Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Jean-Marie Dedecker (Lijst Dedecker) - 26 februari tot 4 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Jean-Marie Dedecker (Lijst Dedecker) - 26 februari tot 4 maart Senator, judocoach, Oostendenaar, verzekeringsmakelaar, .... en op zoek naar 203.755 stemmen. Lid van de senaatscommissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden en commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en de Landsverdediging (tot oktober 2006)

 
 
Discussietools
Oud 28 januari 2007, 11:39   #1
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard Enkele inhoudelijke en praktische vragen

Enkele inhoudelijke en praktische vragen :

- Op welke plaatsen in Vlaanderen wilt u opkomen met uw partij?
- Hoe onderscheidt uw partij zich van VLOTT?*
- Hoe onderscheidt uw partij zich van het Vlaams Belang?
- Hoe onderscheidt uw partij zich van de traditionele partijen?
- Waarom bent u zo sterk tegen lidmaatschap bij het Vlaams Belang?
- Ziet u deelname in een Forza Flandria in de vorm van een rechtse kartellijst op lange termijn zitten, of is dat per definitie uitgesloten?
- Waarop opteerde u voor een echte partij met een partijprogramma en niet voor een open lijst?**
- Welke standpunten deelt u met progressieven?
- welke standpunten deels u met conservatieven?


Ik weet dat het een hele boterham is, maar een antwoord op al deze vragen is nodig om mijn beeld van de man "De Decker" fijn te stellen. U weet dat de media lang niet altijd objectief is in de manier waarop ze de politiek bericht, dus zou ik graag uit uw eigen pen (keyboard in dit geval) willen afleiden wie u bent en wat u drijft. Net als u geloof ik in het potentieel van een partij rechts van de CD&V en links van het VB. Ik ben echter nog niet overtuigd dat uw lijst die plaats op een adequate manier invult.

* Zowel VLOTT als Lijst Dedecker profileren zich als een rechts-liberale parij.
** Mijns inziens past een open lijst beter bij de libertijnse mentaliteit die u beweert te hebben.
IlluSionS667 is offline  
Oud 29 januari 2007, 16:27   #2
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Nog eventjes deze draad naar boven stoten
IlluSionS667 is offline  
Oud 29 januari 2007, 16:38   #3
Jean-Marie Dedecker
 
 
Jean-Marie Dedecker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Berichten: 59
Standaard

- Op welke plaatsen in Vlaanderen wilt u opkomen met uw partij?
- Hoe onderscheidt uw partij zich van VLOTT?*
- Hoe onderscheidt uw partij zich van het Vlaams Belang?
- Hoe onderscheidt uw partij zich van de traditionele partijen?
- Waarom bent u zo sterk tegen lidmaatschap bij het Vlaams Belang?
- Ziet u deelname in een Forza Flandria in de vorm van een rechtse kartellijst op lange termijn zitten, of is dat per definitie uitgesloten?
- Waarop opteerde u voor een echte partij met een partijprogramma en niet voor een open lijst?**
- Welke standpunten deelt u met progressieven?
- welke standpunten deels u met conservatieven?


antwoorden

- overal
- wij hebben een duidelijk sociaal-economisch programma over arbeid, fiscaliteit, immegratie & integratie, ...
- zie hierboven
- gelieve mijn boek te lezen, 263 pagina's. Wij staan voor eerlijkheid en rechtlijnigheid en de rechtstreekse democratie zoals referenda, ...
- ik ben geen Vlaams Belanger. Onze partij laat bijvoorbeeld iedereen vrij op ethisch vlak en is voor vrije arbeidsimmigratie
- het idee van Forza Flandria is een waardig te onderzoeken denkpiste.
- er is al onduidelijkheid genoeg. Ik heb mij altijd laten leiden door mijn ideeën.
- laatste twee vragen -> zie boek en ook mijn voorwoord bij het partijprogramma; www.lijstdedecker.com. Niet links, niet rechts, maar averechts...

groeten,
jean-marie
Jean-Marie Dedecker is offline  
Oud 29 januari 2007, 16:44   #4
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Marie Dedecker Bekijk bericht

