Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijfora > sp.a spirit
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

sp.a spirit Enkel sympathisanten van sp.a spirit, die bovendien lid zijn van de gebruikersgroep 'sp.a spirit' kunnen in dit onderdeel reageren. Je kan jezelf als groepslid voordragen via je control panel.

Bekijk resultaten enquête: Is dit plan een goed plan?
ja 5 71,43%
Neen 2 28,57%
Aantal stemmers: 7. Je mag niet stemmen in deze enquête

 
 
Discussietools
Oud 23 augustus 2005, 22:01   #1
Gertj3
Minister
 
Gertj3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.474
Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard gelijke kansen in het onderwijs

Citaat:

(Foto: sp.a) 190 extra leerkrachten

22/8/2005 Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke maakt verder werk van gelijke kansen in het onderwijs. Zo laat hij op 1 september 190 extra leerkrachten starten, die kansarme leren extra moeten ondersteunen.


Elke leerling moet met gelijke kansen aan de start komen in het onderwijs. Dat is één van de grondslagen van sp.a: ; daar gaat Vlaams minister van Onderwijs dit jaar ook weer voor de volle 100% voor.
Voor het eerst zijn er betrouwbare cijfers over het aantal kansarme leerlingen en die zijn spectaculair. Overal in Vlaanderen stijgt hun aantal. In de Vlaamse grootsteden is zelfs bijna de helft van de schoolkinderen in de Vlaamse grootsteden kansarm. Een leerling is kansarm wanneer het gezin leeft van een vervangingsinkomen, de moeder geen diploma secundair onderwijs heeft of de thuistaal niet het Nederlands is.
Deze leerlingen kunnen extra begeleiding best gebruiken. Daarom starten er vanaf september 140 extra voltijdse leerkrachten in het basisonderwijs, en 50 extra voltijdse leerkrachten in het middelbaar onderwijs.
Vandenbroucke geeft in heel Vlaanderen 1,6 miljoen euro uit voor de opvang van leerlingen met een zware leerachterstand. Vanaf 2006 is dat 6,3 miljoen euro.
Had graag eens jullie mening gehoord over dit nieuwe plan van Vandenbroucke
Gertj3 is offline  
Oud 24 augustus 2005, 09:44   #2
Piet Hein
Minister
 
Geregistreerd: 1 juni 2004
Berichten: 3.757
Standaard

Ik vind een heel goed idee.
Piet Hein is offline  
Oud 24 augustus 2005, 09:54   #3
Gertj3
Minister
 
Gertj3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.474
Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
Ik vind een heel goed idee.
er was in het forum ff wat kritiek dat vlamingen niet aan bod zouden komen voor deze regeling maar ik denk dat dit weer wat over roepen is zeker?
Gertj3 is offline  
Oud 24 augustus 2005, 10:09   #4
Piet Hein
Minister
 
Geregistreerd: 1 juni 2004
Berichten: 3.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
er was in het forum ff wat kritiek dat vlamingen niet aan bod zouden komen voor deze regeling maar ik denk dat dit weer wat over roepen is zeker?
Dat is omdat het grotendeel van de kansarmen alochtonen zijn. Maar ik vind dat alochtonen ook een goede opleiding verdienen (iedereen trouwens) want ik denk dat ze dat weghoudt van straatcriminaliteit.
Piet Hein is offline  
Oud 24 augustus 2005, 10:14   #5
Gertj3
Minister
 
Gertj3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.474
Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
Dat is omdat het grotendeel van de kansarmen alochtonen zijn. Maar ik vind dat alochtonen ook een goede opleiding verdienen (iedereen trouwens) want ik denk dat ze dat weghoudt van straatcriminaliteit.
inderdaad en ze ook leert hoe de vlaamse samenleving in elkaar zit

ze kunnen de vlaamse cultuur beter leren kennen zo
Gertj3 is offline  
Oud 25 augustus 2005, 18:38   #6
Groot-Links
Provinciaal Statenlid
 
Groot-Links's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2003
Berichten: 715
Standaard

"Een leerling is kansarm wanneer het gezin leeft van een vervangingsinkomen, de moeder geen diploma secundair onderwijs heeft of de thuistaal niet het Nederlands is. "

Tiens ons ma had ook geen diploma secundair onderwijs, zou ik vroeger kansarm geweest zijn ??? Oef, dan ben ik toch nog goed terecht gekomen.

Geen wonder dat de cijfers stijgen met zo'n belachelijke redeneringen.

