Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Jan Roegiers (Spirit) - 22 tot 28 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Jan Roegiers (Spirit) - 22 tot 28 maart "Deze Vlaamse volksvertegenwoordiger kwam volop in de pers toen hij zich, samen met kompaan Stijn Bex, outte als homoseksueel. Begin februari werd hij plots dé spreekbuis voor alle homoseksuelen in het Vlaamse parlement. Wat dit voor hem betekende op

 
 
Discussietools
Oud 22 maart 2004, 18:50   #1
Sekke
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 8
Standaard

Spirit profileert zich graag als pacifistische partij. Waarom zou ik als pacifist bij de volgende verkiezingen op Spirit moeten stemmen, maw wat heeft Spirit op dit terrein gedaan / niet gedaan ?
Sekke is offline  
Oud 22 maart 2004, 19:25   #2
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Waarom was er geen vertegenwoordiging van Spirit op de vredesbetoging van 20 maart? Het congres kan niet de enige uitleg zijn denk ik.
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline  
Oud 22 maart 2004, 19:56   #3
Knipp
Banneling
 
 
Knipp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
Standaard

Sommige herinneren zich misschien de trainstopactie in de aanloop van de Irak oorlog.
Toen werden in Melsele zowat 120 vredesactivisten administratief opgepakt en geïntimideerd.
Op die actie werd ook 'een busje' verwacht met Spiritmensen.
Ik heb dat busje nooit gezien,
en vraag me dus nog altijd af of het onderweg is geweest.
Mogelijk is het al ergens onderweg door de politie gestopt.
Msschn kan Jan Roegiers helpen dit klein historisch raadsel op te lossen.

Algemeen heb ik de indruk dat Spirit wel actief bezig is wat vrede betreft,
ook op het congres kwam het in de slottoespraak van Els Van Weert aan bod èn werd op zeer gemeend applaus onthaald.
Knipp is offline  
Oud 22 maart 2004, 22:32   #4
Jan Roegiers
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 maart 2004
Berichten: 42
Standaard

Spirit lijkt me echt wel het voortouw te nemen op het vlak van pacifisme. Zelf heb ik hierover al wat initiatieven genomen in het Vlaams parlement (Israëlisch-Palestijns conflict, decreet wapenexport, decreet Vredesinstituut, Kindsoldaten...). Ook in de andere parlementen werden hierover inititaieven genomen (vorige week nog door senator Vandenberghe die een wettelijke regeling vraagt voor herziening 'geheime akkoorden'.
Verder was ik op alle Bomspottingacties de laatste jaren (incl. arrestaties), was ik op alle vredesbetogingen, op kleine acties in Gent (Sloop de muur, maar ook op de donderdagavondacties vorig jaar ten tijde van de inval in Irak), ging ik op missie (niet parlementair en dus op eigen kosten, voor men daarop begint te schieten) naar Palestina, Belfast en reeds in 1996 naar Sarajevo.
En als er geen delegatie was zaterdag dan heeft dat alleen met het congres te maken. Jammer dat je dit niet snapt...
Jan Roegiers is offline  
Oud 22 maart 2004, 22:42   #5
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Roegiers
Spirit lijkt me echt wel het voortouw te nemen op het vlak van pacifisme. Zelf heb ik hierover al wat initiatieven genomen in het Vlaams parlement (Israëlisch-Palestijns conflict, decreet wapenexport, decreet Vredesinstituut, Kindsoldaten...). Ook in de andere parlementen werden hierover inititaieven genomen (vorige week nog door senator Vandenberghe die een wettelijke regeling vraagt voor herziening 'geheime akkoorden'.
Verder was ik op alle Bomspottingacties de laatste jaren (incl. arrestaties), was ik op alle vredesbetogingen, op kleine acties in Gent (Sloop de muur, maar ook op de donderdagavondacties vorig jaar ten tijde van de inval in Irak), ging ik op missie (niet parlementair en dus op eigen kosten, voor men daarop begint te schieten) naar Palestina, Belfast en reeds in 1996 naar Sarajevo.
En als er geen delegatie was zaterdag dan heeft dat alleen met het congres te maken. Jammer dat je dit niet snapt...
begrijp mij niet verkeerd, men kan uiteraard niets tegen vrede hebben, maar ik vraag mij af waarom Spirit altijd zo ongenuanceerd naar buiten moet komen wat betreft internationale conflicten? Ik weet al te goed dat de Israelische bezetting illegaal is en dat die tot heel wat frustratie leidt, maar er is evengoed de ISraelische kant van het verhaal. Toch lijken jullie altijd één partij te kiezen zonder enige nuancering over de andere partij. Same voor Irak: uiteraard kan zich bij die invasie heel wat vragen stellen, maar waarom heeft Spirit nooit een betoging tegen het regime van Saddam georganiseerd? Waarom wordt Spirit pas wakker wanneer het Amerika of ISrael kan aanpakken? In dezelfde trend: hoe belachelijk is het niet van Els van Weert om tijdens de Irak-oorlog een Texaco-station te gaan bezetten. Dat is eerder een daad die men verwacht van een 16-jarige snotneus die niet beter weet, maar neen het betreft hier de voorzitster van een federale regeringspartij.
__________________
Voor homohuwelijk, homo-adoptie en vrije meningsuiting, dus:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline  
Oud 22 maart 2004, 23:26   #6
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Ik heb ook serieuze bedenkingen bij het "pacifistisch" gehalte.

