Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 maart 2014, 10:10   #1
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard Opvolging werklozen

De zesde staatshervorming brengt nieuwe, versnipperde, bevoegdheden naar de regio's.
Zo was de VDAB in Vlaanderen bevoegd om werklozen te begeleiden naar werk en hun werkwilligheid te controleren.
Zij geven hun informatie door aan de RVA, federaal dus, die werklozen al dan niet sanctioneert.
Met die nieuwe staatshervorming blijft het beleid (de regelgeving, wetten, ...) federaal maar wordt de RVA opgesplitst.
Dwz dat de regio's nu de bevoegheid krijgen om te sanctioneren.
U kan er gif op nemen dat de franstaligen veel lakser zullen sanctioneren dan de Vlamingen en die laatsten kunnen zich daar niet mee moeien!
De franstaligen hun statistieken zullen de Vlaamse waarschijnlijk volgen maar indien men nader onderzoekt dan zal blijken dat de gesanctioneerde een overleden persoon is.
De zoveelste transfer is in de maak!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2014, 10:22   #2
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
U kan er gif op nemen dat de franstaligen veel lakser zullen sanctioneren dan de Vlamingen en die laatsten kunnen zich daar niet mee moeien!
Ik raad u aan de statistieken van de RVA eens te raadplegen. Dan zult ge zien dat er in het Waalse gewest de laatste jaren veel meer gesanctioneerd werd dan in het Vlaamse gewest.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2014, 10:25   #3
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Ik denk dat er met op carrotiers te jagen meer geld te besparen valt...
Hoeveel zieken ons land telt, niet te geloven!
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2014, 10:40   #4
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik raad u aan de statistieken van de RVA eens te raadplegen. Dan zult ge zien dat er in het Waalse gewest de laatste jaren veel meer gesanctioneerd werd dan in het Vlaamse gewest.
De waarheid is dat dit kwam vanuit immense Vlaamse druk en U geeft het zelfs aan door te zeggen "de laatste jaren".
De PS heeft zelfs gezegd dat ze een herziening willen voor schoolverlaters (die nu heel snel hun werkloosheidsvergoeding/wachtuitkering verliezen) ZO NIET KOMT ER GEEN REGERINGSDEELNAME.
Het feit dat ik op jonge leeftijd op brugpensioen MOET gaan is dankzij de PS die uitzonderingen wou in de nieuwe regelgeving tav brugpensioen omdat er duizenden WAALSE arbeiders hun job gingen verliezen bij Arcelor Mital en Cater Pilar.
Maar nu wordt het sanctioneringsbeleid dus geregionaliseerd en heeft Vlaanderen niks te koeken over het al dan niet sanctioneren van franstalige werklozen.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2014, 11:31   #5
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Het feit dat ik op jonge leeftijd op brugpensioen MOET gaan is dankzij de PS die uitzonderingen wou in de nieuwe regelgeving tav brugpensioen omdat er duizenden WAALSE arbeiders hun job gingen verliezen bij Arcelor Mital en Cater Pilar.
De realiteit van de cijfers:
Statistieken van de RVA 'Werkloosheid met bedrijfstoeslag met vrijstelling van inschrijving als werkzoekende' (= de bruggepensioneerden) januari 2014.

71% van hen woont in Vlaanderen. Terwijl slechts 57.5% van de Belgische bevolking in Vlaanderen woont.

Daar zijn de mensen van Ford en nevenbedrijven nog niet bijgeteld.

PS Ik dacht niet dat iemand je kan verplichten SWT te nemen. Het is een recht. Het staat ej vrij dat te verzaken en elders te gaan werken.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2014, 11:41   #6
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De realiteit van de cijfers:
Statistieken van de RVA 'Werkloosheid met bedrijfstoeslag met vrijstelling van inschrijving als werkzoekende' (= de bruggepensioneerden) januari 2014.

71% van hen woont in Vlaanderen. Terwijl slechts 57.5% van de Belgische bevolking in Vlaanderen woont.

Daar zijn de mensen van Ford en nevenbedrijven nog niet bijgeteld.

