Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 januari 2019, 12:46   #1181
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als klokken mogen luiden, zie ik niet onmiddellijk een bezwaar dat de muezzin ook zijn oproep doet.

Consequent denken, beste alice.
Dit kan toch niet meer?
Iemand die het geluid van een af en toe geluide klok in een kerktoren gelijk stelt met megafoons die vijf keer per dag luidkeels oproepen tot een gebed?
En dat dan " consequent" noemt?

U vergeet het verschil, waar ik ook ben hoor ik geen vijf keer per dag de oproep van de kerk om me naar het gebed te haasten, dat zou wel anders zijn, wanneer er met de megafoon wordt opgeroepen dat het tijd is voor Allah.

Dat je dit moet uitleggen....het onderwijs, echt Jan?

Want ook de evolutieleer, zo beweert u " moet je niet geloven".
Dus wie dat onderwijst zegt" nou ja, of dit waar is weet ik niet, het wordt gezegd maar kan ook anders zijn want God...".
De leerling die dit dan op een examen schrijft, nou ja die laten we er door?


Kijk, wat je gelooft, mag geen beperking zijn voor wat je leert. u pleit daarvoor, als onderwijzer dan nog..toch wel heel blij dat u met uw opvattingen nooit voor de klas van mijn kinderen stond.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 15:08   #1182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dit kan toch niet meer?
Iemand die het geluid van een af en toe geluide klok in een kerktoren gelijk stelt met megafoons die vijf keer per dag luidkeels oproepen tot een gebed?
En dat dan " consequent" noemt?
Wie spreekt er over "megafoons"? Een muezzin kan zijn werk gerust verrichten zonder geluidsversterking. En als er ondersteuning wordt gebruikt, kan de overheid gerust geluidsnormen toepassen. Daarnaast kan de overheid gerust bepalen dat de oproep tot het gebed enkel op de dag van het moskeebezoek gebeurt.

Bij mijn weten wordt in de meeste parochies niet "af en toe" geluid. Heel veel kerkklokken geven uur, halfuur en kwartier aan. Op nog meerdere plaatsen wordt het angelus geluid (driemaal per dag). In de meeste parochies is er wekelijks tenminste één mis waarvan de aankondiging ook geluid wordt.

Ik had trouwens nooit gedacht dat een atheïste als u de vrijheid zou verdedigen van de Kerk om te blijven luiden en beieren. U die toch, naar eigen zeggen maar blijkbaar zonder al te veel consequent denken, beweert dat religie uit het maatschappelijk gebeuren moet worden geduwd. Liefst richting huiskamer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 15:10   #1183
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Want ook de evolutieleer, zo beweert u " moet je niet geloven".
Dus wie dat onderwijst zegt" nou ja, of dit waar is weet ik niet, het wordt gezegd maar kan ook anders zijn want God...".
De leerling die dit dan op een examen schrijft, nou ja die laten we er door?


Kijk, wat je gelooft, mag geen beperking zijn voor wat je leert. u pleit daarvoor, als onderwijzer dan nog..toch wel heel blij dat u met uw opvattingen nooit voor de klas van mijn kinderen stond.
Bang dat uw kinderen eens zouden nadenken over de mogelijke ongerijmdheid van de evolutietheorie? Wie is er hier dan bang voor kritisch denken? U toch wel...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 15:11   #1184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Hoe absurd is uw redenering?
De redenering is niet absurd, want u hebt al meermaals aangegeven dat Pro Vit voor u een gruwel is. U hebt overduidelijk liever een abortus dan dat katholieken een vrouw in nood zodanig helpen dat ze haar kind kan behouden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 15:14   #1185
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Evenmin heb ik ooit beweerd dat hoofddoeken verboden moeten worden op openbaar domein, waarom verzint u dit?
Toch wel, want u hebt duidelijk aangegeven dat zo'n symbool van een onderdrukkende ideologie uit ons openbaar leven verwijderd moet worden. U gaf al meermaals aan dat het een teken is tot onderdrukking van de vrouw, van discriminatie jegens de vrouw, van een ontkenning van de wettelijk vastgelegde gelijkheid tussen man en vrouw... Allemaal zaken die dus betekenen dat het dragen van een hoofddoek een oproep is tot het overtreden van onze wetgeving.

