Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 april 2012, 11:02   #1
poseidon
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 12 april 2012
Berichten: 5
Standaard zwaard

hallo

onlangs haalde ik een prachtig middeleeuws zwaard uit een rivier,ik wil hem graag met jullie delen.reacties welkom.hoe plaats ik een foto hier op het forum?

mvg pos
Bijgevoegde afbeelding(e)
  
poseidon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2012, 18:19   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Het ziet er zeer behoorlijk uit....

Vraag is natuurlijk,hoe weten we nu of het inderdaad een echt oud zwaard is (dat middels smeedwerk en nadien bijvijlen en polijsten) gemaakt is,of een redelijk recente replica (typisch gefreesd,geslepen en gepolijst uit een moderne staalsoort...)

Laatst gewijzigd door kelt : 12 april 2012 om 18:20.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2012, 18:49   #3
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Ha daar is mijn zwaard die ik verloren was na de kermis in 85.
ja, ik had een zwaard gewonnen bij het eendjesspel.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2012, 19:48   #4
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Dit zwaard is je niet aangereikt? Zo bijvoorbeeld?

Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2012, 19:54   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.396
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poseidon Bekijk bericht
hallo

onlangs haalde ik een prachtig middeleeuws zwaard uit een rivier,ik wil hem graag met jullie delen.reacties welkom.hoe plaats ik een foto hier op het forum?

mvg pos
Lijkt me een typische replica van een latere periode zwaard die een paar weken in een bad met verwaterd zoutzuur heeft gelegen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2012, 20:13   #6
poseidon
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 12 april 2012
Berichten: 5
Standaard zwaard

hallo, ik ben nieuw op dit forum en weet niet veel van metaaldetectors maar wel wat van zwaarden.
jouw zwaard, prachtige vondst gefeliciteerd!, is een zogenaamd Oakeshott type XVI, de eerste helft van de kling is breed en plat en deze loopt over in een diamand vormig versterkte punt en kan gedateerd worden tussen 1300-1350.
Ewart Oakeshott heeft een baanbrekende classificatie opgezet voor middeleeuwse zwaarden.
Dus de kling is geschikt om te houwen/snijden maar ook om te steken, de sterkere beschermende kleding, mail en plaatwerk, in het begin van de 14 de eeuw schiep de behoefte aan dit soort hybride zwaarden.
De wheel pommel is een Oakeshott type J hoort bij het zwaard.
vaak is er bij zwaarden uit deze periode een inleg in de kling een ander metaal, strips worden in een gravering ingehamerd, bijvoorbeeld een "running wolf" voor passau, een kruis een bischopstaf, afkortingen met een heilige betekenis etc.
De patina als het een watervondst betreft is donker bruin tot zwart en zo hard als steen.
Dit is Goethide FEOOH, de chemische reactie van roest met het organisch material in de modder gereageerd over een periode van 700 jaar! deze harde laag heeft dus een prima bescherming geboden tegen oxidatie.
Dit weet je waarschijnlijk maar deze laag is het waterdichte bewijs dat het zwaard een orginele watervondst is dus moet je hem intakt laten, dus geen electrolyse, zuur of mechanisch verwijderen.


groetjes,
poseidon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2012, 20:15   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Hoe heb je je datering gedaan? Met de natte vinger?

Voor de rest, indien authentiek, hoop ik dat je het ergens ter bewaring geeft.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2012, 20:44   #8
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poseidon Bekijk bericht
hallo

onlangs haalde ik een prachtig middeleeuws zwaard uit een rivier,ik wil hem graag met jullie delen.reacties welkom.hoe plaats ik een foto hier op het forum?

