Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 november 2010, 20:35   #1
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard Hoe sneller de privatisering van de NMBS, des te beter voor iedereen.

Vandaag is mijn laatste deeltje sympathie voor de NMBS weggegaan. Als ze nu de NMBS moesten privatiseren en saneren zou ik er geen traan voor laten. Zelfs voor het personeel niet.

Hoe je het draait of keert, de dienstverlening is barslecht, treinen hebben meer vertraging dan dat ze op tijd rijden, Vaak schaffen ze een halte af zonder een alternatief te geven. Stakingen zijn meer gewoonte dan uitzonderingen en meestal voor de belachelijkste redenen. Het loketpersoneel doen hun job met een zuur gezicht waarbij de conducteurs nog het enigste positieve lichtpuntje zijn en waarvoor ik nog respect kan opbrengen.

Wat me het nog meest stoort zijn de tarieven bij de spoorwegen. Voor iemand die 26+ is kan je stellen dat er geen formule is om goedkoper te rijden. Waarom mag een persoon onder de 26 tal van voordelen genieten terwijl een 26+ volle pot betalen als ze allebei werken? Dit versta ik niet. Net zomin dat 65+ goedkoper rijden. In mijn geval is het zo dat ik als studerende 26+ niet mag genieten van een campuskaart maar een 24-jarige student wel. Dit vind ik gewoon discriminatie.

Zoals de NMBS nu is mag ze voor mij opgedoekt worden. Slechter dan dit kan het niet worden.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 01:51   #2
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

*knip*

Laatst gewijzigd door Dead Parrot : 9 november 2010 om 20:02.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 01:56   #3
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur
 
Fien Fluytenzuyger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2010
Berichten: 1.203
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Slechter dan dit kan het niet worden.
*kuch* Verenigd Koninkrijk


"We always leave on time, sir." ---> Thatcher --> huidige penibele situatie
Fien Fluytenzuyger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 01:58   #4
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
*kuch* Verenigd Koninkrijk


"We always leave on time, sir." ---> Thatcher --> huidige penibele situatie
Ik denk dat mijn post alles heeft samengevat.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 02:20   #5
Andy
Minister-President
 
Andy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Vandaag is mijn laatste deeltje sympathie voor de NMBS weggegaan. Als ze nu de NMBS moesten privatiseren en saneren zou ik er geen traan voor laten. Zelfs voor het personeel niet.

Hoe je het draait of keert, de dienstverlening is barslecht, treinen hebben meer vertraging dan dat ze op tijd rijden, Vaak schaffen ze een halte af zonder een alternatief te geven. Stakingen zijn meer gewoonte dan uitzonderingen en meestal voor de belachelijkste redenen. Het loketpersoneel doen hun job met een zuur gezicht waarbij de conducteurs nog het enigste positieve lichtpuntje zijn en waarvoor ik nog respect kan opbrengen.

Wat me het nog meest stoort zijn de tarieven bij de spoorwegen. Voor iemand die 26+ is kan je stellen dat er geen formule is om goedkoper te rijden. Waarom mag een persoon onder de 26 tal van voordelen genieten terwijl een 26+ volle pot betalen als ze allebei werken? Dit versta ik niet. Net zomin dat 65+ goedkoper rijden. In mijn geval is het zo dat ik als studerende 26+ niet mag genieten van een campuskaart maar een 24-jarige student wel. Dit vind ik gewoon discriminatie.

Zoals de NMBS nu is mag ze voor mij opgedoekt worden. Slechter dan dit kan het niet worden.
Als 26-jarige student heb je erg weinig te klagen over een gebrek aan gemeenschapsgeld dat naar u vloeit. Dat beetje extra dat u betaalt aan abonnementskosten wordt ruimschoots vergoed door de massale injecties in uw opleiding.

Een vraagje: geloof je echt dat 26-jarigen in een privaat systeem even veel zullen betalen als studenten? In dat geval raad ik u een cursus Mono- en Oligopolistische Prijszetting aan. Als je aan hetzelfde tarief wil reizen als studenten en gepensioneerden, dan zal je dat openbaar vervoer volledig met belastinggeld moeten financieren. Ik ben alvast voor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ik denk dat mijn post alles heeft samengevat.
²
__________________
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising.

