Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 oktober 2007, 00:31   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard Hoe kunnen we ons verzetten tegen de Shockdoctrine van de vrije markt?

Nu iedereen het fundamentele boek van Klein heeft gelezen, kunnen we de vraag beginnen stellen hoe we ons kunnen verweren tegen de terreur van de Shock-doctrine en de vrije markt.

De vrije markt wordt geïntroduceerd na oorlog, terreur, of rampen; na 'shock-campagnes'; als die er niet zijn, worden ze gecreëerd.

De knappe trailer (6 minuutjes) vat nog effe samen:

The Shock Doctrine - the Rise and Fall of Disaster Capitalism, by Alfonso Cuarón and Naomi Klein

http://youtube.com/watch?v=kieyjfZDUIc




Klein raadt ons aan onze krachten te bundelen, ons te informeren, en ons te organiseren.

Maar hoe gaan we dat precies doen? En welke strategieën en tactieken gaan we hanteren? Hoe staan we tegenover het gebruik van geweld? Hoe kunnen we zij die nog in shock leven - de brave getraumatiseerde consument die als zombie leeft - terug tot leven wekken?


Deze thread gaat dus over politieke strategieën en tactieken.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 22 oktober 2007 om 00:32.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 00:37   #2
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard tegen de Shockdoctrine van de vrije markt

'n Tip die ieder voor zich kan toepassen: bij elke aanval op de koopkracht (want 't komt erop neer om middels de "vrije" markt iedereen een stuk armer te maken tgv de kapitaalverstrekkers ), raak ze waar 't hén pijn doet:consumeren vervangen door consuminderen. Alleen zul je geen effect hebben, maar als iedereen zijn auto 2 jaar langer houdt? Een kleinere motor kiest? Zijn kleren wat langer draagt? de GSM niet gebruikt om te zeggen "nu ben ik in 't stad"? Linux en Open Office gebruikt ipv Micro$oftrommel? Pijn zal 't je niet doen. Niet aan de consument-werknemer

Laatst gewijzigd door filosoof : 22 oktober 2007 om 01:00.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 00:48   #3
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Is dat filmpje eigenlijk geen perfect voorbeeld van het gebruik van shock voor propaganda-doeleinden?

Eerst worden er beelden getoond van iemand die geëlectrocuteerd wordt, waardoor we de stellingen die daarna getoond worden heel wat minder kritisch zullen bekijken omdat onze hersenen nog steeds bezig zijn de schok van de eerste beelden te verwerken.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 00:54   #4
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
'n Tip die ieder voor zich kan toepassen: bij elke aanval op de koopkracht (want 't komt erop neer om middels de "vrije" marrkt iedereen een stuk armer te maken), raak ze waar 't hén pijn doet:consumeren vervangen door consuminderen. Alleen zul je geen effect hebben, maar als iedereen zijn auto 2 jaar langer houdt? Zijn kleren wat langer draagt?
Dan gaat er meer gespaard worden en zullen initiatieven die voorheen geen fondsen konden verwerven dit nu wel kunnen.

Je raakt daarmee niet de economie in zijn geheel, verre van zelfs.
__________________
auction your future!

Laatst gewijzigd door netslet : 22 oktober 2007 om 00:55.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 01:06   #5
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Dan gaat er meer gespaard worden en zullen initiatieven die voorheen geen fondsen konden verwerven dit nu wel kunnen.

Je raakt daarmee niet de economie in zijn geheel, verre van zelfs.
Het is ook niet de bedoeling , de economie in haar geheel te ontwrichten, gewoon door een verandering van uitgavenpatroon de geldstromen anders te laten stromen...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Dan gaat er meer gespaard worden.
Een werknemer die weet dat hij een deftig spaartegoed heeft ipv schulden staat véél sterker tegenover de klassieke chantage op het loon.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 01:23   #6
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Het is ook niet de bedoeling , de economie in haar geheel te ontwrichten, gewoon door een verandering van uitgavenpatroon de geldstromen anders te laten stromen...
Maar C2C vroeg specifiek hoe men de vrije marktwerking kan verstoren. Een boycott van bepaalde producten door bepaalde lagen van de bevolking doet dit niet.

Citaat:
Een werknemer die weet dat hij een deftig spaartegoed heeft ipv schulden staat véél sterker tegenover de klassieke chantage op het loon.
Da's waar. Maar de klassieke chantage door de werkgever pakt minder en minder. Vroeger had de werkgever toegang tot veel meer en betere marktinformatie dan de werknemer waardoor het machtsevenwicht in diens richting uitsloeg. Dat verschil is de laatste jaren echter fel aan het inkrimpen.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 01:52   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Moeten we ons verzetten? Kunnen we ons verzetten? Ik antwoord volmondig: JA! En hoe gaan we dat doen?