Uw beweringen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 15:15   #1186
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ja, religie zou beter niet op scholen worden onderwezen, waarom zou ik dat standpunt niet mogen verwoorden?
Is het niet evengoed een grondwettelijk recht om daar een andere mening dan u over te hebben?
Het gaat niet om het uiten van uw mening, maar wel het gebrek aan argumentatie. U herhaalt maar "godsdienst moet weg uit onze scholen", maar u geeft nooit eens aan op basis van welke redenen dat dan moet gebeuren. Waarom dat "moeten" als u anderzijds toch weer sterk benadrukt dat wij in het vrije Westen wonen. Is die vrijheid er dan alleen voor wie hetzelfde denkt als u? Dan hebben we toch weinig vrijheid meer over...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 15:20   #1187
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Alice;En staat u echt in het onderwijs???Dan zou u als basiskennis mogen hebben dat iedere cultuur geschiedenis is, waar wetgeving een onderdeel van uit maakt.
Het is absurd om dan te beginnen over individuele meningen zoals die van u of mij, natuurlijk zijn daar verschillen onder en gelukkig mag en kan dit binnen onze cultuur.
Maar zelfbeschikkingsrecht voor vrouwen, holebirechten, maken deel uit van onze cultuur, ongeacht wat u daar van vindt.
En weer bent u aangekomen bij hetzelfde warrige verhaal als altijd: het door elkaar gooien van wetgeving met waarden. Op een helder moment had u het echter wel door: toen stelde u onomwonden dat de wet de referentie en de enige referentie is. Niet mogelijke waarden die u of ik al dan niet koesteren.

Onze cultuur is divers. Binnen onze samenleving wonen er atheïsten, agnosten, gelovigen, christenen, moslims... van allerlei soorten en slag. Ook met de meest diverse waarden en normen. Voor hen allen is er maar één referentie: de wet.

Ook al is abortus hier binnen bepaalde perken toegelaten, dat betekent niet dat gelovigen niet zouden mogen afkerig staan tegenover abortus. Wij koesteren een andere waarde over het leven dan u, alice. U hebt er geen moeite mee dat er kinderen in de moederschoot worden gedood. Wij echter wel. En de wet garandeert dat we dit ook uitdrukken en ook overeenkomstig handelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 15:21   #1188
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nee, het katholicisme, ook al is het hier eeuwen thuis, maakt deel uit van culturele wortels, maar niet langer van hedendaagse cultuur.

We gaan allemaal wel eens kijken in een mooie kerk, maar weinigen gaan nog iedere week naar een mis.
Door de versnippering van onze maatschappij bestaat er niet zoiets meer als "eenheidscultuur". Er is een heel divers patroon ontstaan op zowat alle vlakken. Ook in de benadering van religie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 15:22   #1189
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.620
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ha, de wet. Regel 2 van maddox.
Niet betrapt worden, dan mag je alles.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 15:23   #1190
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat is een absurde opmerking, gezien de vele keren dat die onderwerpen, van hoofddoek en boukini, tot wat met kinderen van ouders die de heilige oorlog van IS verkozen boven dit land, tot oververtegenwoordiging bij straatrellen, in de media aan bod kwamen!
Wie stelt dan nog in alle ernst die vraag?
De vraag is al meermaals in alle ernst gesteld, maar nog nooit beantwoord.

Als ik op straat een moslima met hoofddoek tegenkom, krijg ik dan te maken met druk om mij te bekeren?

Neen.

Word ik gedwongen naar Syrië te trekken om daar een "heilige" oorlog te voeren?

Neen.

Word ik gedwongen om een steen uit de straat te wrikken en naar een politiewagen te gooien?

Neen.

Kortom, jullie bewering snijdt geen hout.

Er gaat geen druk van een moslima met hoofddoek uit waardoor anderen zich zouden bekeren tot de islam of tot onwettige zaken zouden overgaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 15:24   #1191
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Weer een absurde opmerking, het is niet omdat je midden op de dag op de Meir niet lastig gevallen wordt, dat het hele probleem zoals " femme de la rue " liet zien onbestaande is.
Raar toch dat het probleem zich specifiek in Brussel stelt, maar blijkbaar niet in Gent als je door enkele Turkse wijken loopt. Hoe komt dat toch als het enkel en alleen te maken heeft met religie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 15:26   #1192
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Hoe absurd wordt dit?? Het was een willekeurig voorbeeld Jan!
Er had evengoed Merksem of Deurne kunnen staan!
Willekeurig?

Daarom dat jullie niet kunnen antwoorden op mijn vraag: "In welke Vlaamse school wordt er halal geserveerd en enkel halal?"

Het was toch jullie bewering dat de aanwezigheid van moslims op school ervoor zorgt dat directeurs voor halal gaan. Toen ik vroeg om me eens een naam te geven van zo'n school, kwam er veel gekronkel. Geen enkele naam.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 15:27   #1193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Die klokken hoor je nauwelijks, woon vlak bij een kerk, nog nooit geluid gehoord!
Dus roept dit op tot ergernis? Nee.
Als je de klokken bij het luiden niet hoort en vlak bij de kerk woont, is het hoog tijd voor een gehoorapparaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 15:28   #1194
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Je moet het geduld van engelen hebben, om met u dit soort absurde discussie te voeren.
Want zoals al gezegd, de media hebben hierover bericht maar wisten niet dat ooit meneer Van den Berghe zou eisen dat je een lijst geeft van welke scholen, dat stond er niet bij wel bijvoorbeeld" een school in Deurne" er moet ene wet komen die dit verbiedt! Want Jan gaat controleren!