Het zou beter zijn als leerkrachten hun leerlingen de individuele begeleiding op maat konden geven die ze verdienen ipv categorietjes te beginnen maken.
Maar ja dat zal meer kosten dan enkele scholen wat meer toe te schuiven.
Groot-Links is offline  
Oud 28 augustus 2005, 12:30   #7
Gertj3
Minister
 
Gertj3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.474
Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot-Links
Het zou beter zijn als leerkrachten hun leerlingen de individuele begeleiding op maat konden geven die ze verdienen ipv categorietjes te beginnen maken.
Maar ja dat zal meer kosten dan enkele scholen wat meer toe te schuiven.
Kan je daar wat meer uitleg over geven?
Gertj3 is offline  
Oud 29 augustus 2005, 09:01   #8
Groot-Links
Provinciaal Statenlid
 
Groot-Links's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2003
Berichten: 715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
Kan je daar wat meer uitleg over geven?
Ik zal al een vb'tje geven. In iedere klas zitten wel leerlingen die voor zijn op de leerstof en extra impulsen en aandacht nodig hebben. Ze vallen echter niet onder de "kansarme" leerlingen.

Een ander vb'tje. Men zet extra leerkrachten meestal in in taak- of zorgklassen maar tegelijkertijd is het bvb in de kleuterklas geen uitzondering dat er 35 kinderen in 1 klas zitten. Veel leren ze daar ook niet op die manier hoor.
Groot-Links is offline  
Oud 30 augustus 2005, 06:27   #9
Gertj3
Minister
 
Gertj3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.474
Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot-Links
Ik zal al een vb'tje geven. In iedere klas zitten wel leerlingen die voor zijn op de leerstof en extra impulsen en aandacht nodig hebben. Ze vallen echter niet onder de "kansarme" leerlingen.

Een ander vb'tje. Men zet extra leerkrachten meestal in in taak- of zorgklassen maar tegelijkertijd is het bvb in de kleuterklas geen uitzondering dat er 35 kinderen in 1 klas zitten. Veel leren ze daar ook niet op die manier hoor.
Ik geef je gelijk maar persoonelijk denk ik dat het geen slecht gedacht is dat de minister naar een systeem overstapt waarbij de directie van elke school een budget krijgt en ermee zijn plan moet trekken!

wat die grote klassen betrefd kan ik je alleen maar gelijk geven!

ik zat in een buiten gewoon beroepsonderwijs en daar waren het meestal maar klasjes van 6a7 leerlingen wat zeer goed was iedereen kon dan als hij iets niet goed begrepen had het nog eens vragen maar als je met een klas van 35 man zit zal da zeker niet lukken!
Gertj3 is offline  
Oud 31 augustus 2005, 04:37   #10
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot-Links
"Een leerling is kansarm wanneer het gezin leeft van een vervangingsinkomen, de moeder geen diploma secundair onderwijs heeft of de thuistaal niet het Nederlands is. "

Tiens ons ma had ook geen diploma secundair onderwijs, zou ik vroeger kansarm geweest zijn ??? Oef, dan ben ik toch nog goed terecht gekomen.

Geen wonder dat de cijfers stijgen met zo'n belachelijke redeneringen.

Het zou beter zijn als leerkrachten hun leerlingen de individuele begeleiding op maat konden geven die ze verdienen ipv categorietjes te beginnen maken.
Maar ja dat zal meer kosten dan enkele scholen wat meer toe te schuiven.
studies wijzen uit dat kinderen van ouders die laaggeschoold zijn gemiddeld gezien zelf ook niet zo goed presteren op school. dit gaat natuurlijk niet op voor iedereen. maar doorgaans zien we een duidelijke correlatie tussen het opleidingsniveau van de ouders en de schoolprestaties van het kind.

verder denk ik niet dat met deze maatregel elke student waarvan de moeder laaggeschoold is extra begeleiding moet krijgen. al is er in de pers niets gezegd over de concrete uitwerking van deze maatregel.
ingenious is offline  
Oud 31 augustus 2005, 12:54   #11
Groot-Links
Provinciaal Statenlid
 
Groot-Links's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2003
Berichten: 715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
verder denk ik niet dat met deze maatregel elke student waarvan de moeder laaggeschoold is extra begeleiding moet krijgen. al is er in de pers niets gezegd over de concrete uitwerking van deze maatregel.
Iemand eigenlijk een idee waarom men het enkel over de moeder heeft ?
Groot-Links is offline  
Oud 31 augustus 2005, 23:21   #12
Usquebaugh
Lokaal Raadslid
 
Usquebaugh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Locatie: Lier
Berichten: 313
Stuur een bericht via ICQ naar Usquebaugh Stuur een bericht via MSN naar Usquebaugh
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot-Links
Iemand eigenlijk een idee waarom men het enkel over de moeder heeft ?
Blijkbaar gaan ze nog steeds van het gewone rolpatroon uit. De man is de kostwinner, terwijl de vrouw niet alleen de huishoudelijke maar ook de opvoedkundige taken op zich neemt.
__________________
[size=3]Ignorance is bliss[/size]
Usquebaugh is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be