Laatst gewijzigd door Andy : 9 november 2010 om 02:21.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 02:28   #6
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Neologisme: comfortelasticiteit.


Huiswerk: zelf te definieren tegen morgenvroeg.

Doelgroep: liberalen enzo.

Hint: bepaalde mensen zijn zodanig afhankelijk van openbaar vervoer dat ze pas gaan Kiezen™ voor ander vervoer als het echt gortig wordt. En dat de private maatschappijen hun winstmodel daarop gaan afstellen.

Bonusvraag: geef een situatie waarbij het winstgevender is om iets minder reizigers aan te trekken tegenover nu.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 07:18   #7
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Hoe sneller de privatisering van de NMBS, des te beter voor iedereen.
Ga eens kijken in het buitenland.

Be careful what you wish for, it might come true
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 10:47   #8
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.626
Standaard

UK aanhalen als slecht voorbeeld van privatisering is ondertussen achterhaald. Ongeacht stellingen dat de slechte staat van het spoor in UK al dan niet door de privatisering kwam, is het spoorverkeer in UK ondertussen performanter dan ooit, met verschillende private operatoren actief op het netwerk.

Zowel vracht als personenvervoer nam sterk toe sinds +/- 2000; 98% (!) van vrachtvervoer is op tijd; vertragingen van passagiertreinen zijn afgenomen met +/- 40% tussen 2000 en 2005 en qua veiligheid, hoewel ze vooral op dit vlak een slechte reputatie hebben door enkele grote ongevallen, valt het ook mee: 2 keer zoveel doden in veregelijking met België voor 5 keer meer treinverkeer (dat is dus 2,5 keer beter dan België hé).

(cijfers komen van Eurostat & www.eimrail.org)

Dus stop aub met een privatsering van openbaar vervoer slecht te noemen met UK als ultiem voorbeeld te geven, want het klopt gewoon niet.

Ja, de tarieven zijn hoger dan in België, maar dat komt omdat tickets in België nog geen 20% van de kosten dekken, de rest betaal je (of beter: "men") met belastingen. Kostendekking in UK is dus 100% hé (en meer want ze maken zelfs winst). Het lijkt me logischer de prijs voor een dienst direct te betalen ipv indirect (en door mensen die niet eens de trein nemen...).

Het sociale aspect?, helemaal akkoord dat deze wijze van vervoer betaalbaar moeten blijven voor mensen met lage inkomens. Dat kan ook met een geprivatiseerde maatschappij. Het uitgespaard belastingsgeld kan bvb. gebruikt worden om een lagere belasting te heffen op lagere inkomens waarbij ze zelf de besteding van dat extra geld beheren, al dan niet aan transport.

Dus, Ratatosk, ondanks alle shit die ge hier over u krijgt, hoop ik met u dat de NMBS geprivatiseerd wordt. Er gaat jaarlijks 3 miljard (drie miljard!) naar de NMBS groep. Er zijn +/- 4Mj huishoudens in België, dat betekent dat ieder gezin, sowieso, jaarlijks 750€ betaalt aan spoorverkeer, alvorens ook maar één keer de trein te nemen.

Ik hoop dat ze het omarmen, want het zou inderdaad beter zijn voor iedereen. Op de vrachtmarkt lijkt de NMBS alvast op een catastrofe af te stevenen; hopelijk zullen ze wat proactiever zijn op de passagiersmarkt.
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 10:59   #9
Bebob
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 19 januari 2010
Berichten: 747
Standaard

Het grootste probleem bij de spoorwegen zijn niet de problemen die ontstaan bij privatisering. Het grootste probleem is dat de spoorwegen in de eerste plaats genationaliseerd zijn, wat alle huidige problemen veroorzaakt.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 11:26   #10
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Als 26-jarige student heb je erg weinig te klagen over een gebrek aan gemeenschapsgeld dat naar u vloeit. Dat beetje extra dat u betaalt aan abonnementskosten wordt ruimschoots vergoed door de massale injecties in uw opleiding.

Een vraagje: geloof je echt dat 26-jarigen in een privaat systeem even veel zullen betalen als studenten? In dat geval raad ik u een cursus Mono- en Oligopolistische Prijszetting aan. Als je aan hetzelfde tarief wil reizen als studenten en gepensioneerden, dan zal je dat openbaar vervoer volledig met belastinggeld moeten financieren. Ik ben alvast voor.

