Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 december 2009, 22:11   #1
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard Actieve werkloosheid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DS Online
ACV stelt 'actieve werkloosheid' voor

BRUSSEL - De Waalse vleugel van het ACV stelt voor dat werknemers met economische werkloosheid een opleiding krijgen in hun bedrijf. Zo zouden ze een vergoeding kunnen krijgen bovenop hun werkloosheidsuitkering, bericht de krant Le Soir dinsdag. Het doel zou ook zijn om het verlies van knowhow te vermijden en de bedrijven beter voor te bereiden op het economisch herstel.

<knip>

'Bedrijven in cyclische sectoren als de luchtvaart ontslaan vandaag, wetende dat ze morgen weer moeten aanwerven', zei Bernard Wilmotte van de studiedienst van het ACV in Le Soir. Het systeem zou perfect kunnen uitgebreid worden naar andere sectoren

<knip>

Dat zou het bedrijven mogelijk maken om een langetermijnvisie te ontwikkelen. Werknemers zouden een stabieler loopbaanperspectief hebben.

Bron en volledig artikel
Kijk eens aan. Onze Waalse vrienden van het ACV beginnen eens wat gezond verstand te tonen. Ik mag hopen dat zo'n systeem in voege komt en common practice wordt in alle sectoren waar het toepasbaar is.

We zijn vertrokken voor een rondje gezond verstand (en neen, ik ben absoluut geen LDD'er). Als een bedrijf in moeilijkheden komt, kan je natuurlijk gaan staken tot de hele nest zonder geld valt en het boeltje moet gaan sluiten, of je kan zorgen dat mits een extraatje dat overheidsgeld voor economische werkloosheid ook nog een doel heeft naast het naar huis sturen van je werknemers waar ze vooral een gat laten in hun CV.

Het is een feit dat als de zaken goed gaan (of lijken te gaan), je werknemers amper tijd hebben om zich bij te scholen. Hou bij wijze van voorbeeld maar eens een team ingenieurs op de hoogte van het laatste nieuwe in hun vakgebied als ze elke dag twee uur meer werken dan ze zouden moeten volgens hun contract omdat het bedrijf reeds 15% van hun bestand moet ontslagen. Nu ja... tenminste als je niet wil dat ze met blauwe wallen onder hun ogen rondlopen en met een insomnia van jewelste kampen wat op zich al niet bepaald productief is, laat staan dat die mensen nog enigszins enige inventiviteit aan de dag gaan leggen... net waar we in het Westen toch nood aan hebben als we willen concurreren met de lagelonenlanden, lijkt me.

Dus ik vind dit een prima idee zolang de werknemer er vrijwillig kan instappen. Je hebt alvast de jonge papa of mama die liever iets meer zelf voor de kinderen of het kind kan zorgen dan eigenlijk full-time bezig te blijven op het werk op een moment dat het bedrijf je kan voorstellen om voor wat minder cash 4/5e te gaan werken en ik kan me nog wel scenario's inbeelden in die zin.

Waar hier niet over wordt gesproken is een gevaar voor de werkgever. Wie betaalt die opleidingen? Ik ben van mening dat beiden de overheid en de werkgever een deel betalen. De werkgever krijgt werknemers die niet achterop raken en de overheid krijgt een vooruitzicht op werkgevers die hun ooit zo goed opgeleide werknemers niet hebben buitengegooid om ze dan weer te moeten gaan zoeken.

Ik heb verder nog wel 1 opmerking. Zo'n werknemer die deel neemt aan zulks programma mag wat mij betreft (iets wat eigenlijk reeds bestaat qua sommige opleidingen binnen het bedrijf) wel binnen een goed gedefinieerd wettelijk kader eisen dat de werknemer die opleidingen volgt, zich ertoe verbindt om een bepaalde tijd voor die werkgever te blijven werken mits een aanvaardbare terugbetaling van minstens een deel van de opleidingskost. Dit om te vermijden dat een werknemer, eens de kennis of eventueel brevet of diploma binnen is of zijn, meteen zegt "So long, suckers!" en een andere job neemt. Want dat scenario zou het hele idee onderuit halen.


Wat denkt u?
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be