PS Ik dacht niet dat iemand je kan verplichten SWT te nemen. Het is een recht. Het staat ej vrij dat te verzaken en elders te gaan werken.
Mijnheer, U vergelijkt appelen met peren.
Wallonië, de armste regio van Europa volgens Eurostat, heeft bijna geen grote bedrijven of multinationals en het is enkel in die bedrijven waar men op brugpensioen kan gaan.
45% vd franstaligen werken in overheidsjobs en het aantal statutairen ligt daar veel hoger dan in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door demonen : 18 maart 2014 om 11:46.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2014, 11:44   #7
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
PS Ik dacht niet dat iemand je kan verplichten SWT te nemen. Het is een recht. Het staat ej vrij dat te verzaken en elders te gaan werken.
Mijnheer, elke swt-er is bij CAO verplicht om tot eind 2014 in dienst te blijven.
U mag het bedrijf vroegtijdig verlaten maar dan verlies je al uw rechten dus geen gouden handdruk en geen swt.
Aangezien U vrijwillig ontslag heeft genomen verlies je al uw rechten op werkloosheid en ziekekas en bouw je geen pensioenrechten meer op.
Enkel dwazen zouden dat doen.
ps Wat zou jij doen in onze situatie?

Laatst gewijzigd door demonen : 18 maart 2014 om 11:46.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2014, 11:47   #8
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Mijnheer, U vergelijkt appelen met peren.
Wallonië heeft bijna geen grote bedrijven of multinationals en het is enkel in die bedrijven waar men op brugpensioen kan gaan.
45% vd franstaligen werken in overheidsjobs en het aantal statutairen ligt daar veel hoger dan in Vlaanderen.
Hoe komt het dan dat mijn echtgenote die bij een kleine zelfstandige werkt, recht heeft op brugpensioen (SWT)?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2014, 13:23   #9
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Mijnheer, elke swt-er is bij CAO verplicht om tot eind 2014 in dienst te blijven.
U mag het bedrijf vroegtijdig verlaten maar dan verlies je al uw rechten dus geen gouden handdruk en geen swt.
Aangezien U vrijwillig ontslag heeft genomen verlies je al uw rechten op werkloosheid en ziekekas en bouw je geen pensioenrechten meer op.
Enkel dwazen zouden dat doen.
ps Wat zou jij doen in onze situatie?
Nu komen we aan de juiste weergave.

SWT is een recht, maar geen plicht, die verbonden is aan een onvrijwillig ontslag.
Gouden handdruk is in principe het loon voor de opzegperiode die uw werkgever verplicht is u te geven indien hij u ontslaat zonder wettige reden. Dat geldt ook voor kleine zelfstandigen. Dat kan oplopen tot een bedrag van meerdere jaren loon.

Moest die situatie zich voordoen voor mijn vrouw, zou ze natuurlijk haar rechten opnemen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2014, 13:27   #10
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hoe komt het dan dat mijn echtgenote die bij een kleine zelfstandige werkt, recht heeft op brugpensioen (SWT)?
Omdat die kleine zelfstandige bereid is om uw vrouw tot haar 65ste een bijpassing te geven boven haar dopgeld. Die man is dat niet verplicht en daarom komt deze regeling bij kmo's bijna niet voor.
Ook de bedragen vd bijpassingen zijn niet wettelijk vastgelegd en het kan zijn dat uw echtgenote veel meer krijgt dan ik.
Of veel minder

Laatst gewijzigd door demonen : 18 maart 2014 om 13:28.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2014, 13:34   #11
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Nu komen we aan de juiste weergave.

SWT is een recht, maar geen plicht, die verbonden is aan een onvrijwillig ontslag.
Gouden handdruk is in principe het loon voor de opzegperiode die uw werkgever verplicht is u te geven indien hij u ontslaat zonder wettige reden. Dat geldt ook voor kleine zelfstandigen. Dat kan oplopen tot een bedrag van meerdere jaren loon.

Moest die situatie zich voordoen voor mijn vrouw, zou ze natuurlijk haar rechten opnemen.
Mijnheer, het is mijn (ex-)werknemer die elke maand 550 Euro aan de rsz-kas betaalt.
Indien de swt-regeling niet bestond was ik en de vele duizenden mensen in mijn positie evengoed werkloos.
Nu betaal ik of mijn (ex-)werkgever zoals U wilt, het grootste gedeelte van mijn dopgeld tot mijn 65ste.
Het is utopie te geloven dat die swt-ers nog werk gaan vinden aangezien hun gemiddelde leeftijd 56 jaar bedraagt en op dit ogenblik wij ons in een zeer zware economische en monetaire crisis bevinden waarbij zelfs Staten dreigen failliet te gaan.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2014, 13:40   #12
Avsjo Roger
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 maart 2014
Berichten: 689
Standaard

Wij willen allemaal een welvaartvast inkomen, het een ander misgunnen lijkt me niet de goede weg.
__________________
Il existe une chose plus puissante que toutes les armées du monde: c'est une idée dont l'heure est venue" 