voor vrije arbeidsimmigratie
Mr. Dedecker,

staat u mij toe 1 zinnetje uit uw antwoord te halen. Hoe rijm je een vrije arbeidsimmigratie met een torenhoge werkloosheid?
Pieke is offline  
Oud 29 januari 2007, 17:33   #5
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Marie Dedecker Bekijk bericht
- overal
- wij hebben een duidelijk sociaal-economisch programma over arbeid, fiscaliteit, immegratie & integratie, ...
- zie hierboven
- gelieve mijn boek te lezen, 263 pagina's. Wij staan voor eerlijkheid en rechtlijnigheid en de rechtstreekse democratie zoals referenda, ...
- ik ben geen Vlaams Belanger. Onze partij laat bijvoorbeeld iedereen vrij op ethisch vlak en is voor vrije arbeidsimmigratie
- het idee van Forza Flandria is een waardig te onderzoeken denkpiste.
- er is al onduidelijkheid genoeg. Ik heb mij altijd laten leiden door mijn ideeën.
- laatste twee vragen -> zie boek en ook mijn voorwoord bij het partijprogramma; www.lijstdedecker.com. Niet links, niet rechts, maar averechts...
Dit is allemaal wel zeer vaag
IlluSionS667 is offline  
Oud 29 januari 2007, 17:42   #6
Jean-Marie Dedecker
 
 
Jean-Marie Dedecker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Berichten: 59
Standaard

"staat u mij toe 1 zinnetje uit uw antwoord te halen. Hoe rijm je een vrije arbeidsimmigratie met een torenhoge werkloosheid?"

staat u me toe te antwoorden met een stukje uit mijn boek...

Van de 5,4 miljoen Denen zijn er amper 8 procent allochtoon, waarvan nog éénderde afkomstig is uit Europese landen of uit Noord-Amerika. Toch opteren de Denen er voor om de asielwetgeving toe te passen op alle immigranten, zonder uitzondering. Zo moeten ze drie jaar lang een programma volgen om alle aspecten van de Deense samenleving te leren kennen, vooraleer ze een permanente verblijfsvergunning krijgen. Een beleid dat zelfs goedkeuring vindt in de ogen van hun zuiver protocollaire koningin Margarethe II. Even citeren uit haar biografie : "We kunnen geen genoegen nemen met naast elkaar leven, we moeten samenleven". Uit haar gesprekken met de Deense journaliste Annelise Bistrup : " We zijn de afgelopen jaren uitgedaagd door de islam, wereldwijd en lokaal. Het is een uitdaging die we serieus moeten nemen. We hebben het onderwerp te lang laten gaan, omdat we te tolerant waren of te lui (…) Iedereen moet voor zichzelf bepalen of hij tolerant is uit gemakzucht of uit overtuiging". Deze adellijke praat is iets anders dan het vrijblijvend gekwetter van de Saksen-Coburgs. De Denen werden in 2005 door de OESO geroemd als meest performante economie van Europa.
Nulimmigratie is een mythe, maar een land heeft recht de immigranten te kiezen die het nodig heeft. Mexico bijvoorbeeld verstrekt geen visa meer aan inwoners uit moslimlanden. Schotland, dat te kampen heeft met een negatieve bevolkingsaanwas, lanceerde de campagne "Fresh Talent". Samen met Ierland en Zweden openden Groot-Brittannië als enigen hun grenzen voor arbeiders uit alle EU landen. De andere twaalf voorzien een overgangsperiode van zeven jaar. Met een werkloosheidsgraad van amper 4,7%, de helft van de Belgische, kwamen er reeds 176.000 immigranten naar de UK uit de nieuwe EU landen waarvan 98.235 uit Polen. Van deze 176.000 staan er zegge en schrijve - maar VEERTIG - aan de dop of de ziekenkas. First Bus PLC, één der grootste autocarondernemingen van de UK heeft een team van tien opleiders gestuurd naar Polen om chauffeurs te rekruteren en zo aan de behoeften van de Schotse markt te kunnen voldoen. Polen komen naar Engeland om te werken en niet om sociaal te vegeteren. Met 200 pond weekloon compenseren ze een maandloon in hun thuisland. (bron: Wall Street Journal 7/7/05)
De Fransen met hun verstaatste economie knijpen de chauvinistische billen dicht. Een werkloosheidsgraad van 10% en toch een hoop vacatures. Zo is er volgens "Le Syndicat des Entreprises de Génie Climatique et de Couverture Plomberie » een nood aan 6000 loodgieters. Er werken in het land van Jeanne D’Arc amper … 150 geregistreerde Poolse loodgieters. De Franse of Nederlandse situatie is analoog aan de Belgische. Het komt er echter op aan arbeid in te voeren en geen armoede. Van het tweede hebben we door de ongebreidelde gezinsherenigingen en de volgmigratie meer dan genoeg. De industriële revolutie had nooit plaats gevonden zonder migratie, noch in Amerika met miljoenen Ieren en Italianen, noch op het Oude continent. Migratie die geslaagd is omdat ze bijkomende arbeidsplaatsen schiep en niet teerde op een bestaand sociaal systeem. Voor elke lidstaat uit de EU geldt vrij verkeer van personen, kapitaal en goederen. Het moet ook gelden voor arbeid in om het even welke sector, ook in de dienstensector die 70% van onze globale economie uitmaakt. In 2001 was de dienstensector in de vijftien EU-lidstaten goed voor 6.258 miljard euro van het bruto binnenlands product. In de nieuwe lidstaten amper voor 254 miljard euro. Als de economie in de nieuwe lidstaten zou groeien met vier procent per jaar, duurt het nog 15 jaar voor de dienstensector daar verdubbelt in omvang., terwijl die van de andere lidstaten ook exponentieel aangroeit. De vrees van onze vakbonden is dus compleet irreëel. Gewezen EU-commissaris Bolkestein was visionair in plaats van angstaanjagend. Oost-Europese werknemers komen niet om hier te blijven. Hun eigen economieën groeien snel. Ze doen hier ervaring op die hen bij terugkeer in eigen land ten goede zal komen. Daarom moet de EU een vrij verkeer van goederen, diensten, kapitaal en werknemers garanderen.
Als wij ons het recht toe-eigenen om in Slowakije fabrieken neer te poten, omdat de arbeidskost een achtste bedraagt van de onze, en omdat er geen beperkingen zijn qua goederenvervoer, moeten de Slovaken recht op vrije arbeid hebben in ons land.
Jean-Marie Dedecker is offline  
Oud 30 januari 2007, 21:47   #7
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.064
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Marie Dedecker Bekijk bericht
Polen komen naar Engeland om te werken en niet om sociaal te vegeteren. Met 200 pond weekloon compenseren ze een maandloon in hun thuisland. (bron: Wall Street Journal 7/7/05).

