Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 augustus 2007, 14:59   #241
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De spelling van het Nederlands is redelijk fonologisch en is vele duizenden keer gemakkelijker dan de volkomen onlogische Engelse en Franse spelling. Onze spelling is daarenboven niet gek, al zijn er inderdaad een paar elementen die beter gestroomlijnd kunnen worden.

Wat heeft "de taal van de modale nederlander of vlaming" (sic) te maken met de spellingsvorm, beste?
Al eens gekeken naar het aantal spellingsfouten die hier gemaakt worden, die GEEN tikfouten zijn?
I rest my case
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 15:01   #242
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Al eens gekeken naar het aantal spellingsfouten die hier gemaakt worden, die GEEN tikfouten zijn?
I rest my case
En?

Dat verandert niets aan de zaak dat onze Nederlandse spelling tamelijk fonologisch is en een hoge mate van redelijkheid bezit, zeker als je dat vergelijkt met de Franse en Engelse spelling. En zoals al gezegd: er kunnen wat zaken rechtgetrokken worden, maar in het algemeen zijn dat slechts kleine elementen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 15:01   #243
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
I rest my case
Geef dan eens wat argumentatie, daar dit bij u tot nu toe ontbrak!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 15:03   #244
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geef dan eens wat argumentatie, daar dit bij u tot nu toe ontbrak!
LEES ze dan eens, want ze staat er wel degelijk...
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 15:08   #245
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Nochthans is het Duits (hoogduits) weldegelijk fijn omlijnd. Daar is één standaard. Dat men de uitspraak links en rechts ANDERS doet, vind niemand erg, maar het wordt niet gestandaardiseerd...
Bij ons is dat vis noch vlees. Men heeft eigenlijk twee talen, zoals het am engels en het en engels, alleen zetten we dat in 1 woordenboek en noemen het één taal... Waar dan toch bijzondere stukken aan ontbreken...
Duidelijk is wel dat u blijkbaar niet veel in Duitstalige landen bent. Vooreerst bestaat er een andere spellingsregeling in Zwitserland dan in Duitsland-Oostenrijk. Sedert heel lang hanteren de Zwitsers een eigen, OFFICIELE spelling die op meerdere punten afwijkt van de "Rechtschreibung" die ook officieel vastligt in Oostenrijk en Zwitserland. Spraakkundige eigenheden zoals ze bijvoorbeeld in Oostenrijk gebruikelijk zijn maar niet in Duitsland, zijn weldegelijk genormeerd. Zo zijn de geslachten van de woorden niet altijd hetzelfde; in de Duden staat dit dan vermeld. Er bestaat trouwens ook een officieel, door de regering goedgekeurd Oostenrijksduits woordenboek alsook een korte spraakkunst met de daarin afwijkende vormen van het Standaardduits uit Duitsland.

Kortom, gelieve niet te oordelen over zaken waar u schijnbaar niets van afweet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 15:09   #246
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
LEES ze dan eens, want ze staat er wel degelijk...
't Enige wat u aanhaalt is dat elementje over de spelling, maar dat heeft niets van doen met de eigelijke taalinhoud. Over die zogezegde "soepelheid" van de dialecten en "starheid" van het AN heeft u niets, maar ook niets aangebracht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 15:11   #247
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Waarom VERSCHILLENDE uitspraken? Waarom spreek je dan van één taal? Een "Standaard" taal nota bene... Alles om je warrige vasthouden aan die standaardtaal die niemand dient, vast te houden, nietwaar?
Ofwel zeg je dat je één taal wil, ofwel kies je voor twéé talen. Vlaams en Nederlands, net zoals je Amerikaans Engels hebt en Brits Engels...
Je kan niet argumenteren tégen te zijn als je daarna argumenten VOOR aanhaalt het Jan...
Als je op basis van het verschil -sie/-tsie besluit dat er twee talen zijn, Vlaams met -sie en Nederlands met -tsie, dan spreken ze in Noord-Brabant en Limburg dus Vlaams...! En daarmee wordt meteen mooi duidelijk wat een onzingrens de huidige staatsgrens tussen Nederland en Vlaanderen is. Het is al zo vaak gezegd: de cultuurgrens tussen 'Noord' en 'Zuid' loopt door het Rivierenland, door het midden van Nederland dus, en niet langs de Nederlands-Belgische grens.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 15:14   #248
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En?

