Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 juli 2020, 22:21   #1
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.810
Standaard Hoe bepaal je de prijs van een juweel?

Stel je wil een gouden hanger kopen. Standaard meestal 18 karaat.

Hoe weet je of de vraagprijs oké is? Ik weet niet of een hanger standaard in grote hoeveelheden wordt geproduceerd (in dit geval geen werkuren te betalen), of er BTW op het goud in de prijs verrekend zit, en welke marges een juwelier nog kan vragen. De goudprijs ken ik wel, maar da's voor het zuiverste goud en per gram bekeken. Moet dus worden afgezet tegen het aantal gram goud in het aangekochte juweel, en de zuiverheidsgraad zal hier lager zijn.

Mij werd net gezegd dat een hanger met 18 karaat goud al snel 1000 euro kost.
De verkoper zal natuurlijk zo veel mogelijk willen verdienen, en de verkoper weet dat de koper een leek is. Het voelt een beetje aan als een occasie auto kopen bij een garagist die je oplicht. Je kent de mankementen van de wagen niet en kan dus niet over de prijs onderhandelen
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2020, 22:31   #2
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Stel je wil een gouden hanger kopen. Standaard meestal 18 karaat.

Hoe weet je of de vraagprijs oké is? Ik weet niet of een hanger standaard in grote hoeveelheden wordt geproduceerd (in dit geval geen werkuren te betalen), of er BTW op het goud in de prijs verrekend zit, en welke marges een juwelier nog kan vragen. De goudprijs ken ik wel, maar da's voor het zuiverste goud en per gram bekeken. Moet dus worden afgezet tegen het aantal gram goud in het aangekochte juweel, en de zuiverheidsgraad zal hier lager zijn.

Mij werd net gezegd dat een hanger met 18 karaat goud al snel 1000 euro kost.
De verkoper zal natuurlijk zo veel mogelijk willen verdienen, en de verkoper weet dat de koper een leek is. Het voelt een beetje aan als een occasie auto kopen bij een garagist die je oplicht. Je kent de mankementen van de wagen niet en kan dus niet over de prijs onderhandelen
Online prijzen vergelijken. En voor dat soort juwelen kan je eventueel advies vragen aan een expert.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 10:14   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.873
Standaard

Het lijkt me inderdaad dat een "vloerprijs" zal moeten bekend zijn,dat is de waarde van de grondstoffen.Tenzij het een uitzonderlijke creatie is ,is dat het enige wat men terug kan krijgen van een "juweel".Dat ding zal uiteindelijk weer in de smeltpot terecht komen(!!!).Dan nog is het speculatie want grondstofprijzen durven al eens varieren.
Maar cijfers die je nu kent,.....zijn nu objectief hé....

Voor de rest zal het zijn wat het U waard is natuurlijk,hoe weet men eigenlijk hoeveel uren vakmanschap er in gestopt is.....
Inderdaad,iemand die een werk verricht mag daarvoor (ruim)vergoed worden....

Zoniet koopt men dan maar beter goud of zilver in de vorm van munten (geen BTW verschuldigd)

Laatst gewijzigd door kelt : 15 juli 2020 om 10:15.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 10:19   #4
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.619
Standaard

Zijn er mensen die daar echt nog geld aan geven aan juwelen?

Juwelen dragen tijdens het wandelen in tegenwoordige tijden kunnen vrij snel gestolen worden.

Ik geef daar géén geld aan uit ik draag zelfs mijn uurwerk nog niet meer en draag géén ringen of andere rommel.

Het enige wat ik draag is geestelijke ballast maar dat is iets anders dacht ik.

Er zijn overal ten velde nogal redelijk wat 'winkeltjes' te vinden die uw juwelen zelfs gratis willen schatten/taxeren.

Dat is iets waar je vertrouwen moet in hebben natuurlijk.

p.s.

Hoeveel zijn uw juwelen waard?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 15 juli 2020 om 10:23.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 10:37   #5
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Zijn er mensen die daar echt nog geld aan geven aan juwelen?

Juwelen dragen tijdens het wandelen in tegenwoordige tijden kunnen vrij snel gestolen worden.

Ik geef daar géén geld aan uit ik draag zelfs mijn uurwerk nog niet meer en draag géén ringen of andere rommel.

Het enige wat ik draag is geestelijke ballast maar dat is iets anders dacht ik.

Er zijn overal ten velde nogal redelijk wat 'winkeltjes' te vinden die uw juwelen zelfs gratis willen schatten/taxeren.

Dat is iets waar je vertrouwen moet in hebben natuurlijk.

p.s.

Hoeveel zijn uw juwelen waard?
Er zijn zeker mensen die geld investeren in juwelen. Niet per se om ze te dragen. Maar 1000 euro is binnen 100 jaar misschien een brood waard maar een juweel blijft zijn waarde (allicht) behouden.
__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 11:07   #6
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Stel je wil een gouden hanger kopen. Standaard meestal 18 karaat.

Hoe weet je of de vraagprijs oké is? Ik weet niet of een hanger standaard in grote hoeveelheden wordt geproduceerd (in dit geval geen werkuren te betalen), of er BTW op het goud in de prijs verrekend zit, en welke marges een juwelier nog kan vragen. De goudprijs ken ik wel, maar da's voor het zuiverste goud en per gram bekeken. Moet dus worden afgezet tegen het aantal gram goud in het aangekochte juweel, en de zuiverheidsgraad zal hier lager zijn.

Mij werd net gezegd dat een hanger met 18 karaat goud al snel 1000 euro kost.
De verkoper zal natuurlijk zo veel mogelijk willen verdienen, en de verkoper weet dat de koper een leek is. Het voelt een beetje aan als een occasie auto kopen bij een garagist die je oplicht. Je kent de mankementen van de wagen niet en kan dus niet over de prijs onderhandelen
Begin eerst met een juwelier te vinden die je kan vertrouwen. Die zijn er. Mond aan mond reclame via kennissen of familie is de beste manier. Het internet zit vol oplichters.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 11:50   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Begin eerst met een juwelier te vinden die je kan vertrouwen. Die zijn er. Mond aan mond reclame via kennissen of familie is de beste manier. Het internet zit vol oplichters.
De parkings aan de Nederlandse grens, daar kan je een mooi stukje goud kopen.

Bij de kampers, die jongens zijn goud eerlijk.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 14:14   #8
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Er zijn zeker mensen die geld investeren in juwelen. Niet per se om ze te dragen. Maar 1000 euro is binnen 100 jaar misschien een brood waard maar een juweel blijft zijn waarde (allicht) behouden.
Zo kan men het ook zien natuurlijk inderdaad.

p.s.

Ik kijk (TV) naar véél programma's waar men antieke zaken laat schatten.

Bargain Hunt



Stukken van mensen

Tussen Kunst & Kitch & nog enkele andere.

Ik ben het daar soms niet altijd eens met wat men zegt of wil aanbieden voor bepaalde werken.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 15 juli 2020 om 14:22.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be