Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 februari 2019, 12:55   #261
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Omdat de technologie niet bestaat. Men kan hier lijstjes blijven posten met geautomatiseerde metro- of tramnetwerken, maar daar stopt het ook. De technologie om heavy-rail volledig autonoom te laten rijden op nationale schaal en over complexe roosters bestaat tot op de dag van vandaag niet. Nergens ter wereld.

En zoals reeds hierboven gezegd: als de technologie zou bestaan, zou de meerkost enorm zijn. Veel groter dan de kost om treinbestuurders op te leiden en te verlonen. Zo'n zelfrijdend systeem zou bovendien nog altijd een pool van back-up bestuurders vereisen en nog veel grotere groep van gedecentraliseerde permanentiediensten voor het geval van onregelmatigheden.

Er zijn ontieglijk veel situaties waarin een treinbestuurder moet tussenkomen. Van personen op het spoor tot een warme asbus, dat vraagt allemaal menselijke inschatting en communicatie met de verkeersleiding.
Laat me de vraag even opnieuw stellen: waarom zou dat niet lukken, heel concreet? Je geeft immers nergens concrete bezwaren.

Welk type technologie heb je dan nodig, dat vandaag nog niet bestaat, om dat te realiseren? Wat is er zo specifiek aan het menselijke kunnen van een machinist, dat niet afgedekt kan worden met een computer?

En wat is er specifiek zo desastreus moeilijk aan wat jij noemt, heavy-rail, dat het onmogelijk maakt dat te automatiseren, en dat autonome metrolijnen tot kinderspel reduceert?
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 13:03   #262
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Omdat de technologie niet bestaat. Men kan hier lijstjes blijven posten met geautomatiseerde metro- of tramnetwerken, maar daar stopt het ook. De technologie om heavy-rail volledig autonoom te laten rijden op nationale schaal en over complexe roosters bestaat tot op de dag van vandaag niet. Nergens ter wereld.

En zoals reeds hierboven gezegd: als de technologie zou bestaan, zou de meerkost enorm zijn. Veel groter dan de kost om treinbestuurders op te leiden en te verlonen. Zo'n zelfrijdend systeem zou bovendien nog altijd een pool van back-up bestuurders vereisen en nog veel grotere groep van gedecentraliseerde permanentiediensten voor het geval van onregelmatigheden.

Er zijn ontieglijk veel situaties waarin een treinbestuurder moet tussenkomen. Van personen op het spoor tot een warme asbus, dat vraagt allemaal menselijke inschatting en communicatie met de verkeersleiding.
200 jaar geleden dacht men precies hetzelfde over telefonie en TV: dat het niet mogelijk was en dat het nooit zou bestaan. In vakbondskringen zijn ze dol op uw soort redeneringen want met een volledig geautomatiseerd spoorwegnet zou het definitief gedaan zijn met hun macht en hun willekeurig platleggen van het spoorwegnet en hun gijzelingen van de reizigers en burgers van dit land.

Technologische ontwikkeling gaat razendsnel, eens men artificiële intelligentie zal gaan gebruiken zullen beroepen als treinbestuurder de eerste zijn die zullen sneuvelen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 13:51   #263
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wat is daar risicovoller aan als aan een huis alleen kopen ? Zelfs als een relatie niet blijft duren is dat niet risico voller dan alleen te kopen. Integendeel.
Ik zou ziek kunnen worden maar ik ga mezelf niet bedriegen met een ander.
Neem bvb 2 universitairen met 2500 euro/ maand. Ze kopen samen een mooi huis en betalen samen 2000 euro af. Elk 1000 euro en zo hebben ze elk voldoende over om te leven.

70% van de huwelijken draait uit op een scheiding. Ze is verdikt en hij komt na 5 jaar een ander tegen..

Geen enkele van de 2 zal 2000 euro per maand zelf kunnen afbetalen. Dus het huis moet verkocht worden en ze snijden financieel in eigen vingers.

