Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Geloof laat bergen oplossen in het niets
Ja 1 12,50%
Nee 6 75,00%
Ik weet niet hoe dat zou kunnen, ik twijfel 1 12,50%
Aantal stemmers: 8. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 juli 2014, 21:59   #41
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard


Laatst gewijzigd door tandem : 23 juli 2014 om 22:00.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2014, 22:00   #42
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dat is niet het enige forum waar hij de trol uithangt. Zit met een onverwerkt trauma. Mogelijk verlies in beleggingen of zo. Best niet op reageren.
Verwijs je hier naar het Dunning-Kruger effect?
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2014, 22:50   #43
microwezen
Parlementsvoorzitter
 
microwezen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2013
Locatie: Cranleigh, UK
Berichten: 2.398
Stuur een bericht via ICQ naar microwezen Stuur een bericht via Yahoo naar microwezen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Alle bergen staan nog steeds op dezelfde plaats als 3000 jaar geleden. Bel me als er is eentje beweegt.
Mag ik dan uw nummer?
meh, laat maar. Dan blijf ik bellen

IEDERE berg beweegt op deze aardkloot.

Mount Everest
Men dient er bedacht op te zijn dat de hoogte van de Mount Everest geen statisch gegeven is. Door tektonische bewegingen in de aardkorst vindt voortdurend opheffing en daling plaats. Een flinke aardbeving in dit gebied bijvoorbeeld kan de bergtop enkele decimeters laten stijgen of dalen.
__________________
Orwell's 1984 was een waarschuwing! GEEN HANDLEIDING!
Atheïsme is geen geloofssysteem.
Het vertelt niet hoe en wat je moet denken.
Het is het resultaat van denken!
microwezen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2014, 06:30   #44
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door microwezen Bekijk bericht
Mag ik dan uw nummer?
meh, laat maar. Dan blijf ik bellen

IEDERE berg beweegt op deze aardkloot.

Mount Everest
Men dient er bedacht op te zijn dat de hoogte van de Mount Everest geen statisch gegeven is. Door tektonische bewegingen in de aardkorst vindt voortdurend opheffing en daling plaats. Een flinke aardbeving in dit gebied bijvoorbeeld kan de bergtop enkele decimeters laten stijgen of dalen.
Euh, en ik dacht met eenvoudige voorbeelden te beginnen wat betreft dat 'verzetten van bergen'.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2014, 07:08   #45
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Gezien sommige reactie misschien handig om er nog iets bij te plaatsen.
Dit is iets anders. Dit is geloof in het bereiken van een objectief. En dit is inderdaad belangrijk in het bereiken van dit objectief. Het is een nodige voorwaarde maar jammer genoeg geen voldoende voorwaarde. Het objectief moet wel realistisch zijn.

Wijlen Steve Jobs heeft veel verwezenlijkt doordat hij koppig geloofde in zijn objectieven. Maar desondanks is niet alles wat hij wou verwezenlijken gelukt.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2014, 07:43   #46
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamil Bekijk bericht
Alleen jij 'begrijpt' je eenvoudige voorbeelden
Blijkbaar, bij 'geloof verzet bergen' zal je eerst een duidelijk begrip moeten hebben over dat waarin je gelooft, is dat niet logisch? Wat begrijp je dan niet aan het eenvoudige voorbeeld, de vraag werd toch onder het betrokken beeld geplaatst? Misschien zie je een enkel een beeld zonder dat het iets voor je zegt, op dat moment is het betekenisloos en kan je er niets mee. Maar stel dat je het wel begrijpt, zou je er dan in geloven? Ik kan hier zonder de bereidheid tot volwassen dialoog niets over zeggen, ik neem enkel waar dat je berichten plaatst die geenszins met dit topic te maken hebben. Dat is de zgn non-dialoog zonder dat enig begrip ontstaat waar het dan wel over zou kunnen gaan, ik heb nochtans een inhoudelijk antwoord gegeven op je initiële vraag.