Ik ben het daarmee eens en heb niks tegen de Polen die hier komen werken. Net zomin als ik iets heb tegen de Indiërs die ik vooral in NL in IT jobs in drommen zie.


Maar toch twee opmerkingen.

1. Ik vindt het onacceptabel dat we enerzijds zoveel werklozen hebben en anderzijds het quasi onmogelijk is om bvb een vlaamse huishoudster te vinden en we die dus maar uit Polen moeten importeren. Geen slecht woord over de Polen, waar wel over de vlamingen dus.
M.i. heeft dat twee redenen: ten eerste het sociale systeem en torenhoge lasten zet niet aan tot het zoeken van een laagbetalende job. Maar ten tweede ook dat er ergens een mentaliteit heerst dat werkloosheid sociaal aanvaarder is dan te moeten zeggen dat je bvb poetsvrouw bent. En die mentaliteit zit gewoon in het hele systeem (inclusief (vooral?) onderwijs) ingebakken. Een sociale herwaardering van nogal wat jobs dringt zich imo op.
2. De immigratie zal en dat ziet u toch ook wel over het hoofd als men er niet spaarzaam en goed gereglementeerd mee omspringt ook een neerwaartse druk uitoefenen op de lonen hier. I.e. selectieve immigratie om tijdelijk accute tekorten op te vangen: akkoord. Massa-immigratie omdat onze eigen werklozen liever werkloos zijn dan een laaggeschoolde job te aanvaarden: nee dank u.
Rr00ttt is offline  
Oud 31 januari 2007, 06:12   #8
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Massa-immigratie omdat onze eigen werklozen liever werkloos zijn dan een laaggeschoolde job te aanvaarden: nee dank u.
Waarbij dan nog geen rekening gehouden wordt met de integratiekost, zoals huisvesting, onderwijs, aanleren Nederlandse taal (tot in de derde generatie toe!) en , jawel, criminaliteitsbestrijding.
.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline  
Oud 31 januari 2007, 07:47   #9
Enter
Parlementslid
 
Enter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 1.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik ben het daarmee eens en heb niks tegen de Polen die hier komen werken. Net zomin als ik iets heb tegen de Indiërs die ik vooral in NL in IT jobs in drommen zie.


Maar toch twee opmerkingen.

1. Ik vindt het onacceptabel dat we enerzijds zoveel werklozen hebben en anderzijds het quasi onmogelijk is om bvb een vlaamse huishoudster te vinden en we die dus maar uit Polen moeten importeren. Geen slecht woord over de Polen, waar wel over de vlamingen dus.
M.i. heeft dat twee redenen: ten eerste het sociale systeem en torenhoge lasten zet niet aan tot het zoeken van een laagbetalende job. Maar ten tweede ook dat er ergens een mentaliteit heerst dat werkloosheid sociaal aanvaarder is dan te moeten zeggen dat je bvb poetsvrouw bent. En die mentaliteit zit gewoon in het hele systeem (inclusief (vooral?) onderwijs) ingebakken. Een sociale herwaardering van nogal wat jobs dringt zich imo op.
2. De immigratie zal en dat ziet u toch ook wel over het hoofd als men er niet spaarzaam en goed gereglementeerd mee omspringt ook een neerwaartse druk uitoefenen op de lonen hier. I.e. selectieve immigratie om tijdelijk accute tekorten op te vangen: akkoord. Massa-immigratie omdat onze eigen werklozen liever werkloos zijn dan een laaggeschoolde job te aanvaarden: nee dank u.
Toch is dat laatste de bedoeling. En persoonlijk heb ik daar geen probleem mee, zolang de levenskosten ook maar naar beneden gaan.
Je kan toch niet verwachten dat iemand voor 800€ zich dood gaat werken terwijl de kosten van huisvesting, voeding e.d. maar steeds stijgen?