²
Gelukkig zal de NMBS nooit aan oligpolistische, laat staan monopolistische, prijszetting kunnen doen.

De auto, de fiest en de bus zijn er ook nog.

Maar je hebt wel een punt: de lijn moet ook ineens geprivatiseerd worden, met zware dereguleringen. Zodanig dat er echt een competitieve markt kan ontstaan in transport.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 13:18   #11
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

De NMBS wringt zich in allerlei bochten om de europese eis van privatizering zo lang mogelijk uit te stellen & heeft dus de stappen tot "verzelfstandiging" van sommige zaken
reeds uitgevoerd (het spoornet heeft als dusdanig de NMBS en andere spoorwegmaatschappijen "als klant" - de NMBS "participeert" in sommige nieuwe maatschappijen zoals Eurostar, Thalys enz..).

Is de "graad" van privatisatie een garantie van kwaliteit ?
Neen dus : de investeringsdrang in spoorwegen schijnt bij privatizering nogal wat te vertragen - voorbeeld is het VK en de ontwikkeling van HST treinen op dit eiland.

De nationalistische reflexen van de spoorwegmaatschappijen over gans Europa zorgen er intussen ook voor dat het milieuvriendelijkere spoor alsmaar meer reizigers verliest aan lage-prijs luchtvaartmaatschappijen en lijbusoperatoren.

Werk aan de winkel voor het EP !
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 13:27   #12
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.233
Standaard

Treintje komt zo.
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 13:30   #13
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
*kuch* Verenigd Koninkrijk


"We always leave on time, sir." ---> Thatcher --> huidige penibele situatie
De trein daar al eens genomen eigenlijk?
De keren dat ik daar de trein nam, heb ik er nooit over te klagen gehad.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 16:13   #14
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Kwestie van nog wat olie op het vuur te gooien

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20101109_098

Nieuwe stakingsaanzegging bij de NMBS. Weliswaar van de kleinste onder de spoorvakbonden, maar het volstaat om in Brussel een paar treinen stil te houden om de hele boel in het honderd te laten lopen.
Bon, één positief punt: ze zouden ook staken voor een beter veiligheidssysteem. En voor betere werkomstandigheden, natuurlijk.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 18:26   #15
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Vandaag is mijn laatste deeltje sympathie voor de NMBS weggegaan. Als ze nu de NMBS moesten privatiseren en saneren zou ik er geen traan voor laten. Zelfs voor het personeel niet.

Hoe je het draait of keert, de dienstverlening is barslecht, treinen hebben meer vertraging dan dat ze op tijd rijden, Vaak schaffen ze een halte af zonder een alternatief te geven. Stakingen zijn meer gewoonte dan uitzonderingen en meestal voor de belachelijkste redenen. Het loketpersoneel doen hun job met een zuur gezicht waarbij de conducteurs nog het enigste positieve lichtpuntje zijn en waarvoor ik nog respect kan opbrengen.

Wat me het nog meest stoort zijn de tarieven bij de spoorwegen. Voor iemand die 26+ is kan je stellen dat er geen formule is om goedkoper te rijden. Waarom mag een persoon onder de 26 tal van voordelen genieten terwijl een 26+ volle pot betalen als ze allebei werken? Dit versta ik niet. Net zomin dat 65+ goedkoper rijden. In mijn geval is het zo dat ik als studerende 26+ niet mag genieten van een campuskaart maar een 24-jarige student wel. Dit vind ik gewoon discriminatie.

Zoals de NMBS nu is mag ze voor mij opgedoekt worden. Slechter dan dit kan het niet worden.

Als dat redenen zijn om de NMBS te privatiseren dan kan ik er wel een paar om al de rest te nationaliseren. Ben aan het verbouwen en ik ga hier niet beginnen opsommen wat er allemaal al in het honderd is gelopen en hoe gemotiveerd en vriendelijk de meeste mensen zijn waar ik al met in contact ben gekomen. En dan doe ik nog 80 % zelf omdat ik de rest niet kan betalen. En daarnet in den Delhaize kregen kinderen snoep en ik niet. Van mijn part mag deze gehele neoliberale economie genationaliseerd worden.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be