Laatst gewijzigd door tandem : 24 juli 2014 om 07:45.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2014, 07:51   #47
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit is iets anders. Dit is geloof in het bereiken van een objectief. En dit is inderdaad belangrijk in het bereiken van dit objectief. Het is een nodige voorwaarde maar jammer genoeg geen voldoende voorwaarde. Het objectief moet wel realistisch zijn. Wijlen Steve Jobs heeft veel verwezenlijkt doordat hij koppig geloofde in zijn objectieven. Maar desondanks is niet alles wat hij wou verwezenlijken gelukt.
Ben ik het mee eens, wat 'realisme' betreft zal je ook rekening dienen te houden met heel wat andere factoren. Het is mogelijk om de hedendaagse realiteit te overstijgen en een nieuwe gedragsmodi aan te nemen die voortkomt uit een andere manier van denken. En daarin kan de stelling 'geloof verzet bergen' perfect geplaatst worden, het realiseren van een mondiale pardigmaverschuiving die ons verlost van de ketenen binnen het huidige paradigma, dit betekent een ethische upgrade van het systeem met in het verlengde een aangepaste modus operandi.

Laatst gewijzigd door tandem : 24 juli 2014 om 07:52.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2014, 07:53   #48
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamil Bekijk bericht
Geloof jij maar een getekende driehoek is geen berg. Trouwens MW heeft het opgelost. Tektoniek is het antwoord
Kan je antwoorden op een eenvoudige vraag? Geef misschien eerst hierop een antwoord, ik zal nadien de vraag stellen.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2014, 08:15   #49
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamil Bekijk bericht
Ik zou dat kunnen maar ik doe het niet. Hoe lang duurt ht voor dat tot je doordringt? Je onzin obsessie interesseert me niet
Je hebt geen antwoord, je durft het niet aan waardoor je dit vluchtgedrag vertoont. Of dacht je dat we zo dom zijn omdat niet te zien? Het gaat hier niet over een of andere absurde God, het gaat daarentegen over iets zeer praktisch. Maar goed, die gelovigen hebben je dus duidelijk in de tang, je vertaalt immers alles binnen deze context, impasse het gevolg.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2014, 08:31   #50
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamil Bekijk bericht
welk woord begrijp je niet?
Je hebt al lang geen verhaal meer, je weet niet eens waar het inhoudelijk over gaat. Prachtig.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2014, 08:52   #51
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamil Bekijk bericht
Het is inderdaad weer een prachtige dag.
Zie nu, een teken van menselijkheid, ontroerend.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2014, 10:35   #52
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Zie nu, een teken van menselijkheid, ontroerend.
Boeiende opmerking, met dank!

Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2014, 10:45   #53
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.065
Standaard

Een "geloof" (katholiek, joods of islamitisch....maakt niet uit) zorgt vooral voor heel veel miserie.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2014, 10:47   #54
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.233
Standaard

In Nederland zijn ze zeer gelovig.

Daar zijn geen bergen.
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2014, 11:07   #55
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Boeiende opmerking, met dank!

Ik denk dat je camrecorder nog op staat, kan vervelend zijn om je zo in het openbaar te vertonen.

Laatst gewijzigd door tandem : 24 juli 2014 om 11:08.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2014, 12:28   #56
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Wanneer we de stelling 'geloof verzet bergen' evenwichtiger onderzoeken, zullen we mogen besluiten dat ze zowel negatief als positief kan uitpakken. Ons geloof in iets kan dus evengoed bergen creëren dan verzetten, het vergt dan wat onderzoek om het obstakel (cfr de berg) te ontzenuwen en een bevrijdend alternatief in de plaats te zetten, een alternatief dat op zich weer tot een probleem kan leiden op een later moment. Er is dus niet één remedie als oplossing te zien dan wel zijn er verschillende die toegepast kunnen worden op verschillende conflictsituaties.

Ons geloof kan echter ook vastroesten waardoor een dogma ontstaat, een uiterst hardnekkig fenomeen die geen flexibiliteit van het denken meer toelaat, de 'berg' wordt dan zo groot waardoor we in een schaduw leven zonder dat we het probleem in de gaten hebben. Een dergelijke situatie wordt onhoudbaar en komt vroeg of laat tot een ontploffing maar biedt geen garantie dat we het probleem niet opnieuw zullen creëren omdat het dogma zelf niet maatschappelijk (h)erkend wordt.

De vraag stelt zich dan welk 'mosterdzaadje' kan helpen bij welk pobleem en belangrijker, wie is er om het 'mosterdzaadje' water te geven opdat het zich verder kan ontwikkelen?

