Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 mei 2018, 11:23   #1
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard Chinese elektrische bussen beïnvloeden wereldwijde olieconsumptie

De vloot aan elektrische bussen en de elektrische auto's in China veroorzaken een daling in het olieverbruik van 280 000 vaten/dag. Dit is ongeveer het volledige verbruik van een land als Griekenland!

https://www.autogids.be/autonieuws/i...onsumptie.html
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 11:41   #2
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

China verbrandt helft van alle steenkool ter wereld.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  china.png‎
Bekeken: 38
Grootte:  27,5 KB
ID: 108843  

dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 11:50   #3
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
De vloot aan elektrische bussen en de elektrische auto's in China veroorzaken een daling in het olieverbruik van 280 000 vaten/dag. Dit is ongeveer het volledige verbruik van een land als Griekenland!

https://www.autogids.be/autonieuws/i...onsumptie.html
"Griekenland", wat voor een metric is dat nu weer ? Griekenland heeft een BNP vergelijkbaar met dat van Irak, een grote economie is dat geenzins.

Dat die journalisten gewoon de feiten geven... het dagelijks olieverbruik wereldwijd is 100 miljoen vaten, dus we spreken over een uitsparing van 3 promille.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 12:07   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
China verbrandt helft van alle steenkool ter wereld.
off topic
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 12:10   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
De vloot aan elektrische bussen en de elektrische auto's in China veroorzaken een daling in het olieverbruik van 280 000 vaten/dag. Dit is ongeveer het volledige verbruik van een land als Griekenland!

https://www.autogids.be/autonieuws/i...onsumptie.html
Elk vat minder per dag is al goed, 280.000 vaten per dag begint al te tellen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 12:25   #6
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard



2018, volgens deze grafiek, zou wereldwijd 100k-200k per dag moeten zijn. Ze is nu al voor China alleen 280k vaten.

Goed, je doet het af als niets. Ik zie enkel dat de trend sneller is dan voorspeld.

Dat Trump Iran maar aanvalt, om de oliemarkt te stutten. Het ironische is dat hoge olieprijzen de adaptatie van EV's alleen maar zal versnellen. Als wij hier aan de pomp 2 euro voor een liter moeten betalen, dan gaan mensen bijzonder snel kiezen voor een PHEV of pure EV.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 12:45   #7
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht


2018, volgens deze grafiek, zou wereldwijd 100k-200k per dag moeten zijn. Ze is nu al voor China alleen 280k vaten.

Goed, je doet het af als niets. Ik zie enkel dat de trend sneller is dan voorspeld.

Dat Trump Iran maar aanvalt, om de oliemarkt te stutten. Het ironische is dat hoge olieprijzen de adaptatie van EV's alleen maar zal versnellen. Als wij hier aan de pomp 2 euro voor een liter moeten betalen, dan gaan mensen bijzonder snel kiezen voor een PHEV of pure EV.
Dan gaan die e-wagens de economische vraag volgen en nog meer onbetaalbaar worden/zijn voor u.

Laatst gewijzigd door dpg : 8 mei 2018 om 12:47.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 12:49   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht


2018, volgens deze grafiek, zou wereldwijd 100k-200k per dag moeten zijn. Ze is nu al voor China alleen 280k vaten.

Goed, je doet het af als niets. Ik zie enkel dat de trend sneller is dan voorspeld.
Die grafiek is van een link van februari 2016, dus wslk achterhaald...:
Citaat:
https://www.bloomberg.com/features/2016-ev-oil-crisis/

A shift is under way that will lead to widespread adoption of EVs in the next decade.
By Tom Randall | Feb. 25, 2016
Elke "predicting" grafiek zal wel elk jaar herzien moeten worden.

Zeker bij die enorme groei in China, andere landen zullen wel ooit volgen, zeker de bussen in stadsgebieden en omgeving, die gaan wslk allemaal electrisch worden.

Binnen 7 jaar , 2025 , zou de helft van de bussen al electrisch kunnen zijn. Voorspelt deze studie van Bloomberg:

Citaat:
https://www.independent.co.uk/news/b...-a8190651.html

Electric buses to make up half of the world's fleet by 2025, study predicts

'China will lead this market, due to strong domestic support and aggressive city-level targets,' wrote Aleksandra O’Donovan, an analyst for BNEF and author of the study

Mark Chediak Friday 2 February 2018

Nearly half of the municipal buses on the road worldwide will be electric within seven years, with China expected to dominate the global market as it aims to cut urban pollution and support domestic manufacturers.