Partij kiezen voor de ene of andere in een conflikt is in zekere mate steun geven aan de ene of andere partij. Of daar nu argumenten voor zijn of niet, dat maakt niet uit! Steun geven aan één van de partijen is het verscherpen van het conflict. Het conflict lost men niet op door ook nog eens vanuit het buitenland de tegenstellingen op te drijven.
Waar we ons juist moeten voor hoeden is dat we conflikten gaan exporteren of escaleren. De steun hier aan Palestijnen heeft alvast een zeer duister kantje meegekegen: De haat tegen Joden die hier verblijven wordt er ook door aangewakkerd.

Je kan wel aan beide partijen aangeven dat het genoeg is geweest. Dat is iets heel anders.

Wat wij hier uit ons oorlogsverleden zouden moeten geleerd hebben is het volgende:
De beste manier om dat conflict op te lossen is aan beide partijen te kennen geven dat we géén partij kiezen en dat ze zelf aan beide zijden uit hun hypocriete perceptie van de feiten moeten geraken en gaan onderhandelen met de tegenstrever. Dat kan met bemiddeling van iemand (wij) die zich dan neutraal kan opstellen, juist omdat we geen partij kiezen.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline  
Oud 22 maart 2004, 23:59   #7
Jan Bockaert
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Locatie: aalter
Berichten: 18
Standaard

Beste Seba,

Ik heb schrik dat je je redelijk vergist in je vorige post. Om te beginnen was het ons aller Nelly die Texaco stations ging bezetten, niet Els. Ik begrijp de vergissing, in tegenstelling tot de CDenV hebben we in Spirit meer dan één sterke vrouw. Maar dat is natuurlijk volledig naast de kwestie. Is het kinderachtig om een tankstation van een texaanse oliemaatschapij symbolisch te bezetten op het moment dat Bush Irak binnenvalt? Volgens mij niet. Ik geloof helemaal niet dat de Irak oorlog enkel over olie ging, maar de Iraks ondergrond zal echt wel meegespeeld hebben toen de VS beslisten dat het wel een goed idee was om de irakezen te bevrijden. Enfin, het kan me eigenlijk niet zo erg schelen als je met mij daarover van mening verschilt. Ook zonder olie zou ik de aanval op Irak afkeuren.

Wat me veel erger stoort is uw vraag waarom we in Spirit nooit ging betogingen tegen Sadam. Vooral deze vraag getuigt van euh "een minder goede kennis van zaken". Vanuit ons open vlaams nationalisme/ regionalisme stonden we al jaren geleden op de barikaden om zelfbestuur te vragen voor de Koerden in Irak. Surf naar http://www.kurdishinstitute.be/newdutchinfo.shtml en stel voor jezelf vast dat Spirits geestelijke vader Maurits Coppieters erelid is van het Koerdische instituut. Als we het dan toch over kinderachtig gedrag hebben, dan vind ik het verdedigen van 10000 burger doden met het argument: maar Sadam was ook geen doetje, daar een veel beter voorbeeld van.

En die NVAer, die hier wilt komen meten wie er de grootste pacifist is onder de Vu erven, herinner u wel, dat Geert Bourgois niet aanwezig was op de eerste grote anti Irak betoging omdat hij niet in één en dezelfde betoging wou meestappen als extreem links. Pas nadat hij zag hoeveel media-aandacht de betoging kreeg, heeft het NVA partijbestuur beslist om mee te doen met de tweede betoging, ook al stapte extreem links daar net zo vrolijk in mee als 14 dagen eerder.

met vele groeten
Jan
Jan Bockaert is offline  
Oud 24 maart 2004, 22:47   #8
Frank Bombeke
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 maart 2004
Berichten: 3
Standaard

Antwoord aan Knipp i.v.m. de Treinstop-actie in Melsele

Voor acties moet je soms vroeg opstaan. En de politie was er vlug bij. Wie de Prego-avonturen wat volgt op hun webstek weet dat de Prego-jongeren mét spirit er wél geweest zijn. En ze hebben mét het bewuste busje nog taxi gespeeld voor de aangehouden actievoerders.
Meer op www.prego.be
Frank Bombeke is offline  
Oud 24 maart 2004, 23:36   #9
Frank Bombeke
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 maart 2004
Berichten: 3
Standaard

In antwoord op Herman Desmedt "Ik heb ook serieuze bedenkingen bij het "pacifistisch" gehalte etc...."