Koop je daarentegen een huis op 1 loon, laat ons zeggen een universitair die in zijn eentje 1400 euro afbetaalt en de vriend/vriendin betaalt vaste kosten om er te wonen, dan moet de boel niet verkocht worden bij een scheiding.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 14:42   #264
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ik vind het geweldig risicovol om een woning te kopen op basis van 2 inkomens. Je gokt daarmee dat je relatie 20 jaar goed blijft lopen terwijl 70% van de huwelijken op een scheiding uitdraait, en dat je geen pech zal hebben (kanker, ongeval, ontslag, hulpbehoevend kind etc)

Overigens blijkt dat het bedrag dat je 10 jaar geleden moest overhebben naast je hypotheek om te kunnen leven, vandaag in 2019 een pak hoger ligt. Ik verwacht dat die trend zich zal verderzetten. Je kan bij de aankoop van een huis best jezelf te laag inschatten
Toen wij kochten was de hypotheek 37% van ons gezamelijk inkomen.
Nu nog 25 %.

En jaar na jaar daalt dat percentage omdat ons loon stijgt.

Zo doe je het hoor: int begin afzien, en na x-aantal jaar is de hypotheek veel lichter.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 14:47   #265
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Eurosceptic, koopt u gewoon iets.

Hoe langer ge twijfelt, hoe ouder ge zijt als de lening afbetaald is en hoe duurder de huizen. En je zit nu met diepte rentevoeten.

En als het misloopt gaat ge bij ma en pa inwonen he....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 16:03   #266
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Eurosceptic, koopt u gewoon iets.

Hoe langer ge twijfelt, hoe ouder ge zijt als de lening afbetaald is en hoe duurder de huizen. En je zit nu met diepte rentevoeten.

En als het misloopt gaat ge bij ma en pa inwonen he....
Ge kunt best 10% van de waarde van het huis op tafel leggen voor de afbetaling. Die heb ik inmiddels bij elkaar.
Dan.. binnen enkele jaren gaan we trouwen. Ik schat dat dat ook wel 20 000 euro kost en ik ben niet van plan om daarvoor een lening aan te gaan.

Dat de huizen altijd maar duurder blijven worden geloof ik niet. Het was wel de trend tijdens de voorbije decennia, maar ik denk dat er een correctie komt omdat we nu al zien dat grote woningen op de markt blijven staan wegens te duur.

Ik ben al een jaar bezig met dagelijks de huizenmarkt te bestuderen. Huren, kopen, bouwen.. Alles is geweldig overprijsd geworden.

Ik vind huren zinloos voor bvb een single arbeider met 1500 euro netto.
Die houdt na de huur + vaste kosten niks meer over, spaart niks en blijft arm.
Maar iemand met 2500 euro netto of meer, en ook nog een werkende vriendin om de huur mee te splitten, kan volgens mij nog aannemelijk sparen tijdens het huren. Dat vind ik beter dan noodgedwongen te overbetalen voor een modale woning
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 10 februari 2019 om 16:04.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 17:25   #267
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ge kunt best 10% van de waarde van het huis op tafel leggen voor de afbetaling. Die heb ik inmiddels bij elkaar.
Dan.. binnen enkele jaren gaan we trouwen. Ik schat dat dat ook wel 20 000 euro kost en ik ben niet van plan om daarvoor een lening aan te gaan.

Dat de huizen altijd maar duurder blijven worden geloof ik niet. Het was wel de trend tijdens de voorbije decennia, maar ik denk dat er een correctie komt omdat we nu al zien dat grote woningen op de markt blijven staan wegens te duur.

Ik ben al een jaar bezig met dagelijks de huizenmarkt te bestuderen. Huren, kopen, bouwen.. Alles is geweldig overprijsd geworden.

