Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 januari 2006, 21:49   #1
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard muilkorfwet x in aanmaak...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Standaard
Vlaams Belang gaat filibusteren tegen verkiesbaarheid militairen

Hilde Vautmans: ,,Vlaams Belang moet maar niet in overtreding zijn.''


De gemeenteraadsverkiezingen van 2006 zouden een primeur opleveren: voor het eerst zouden militairen zich in Vlaanderen kandidaat kunnen stellen. Militairen die gekozen worden tot gemeenteraadslid, zouden in dienst kunnen blijven. Wie burgemeester of schepen wordt, zou politiek verlof moeten nemen. Meteen zouden militairen meer politieke rechten krijgen dan politiemensen en magistraten, die zelfs niet openlijk over hun partijlidmaatschap mogen communiceren.

Het Vlaamse kiesdecreet voorzag die nieuwigheid, maar de federale tuchtwet van 1975 moest ook aangepast worden. De paarse meerderheid was het eens over een aanpassingsvoorstel van VLD-kamerlid Hilde Vautmans ( DS 12 januari ).

In ruil voor hun akkoord vroegen SP.A en PS garanties. VLD, MR, SP.A en PS hebben nu een amendement klaar, dat Vlaams Belang doet steigeren: ,,Militairen mogen geen politieke partij vertegenwoordigen waaraan de openbare dotatie wordt ontnomen.''

Het Vlaams Belang riskeert de komende maanden juist die dotatie te verliezen, door de ,,droogleggingswet''. Die bepaalt dat een derde van de leden van een parlementaire controlecommissie de Raad van State kan verzoeken om de dotatie in te trekken van een partij die vijandig staat tegenover het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. PS, SP.A, Spirit, CDH en Ecolo willen binnenkort zo'n klacht indienden. Bij een veroordeling kunnen Vlaams Belang-militairen plots geen kandidaat meer zijn voor de gemeenteraadsverkiezingen.

,,Ons kookpunt is bereikt. De partijtop kan niet langer aanzien dat de andere politieke partijen ons almaar verder juridisch muilkorven. We hebben ons aangepast aan de vorige wetgeving, ook al waren we het inhoudelijk absoluut niet eens. Maar dit is echt de verdere afbraak van de democratie'', zegt Gerolf Annemans, Vlaams Belang-fractieleider in de Kamer.

,,Wij gaan hier tegen filibusteren als nooit tevoren. Als er geen Vlaams Belang-militairen mogen komen, dan mag het voor geen enkele partij'', zegt Annemans.

,,Elke partij kan haar dotatie verliezen, als ze niet in orde is met de regels. Het Vlaams Belang moet maar niet in overtreding zijn'', zegt Vautmans. ,,Wij plooien niet voor chantage van het Belang'', voegt SP.A-kamerlid Dalila Douifi daaraan toe.

Toch klinkt het in de wandelgangen dat de meerderheid het voorstel nog gaat aanpassen.

Wanneer krijgen we eens muilkorfwetten voor partijen die door leugens of corruptie daadwerkelijk de democratie aanvallen ?
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 24 januari 2006 om 21:49.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 23:09   #2
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 30 oktober 2005
Berichten: 877
Standaard

Pas wanneer het Vlaams Belang de absolute meerderheid haalt.
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 00:07   #3
Internaut
Banneling
 
 
Internaut's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Locatie: VL
Berichten: 2.761
Standaard

Nu moet het zelfs voor het kleinste kind duidelijk zijn dat het VB weeral geviseerdt word.
,,Militairen mogen geen politieke partij vertegenwoordigen waaraan de openbare dotatie wordt ontnomen.''
Sinds wanneer is het relevant voor wetsontwerpen of de openbare dotatie geldende is of niet ?
Niet toevallig dus. Hiermee kunnen ze nog maar eens het Vlaams Belang discrimineren. Dit toont weinig respect naar de VB kiezers toe dat hun vbe
Met dit vetgedrukt zinnetje kunnen ze het heel vuil spelen en het VB iedere keer aan de zijlijn zetten.
België is het China van Europa geworden...
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 00:13   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Militairen mogen geen politieke partij vertegenwoordigen waaraan de openbare dotatie wordt ontnomen.