Toch kan je b.v. tegelijkertijd de vredeskrachten in Israël én in Palestina van hieruit steunen. Liefst zelfs. Dat deden we met Spirit voor Gent heel concreet door onze steun aan het lokaal actieplatform Palestina én onze steun voor de 5 Israëlische gewetensbezwaarden http://www.refuz.org.il/ . Alle stapjes naar vrede, hoe bescheiden ook, helpen.

Overigens is het lastig vallen van mensen van joodse afkomst, zoals er vorig jaar incidenten waren in Antwerpen en dit jaar in Brussel, op geen enkele manier goed te praten. En daar ben ik, met jou Herman, zeer bezorgd om.
Frank Bombeke is offline  
Oud 25 maart 2004, 00:22   #10
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Zolang "vredeskrachten steunen" niet betekent dat er partij gekozen wordt in een conflict, heb ik daar eigenlijk niets op tegen, maar vooral in dit geval heeft het veel weg van koorddansen op een slappe koord.

Maar stel uzelf gewoon eens de vraag wat de reactie gaat zijn in het volgende geval :
In een groep allochtonen van de 2de & 3de generatie van Arabische origine, stelt U de vraag wie een Israëlisch vredesinitiatief wil steunen en iedereen mag zeggen waarom hij/zij al dan niet zou willen steunen.
U mag datzelfde experiment ook nog eens herhalen met een Joodse groep.
Het zou me verwonderen dat U andere resultaten heeft dan wat al bleek uit eerdere studies:
Ondanks het feit dat de mensen hier geen last hebben van de toestand ginder, heb je hier en nu 2 bevolkingsgroepen die potentiëel met mekaar in de clinch gaan. D�*t zijn de dingen waar we hier en nu moeten aan werken! Doen we dat niet dan steunen we het conflict, niet de vrede!
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline  
Oud 25 maart 2004, 21:49   #11
PVDA
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 25 maart 2004
Locatie: Gent
Berichten: 1
Standaard

Er was wel een (beperkte) vertegenwoordiging van spirit op de vredesbetoging van 20 maart, ondanks het congres.
Congresgangers konden een "gebroken geweer" opspelden.
Er was een video waarin Bush belachelijk gemaakt werd.
PVDA is offline  
Oud 27 maart 2004, 20:33   #12
Jan Bockaert
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Locatie: aalter
Berichten: 18
Standaard

niet dat het een bijdrage betekent voor deze discussie, maar allee, omdat het geestig is. Wie bush zijn state of the union wilt zien zoals die op het spirit congres werd vertoond, kan die hier: http://ebaumsworld.com/presaddress2.shtml
terugvinden. helaas zonder ondertitels. (quicktime)

en om helemaal off-topic te gaan. Mijn persoonlijke favoriete bush montage staat hier:
http://www.comedycentral.com/mp/play.../jon_7131.html

van de geweldige jon steward natuurlijk. (realplayer)
Jan Bockaert is offline  
Oud 27 maart 2004, 20:47   #13
rainman
Provinciaal Statenlid
 
rainman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Bockaert
Is het kinderachtig om een tankstation van een texaanse oliemaatschapij symbolisch te bezetten op het moment dat Bush Irak binnenvalt? Volgens mij niet.
Volgens mij wel vermits enkel de zelfstandige pomphouder daar nadeel van heeft.

Kon er niet een symbolische actie gehouden worden zonder dat burgers hier er nadeel van ondervinden? Je kan toch moeillijk iemand hier verwijten dat het land waar de hoofdzetel van zijn bedrijf gehuisvest is, een oorlog begint onder valse voorwendsels?
__________________
Hij strijdt nu duizend jaren voor vrijheid, land en God;
En nog zijn zijne krachten in al haar jeugdgenot.
Als zij hem machteloos denken en tergen met een schop,
Dan richt hij zich bedreigend en vrees'lijk voor hen op.
rainman is offline  
Oud 27 maart 2004, 22:36   #14
Knipp
Banneling
 
 
Knipp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frank Bombeke
Antwoord aan Knipp i.v.m. de Treinstop-actie in Melsele

Voor acties moet je soms vroeg opstaan. En de politie was er vlug bij. Wie de Prego-avonturen wat volgt op hun webstek weet dat de Prego-jongeren mét spirit er wél geweest zijn. En ze hebben mét het bewuste busje nog taxi gespeeld voor de aangehouden actievoerders.
Meer op www.prego.be
Bedankt voor de research.
Goeie punten voor Prego en Spirit.
Ik was zelf te laat om te worden opgepakt
En heb het dan ook maar goedgemaakt door taxi te spelen tss gent en a'pen in het midden van de nacht.

By the way : ik vind het bizonder charmant dat niet alleen Jan Roegiers hier komt babbelen, maar ook andere Spiritisten.

Waarom dat niet continu doen ?

Op het sp.a forum was gisteren ook een doorbraak :
daar kwam voor het eerst een beleidsverantwoordelijke een antwoord en een verduidelijking geven op een thematisch forum.

Het nieuwe parlement is geärriveerd
Knipp is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be