Ik vind huren zinloos voor bvb een single arbeider met 1500 euro netto.
Die houdt na de huur + vaste kosten niks meer over, spaart niks en blijft arm.
Maar iemand met 2500 euro netto of meer, en ook nog een werkende vriendin om de huur mee te splitten, kan volgens mij nog aannemelijk sparen tijdens het huren. Dat vind ik beter dan noodgedwongen te overbetalen voor een modale woning
Wablieft ? Ben jij een rockster of bekend acteur ?
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 17:34   #268
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ge kunt best 10% van de waarde van het huis op tafel leggen voor de afbetaling. Die heb ik inmiddels bij elkaar.
Dan.. binnen enkele jaren gaan we trouwen. Ik schat dat dat ook wel 20 000 euro kost en ik ben niet van plan om daarvoor een lening aan te gaan.

Dat de huizen altijd maar duurder blijven worden geloof ik niet. Het was wel de trend tijdens de voorbije decennia, maar ik denk dat er een correctie komt omdat we nu al zien dat grote woningen op de markt blijven staan wegens te duur.

Ik ben al een jaar bezig met dagelijks de huizenmarkt te bestuderen. Huren, kopen, bouwen.. Alles is geweldig overprijsd geworden.

Ik vind huren zinloos voor bvb een single arbeider met 1500 euro netto.
Die houdt na de huur + vaste kosten niks meer over, spaart niks en blijft arm.
Maar iemand met 2500 euro netto of meer, en ook nog een werkende vriendin om de huur mee te splitten, kan volgens mij nog aannemelijk sparen tijdens het huren. Dat vind ik beter dan noodgedwongen te overbetalen voor een modale woning

Enerzijds klagen en zagen over vastgoedprijzen en anderzijds 20 000 euro stukslaan op een plechtigheid rond een stuk papier dat je gratis kan afhalen op het gemeentehuis.

Get your priorities straight
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 17:44   #269
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.405
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Dan.. binnen enkele jaren gaan we trouwen. Ik schat dat dat ook wel 20 000 euro kost
Je kan het nog VEEL duurder maken.
Maar wat is het plan eigenlijk? Is er een huwelijksreis van €8K inbegrepen ofzo?
Citaat:
en ik ben niet van plan om daarvoor een lening aan te gaan.
Je zou de eerste niet zijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 18:00   #270
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Enerzijds klagen en zagen over vastgoedprijzen en anderzijds 20 000 euro stukslaan op een plechtigheid rond een stuk papier dat je gratis kan afhalen op het gemeentehuis.

Get your priorities straight
En enkele jaren later scheiden tegen een kost die nog veel hoger ligt dan het huwelijk... Sommige mensen zijn toch enorm slimme wezens he
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 18:06   #271
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
En enkele jaren later scheiden tegen een kost die nog veel hoger ligt dan het huwelijk... Sommige mensen zijn toch enorm slimme wezens he
Als je graag 20.000 euro besteed aan een trouwfeest ben je een rijke mens. Ben je geen rijke en je wil dat daar toch aan besteden ben je een blaaskaak.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 18:38   #272
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
200 jaar geleden dacht men precies hetzelfde over telefonie en TV: dat het niet mogelijk was en dat het nooit zou bestaan. In vakbondskringen zijn ze dol op uw soort redeneringen want met een volledig geautomatiseerd spoorwegnet zou het definitief gedaan zijn met hun macht en hun willekeurig platleggen van het spoorwegnet en hun gijzelingen van de reizigers en burgers van dit land.