Vind het zelfs niet kunnen dat ze eender welke partij vertegenwoordigen!
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 00:32   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Militairen mogen geen politieke partij vertegenwoordigen waaraan de openbare dotatie wordt ontnomen.

Vind het zelfs niet kunnen dat ze eender welke partij vertegenwoordigen!
Inderdaad.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 00:53   #6
Miguelito
Minister
 
Miguelito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2004
Locatie: Puerto de la Cruz, Tenerife
Berichten: 3.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
Nu moet het zelfs voor het kleinste kind duidelijk zijn dat het VB weeral geviseerdt word.
,,Militairen mogen geen politieke partij vertegenwoordigen waaraan de openbare dotatie wordt ontnomen.''
Sinds wanneer is het relevant voor wetsontwerpen of de openbare dotatie geldende is of niet ?
Niet toevallig dus. Hiermee kunnen ze nog maar eens het Vlaams Belang discrimineren. Dit toont weinig respect naar de VB kiezers toe dat hun vbe
Met dit vetgedrukt zinnetje kunnen ze het heel vuil spelen en het VB iedere keer aan de zijlijn zetten.
België is het China van Europa geworden...
met china voeren we zonder een traan te verpinken wel handel
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neem van me aan dat, als het nu verkiezingen worden, de NVA de weg opgaat van het VB. Te weten: pardoes de berg af. Wees daar maar zeker van
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 01:03   #7
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
met china voeren we zonder een traan te verpinken wel handel
Uhhhh... Uw punt is? Maar u hoeft zich geen zorgen te maken hoor, we handelen ook nog steeds met het Vb.
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 01:28   #8
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Wanneer krijgen we eens muilkorfwetten voor partijen die door leugens of corruptie daadwerkelijk de democratie aanvallen ?
Wanneer gaat het eindelijk eens doordringen dat een particratie geen democratie is?

Zolang de laatste partij niet verdreven is, zal er geen inhoudelijk debat kunnen gevoerd worden.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 02:00   #9
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wanneer gaat het eindelijk eens doordringen dat een particratie geen democratie is?

Zolang de laatste partij niet verdreven is, zal er geen inhoudelijk debat kunnen gevoerd worden.
Ik zeg toch niet dat we in een democratie leven ? Wat is je argument als ik het zoveelste bewijs van anti-democratie aanhaal tegen die mensen die roepen dat ze de redders van de democratie zijn ?
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 02:10   #10
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik zeg toch niet dat we in een democratie leven ? Wat is je argument als ik het zoveelste bewijs van anti-democratie aanhaal tegen die mensen die roepen dat ze de redders van de democratie zijn ?
Ik reageerde niet precies op de inhoud van de post, er kwam echter in opspraak dat partijen de democratie kunnen aanvallen, daar ze die a priori al aanvallen, daar partijen niet democratisch zijn.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 02:29   #11
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik reageerde niet precies op de inhoud van de post, er kwam echter in opspraak dat partijen de democratie kunnen aanvallen, daar ze die a priori al aanvallen, daar partijen niet democratisch zijn.
Jij bent gewoon een subversief element. Ik ga je nog even vriendelijk bejegenen omdat je voor mij moet stemmen maar zodra mijn dictatuur er is dan ga ik een droogleggingswet tegen jou maken. meer dan een trouwens. En een centrum Joskevanaverbeke inrichten wiens taak het is om te waken over de democratie en te zorgen dat lombasiaanse elementen 500 advocaten op hun dak krijgen. En dat is slechts het begin... als je wil weten hoe het verder gaat verlopen, dan moet je gewoon de SP.a/Spirit en de PS volgen de komende weken en maanden.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 02:56   #12
Isegrim
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2004
Berichten: 325
Standaard

