Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 januari 2013, 14:30   #1
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard Is het niet idioot te streven naar onafhankelijk Vlaanderen ?

Is het niet volkomen zinloos te streven naar een onafhankelijk Vlaanderen als we in weze naar meer uiform Europa gaan .

Ik denk dat we meer en meer een Uniforme wetgeving binnen Europa moeten krijgen inzake grote lijnen . bv arbeidsrecht en tarieven .
Vb een Europese regelgeving rond pensioenen .


Wat haalt et dan nog uit om de 5 regeringen binnen België in stand te houden of vlaanderen onafhankelijk te maken .

Zelfs al zou vlaanderen onafhankelijk worden , dan gaat ons dat inzake werkgelegenheid en concurentie nog geen moer vooruit helpen .

We moeten met Europa één front vormen om tegen de VS , China , Indië of Rusland te kunnen opboksen ipv morgen als liliputter aleen te staan .

wat denkt U ?
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 14:34   #2
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Neen, dat is niet idioot.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 14:38   #3
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Ik denk niet dat dat idioot is. Een onafhankelijk Vlaanderen kan perfect een plaats hebben in een 'uniform' Europa. Er is nog zoiets als het zelfbeschikkingsrecht van volkeren. Dat staat me dunkt niet haaks op het streven naar een sterk Europa (in mijn opzicht wel mét Rusland). Wat wél haaks op die gedachte staat, zijn de negen (9) regeringen die ons landje nu telt.

Dus: helemaal geen idioot idee. Een onafhankelijk Vlaanderen in Europa.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 14:40   #4
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Neen, dat is niet idioot.
Kan je ook eens uitleggen waarom ?
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 14:43   #5
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Uiteraard is dat idioot.

Tenzij je dat uniforme EUropa zelf ook bestrijdt, uiteraard.

Eigenlijk is het bestrijden van de EUropese dictatuur nog belangrijker dan het opdoeken van Belgique. De €U is veel sneller en veel efficiënter bezig met het vernietigen van onze democratie en onze welvaart dan Belgique ooit kon.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 14:52   #6
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Kan je ook eens uitleggen waarom ?
Ik volg je deels wel hoor.

Vlaanderen zal uiteraard nooit echt onafhankelijk zijn binnen de bestaande EU. Alleen België opdoeken is niet voldoende. Dus in die zin volg ik je wel. Het is dan ook mijn wens dat deze EU verdwijnt in haar huidige vorm en werking.

Maar, en hier wijk ik dan weer even af (ook van Bolleke Wol): in de huidige EU is een rechtstreekse Vlaamse staat nog altijd beter dan een Belgische staat. Niet zozeer op vlak van Vlaamse soevereiniteit, want met de huidige EU maakt dat geen bal verschil. Wel om af te geraken van de Belgische blokkering.

In feite moet ik stellen dat het streven naar het einde van de Belgische staat belangrijker is dan het streven naar een "Vlaamse staat in de EU". En dan het streven naar het einde van de huidige EU.

Maar je zal ook al opgemerkt hebben dat plots op verschillende plaatsen in Europa (Catalonië, Baskenland, Schotland, bijvoorbeeld) radicale independentisten zeggen en schrijven dat ze een Catalaanse, Baskische, Schotse staat in Europa willen. Daar is veel kritiek op. Dezelfde als die we hier hebben op dat streven naar een Vlaamse staat in Europa.

Maar het is het enige wat momenteel haalbaar is. Daarom alleen al is het de moeite.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 14:58   #7
Sammael
Gouverneur
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Berichten: 1.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Is het niet volkomen zinloos te streven naar een onafhankelijk Vlaanderen als we in weze naar meer uiform Europa gaan .

Ik denk dat we meer en meer een Uniforme wetgeving binnen Europa moeten krijgen inzake grote lijnen . bv arbeidsrecht en tarieven .
Vb een Europese regelgeving rond pensioenen .


Wat haalt et dan nog uit om de 5 regeringen binnen België in stand te houden of vlaanderen onafhankelijk te maken .