The total number of electric buses in service is forecast to more than triple, from 386,000 last year to about 1.2 million in 2025, equal to about 47 per cent of the worldwide city bus fleet, according to a report from Bloomberg New Energy Finance (BNEF).

“China will lead this market, due to strong domestic support and aggressive city-level targets,” wrote Aleksandra O’Donovan, an analyst for BNEF and author of the study. By 2025, the report said, the country will account for 99 per cent of the world’s battery-powered buses.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 mei 2018 om 12:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 12:52   #9
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Goed, je doet het af als niets. Ik zie enkel dat de trend sneller is dan voorspeld.
100k vaten per dag is 0.1 % van het huidige dagelijkse verbruik - veel is dat niet. De wereldwijde vraag naar petroleum stijgt met meer dan 1 % per jaar momenteel, met andere woorden: de groei in de oliemarkt is groter dan wat de groei in de EV-markt kan compenseren op dit moment, dat is helaas de harde realiteit...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat Trump Iran maar aanvalt, om de oliemarkt te stutten. Het ironische is dat hoge olieprijzen de adaptatie van EV's alleen maar zal versnellen. Als wij hier aan de pomp 2 euro voor een liter moeten betalen, dan gaan mensen bijzonder snel kiezen voor een PHEV of pure EV.
Als EV's (en dat tijdstip zal er komen, maar het wordt nog wachten...) een significante daling in de vraag naar olie kunnen bewerkstelligen, zal de ruwe aardolieprijs uiteraard zakken... zo simpel is het. Uiteindelijk zullen de overheden genoodzaakt zijn om de prijzen artificieel hoog te houden met hogere taksen, want niemand wil terug naar spotgoedkope diesel en benzine...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 12:53   #10
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Dan gaan die e-wagens de economische vraag volgen en nog meer onbetaalbaar worden/zijn voor u.
Niet zozeer. Jij gaat er van uit dat er slechts een gelimiteerde hoeveelheid PHEV en EV's gaat zijn. Schaarste. Quod non.

Bij 2 euro/liter gaan producenten massaal PHEV/EV's fabriceren omdat de meerprijs door consumenten geaccepteerd zal worden. Tevens, door economies of scale zullen deze meerkosten nog meevallen, en de consumenten zal wel degelijk zijn voordeel kunnen doen door de lagere brandstofkosten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 13:02   #11
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

De productie van elektriciteit in China wordt alsmaar groener. De oude kolencentrales gaan er ook daar uit. Vorig jaar was ik nog daar en zag ik constant uitzonderlijk transport van de grote wieken van de windmolens. In 2006 zag je in het binnenland geen windmolens, nu plaatsen ze er tientallen!

Vergeet bovendien niet dat een EV dat elektriciteit verbruikt uit kolencentrales nog altijd minder CO2 uitstoot per km vergeleken met een klassiek ICE-voertuig!
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 13:13   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
De productie van elektriciteit in China wordt alsmaar groener. De oude kolencentrales gaan er ook daar uit. Vorig jaar was ik nog daar en zag ik constant uitzonderlijk transport van de grote wieken van de windmolens. In 2006 zag je in het binnenland geen windmolens, nu plaatsen ze er tientallen!

Vergeet bovendien niet dat een EV dat elektriciteit verbruikt uit kolencentrales nog altijd minder CO2 uitstoot per km vergeleken met een klassiek ICE-voertuig!
China is absoluut met grote afstand wereldleider qua hernieuwbare energie ze moeten wel. Het brengt hun ook enorm veel jobs op, ook door hun export.

Tov van een dieselbus zou het al om een reductie van 48% CO2 gaan ondanks nog vuile stroommix.