Was het niet diezelfde madam Vautmans die een pijnlijke scheeftrekking in onze interculturele samenleving wist bloot te leggen door het verschil in btw-tarief tussen condooms en glijmiddelen aan te klagen ? Zij weet blijkbaar als geen ander de vinger op de wonde te leggen.
Vautmans wil een middel om hogerop te komen en het doel wettigt de glijmiddelen.
Isegrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 03:14   #13
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
Nu moet het zelfs voor het kleinste kind duidelijk zijn dat het VB weeral geviseerdt word.
,,Militairen mogen geen politieke partij vertegenwoordigen waaraan de openbare dotatie wordt ontnomen.''
Sinds wanneer is het relevant voor wetsontwerpen of de openbare dotatie geldende is of niet ?
Niet toevallig dus. Hiermee kunnen ze nog maar eens het Vlaams Belang discrimineren. Dit toont weinig respect naar de VB kiezers toe dat hun vbe
Met dit vetgedrukt zinnetje kunnen ze het heel vuil spelen en het VB iedere keer aan de zijlijn zetten.
België is het China van Europa geworden...
Ik vind het een beetje een rare wet. De dotatie van partij X wordt af genomen als de raad van state van oordeel is dat die partij handelingen stelt die strijdig zijn met de Universele / Europese Verklaring van de Rechten van de Mens (als ik het goed voor heb). Op zich kan ik mij daar wel in vinden, daar de EVRM eigenlijk de "grondwet" van heel de wereld zou moeten zijn.

Al kan ik er wel ergens in komen dat wie in dienst is van de overheid - net zoals iedereen - de wet en de grondslag van de beschaving (de EVRM) moet respecteren. (Actief) Lid zijn van een vereniging/partij die de EVRM met de voeten treedt is onverenigbaar met een openbaar ambt... Dat zouden ze beter in de wet op nemen, i.p.v. te verwijzen naar de dotatie.

Als het Vlaams Belang de UVRM respecteert is er dan ook geen probleem voor hen...
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "

Laatst gewijzigd door Fozzie : 25 januari 2006 om 03:16.
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 08:50   #14
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Jij bent gewoon een subversief element. Ik ga je nog even vriendelijk bejegenen omdat je voor mij moet stemmen maar zodra mijn dictatuur er is dan ga ik een droogleggingswet tegen jou maken. meer dan een trouwens. En een centrum Joskevanaverbeke inrichten wiens taak het is om te waken over de democratie en te zorgen dat lombasiaanse elementen 500 advocaten op hun dak krijgen. En dat is slechts het begin... als je wil weten hoe het verder gaat verlopen, dan moet je gewoon de SP.a/Spirit en de PS volgen de komende weken en maanden.
Ik volg die zoiezo al - ik lees la Libre Belgique, waar altijd een leuke weergave wordt gegeven van de perikelen van de PS en hoe Elio erin slaagt toch maar niet de schuld op zich te laten schuiven, hoewel hij overal tussen zit.

Manman toch als jij opkomt met de verkiezingen dan sticht ik gewoon de Nationaal-Lombasiaanse Anti-Pipo Partij
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 08:52   #15
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Wat een ring heeft die trouwens aan?

Iemand heeft te veel naar You rang M'lord gekeken....
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 09:11   #16
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

VB moet zijn stomme kop houden.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 10:02   #17
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Belachelijk gewoonweg. T'is duidelijk dat de strijd in de politiek niet heeft gewerkt, de strijd in de rechtbanken niet werkt, dus nu begint men maar aan de strijd met de onnozele regels?

De ver-rechtsing zal er niet minder op worden.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 10:07   #18
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

De huidige politici hebben vroeger teveel Amerikaanse zwart-wit cowboyfilms gezien en zijn niet voor rede vatbaar. Slaven aller landen verenigt u en vernietigt dezen wereld godverdomme.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 19:21   #19
Gorefest
Minister
 
Gorefest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: % VLAANDEREN! %
Berichten: 3.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Wanneer krijgen we eens muilkorfwetten voor partijen die door leugens of corruptie daadwerkelijk de democratie aanvallen ?
Ach laat ze maar doen, maar het valt toch wel alweer op dat men vooral niet over de pijnpunten van het VB zélf wil praten maar altijd over het VB zelf, en dit al sinds de eerste 'zwarte zondag'.. als ze bij de SP.a-VLD-CD&V partij (ze zijn toch allemaal hetzelfde) nog steeds geloven dat de boodschap uitgeklaard gaat worden door de boodschapper neer te schieten dan doen ze maar. Toch raar dat het gigantisch gesjoemel in het zuiden des lands nooit ter sprake komt.. de volgende verkiezingszondag mag zelfs zó zwart worden dat zelfs Persil Black er jaloers op wordt
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-
Gorefest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 19:41   #20
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
VB moet zijn stomme kop houden.
nee, erder het systeem "democratie" waar ik hoe langer hoe meer een dégout van krijg. Wég met onze democratie!
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be