Zelfs al zou vlaanderen onafhankelijk worden , dan gaat ons dat inzake werkgelegenheid en concurentie nog geen moer vooruit helpen .

We moeten met Europa één front vormen om tegen de VS , China , Indië of Rusland te kunnen opboksen ipv morgen als liliputter aleen te staan .

wat denkt U ?
Ik ben het niet oneens dat Europa meer en meer bevoegdheden zal krijgen en meer en meer zal doordringen in onze wetgeving. Dat is nu al volop aan de gang trouwens.

Maar dat neemt niet weg dat België, in haar huidige structuur met een hoop overtollige bestuursniveaus, enorm inefficiënt en dus veel te duur is.

Een oplossing om België goedkoper te maken, is het opsplitsen in twee deelstaten met elk hun ene bestuursniveau (maar het is maar te bekijken of in een onafhankelijk Vlaanderen en Wallonië de politici die het gewoon zijn een overtal aan postjes onder mekaar te kunnen uitdelen, hun nieuwe land plots efficiënt gaan besturen; dat het plots beter en efficiënter zal zijn, is naiëf en utopisch, iets waar Vlaams-nationalisten zich wat meer over zouden moeten bezinnen: wat na de splitsing?) of teruggaan naar de unitaire staat met één regering en afschaffing van alle andere bestuursniveaus, met uitzondering van de gemeenten, die dan wat groter gemaakt moeten worden(zeer onrealistisch scenario).

Of Europa nu meer of minder belang zal krijgen, is eigenlijk irrelevant. België op zich heeft een probleem en het is zeker niet zinloos om dat aan te pakken.

Laatst gewijzigd door Sammael : 24 januari 2013 om 14:59.
Sammael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 15:05   #8
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sammael Bekijk bericht
Ik ben het niet oneens dat Europa meer en meer bevoegdheden zal krijgen en meer en meer zal doordringen in onze wetgeving. Dat is nu al volop aan de gang trouwens.

Maar dat neemt niet weg dat België, in haar huidige structuur met een hoop overtollige bestuursniveaus, enorm inefficiënt en dus veel te duur is.

Een oplossing om België goedkoper te maken, is het opsplitsen in twee deelstaten met elk hun ene bestuursniveau (maar het is maar te bekijken of in een onafhankelijk Vlaanderen en Wallonië de politici die het gewoon zijn een overtal aan postjes onder mekaar te kunnen uitdelen, hun nieuwe land plots efficiënt gaan besturen; dat het plots beter en efficiënter zal zijn, is naiëf en utopisch, iets waar Vlaams-nationalisten zich wat meer over zouden moeten bezinnen: wat na de splitsing?) of teruggaan naar de unitaire staat met één regering en afschaffing van alle andere bestuursniveaus, met uitzondering van de gemeenten, die dan wat groter gemaakt moeten worden(zeer onrealistisch scenario).

Of Europa nu meer of minder belang zal krijgen, is eigenlijk irrelevant. België op zich heeft een probleem en het is zeker niet zinloos om dat aan te pakken.
Dan maar de 5 regeringen aan de haak hangen en één nationale regering .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 15:09   #9
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Dan maar de 5 regeringen aan de haak hangen en één nationale regering .
Dat is de snelste weg om België kapot te krijgen. Want als we op de Vlamingen moeten wachten!
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 15:12   #10
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik volg je deels wel hoor.

Vlaanderen zal uiteraard nooit echt onafhankelijk zijn binnen de bestaande EU. Alleen België opdoeken is niet voldoende. Dus in die zin volg ik je wel. Het is dan ook mijn wens dat deze EU verdwijnt in haar huidige vorm en werking.

Maar, en hier wijk ik dan weer even af (ook van Bolleke Wol): in de huidige EU is een rechtstreekse Vlaamse staat nog altijd beter dan een Belgische staat. Niet zozeer op vlak van Vlaamse soevereiniteit, want met de huidige EU maakt dat geen bal verschil. Wel om af te geraken van de Belgische blokkering.