Laatst gewijzigd door tandem : 24 juli 2014 om 12:29.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2014, 14:11   #57
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Een "geloof" (katholiek, joods of islamitisch....maakt niet uit) zorgt vooral voor heel veel miserie.
Ik denk dat je verwijst naar het literalisme in deze context, vond hier nog een stukje over. Geeft misschien een andere kijk op diverse zaken, weet ik niet en misschien afhankelijk van wat er in de tekst staat. Het verschil is wel treffend, vind ik.

Citaat:
Gnosticisme versus Literalisme
  • Gnostici leren dat het van het grootste belang is te ontwaken en zelf gnosis te ervaren
  • Literalisten leren dat het van het grootste belang is blind geloof te hechten aan religieuze dogma’s
  • Gnostici interpreteren hun leringen als richtingaanwijzers naar de ontwaakervaring
  • Literalisten zien hun leringen als de letterlijke waarheid zelf
  • Gnostici gebruiken symbolische gelijkenissen om de manier om tot ontwaken te komen over te dragen
  • Literalisten zien gnostische mythen aan voor de letterlijke verslagen van wonderbaarlijke historische gebeurtenissen en ontsporen daardoor tot irrationeel bijgeloof
  • Gnostici weten dat alle boeken de woorden van mensen bevatten
  • Literalisten geloven dat de Heilige Schrift het Woord van God is
  • Gnostici begrijpen dat de manier waarop de wijsheid van de ontwaakte geest tot expressie wordt gebracht voortdurend afgestemd moet worden op de voortdurend veranderende menselijke bestaanstoestand
  • Literalisten wensen een onwrikbare canon van geschriften waaraan voor eeuwig absoluut leergezag wordt toegekend
  • Gnostici willen dat we voor onszelf denken, waardoor we bewuster worden en ontwaken
  • Literalisten willen dat we geloven wat zij zelf geloven, opdat we deel uitmaken van hun cultus
  • Gnostici begrijpen dat het leven zelf een proces van ontwaken is
  • Literalisten geloven dat hun specifieke religie de enige weg naar de waarheid is en veroordelen eenieder die iets anders gelooft als iemand die een duivelse dwaling begaat
  • In het gnosticisme draait het om het ontwaken uit de illusie van afzondering tot eenheid en liefde
  • Het literalisme bestendigt onze slaaptoestand in een ‘wij versus zij’ wereld van gescheidenheid en verdeeldheid, bevolkt door ‘uitverkorenen’ en, ‘verdoemden’
  • Gnosticisme verenigt on
  • Literalisme scheidt ons

Laatst gewijzigd door tandem : 24 juli 2014 om 14:12.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2014, 01:06   #58
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

The Shamen: move any mountain
https://www.youtube.com/watch?v=_kmG6zyyH98
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2014, 01:57   #59
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

De denkbeeldige wereld is die van morgen.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2014, 06:25   #60
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamil Bekijk bericht
In je imaginaire wereldje kan echt alles, zie ik. Helaas voor jou , in de echte is het noppes
Wel, ik geloof je, die 'echte' wereld lijkt dan ook meer op een gevangenis die alle verbeeldingskracht ondermijnd. Aan informatie zal het niet ontbreken, lees maar ...

Citaat:
In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soort ego dat we bewonderen. We geven de voorkeur aan de welopgevoede, beheerste, aangepaste en nogal uniforme mens die heeft geleerd dat hij moet passen in de doelstellingen van onze maatschappij, die grotendeels vorm hebben gekregen door ons geloof in het Kapitalisme. We definiëren rijpheid in die termen en steunen een opvoedingssysteem dat die filosofie schraagt. Ons gebrek aan wellevendheid is grotendeels te wijten aan het onderdrukte kind dat ingaat tegen de harde eisen die door de maatschappij aan hem worden gesteld. Mensen zijn boos en gedeprimeerd om het vreugdeloze leven dat ze gedwongen worden te leiden en luchten hun frustratie door verwerpelijke manieren van asociaal gedrag, als waren ze kinderen die niet hebben geleerd wat het is om sociaal te zijn. Onze huidige maatschappelijk ‘donkere nacht’ is deels te wijten aan de onderdrukking van het kind in ons. (Thomas Moore)
When you stop learning, you start dying (Albert Einstein)
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be