Technologische ontwikkeling gaat razendsnel, eens men artificiële intelligentie zal gaan gebruiken zullen beroepen als treinbestuurder de eerste zijn die zullen sneuvelen.
Die intelligentie heb je niet eens nodig.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 18:42   #273
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.847
Standaard

.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 februari 2019 om 18:42.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 18:47   #274
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Als je graag 20.000 euro besteed aan een trouwfeest ben je een rijke mens. Ben je geen rijke en je wil dat daar toch aan besteden ben je een blaaskaak.
Dan is hij kandidaat om iemand te worden die kan zeggen: "ik heb werk, maar ik kom niet toe".
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 18:54   #275
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ik zou ziek kunnen worden maar ik ga mezelf niet bedriegen met een ander.
Neem bvb 2 universitairen met 2500 euro/ maand. Ze kopen samen een mooi huis en betalen samen 2000 euro af. Elk 1000 euro en zo hebben ze elk voldoende over om te leven.

70% van de huwelijken draait uit op een scheiding. Ze is verdikt en hij komt na 5 jaar een ander tegen..

Geen enkele van de 2 zal 2000 euro per maand zelf kunnen afbetalen. Dus het huis moet verkocht worden en ze snijden financieel in eigen vingers.

Koop je daarentegen een huis op 1 loon, laat ons zeggen een universitair die in zijn eentje 1400 euro afbetaalt en de vriend/vriendin betaalt vaste kosten om er te wonen, dan moet de boel niet verkocht worden bij een scheiding.
Scheiden 5 jaar nadat je besliste om de grote stap van woningaankoop op hypotheek, dat is toch redelijk vlug.
Dan zullen ze zich financieel in eigen vingers snijden, maar daarom nog niet zo erg diep. Tenzij ze absoluut een vechtscheiding willen.
En al zeker niet als de nieuwe vlam mee in het huis wil komen wonen, en er ook mee aan wil helpen afbetalen.

Afijn, ik wou maar zeggen: je denkt goed na over de beslissing om te gaan samenwonen, maar dat kan rap en vlot ongedaan gemaakt worden. Wettelijk samenwonen: idem dito. Huwelijk: ook niet zo problematisch, tenzij caractériel .. een kind (of twee) : niet zo uitzonderlijk.
maar zich een huis aanschaffen, dan moet je toch enige stabiliteit in je relatie weten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 19:38   #276
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Enerzijds klagen en zagen over vastgoedprijzen en anderzijds 20 000 euro stukslaan op een plechtigheid rond een stuk papier dat je gratis kan afhalen op het gemeentehuis.

Get your priorities straight
Als je met 2 bent zijn het niet enkel je eigen prioriteiten die tellen. Voor gelovige mensen is het huwelijk iets heel speciaals en dat moet ik respecteren.
Het is overigens een schatting. Bij een vriend van mij kostte het een pak meer, bij anderen net iets minder.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 19:56   #277
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Normale mensen die op zoek zijn naar vastgoed stellen ofwel het huwelijk uit, ofwel trouwen ze voor de wet en kerkelijk later (met groot feest).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 21:26   #278
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Normale mensen die op zoek zijn naar vastgoed stellen ofwel het huwelijk uit, ofwel trouwen ze voor de wet en kerkelijk later (met groot feest).
Men zou ook pas veel later kunnen kopen/bouwen, niet zelden valt dan een erfenis in de schoot...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2019, 21:34   #279
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Als je graag 20.000 euro besteed aan een trouwfeest ben je een rijke mens. Ben je geen rijke en je wil dat daar toch aan besteden ben je een blaaskaak.
Ik was aan het werken s' morgens en ben dan rap om 11 uur naar het stadhuis gereden om te trouwen en dan rap naar mijn stamrestaurant in Berchem St Agathe met mijn zoon en 2 vrienden. Dat heeft me nog geen 150€ gekost. En dan vlug terug om verder te werken.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 10 februari 2019 om 21:34.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2019, 01:58   #280
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zou moeten zijn, maar is er wettelijke bescherming bij een bouwpromotor die failliet gaat?
https://www.google.com/search?q=Bouw...hrome&ie=UTF-8
Mijn zus die een 25 jaar geleden haar huis liet bouwen was haar voorschot dat ze aan de aannemer moest betalen kwijt toen die failliet ging.
Hoe dat nu zit zou ik niet weten.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be