Citaat:
The buses are one part of a plan that has started to clean up the air in the city of 11.9 million. A decade ago, Shenzhen spent roughly half of the days out of the year shrouded in smog. By 2016, the number of hazy days had dropped to 27. Some of the electricity used to power the buses comes from coal, though distant coal plants don’t directly affect local health, and even though China hasn’t fully shifted to renewable energy, the new buses are expected to reduce CO2 emissions by 48% compared to diesel. The city won’t stop at buses; by 2020, all of Shenzhen’s taxis will also be electric, along with a growing number of cars and trucks.

https://www.fastcompany.com/40506877...ll-be-electric
Het aandeel groen in electriciteit blijft natuurlijk sterk groeien, maar China zal wel blijven groeien en dus meer stroom consumeren, hier een outlook sep 2017:
Citaat:


Coal remains China’s largest source of electricity, accounting for more than 72% of the nation’s electricity generation in 2015. In the Reference case of EIA’s long-term international energy projections, China’s coal share of generation steadily decreases to nearly 50% by 2040, as generation shares from renewables and nuclear both increase. By 2040, fossil fuels (coal, natural gas, and petroleum) are still expected to make up most of China’s electricity generation mix.

https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=33092
Hoe snel China is met zijn nieuwe kerncentrales zal ook veel bepalen...
Ttz die outlook zal er in 2025 al heel anders uitzien...

Laatst gewijzigd door Micele : 8 mei 2018 om 13:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 13:20   #13
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
China is absoluut met grote afstand wereldleider qua hernieuwbare energie ze moeten wel. Het brengt hun ook enorm veel jobs op, ook door hun export.
Tov van een dieselbus zou het al om een reductie van 48% CO2 gaan ondanks nog vuile stroommix.
Hier bij ons in 't dorp rijden er ook reeds een tweetal jaren enkele van die bussen.
Ik vraag me af wanneer ze idd. al die andere gaan vervangen.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 13:23   #14
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

ik kan iedereen Econoshocks van Geert Noels aanraden.

voor mij een van de belangrijkste grafieken daarin was een simpel staafdiagram met bevolkinscijfers.

als je dat bekijkt, realiseer je je wel dat de rest van de wereld er eigenlijk niet toe doet.

wat er ook gebeurt, het zal in China moeten gebeuren ... als er in China iets zal mislopen dan zal t voor de rest vd wereld ook miserie zijn, als er in China een ecologische oplossing gevonden wordt, dan zal de hele wereld zo goed als gered zijn.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 13:39   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Hier bij ons in 't dorp rijden er ook reeds een tweetal jaren enkele van die bussen.
Ik vraag me af wanneer ze idd. al die andere gaan vervangen.
Verwacht niet teveel van ons land, meestal loopt men hier 10 jaar achter...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 14:03   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Verwacht niet teveel van ons land, meestal loopt men hier 10 jaar achter...
Jay-P woont in Azie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 14:09   #17
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Jay-P woont in Azie.
Lol. Was het omdat ik dorp schreef dat men aan de Vlonders dacht? Hier in Hong Kong hebben we ook vele dorpen, hoor! Al klinkr dat misschien raar in jullie oren.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 14:10   #18
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Lol. Was het omdat ik dorp schreef dat men aan de Vlonders dacht? Hier in Hong Kong hebben we ook vele dorpen, hoor! Al klinkr dat misschien raar in jullie oren.
Ik vermoed het
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 18:29   #19
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik kan iedereen Econoshocks van Geert Noels aanraden.

voor mij een van de belangrijkste grafieken daarin was een simpel staafdiagram met bevolkinscijfers.

als je dat bekijkt, realiseer je je wel dat de rest van de wereld er eigenlijk niet toe doet.

wat er ook gebeurt, het zal in China moeten gebeuren ... als er in China iets zal mislopen dan zal t voor de rest vd wereld ook miserie zijn, als er in China een ecologische oplossing gevonden wordt, dan zal de hele wereld zo goed als gered zijn.
bekijk het in miljarden, china is uiteraard een land met kritishe massa, maar EU-VS is nu precies niet verwaarloosbaar;

Het is eerder at Azie China+ Indie + JP die op een driehoek van elkaar zitten een in feite een massa halen van zeg maar 3 miljard of 50% wereldbevolking
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2018, 20:26   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Lol. Was het omdat ik dorp schreef dat men aan de Vlonders dacht? Hier in Hong Kong hebben we ook vele dorpen, hoor! Al klinkr dat misschien raar in jullie oren.
Sorry, ik zal het onthouden.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be