Zolang er op dat vlak een verschil is tussen de emigratie- en immigratielanden is, zal de concurrentie steeds oneerlijk blijven.

En hoe je het draait of keert: Wij zijn er altijd de dupe van omdat we hier nu eenmaal een hoge levenskost hebben.

Als je er dan ook nog bijneemt dat bedrijfleiders liever een geschoolde Pool aannemen dan een opleiding te verstrekken aan een Belg, dan kan je ook al voor een deel het gebrek aan geschoolde arbeidskrachten verklaren.
En daar geldt alweer het verschil tussen "hier" en "daar", nl. de kostprijs. En de bedrijfsleiders kan je daar ook niet scheef voor aankijken, omdat het hun job is om zoveel mogelijk winst te bekomen en het bedrijf een toekomst geven.

Het komt allemaal neer op een globale regeling voor kostprijzen van levensmiddelen en huisvesting en op wat we bereid zijn om op te geven van luxe.

Ik zeg niet dat er een strikte regeling moet zijn op 1 bedrag, maar wel dat er onder- en bovengrenzen moeten afgesproken worden.
Anders krijg je oneerlijke concurrentie, zoals nu het geval is.
Enter is offline  
Oud 31 januari 2007, 09:46   #10
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Het probleem met werknemers uit Oost-Europa bestaat er vooral in dat zij
  • hun inkomsten doorsluizen naar hun familie in Oost-Europa en zo het beschikbare kapitaal in Vlaanderen doen verminderen.
  • onder de marktprijs werken, en zo de levensstandaard van Vlaamse arbeiders mee omlaag helpen, omdat deze ofwel werkloos zijn ofwel ook onder de marktprijs moeten werken om te kunnen concurreren tegen de Oost-Europeanen.
IlluSionS667 is offline  
Oud 31 januari 2007, 18:20   #11
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.064
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Als je er dan ook nog bijneemt dat bedrijfleiders liever een geschoolde Pool aannemen dan een opleiding te verstrekken aan een Belg, dan kan je ook al voor een deel het gebrek aan geschoolde arbeidskrachten verklaren.

Het verschil zit daar niet. Er is geen werkgever die de voorkeur geeft aan Polen om op te leiden tov Belgen. Wat er wel is, is dat de belgen die voor laggeschoolde jobs overschieten kwalitatief vaak van een lager niveau zijn dan bvb de Polen. Dat ligt enerzijds aan het sociale systeem maar vooral aan het feit dat in het onderwijs beroeps- of technisch onderwijs zwaar ondergewaardeerd wordt. I.e. het trappen systeem. Tegenwoordig noemt het allemaal wat anders maar de essentie is hetzelfde.

De slimsten gaan naar de Latijnse. Wie dat niet aankan gaat naar de moderne, wie dat niet aankan naar de technische en wie dat niet aankan naar een beroepsopleiding.

Netto-resultaat: de technische en beroepsopleidingen zitten vol met drop-outs uit andere opleidingen en drop-outs binnen de drop-outs.

Ik zou de 22 jarigen dat nog in het 5e jaar beroeps zitten geen eten willen geven om het zo te zeggen. Dat die een dramatische effect hebben op de 17 jarigen die ook in die klassen zitten en het algemeen niveau lijkt me vanzelfsprekend.

Dus enerzijds: sociale herwaardering van 'lagere' diploma's door op te houden met het 'cascadesysteem', anderzijds wie meer dan 2 jaar blijft zitten in een richting naar aparte klassen en niet meer samen met de rest.


Of om een oom van mij die bedrijfsleider is te quoten:'ik neem voor arbeidersjobs liever een gemotiveerde turk aan dan een vlaming. De vlamingen die capabel zijn, zijn haast allemaal overgekwalificeerd voor die jobs, wat overschiet zijn mensen met wie je haast niks kunt aanvangen.'

Bovenstaande is natuurlijk een veralgemening maar bevat m.i. wel een kern van waarheid.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 31 januari 2007 om 18:20.
Rr00ttt is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be