Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 maart 2011, 21:10   #1
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard Staking tegen De Lijn en NMBS.

Is het geen tijd dat de reiziger die op het openbaar vervoer is aangewezen in opstand komt tegen de onafgebroken stroom van stakingen?

Studente wil staken tegen trein en bus


Voor wie wil meedoen, de facebook pagina vind je hier:
Nu is het onze beurt!!! Staking tov De lijn en Nmbs
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2011, 21:30   #2
Skjaergaard
Lokaal Raadslid
 
Skjaergaard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2011
Berichten: 338
Standaard

Vorige week was er nog een 'betaalstaking' van de reizigers: het was de bedoeling dat de reizigers hun abonnement weigerden te tonen of zeiden dat ze het thuis 'vergeten' waren. Ik betwijfel echter of zo'n dingen succesvol kunnen zijn. Dat is ook de reden dat de vakbonden bij een staking een paar autobanden in brand steken voor het bedrijf en de toegang verhinderen: zo kan een kleine groep zorgen dat hun staking door iedereen nageleefd wordt en iedereen 'solidair' is.

Wat dit initiatief betreft: de meesten die dagelijks de trein nemen, hebben niet meteen een alternatief, dus ik denk dat een betaalstaking dan eerder succes zal hebben dan een staking in de strikte zin van het woord.
Skjaergaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 18:59   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Het enige dat zou helpen(of in ieder geval de boodschap goed inrammen) is dat massa's mensen zich organiseren om gezamelijk in busjes,auto's etc te proberen te raken waar ze moeten zijn.Dus,voor zeker een jaar hun abonnementen niet vernieuwen.

DAT zou snoeihard aankomen.Want voor politici is een "stijgend reizigersaantal" equivalent aan "goede openbaar vervoerspolitiek".

Of....mensen regelen ZELF weer hun "openbaar vervoer" (zeker studentenverenigingen zouden zoiets wel aankunnen)
Maar....dan zullen de deelnemers moeten leren niet allemaal tegelijk ergens naar toe te willen omdat ze "niet te vroeg willen zijn"(we zijn blijkbaar liever te laat dan te vroeg tegenwoordig...)

Laatst gewijzigd door kelt : 9 maart 2011 om 19:10.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 06:34   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

http://www.vandaag.be/binnenland/619...-voor-bus.html

zie je,gemiddeld 38 Vlamingen per dag doen hun auto weg,en krijgen het eerste jaar een abonnement van de Lijn in de plaats...

Dat is goed nieuws.
Onverantwoord gedrag van Lijn-Direktie("modern gekke-kikker-management zoals bij menige multinational) of vakbonden (regelmatig eens lekker "aktievoeren")kan dit weer ombuigen.Tenslotte willen mensen ergens raken.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 10:56   #5
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het enige dat zou helpen(of in ieder geval de boodschap goed inrammen) is dat massa's mensen zich organiseren om gezamelijk in busjes,auto's etc te proberen te raken waar ze moeten zijn.
Het probleem is dat dat dus gewoon niet mag. Je mag in België als partikulier geen openbaar vervoer organiseren.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 11:07   #6
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Een jonge kip die zelfs nog niet gaat werken of nog geen volle pot betaalt gaat al klagen ?
Ik beklaag nu al die hare vent later.

Gewoon telkens na het verstrijken van je abo een dag of twee zwartrijden, kost hun geld en levert een mooie som op als je dagelijks pendelt. En zoveel mogelijk gebruik maken van "het loket stond vol excuus" als je geen ticket wil kopen, helft vd tijd rij je gratis.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 11:12   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Wat een infantiele, onnozele actie.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2011, 17:20   #8
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het probleem is dat dat dus gewoon niet mag. Je mag in België als partikulier geen openbaar vervoer organiseren.
Wat is dan precies verboden? Er zijn taxi-bedrijven in dit land, en er is taxistop, en er is carpooling. Dat is toch ook gemeenschappelijk vervoer?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2011, 17:49   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het probleem is dat dat dus gewoon niet mag. Je mag in België als partikulier geen openbaar vervoer organiseren.
Dan maak je het "club"-vervoer
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 17:37   #10
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wat een infantiele, onnozele actie.

²
die studente zet eigenlijk het egoisme van de huidige generatie schoon in't daglicht.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 23:15   #11
Diana_
Vreemdeling
 
Diana_'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 maart 2011
Berichten: 30
Standaard

En we zijn weer vertrokken. Wat een slecht plan. Ze mag godverdomme blij zijn als ze de bus/trein kan nemen.

Laatst gewijzigd door Diana_ : 13 maart 2011 om 23:16.
Diana_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2011, 10:16   #12
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Het wordt tijd dat die infantiele facebookgroepjes worden afgeschaft..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2011, 18:53   #13
Julianus
Lokaal Raadslid
 
Julianus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2010
Berichten: 319
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Een jonge kip die zelfs nog niet gaat werken of nog geen volle pot betaalt gaat al klagen ?
Ik beklaag nu al die hare vent later.