In feite moet ik stellen dat het streven naar het einde van de Belgische staat belangrijker is dan het streven naar een "Vlaamse staat in de EU". En dan het streven naar het einde van de huidige EU.

Maar je zal ook al opgemerkt hebben dat plots op verschillende plaatsen in Europa (Catalonië, Baskenland, Schotland, bijvoorbeeld) radicale independentisten zeggen en schrijven dat ze een Catalaanse, Baskische, Schotse staat in Europa willen. Daar is veel kritiek op. Dezelfde als die we hier hebben op dat streven naar een Vlaamse staat in Europa.

Maar het is het enige wat momenteel haalbaar is. Daarom alleen al is het de moeite.
Ben ik niet mee eens .

het onafhankelijk maken van vlaanderen zal België niet reduceren to minder regeringen . er zal altijd nog een nationale regering stand houden, zij het dan over het Duits talig gedeelte Brussel en Walonië .
En vlaanderen loopt daar dan een beetje naast .
Deze wirwar is en zal altijd een onbestuurbaar kluwen blijven . en regeringskost per inwoner en nutteloze administratiekost per inworen zeer duur en onefficiënt houden .

De regeringskost / overheidskost per inwoner zal NIET zakken .

Wanneer gaat er nu eens een verstandige sterke Vlaming opstaan die de 5 regeringen in de prullenmand kiepert en één regering op poten zet .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 15:12   #11
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Is het niet volkomen zinloos te streven naar een onafhankelijk Vlaanderen als we in weze naar meer uiform Europa gaan .

Ik denk dat we meer en meer een Uniforme wetgeving binnen Europa moeten krijgen inzake grote lijnen . bv arbeidsrecht en tarieven .
Vb een Europese regelgeving rond pensioenen .


Wat haalt et dan nog uit om de 5 regeringen binnen België in stand te houden of vlaanderen onafhankelijk te maken .

Zelfs al zou vlaanderen onafhankelijk worden , dan gaat ons dat inzake werkgelegenheid en concurentie nog geen moer vooruit helpen .

We moeten met Europa één front vormen om tegen de VS , China , Indië of Rusland te kunnen opboksen ipv morgen als liliputter aleen te staan .

wat denkt U ?
Je hebt gelijk en ongelijk.

Subsidiariteit: op elk niveau regelen wat best op dat niveau geregeld kan worden.
Economische slagkracht tegenover de VS en China bij Europa.
Sociale zekerheid in Vlaanderen.
Militair in een NAVO verband.
Stratenaanleg op gemeenteniveau.
Rampenplannen op een provinciaal niveau.

Er zij tal van zaken waarvoor een zelfstandig Vlaanderen uitermate goed geplaatst is. Doorsijpelen van algemene regels van Europa naar lagere niveau's is daar geen contradictie mee. Als het Europees interessant is om 50% meer auto's te gaan produceren, moet gezien worden welke lidstaten daar best geplaatst voor zijn. Als Vlaanderen daarbij zit is het aan hen om een deel van de koek voor hen te nemen, en intern te zien hoe dat te alloceren.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 15:13   #12
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dat is de snelste weg om België kapot te krijgen. Want als we op de Vlamingen moeten wachten!
Ik moet U gelijk geven , zeuren , neuten , stoelendans, kontgedrum , egoistisch postjes pakken en liever iets ingewikkeld maken dan iets oplossen .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 15:21   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Is het niet volkomen zinloos te streven naar een onafhankelijk Vlaanderen als we in weze naar meer uiform Europa gaan .

Zelfs al zou vlaanderen onafhankelijk worden , dan gaat ons dat inzake werkgelegenheid en concurentie nog geen moer vooruit helpen .