Dat verandert niets aan de zaak dat onze Nederlandse spelling tamelijk fonologisch is en een hoge mate van redelijkheid bezit, zeker als je dat vergelijkt met de Franse en Engelse spelling. En zoals al gezegd: er kunnen wat zaken rechtgetrokken worden, maar in het algemeen zijn dat slechts kleine elementen.
Spaans zou een mooi voorbeeld zijn. En daarmee bedoel ik niet dat we nog wat naamvallen moeten invoeren he Het schrijven van onze taal is en oud zeer, je weet dat, maar wil dat niet toegeven. waarom een t na een d?? Hoorbaar verschil? Nuttig? I don't think so...
Waarom nog steeds niet overgestapt naar de "moderne spelling"? Je hebt daar nog altijd geen antwoord op gegeven. Maar misschien ben je tegenstander, dat kan he, maar als je dan toch één standaardtaal wil maken, maak er dan één van, geen variaties zonder thema, want dat is echt niet duidelijk.
BTW, in Frankrijk spreken ze oo niet allemaal standaard Frans he... verre van... Maar er IS een standaard. ALs je één taal wil voor twee landen, dan moet je ofwel een standaard invoeren (kleinste gemene deler of grootste gemeen veelvoud ) ofwel erkennen dat er eigenlijk géén taalunie is, en die eigenlijk kunstmatig in leven wordt gehouden...
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 15:18   #249
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Als je op basis van het verschil -sie/-tsie besluit dat er twee talen zijn, Vlaams met -sie en Nederlands met -tsie, dan spreken ze in Noord-Brabant en Limburg dus Vlaams...! En daarmee wordt meteen mooi duidelijk wat een onzingrens de huidige staatsgrens tussen Nederland en Vlaanderen is. Het is al zo vaak gezegd: de cultuurgrens tussen 'Noord' en 'Zuid' loopt door het Rivierenland, door het midden van Nederland dus, en niet langs de Nederlands-Belgische grens.
DAT doe ik nu net NIET.
Wat ik argumenteer is, dat als je één taal wil, je niet twee uitspraken als standaard kan nemen. Het is ofwel de ene ofwel de andere. Anders is het eind zoek... Diegenen die "verliezen" moeten hun standaardtaal dan maar aanpassen. DAT kan toch niet zo moeilijk zijn he... Waarmee ik niet wil zeggen dat ze in hun dialect die tsie niet zouden mogen gebruiken. Maar als je standaardtaal gaat SPREKEN, je je dan houd aan één norm, niet an twee...
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 15:31   #250
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
't Enige wat u aanhaalt is dat elementje over de spelling, maar dat heeft niets van doen met de eigelijke taalinhoud. Over die zogezegde "soepelheid" van de dialecten en "starheid" van het AN heeft u niets, maar ook niets aangebracht.
Jan, je zou toch zelf moeten weten dat vele dialecten vele soepele vormen hebben om dingen te zeggen, nietwaar. Dat kan je toch niet ontkennen. In het AN is dat allemaal STAR ingeschreven. Maar jij wou voorbeeldjes, ik zal er eentje geven. Dan zou het duidelijk moeten zijn wat ik bedoel. Je kan dan zelf wel even nadenken en duizend zulke voorbeelden verzinnen.
AN : laat me eens door
nl dialect : la'm!es door (één dialect he, niet voor heel nederland geldig waarschijlijk)
vl dialect : lot m'is deur (of: mak is passei-jre)

Er is in het AN totaal geen inspanning gedaan om die vlotheid in te schrijven. Daarom noem ik het AN "star"

Zie je NU wat ik bedoel? Dat de nederlanders hun taal meer naar het AN neigt, doet de modale vlaming vermoeden dat die beter AN spreekt, wat totaal niet waar is, want eigenlijk spreken ze voortdurend dialectisch en lappen de eigenlijke regels aan hun laars. Dat klinkt ook veel vlotter. En het AN volgt NIET...
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 15:46   #251
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
AN : laat me eens door
nl dialect : la'm!es door (één dialect he, niet voor heel nederland geldig waarschijlijk)
vl dialect : lot m'is deur (of: mak is passei-jre)
Tja, mijn kinderen zeggen : 'laat me eens door'. Ze zeggen het vlot, zonder starheid.
Zij zijn in het AN grootgebracht.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 15:56   #252
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
DAT doe ik nu net NIET.
Wat ik argumenteer is, dat als je één taal wil, je niet twee uitspraken als standaard kan nemen. Het is ofwel de ene ofwel de andere. Anders is het eind zoek... Diegenen die "verliezen" moeten hun standaardtaal dan maar aanpassen. DAT kan toch niet zo moeilijk zijn he... Waarmee ik niet wil zeggen dat ze in hun dialect die tsie niet zouden mogen gebruiken. Maar als je standaardtaal gaat SPREKEN, je je dan houd aan één norm, niet an twee...
Waarom is dat nodig? Levert de huidige situatie problemen op? Volgens mij niet.

We kunnen vaststellen dat de ene helft van de Nederlandstaligen -tsie zegt en de andere helft -sie. Het is niet nodig om daar een keuze in te maken, dus is het allebei goed.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 15:57   #253
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Tja, mijn kinderen zeggen : 'laat me eens door'. Ze zeggen het vlot, zonder starheid.
Zij zijn in het AN grootgebracht.
U mist het punt Het ene is al vlotter dan het andere he...
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 15:59   #254
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Waarom is dat nodig? Levert de huidige situatie problemen op? Volgens mij niet.