Ik denk, mijne heren en andere heren, dat het tijd wordt het belang van onze samenleving te hernieuwend vatten samen te doen met KOE. Inderdaad, het Kollektief voor Oeter en Eerd. Tenslotte, geacht publiek, lieve Anne, is het ideaalpolitisch niet zo dat ons streven naar zelfstandigheid in collectiviteit dient te herbevestigd te worden na zestien jaren smart en wee door de radische bewustzijnsvorming der apostolische nood aan reformatie en contrareformatie en al wat men wil van het revolutionaire gedachtegoed en, mijn liefste Isabelle, muze, op deze schone wijze de muren van de Orde die kapitalisme heeft te bekladden met de action paint van het naakte Zelf: de volmaakte Mens, de Humaniteit, de gegoede intellectueel met scherpe pen? Met andere woorden, filibusters en criticasters, is C2C onze toekomst?

Uw eigen Demosthenes meent van wel.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 01:56   #8
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Moeten we ons verzetten? Kunnen we ons verzetten? Ik antwoord volmondig: JA! En hoe gaan we dat doen?

Ik denk, mijne heren en andere heren, dat het tijd wordt het belang van onze samenleving te hernieuwend vatten samen te doen met KOE. Inderdaad, het Kollektief voor Oeter en Eerd. Tenslotte, geacht publiek, lieve Anne, is het ideaalpolitisch niet zo dat ons streven naar zelfstandigheid in collectiviteit dient te herbevestigd te worden na zestien jaren smart en wee door de radische bewustzijnsvorming der apostolische nood aan reformatie en contrareformatie en al wat men wil van het revolutionaire gedachtegoed en, mijn liefste Isabelle, muze, op deze schone wijze de muren van de Orde die kapitalisme heeft te bekladden met de action paint van het naakte Zelf: de volmaakte Mens, de Humaniteit, de gegoede intellectueel met scherpe pen? Met andere woorden, filibusters en criticasters, is C2C onze toekomst?

Uw eigen Demosthenes meent van wel.
lombas! lombas! lombas! lombas!

Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 02:04   #9
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Moeten we ons verzetten? Kunnen we ons verzetten? Ik antwoord volmondig: JA! En hoe gaan we dat doen?

Ik denk, mijne heren en andere heren, dat het tijd wordt het belang van onze samenleving te hernieuwend vatten samen te doen met KOE. Inderdaad, het Kollektief voor Oeter en Eerd. Tenslotte, geacht publiek, lieve Anne, is het ideaalpolitisch niet zo dat ons streven naar zelfstandigheid in collectiviteit dient te herbevestigd te worden na zestien jaren smart en wee door de radische bewustzijnsvorming der apostolische nood aan reformatie en contrareformatie en al wat men wil van het revolutionaire gedachtegoed en, mijn liefste Isabelle, muze, op deze schone wijze de muren van de Orde die kapitalisme heeft te bekladden met de action paint van het naakte Zelf: de volmaakte Mens, de Humaniteit, de gegoede intellectueel met scherpe pen? Met andere woorden, filibusters en criticasters, is C2C onze toekomst?

Uw eigen Demosthenes meent van wel.



__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 02:09   #10
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Global Domination Through Media Saturation is zowaar iets dat tot uiting komt in de hedendaagse filosofie der losvingerige minkunkels. Het ware beter voor ons, de mensen, de Mens in deze te volgen is zijne strijd hiertegen door zelf het bezit te nemen van de gedachtegang van deze eenvoudige verzetsdaad in al Haar Revolutionaire Glorie, uiteraard ter meerdere verering van het Zelf in Kollektief; en amen en zo verder in de eeuwigheid.

!
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 12:02   #11
present_1957
Partijlid
 
present_1957's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 september 2007
Berichten: 209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Nu iedereen het fundamentele boek van Klein heeft gelezen, kunnen we de vraag beginnen stellen hoe we ons kunnen verweren tegen de terreur van de Shock-doctrine en de vrije markt.

De vrije markt wordt geïntroduceerd na oorlog, terreur, of rampen; na 'shock-campagnes'; als die er niet zijn, worden ze gecreëerd.

De knappe trailer (6 minuutjes) vat nog effe samen:

The Shock Doctrine - the Rise and Fall of Disaster Capitalism, by Alfonso Cuarón and Naomi Klein

http://youtube.com/watch?v=kieyjfZDUIc




Klein raadt ons aan onze krachten te bundelen, ons te informeren, en ons te organiseren.