Gewoon telkens na het verstrijken van je abo een dag of twee zwartrijden, kost hun geld en levert een mooie som op als je dagelijks pendelt. En zoveel mogelijk gebruik maken van "het loket stond vol excuus" als je geen ticket wil kopen, helft vd tijd rij je gratis.
Hier bij ons zijn de loketten slechts open tot 13u. Gewoon opstappen dus en als de conducteur passeert ticketje vragen. Passeert hij niet...
__________________
Bart De Wever is te groot voor een klein land als België. Daarom wil hij het splitsen.
Julianus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2011, 19:31   #14
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Julianus Bekijk bericht
Hier bij ons zijn de loketten slechts open tot 13u. Gewoon opstappen dus en als de conducteur passeert ticketje vragen. Passeert hij niet...
Excuus werkt eigenlijk altijd, loketten in kleinere steden fungeren ook als postpunt; infopunt; western union; praatpaal voor mensen die niets beters te doen hebben; ... eens vertrokken kan de conducteur je niet meer tegenspreken. Al ben ik er wel eens ooit ene tegengekomen die naar het station belde om dit te bevestigen.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2011, 20:56   #15
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Normaal ben je verplicht dit te melden aan de treinbegeleider bij het opstappen.

Een treinbegeleider die geen boete geeft aan iemand die dit niet heeft gedaan, verziekt eigenlijk de boel voor zijn onderneming.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2011, 21:33   #16
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Normaal ben je verplicht dit te melden aan de treinbegeleider bij het opstappen.
Begeleider aanvaardt geen maestro. Misschien nu wel maar vroeger in elk geval niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Een treinbegeleider die geen boete geeft aan iemand die dit niet heeft gedaan, verziekt eigenlijk de boel voor zijn onderneming.
Systeem van begeleiders is passé. Toegangspoortjes zijn beter. En dan kan ik ongestoord slapen. De uren en dagen die ik kwijt ben omdat er stakingen zijn of omdat ze met zichzelf liggen spelen worden mij niet terugvergoed. Dus ik ga er zeker niet slechter door slapen.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2011, 22:18   #17
Julianus
Lokaal Raadslid
 
Julianus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2010
Berichten: 319
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Normaal ben je verplicht dit te melden aan de treinbegeleider bij het opstappen.

Een treinbegeleider die geen boete geeft aan iemand die dit niet heeft gedaan, verziekt eigenlijk de boel voor zijn onderneming.
Ik vraag me meer af waarom die loketten slechts tot 13u geopend zijn. Welk uur is dat eigenlijk? Op de lijn Brugge -Gent zijn nog slechts 3 stations (Brugge en Gent niet meegerekend) met personeel. Twee ervan sluiten om 13u de deuren... Besparingen, zeker?
__________________
Bart De Wever is te groot voor een klein land als België. Daarom wil hij het splitsen.
Julianus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 08:13   #18
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Begeleider aanvaardt geen maestro. Misschien nu wel maar vroeger in elk geval niet.
Dan krijg je een administratieve toeslag... Je bent een beetje aan het lullen, excusez-le-mot. Of je hebt echt TBG's die hun job niet naar behoren doen.

Citaat:
Systeem van begeleiders is passé. Toegangspoortjes zijn beter. En dan kan ik ongestoord slapen. De uren en dagen die ik kwijt ben omdat er stakingen zijn of omdat ze met zichzelf liggen spelen worden mij niet terugvergoed. Dus ik ga er zeker niet slechter door slapen.
Controle van de toegangsbewijzen van reizigers is, verbaas je niet, een zeer lage prioriteit voor een treinbegeleider. Zijn voornaamste taken zijn veiligheid, informatieverlening, hulp, &c.

Dus toegangspoortjes: akkoord (maar wat dan met misbruik eerste klasse?). En daarbovenop uiteraard treinbegeleiders.

In landen waar met toegangspoorten wordt gewerkt, is evenmin de treinbegeleiding uitgeschakeld.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 08:17   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Julianus Bekijk bericht
Ik vraag me meer af waarom die loketten slechts tot 13u geopend zijn. Welk uur is dat eigenlijk? Op de lijn Brugge -Gent zijn nog slechts 3 stations (Brugge en Gent niet meegerekend) met personeel. Twee ervan sluiten om 13u de deuren... Besparingen, zeker?
Het is logisch dat ze om 13u sluiten vermits op dat moment de meeste reizigers heen vertrokken zijn en ervan uitgegaan wordt dat ze ofwel een retourbiljet kopen, ofwel vertrekken in een groter station waar de loketten nog geopend zijn.

Ik vind dat een zeer berationaliseerde beslissing. Vaak gaan die loketten om 6u open. Die jongen zijn shift zit er dus om 13u verdiend op. Wegens de reden die ik je gaf, is het dus onlogisch om een tweede persoon nóg eens een shift te laten doen.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 17 maart 2011 om 08:17.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 11:10   #20
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dan krijg je een administratieve toeslag... Je bent een beetje aan het lullen, excusez-le-mot. Of je hebt echt TBG's die hun job niet naar behoren doen.
Die toeslag kan je ontwijken. Zelfs de procedure erna, de boete thuis, kan je terugdringen tot enkel de ritprijs - zonder toeslag.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Zijn voornaamste taken zijn veiligheid, informatieverlening, hulp, &c.
Daar falen ze ook in. De laatste keer dat ik eens een échte vraag had (geen bevestiging of het de jusite trein was) kreeg ik het antwoord dat de TBG "geen glazen bol had".
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be