Zeg eens, beetje absurd toch? Wilt u zeggen dat u er nooit iets over heeft gehoord? Dat kan, maar daarom anderen waaronder ikzelf dus wel.
Als de media erover heeft bericht, kunt u mij gerust eens de naam van die school geven. Ik hoef maar één naam te hebben van een Vlaamse school. Eén naam.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 15:36   #1195
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De redenering is niet absurd, want u hebt al meermaals aangegeven dat Pro Vit voor u een gruwel is. U hebt overduidelijk liever een abortus dan dat katholieken een vrouw in nood zodanig helpen dat ze haar kind kan behouden.
Waarom brengt u uw eigen veronderstellingen als feiten? In welke zin gebruikte ik Pro vit en gruwel?
Wat een emotionele reactie! Geen een weldenkend mens zou alternatieven willen onthouden, maar is wel verschil tussen stellen dat de alternatieven de enige optie is, wat Pro Vita doet.
Een religie die vrouwen niet de vrijheid geeft om zelf te beslissen, oefent dwang uit en is beperkend, niet dat ik verwacht dat gelovigen dat begrijpen.
Hun denken stopt bij de opties die hun geloof hen biedt, getuige uw eigen bijdragen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 15:38   #1196
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als de media erover heeft bericht, kunt u mij gerust eens de naam van die school geven. Ik hoef maar één naam te hebben van een Vlaamse school. Eén naam.
Ik hoef dus helemaal niets.
Ik heb weet van de problematiek omdat de media daarover bericht heeft, blijkbaar sliep u toen?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 15:39   #1197
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Willekeurig?

Daarom dat jullie niet kunnen antwoorden op mijn vraag: "In welke Vlaamse school wordt er halal geserveerd en enkel halal?"

Het was toch jullie bewering dat de aanwezigheid van moslims op school ervoor zorgt dat directeurs voor halal gaan. Toen ik vroeg om me eens een naam te geven van zo'n school, kwam er veel gekronkel. Geen enkele naam.
Ik heb weet van die problematiek, maar u blijkbaar niet, informeer u zelf eens.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 15:41   #1198
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als je de klokken bij het luiden niet hoort en vlak bij de kerk woont, is het hoog tijd voor een gehoorapparaat.
Nee hoor, niemand heeft er last van. De kerk slaat discreet ieder half en heel uur, merk je niet eens op! Misschien dat op zondag een klok luidt, in ieder geval nooit last van gehad of buren iets horen opmerken. Een discrete kerk, moet kunnen Jan!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 15:47   #1199
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Door de versnippering van onze maatschappij bestaat er niet zoiets meer als "eenheidscultuur". Er is een heel divers patroon ontstaan op zowat alle vlakken. Ook in de benadering van religie.
Maar dat is toch een absurd antwoord? Daar gaat het helemaal niet over!
Het gaat over hoe uiteindelijk wetgeving, onderdeel van cultuur die verschillen onbelangrijk maakt.
Wat niet betekent dat daarmee het samenleven probleemloos verloopt of er geen spanningen zijn. Vooral wanneer culturele opvattingen haaks op die van onze samenleving staan.

Maar gezien uw standpunten durf ik stellen dat dit probleem u niet onbekend mag zijn. Ook uw standpunten over normen en waarden liggen ver van de norm zoals wetgeving die verwoord. U erkent ook geen homorechten, vult de gelijkheid man en vrouw vanuit u religieuze overtuigingen in, benadert eigenlijk binnen iedere discussie onderwerpen vanuit uw religieuze standpunten en bent dol op discussies daarover.

Want u heeft per definitie gelijk, god zegt dit, toch?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 15:49   #1200
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Willekeurig?

Daarom dat jullie niet kunnen antwoorden op mijn vraag: "In welke Vlaamse school wordt er halal geserveerd en enkel halal?"

Het was toch jullie bewering dat de aanwezigheid van moslims op school ervoor zorgt dat directeurs voor halal gaan. Toen ik vroeg om me eens een naam te geven van zo'n school, kwam er veel gekronkel. Geen enkele naam.
of hoe je een dovemansgesprek gaande houdt.. de plaats is willekeurig omdat de media zo bericht, welke school juist staat er niet bij, wel waar het over gaat, ouders die zich er vragen bij stelden en lokale politici die een mening hebben.
Maar dramt u nog wat verder, wanneer u moet.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be