We moeten met Europa één front vormen om tegen de VS , China , Indië of Rusland te kunnen opboksen ipv morgen als liliputter aleen te staan .

wat denkt U ?
Harmonisering gaat hand in hand met regionalisering. Er is dus niets verkeerd aan het streven naar meer plaatselijke, regionale autonomie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 15:27   #14
-Jo-
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Is het niet volkomen zinloos te streven naar een onafhankelijk Vlaanderen als we in weze naar meer uiform Europa gaan .

Ik denk dat we meer en meer een Uniforme wetgeving binnen Europa moeten krijgen inzake grote lijnen . bv arbeidsrecht en tarieven .
Vb een Europese regelgeving rond pensioenen .


Wat haalt et dan nog uit om de 5 regeringen binnen België in stand te houden of vlaanderen onafhankelijk te maken .

Zelfs al zou vlaanderen onafhankelijk worden , dan gaat ons dat inzake werkgelegenheid en concurentie nog geen moer vooruit helpen .

We moeten met Europa één front vormen om tegen de VS , China , Indië of Rusland te kunnen opboksen ipv morgen als liliputter aleen te staan .

wat denkt U ?
Net daarom dat wie voorstander is van een onafhankelijk Vlaanderen, eigenlijk niet anders kan dat ook radicaal tegen de EU te zijn. De EU is even schadelijk als belgië en is bedoeld om natiestaten kapot te maken. Het is tenslotte een constructie die is opgezet vanuit pro-Atlantische (Amerikaanse) belangen.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 15:29   #15
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Ben ik niet mee eens .

het onafhankelijk maken van vlaanderen zal België niet reduceren to minder regeringen . er zal altijd nog een nationale regering stand houden, zij het dan over het Duits talig gedeelte Brussel en Walonië .
En vlaanderen loopt daar dan een beetje naast .
Deze wirwar is en zal altijd een onbestuurbaar kluwen blijven . en regeringskost per inwoner en nutteloze administratiekost per inworen zeer duur en onefficiënt houden .

De regeringskost / overheidskost per inwoner zal NIET zakken .

Wanneer gaat er nu eens een verstandige sterke Vlaming opstaan die de 5 regeringen in de prullenmand kiepert en één regering op poten zet .
Gij wilt dus een unitair België? Anders begrijp ik niets van de constructie die ge hierboven beschrijft.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 15:40   #16
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Ik moet U gelijk geven , zeuren , neuten , stoelendans, kontgedrum , egoistisch postjes pakken en liever iets ingewikkeld maken dan iets oplossen .
Je beseft toch dat als men effectief iets zou willen oplossen, België in elkaar stuikt als een kaartenhuisje?
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 16:10   #17
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.799
Standaard

En Brussel ? Is het idioot dat Brussel streeft naar meer autonomie, onafhankelijkheid en gebiedsuitbreiding ?
__________________


Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger en De Mier uitlevering aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op viktor Orban kunnen stemmen.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 24 januari 2013 om 16:11.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 16:12   #18
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
En Brussel ? Is het idioot dat Brussel streeft naar onafhankelijkheid en gebiedsuitbreiding ?
Is het niet idioot dat de franstaligen Brussel zo graag willen "hebben" terwijl er vooral Vlamingen werken en het vooral Vlaanderen is dat mag afdokken?
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 16:14   #19
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

De taalwetgeving is een mooi voorbeeld van de irrelevantie van een Vlaamse staat in Europa. In het kader van de eenmaking en vrijmaking van de arbeidsmarkt zal de Vlaamse taalwetgeving op termijn moeten verdwijnen, dat hebben de eurocraten al gezegd. De EU is een Belgique in veelvoud. Geloven in een 'onafhankelijk Vlaanderen als lid van de EU' is naïef. En per definitie ook een contradictie want als lid van de EU ben je niet onafhankelijk.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 16:14   #20
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
En Brussel ? Is het idioot dat Brussel streeft naar meer autonomie, onafhankelijkheid en gebiedsuitbreiding ?
Ja, dat is idioot. Omdat Brussel zelf niet voldoende middelen heeft om te blijven draaien, en omdat gebiedsuitbreiding een oorlogsverklaring is.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be