We kunnen vaststellen dat de ene helft van de Nederlandstaligen -tsie zegt en de andere helft -sie. Het is niet nodig om daar een keuze in te maken, dus is het allebei goed.
en de ene zegt handtas, en de andere sjakosj. Inschrijven?
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 16:04   #255
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Jan, je zou toch zelf moeten weten dat vele dialecten vele soepele vormen hebben om dingen te zeggen, nietwaar. Dat kan je toch niet ontkennen. In het AN is dat allemaal STAR ingeschreven. Maar jij wou voorbeeldjes, ik zal er eentje geven. Dan zou het duidelijk moeten zijn wat ik bedoel. Je kan dan zelf wel even nadenken en duizend zulke voorbeelden verzinnen.
AN : laat me eens door
nl dialect : la'm!es door (één dialect he, niet voor heel nederland geldig waarschijlijk)
vl dialect : lot m'is deur (of: mak is passei-jre)

Er is in het AN totaal geen inspanning gedaan om die vlotheid in te schrijven. Daarom noem ik het AN "star"

Zie je NU wat ik bedoel? Dat de nederlanders hun taal meer naar het AN neigt, doet de modale vlaming vermoeden dat die beter AN spreekt, wat totaal niet waar is, want eigenlijk spreken ze voortdurend dialectisch en lappen de eigenlijke regels aan hun laars. Dat klinkt ook veel vlotter. En het AN volgt NIET...
In Nederland zegt men het ook vaak zo.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 16:06   #256
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Eigenlijk is het hier weer serieus gegaan he, (kijk eens naar de titel!)
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 16:06   #257
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Eigenlijk is het hier weer serieus gegaan he, (kijk eens naar de titel!)
Eddy is nogal ''provocatief''.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 16:07   #258
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
baseballpolitieker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 10.530
Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Eigenlijk is het hier weer serieus gegaan he, (kijk eens naar de titel!)
Och van Belgie naar Groot-Nederland of van Rode Duivels naar Groot-Nederland... Maakt niet veel uit eh!
__________________
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 16:13   #259
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Eddy is nogal ''provocatief''.
Jaja, steek het maar weeral op mij
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 16:17   #260
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Jan, je zou toch zelf moeten weten dat vele dialecten vele soepele vormen hebben om dingen te zeggen, nietwaar. Dat kan je toch niet ontkennen. In het AN is dat allemaal STAR ingeschreven. Maar jij wou voorbeeldjes, ik zal er eentje geven. Dan zou het duidelijk moeten zijn wat ik bedoel. Je kan dan zelf wel even nadenken en duizend zulke voorbeelden verzinnen.
AN : laat me eens door
nl dialect : la'm!es door (één dialect he, niet voor heel nederland geldig waarschijlijk)
vl dialect : lot m'is deur (of: mak is passei-jre)

Er is in het AN totaal geen inspanning gedaan om die vlotheid in te schrijven. Daarom noem ik het AN "star"

Zie je NU wat ik bedoel? Dat de nederlanders hun taal meer naar het AN neigt, doet de modale vlaming vermoeden dat die beter AN spreekt, wat totaal niet waar is, want eigenlijk spreken ze voortdurend dialectisch en lappen de eigenlijke regels aan hun laars. Dat klinkt ook veel vlotter. En het AN volgt NIET...
Ik zou zeggen dat AN is: laat me er eens door. Ik zou zelf eerder zeggen: "mag ik er even langs?" Klinkt ook wat vriendelijker.

Maar goed, ik snap eigenlijk niet wat het probleem is. Het AN hoeft toch niet op de dialecten te lijken? Het gaat er alleen om dat je een algemeen aanvaarde standaardtaal hebt, die iedereen begrijpt. Als je woorden half inslikt en aan elkaar lijmt tot lamesdoor, wordt het onverstaanbaar voor sommigen.

De taal van de Nederlander neigt niet meer naar het AN, Nederlanders hebben in grotere mate hun dialect opgegeven ten gunste van de standaardtaal. De afwijkende omgangstaal die nog bestaat is geen samenraapsel van dialect en standaardtaal, maar 'slechts' een Hollandse uitspraakvariant van het Nederlands. Het zgn. Poldernederlands klinkt lelijk, is misschien ook moeilijk te verstaan voor sommige Vlamingen, maar dat komt enkel door de uitspraak. Niet omdat er dialectwoorden in worden gebruikt, want die zitten er niet of nauwelijks in. Het Verkavelingsvlaams is voor een Nederlander minstens even moeilijk te volgen, maar daar wijkt zowel de uitspraak als de woordenschat af van het AN. Er worden namelijk wèl dialectwoorden in gebruikt, die in NL gewoon totaal onbekend zijn. Zelfs als een Nederlander goed zou luisteren, kan hij het soms nog niet volgen, omdat hij een woordenboek nodig heeft. Bij het Poldernederlands is dat niet het geval: de Vlaming die goed luistert, herkent er Nederlands in.

Uiteraard zijn er ook in 'Holland' mensen die niet goed hun dialect van de standaardtaal kunnen onderscheiden. Dan krijg je dus een Cruijffiaans soort Nederlands, met een mengeling van wat hij thuis en op straat geleerd heeft (Amsterdams) en wat hij op school geleerd heeft (Nederlands). Dat is wèl een tussentaal, vergelijkbaar met het Verkavelingsvlaams.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be