CO te verminderen. Niks anders.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 08:33   #55
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Een dieselinjector regeld de hoeveelheid diesel geinjecteerd met de tijd dat ie openstaat. De hoeveelheid lucht blijft altijd hetzelfde. Dat is 1 van de redenen waarom oudere dieselmotoren (of heel grote) een lager maximum toerental hebben dan benzinemotoren.
Doordat de moderne injectoren veel sneller kunnen reageren , en de drukken opgebouwd door de dieselpomp veel hoger liggen, hebben we nu dus dieselmotoren die op de meeste vlakken hun gewone benzinebroers ver achter zich laten.

Wat betreft uitlaatgas recyclage. Een "EGR" (Exhaust Gas Recuperation) zit op de meeste moderne diesels, en die word aangestuurd door een lambda sonde (zuurstofmeter) indien er "minder" zuurstof word gemeten in het uitlaatgas, zal een deeltje terug de motor ingestuurd worden. Dit dient alleen om CO te verminderen. Niks anders.
Maddox, in veel van de nieuwe dieselmotoren worden nog steeds dezelfde injectoren als 50jaar geleden gebruikt, of omgekeerd, de oude motoren krijgen vaak nieuwe injectoren.

En in al de jaren dat dieselmotoren worden gebruikt, is er eigenlijk niets veranderd aan de injectoren.

Trouwens de druk van de dieselpompen speelt enkel een rol als die te laag ligt, dan werken de injectoren niet, maar het zijn de injectoren die de inlaatdruk regelen. De meeste injectoren zijn trouwens afstelt tussen 120 en160bar.

En grote zware benzine- en gasmotoren hebben ook een lager toerental dan de kleine dieselmotoren. En dat heeft ook veel te maken met het aantal cilinders en met de veroorzaakte trillingen.
Het toerental hangt meer af van de cilinderinhoud en hun aantal dan van de gebruikte brandstof.

Je EGR verklaring is volledig juist.

Laatst gewijzigd door Jantje : 6 april 2008 om 08:41.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 23:01   #56
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
De statistieken vh aantal astmapatiënten lopen paralleel met die van de toename van het dieselpark.
("ervaringsexpert",helaas!)
Dat klopt.
In dat licht is het een beetje vreemd dat men zo tegen roken optreedt (wat ik terecht vind) maar dit gewoon vrijuit laat.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 23:23   #57
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.419
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Groentje-18, hoeveel milieuwetten zijn er rond het roken opgesteld?

En aan hoeveel EU opgelegde milieuregels moet een moderne wagen voldoen?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 00:31   #58
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Heeft er iemand al de moeite gedaan om die studie daadwerkelijk even te bekijken?

Een bmw 530i scoort beter dan een 120i, beiden scoren beter dan een Opel Corsa 1.0 Twinport Catch Me Now (whatever dat ook mag zijn). Als ik zo'n dingen lees dan vraag ik mij toch af hoe men aan die punten komt.

Als je iets verder leest dan blijkt dat men het gewicht in rekening heeft gebracht, hoe zwaarder de wagen hoe beter de score. Logica?

Bovendien telt de CO2 uitstoot even sterk als de uitstoot van alle andere stoffen samen terwijl co2 een veel kleinere invloed heeft op klimaat en milieu dan de andere. Hier is met andere woorden een zeer arbitraire wegingsfactor toegepast waardoor de studie haar geloofwaardigheid en relevantie volledig verliest.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 02:49   #59
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.419
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Heeft er iemand al de moeite gedaan om die studie daadwerkelijk even te bekijken?

Een bmw 530i scoort beter dan een 120i, beiden scoren beter dan een Opel Corsa 1.0 Twinport Catch Me Now (whatever dat ook mag zijn). Als ik zo'n dingen lees dan vraag ik mij toch af hoe men aan die punten komt.

Als je iets verder leest dan blijkt dat men het gewicht in rekening heeft gebracht, hoe zwaarder de wagen hoe beter de score. Logica?

Psst, vergeef me, maar je spreekt hier over benzinemotoren.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 11:11   #60
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Psst, vergeef me, maar je spreekt hier over benzinemotoren.
De punten bij diesels zijn gelijkwaardig. Zwaardere auto's staan hoger geklasseerd dan de lichtere broertjes met dezelfde motorisatie, wat belachelijk is als we naar het effectieve verbruik kijken.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be