Maar hoe gaan we dat precies doen? En welke strategieën en tactieken gaan we hanteren? Hoe staan we tegenover het gebruik van geweld? Hoe kunnen we zij die nog in shock leven - de brave getraumatiseerde consument die als zombie leeft - terug tot leven wekken?


Deze thread gaat dus over politieke strategieën en tactieken.
Het is vreemd dat jij Naomi Klein aanhaalt. Na "No Logo" werd ik ook een fan, maar zij is geen voorstander van een dictatuur a la Stalin, dus zie ik niet in welke affiniteit jij nu plotseling met deze vrouw hebt, want ze is ook nog Joods, vrijdenkend, creatief en open minded. Zij staat voor een hedendaagse kijk op veel zaken die ook de filosoof Marx reeds aankaartte.
present_1957 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 12:03   #12
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Maar C2C vroeg specifiek hoe men de vrije marktwerking kan verstoren. Een boycott van bepaalde producten door bepaalde lagen van de bevolking doet dit niet.

Idd, ik had moeten schrijven "mijn bedoeling"

Da's waar. Maar de klassieke chantage door de werkgever pakt minder en minder. Vroeger had de werkgever toegang tot veel meer en betere marktinformatie dan de werknemer waardoor het machtsevenwicht in diens richting uitsloeg. Dat verschil is de laatste jaren echter fel aan het inkrimpen.
Niet enkel op het gebied van marktinformatie: een werknemer met een "matras" kan
-kieskeuriger zijn qua werkgever
-een staking langer volhouden:
- verlost zijn van die druk om ten allen prijze gelijk wat aan te nemen om courante uitgaven, schuldaflossingen, vaste kosten etc te betalen, om te overleven!

-minder in angst voor miserie tgv een ontslag leven.
-zijn pensioen aanvullen
Blijkt later dat hij dat spaartegoed niet direct nodig heeft zullen zijn kinderen hem dat niet kwalijk nemen

Ik ken onder mijn vrienden tweeverdieners die jaren op één loon leefden (of bijna toch) en zich er nooit over beklagen. J�*, die BMW of Mercedes, die dikke 4x4, de pronkerige villa met marmeren ingang en dat 4-sterrenhotel tijdens de vacantie hadden ze niet, maar ik beklaag hen dan ook niet, ook niet hun leven. 't Zijn gelukkige mensen.
Doe dat twee generaties en de kleinkinderen zijn gewoon ongenaakbaar voor het systeem.

Gelukkig zal dat systeem er niet mee zijn, als er daar meer van zijn.

Laatst gewijzigd door filosoof : 22 oktober 2007 om 12:08.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 20:36   #13
Babylonia
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 januari 2007
Berichten: 1.605
Standaard

door een tv station te kapen en een andere verhaal aan te bieden dan al die pro kapitalistische praat die eruit dat kastje komt. (op enkele uitzonderingen na dank u) Door een vrij sateliet station in het leven te roepen. dat iedereen kan vangen met zijn kastje.
Babylonia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 20:41   #14
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht

The Shock Doctrine - the Rise and Fall of Disaster Capitalism, by Alfonso Cuarón and Naomi Klein
Naomi Klein is in een paar jaar tijd een behoorlijk sterk merk geworden. Knap van die dama, en het heeft haar ook geen windeieren gelegd.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 21:22   #15
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babylonia Bekijk bericht
door een tv station te kapen en een andere verhaal aan te bieden dan al die pro kapitalistische praat die eruit dat kastje komt. (op enkele uitzonderingen na dank u) Door een vrij sateliet station in het leven te roepen. dat iedereen kan vangen met zijn kastje.
We hadden de BRT ...
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 21:55   #16
toccata
Europees Commissaris
 
toccata's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 7.056
Standaard

Ik zit nog maar aan pagina150 (druk met studies) maar tot nu toe maakt het boek indruk op mij, er was zeer veel bij over the Chicago school dat ik nog niet wist.
In een interview zei Klein trouwens dat ze zelf niet wist hoe een ander systeem er moest uitzien.
toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 23:23   #17
Babylonia
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 januari 2007
Berichten: 1.605
Standaard

wat is er gebeurt met de BRT?
Babylonia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2007, 18:11   #18
present_1957
Partijlid
 