mvg pos
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poseidon Bekijk bericht
hallo, ik ben nieuw op dit forum en weet niet veel van metaaldetectors maar wel wat van zwaarden.
jouw zwaard, prachtige vondst gefeliciteerd!, is een zogenaamd Oakeshott type XVI, de eerste helft van de kling is breed en plat en deze loopt over in een diamand vormig versterkte punt en kan gedateerd worden tussen 1300-1350.
Ewart Oakeshott heeft een baanbrekende classificatie opgezet voor middeleeuwse zwaarden.
Dus de kling is geschikt om te houwen/snijden maar ook om te steken, de sterkere beschermende kleding, mail en plaatwerk, in het begin van de 14 de eeuw schiep de behoefte aan dit soort hybride zwaarden.
De wheel pommel is een Oakeshott type J hoort bij het zwaard.
vaak is er bij zwaarden uit deze periode een inleg in de kling een ander metaal, strips worden in een gravering ingehamerd, bijvoorbeeld een "running wolf" voor passau, een kruis een bischopstaf, afkortingen met een heilige betekenis etc.
De patina als het een watervondst betreft is donker bruin tot zwart en zo hard als steen.
Dit is Goethide FEOOH, de chemische reactie van roest met het organisch material in de modder gereageerd over een periode van 700 jaar! deze harde laag heeft dus een prima bescherming geboden tegen oxidatie.
Dit weet je waarschijnlijk maar deze laag is het waterdichte bewijs dat het zwaard een orginele watervondst is dus moet je hem intakt laten, dus geen electrolyse, zuur of mechanisch verwijderen.


groetjes,
Wacht even, je post hier een aantal foto's van een zwaard, inclusief tekst die duidelijk aangeeft dat dit geen zelfgenomen foto's zijn maar van het web geplukt zijn, en vervolgens ga je zelf het zwaard identificeren en jezelf feliciteren met deze prachtige vondst? En wat precies verwacht je dat wij doen?

Als je nog een velddegen met Waals gevest in de aanbieding hebt laat maar weten, dan wil ik die wel vinden.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2012, 20:47   #9
poseidon
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 12 april 2012
Berichten: 5
Standaard zwaard

hei lombas

neen hoor geen natte vinger,bij archeologen en andere mensen die ervan op de hoogte zijn.het is al m'n tweede die ik er daar uithall en tal van andere archeologische vondsten.enfin denk niet dat ik hier op m'n plaats zit bij zogenaamde geschiedenis,of ben ik verkeerd?

mvg pos
poseidon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2012, 20:51   #10
poseidon
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 12 april 2012
Berichten: 5
Standaard zwaard

beste bovenbuur

deze foto's zijn wel degelijk van mij genomen!en wat ik wilde bewijzen?niets,gewoon een zeer zeldzame vondst met jullie delen,geschiedenis weet je wel?maar denk dat ik hier bij een afbraakforum zit inplaats van geschiedenisforum

mvg pos
poseidon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2012, 20:52   #11
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Je had ook gewoon een thread over zwaarden kunnen beginnen. -_-
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2012, 20:59   #12
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poseidon Bekijk bericht
beste bovenbuur

deze foto's zijn wel degelijk van mij genomen!en wat ik wilde bewijzen?niets,gewoon een zeer zeldzame vondst met jullie delen,geschiedenis weet je wel?maar denk dat ik hier bij een afbraakforum zit inplaats van geschiedenisforum

mvg pos


Wat bovenbuur stelt, had ik ook al min of meer in gedachten; je plaatst 'n bericht met de vondst van 'n zwaard en in je volgende bericht ga je uitleg geven over dat zwaard (aan jezelf?) en jezelf feliciteren met die vondst?
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2012, 21:03   #13
poseidon
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 12 april 2012
Berichten: 5
Standaard

hei
neen hoor,even verder denken als het kan?is van een verzamelaar die me contacteerde

mvg pos
poseidon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2012, 14:40   #14
andy.v
Burger
 
andy.v's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2012
Berichten: 170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poseidon Bekijk bericht
hei
neen hoor,even verder denken als het kan?is van een verzamelaar die me contacteerde

mvg pos
Ik denk dat u geen zwaardenprobleem hebt, maar eerder een communicatieprobleem
__________________
~ Klaag en zaag niet over wat een ander doet zonder te motiveren hoe je het zelf beter zou doen ~
andy.v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2012, 15:17   #15
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poseidon Bekijk bericht
hei lombas

neen hoor geen natte vinger,bij archeologen en andere mensen die ervan op de hoogte zijn.het is al m'n tweede die ik er daar uithall en tal van andere archeologische vondsten.enfin denk niet dat ik hier op m'n plaats zit bij zogenaamde geschiedenis,of ben ik verkeerd?

mvg pos
Wel, zie je, je datering is wat problematisch als je op de foto "13de eeuws" zet en dan verklaart dat "archeologen en andere mensen" het dateren naar de periode 1300-1350.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be