(V. Hugo)
Avsjo Roger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2014, 14:04   #13
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avsjo Roger Bekijk bericht
Wij willen allemaal een welvaartvast inkomen, het een ander misgunnen lijkt me niet de goede weg.
Wij wilden ons werk behouden maar de zware lasten die België aan zijn ondernemingen oplegt hebben er anders over beslist.
Geloof mij, ik ken niet 1 collega die gelukkig is dat hij 60% van zijn levensstandaard verloor.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2014, 14:50   #14
Avsjo Roger
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 maart 2014
Berichten: 689
Standaard

België staat qua belastingen op plaats N° 2 of 3 in de wereld ; men mag dat wel een beetje nuanceren : er bestaat hier (voorlopig ?) nog geen vermogensbelasting en om die reden vestigen er zich in onze grensgebieden talrijke buitenlanders : duitsers, nederlanders en fransen. Arbeiders gaan dan weer pendelen naar die landen, omdat ze behalve werk ook gunstiger belast worden. Buitenlandse bedrijven vestigden zich in het verleden graag in België omdat hun CO's ook belastingvoordelen bekwamen.

Loonlasten zijn goddank slechts één element in de kostprijsstructuur van ondernemingen - centrale ligging, logistiek, marktligging en afzetmarkten spelen ook een rol (...).

Om de lasten op arbeid te verlagen zal men in ieder geval de totaliteit van de belastingen het hele systeem grondig moeten herzien : helaas blijkt uit de diverse verkiezingsprogramma's dat er slechts een beetje aan de marge geknutselt zal worden.

Ik ben voorstander van een eenheidsbelasting op inkomens van natuurlijke personen : je telt al je inkomsten netjes op en je wordt op het totaal belast dus een gelijkschakeling van belastingen afkomstig van alle inkomstenbronnen (dividenden, huurinkomsten, arbeid enz..). Men kan het systeem verfijnen door de herbelegde inkomsten van belastingen vrij te stellen zodat het interessant wordt om te investeren, vennootschappen zouden pas belast worden vanaf het moment dat ze kapitalen uitbetalen of naar elders exporteren. dat zou maken dat in België gerealizeerde meerwaarden of winsten ofwel in België geïnvesteerd blijven ofwel in België belast.

Tegelijk zou een herziening van de BTW nuttig kunnen zijn : invoeren van een nultarief
voor "levensnoodzakelijkheden" en een hoog tarief voor uitgesproken luxezaken en/of vervuilende zaken.

Ook de invoering van negatieve belastingen zou kunnen helpen de armoede te bestrijden en veel ingewikkelde programma's die de behoeftigen dikwijls niet bereiken
beperken.
__________________
Il existe une chose plus puissante que toutes les armées du monde: c'est une idée dont l'heure est venue" 

(V. Hugo)
Avsjo Roger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2014, 18:07   #15
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.960
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Wij wilden ons werk behouden maar de zware lasten die België aan zijn ondernemingen oplegt hebben er anders over beslist.
Geloof mij, ik ken niet 1 collega die gelukkig is dat hij 60% van zijn levensstandaard verloor.
In onze buurlanden is het een beetje beter
Er zijn daar minder zware lasten voor de ondernemingen maar er is daar óók een grote verhuis.
Hoe zou dat komen ???
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2014, 18:18   #16
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.850
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Mijnheer, elke swt-er is bij CAO verplicht om tot eind 2014 in dienst te blijven.
U mag het bedrijf vroegtijdig verlaten maar dan verlies je al uw rechten dus geen gouden handdruk en geen swt.
Aangezien U vrijwillig ontslag heeft genomen verlies je al uw rechten op werkloosheid en ziekekas en bouw je geen pensioenrechten meer op.
Enkel dwazen zouden dat doen.
ps Wat zou jij doen in onze situatie?
U bent één van de enigen die blijkbaar tegen zijn zin met brugpensioen werd gestuurd ! van alle bruggepensioneerden die ik ken wil er geen enkel nog aan de slag
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2014, 18:26   #17
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.850
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
In onze buurlanden is het een beetje beter
Er zijn daar minder zware lasten voor de ondernemingen maar er is daar óók een grote verhuis.
Hoe zou dat komen ???
Multinationals gaan over lijken als het om geld gaat....De hebzucht van de mens heeft geen grenzen

je mag de loonlast nog zoveel verlagen dat je wil....alle beetjes helpen...Echter je kan niet concurreren met landen waar de mensen 300 euro per maand verdienen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be