present_1957's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 september 2007
Berichten: 209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickmaes1604 Bekijk bericht
Ik zit nog maar aan pagina150 (druk met studies) maar tot nu toe maakt het boek indruk op mij, er was zeer veel bij over the Chicago school dat ik nog niet wist.
In een interview zei Klein trouwens dat ze zelf niet wist hoe een ander systeem er moest uitzien.
Dat is ook moeilijk te zeggen ,daar er nog geen waardig alternatief was.Een maatschappij waar de mens en solidariteit centraal staat zonder te vervallen in een dictatuur.Wie zag gisteren op Canvas ,"De geschiedenis van de Russische revolutie deel II" ? Volgens C2C zal dit wel niet wetenschappelijk ondersteund zijn, maar 20 miljoen doden, epidemieën,honger etc. zegt voor mij reeds alles.Dit kon/kan nooit de weg zijn naar een alternatief.Lenin was "zot" van de macht,dat was zijn enige streven, want zelf de soldaten van Kronstadt zonder wie de revolutie nooit zou geslaagd zijn moesten er aan geloven, enkel omdat ze meer democratie en macht voor het volk eisten,daar ze zagen dat het de verkeerde kant uitging.
present_1957 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2007, 19:35   #19
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door present_1957 Bekijk bericht
Het is vreemd dat jij Naomi Klein aanhaalt. Na "No Logo" werd ik ook een fan, maar zij is geen voorstander van een dictatuur a la Stalin, dus zie ik niet in welke affiniteit jij nu plotseling met deze vrouw hebt, want ze is ook nog Joods, vrijdenkend, creatief en open minded. Zij staat voor een hedendaagse kijk op veel zaken die ook de filosoof Marx reeds aankaartte.
Ik ben het dan ook alleen maar eens met Klein in zover ze het systeem aanklaagt. Niet over de methodes voor verandering die ze aanbiedt: "informeer u", "ga werken bij een NGO", "koop fair trade koffie".

Ik geloof echt dat enkel creatieve doortastendheid en een stalen hand deze strijd op leven en dood kan winnen. Niet fair trade koffie.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2007, 19:43   #20
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door present_1957 Bekijk bericht
Dat is ook moeilijk te zeggen ,daar er nog geen waardig alternatief was.Een maatschappij waar de mens en solidariteit centraal staat zonder te vervallen in een dictatuur.Wie zag gisteren op Canvas ,"De geschiedenis van de Russische revolutie deel II" ? Volgens C2C zal dit wel niet wetenschappelijk ondersteund zijn, maar 20 miljoen doden, epidemieën,honger etc. zegt voor mij reeds alles.Dit kon/kan nooit de weg zijn naar een alternatief.Lenin was "zot" van de macht,dat was zijn enige streven, want zelf de soldaten van Kronstadt zonder wie de revolutie nooit zou geslaagd zijn moesten er aan geloven, enkel omdat ze meer democratie en macht voor het volk eisten,daar ze zagen dat het de verkeerde kant uitging.
Elke revolutie eist slachtoffers, dat is jammer.

Maar in de grote orde der dingen kan toch iedereen objectief waarnemen dat het kapitalisme vele malen dodelijker is geweest (de voortdurende genocides op tientallen miljoenen, de constante oorlogen die massaal veel mensen de dood hebben ingejaagd, de globale moord op de armen, enzovoort). Het sociaal reformisme en de Westerse burgerlijke democratieën hebben die weg gekozen, en hebben permanente wreedheid op hun geweten.

We hebben de welddaden van het Stalinisme hier al eerder besproken:
  • de grootste positieve economische transformatie in de geschiedenis van de mensheid, de grootste en snelste creatie van welvaart voor de grootste groep mensen ooit (met uitzondering van het hedendaagse China misschien);
  • de grootste demografische vooruitgang in de geschiedenis van de mensheid - onder Stalin werden meer gezonde kinderen geboren dan eender waar - en ze werden beter gevoed dan eender waar (de statistiekjes zijn indrukwekkend, we hebben de grafiek over de voedselveiligheid hier al getoond); de kindersterfte werd spectaculair teruggedrongen
  • de grootste schepping van werk ooit, dit terwijl tientallen miljoenen lagen te creperen in Europa en Amerika tijdens de Grote Crisis, waar Stalin's Sovjetunie volkomen immuun voor was (de Euro-Amerikaanse economen zijn toen in Rusland gaan kijken, en waren versteld van het succes van het model; ook dat hebben we hier al eerder besproken)
  • de grootste verlichtingsoperatie in de geschiedenis - meer mensen hebben toen leren lezen en schrijven, meer mensen hebben onderwijs gekregen, meer wetenschappers hebben toen het licht gezien, dan waar ooit;
Dat mag niet gezegd worden. Dat is niet politiek correct. Maar dat verandert niks aan de geschiedenis.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be