Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 maart 2007, 20:24   #41
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Het is idd de schuld van de maatschappij.
Als iedereen voor zijn eigen daden verantwoordelijk was, was er geen maatschappij.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 20:58   #42
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Gedronken of niet gedronken ... men kan moeilijk spreken van moord met voorbedachte rade als het een verkeersongeval betreft. Het merendeel van de chauffeurs hebben al eens een glaasje teveel op achter het stuur en daar is vooral onze cultuur de schuld van vermits drankgebruik gewoonweg wordt gecultiveerd in onze samenleving.
Ga maar eens op bezoek en het eerste wat ze vragen is ... "wat drink je?" ... en we weten maar al te goed dat niet iedere keer koffie wordt bedoeld. Op sociaal gebied "hoort" men er in ieder geval meer bij als er al wat alcoholisch wordt geschonken. Het gezond verstand zou anders moeten handelen maar we zijn allemaal wel eens "zwak" al was het maar op een feestje of op oudejaarsavond of zo.
En al degenen die het anders beweren zijn huichelaars.
Wie vrij is van zonden werpe de eerste steen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 23:38   #43
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Om alle zinloze discussies over te veel drinken of niet te veel drinken en daarna achter het stuur kruipen te stoppen, slechts één simpele maatregel: de invoering van de nultolerantie zoals in bijvoorbeeld Zwitserland. Iemand die ook maar het minste gedronken heeft, hoort mijns inziens de eerste uren niet meer thuis achter het stuur van de wagen. Het zal wennen worden voor een gedeelte van de Belgische bevolking, maar deze wet zal er binnen de volgende tien jaar komen, wees daar maar zeker van!!!

De situatie nu is immers hopeloos hypocriet: je mag wel iets drinken, maar over hoeveel dat is, is men zeer wazig want dit is zogezegd relatief. Eigen ervaring uit mijn directe omgeving leert mij dat m'n eerder een pintje te veel dan te weinig zal drinken om 'juist onder' die befaamde grens van 0,5 promille te zitten (gelooft men tenminste). Vele mensen geloven dus dat ze verantwoord bezig zijn en krijgen een vals gevoel van veiligheid, terwijl ze natuurlijk ook al licht beschonken in hun auto stappen. Hun reactievermogens en redeneringscapaciteiten zijn al voor een deel ingeperkt, maar men gelooft dat men op tijd met 'drinken' is kunnen stoppen.

Ik ben alvast consequent en voeg de daad bij het woord: als ik autorij - zelfs naar een feestje - drink ik geen druppel alcohol. Soms zwaar, maar de gedachte dat ik misschien een onschuldig iemand doodrijdt door mijn bekomen roes, weegt nog veel zwaarder op mij. Het zal immers je kind maar wezen dat overhoop wordt gereden ...
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 00:09   #44
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

In Zwitserland is da wel omda die weinig rechte banen hebben e
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 07:53   #45
Ozymandias
Gouverneur
 
Ozymandias's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2006
Berichten: 1.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
OK dan. Maar geef toe dat je intro zo in elkaar zat dat ik wel moest steigeren.
Klopt, een goede binnenkomer is altijd belangrijk Maar ondertussen heb je nog niet op de inhoud gereageerd...
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 18:40   #46
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Straf. Hier had ik laatst nog een discussie over met enkelen. Ik zei dat mensen die dronken waren veel minder zwaar gestraft werden indien ze een (dodelijk) ongeval veroorzaakten dan hun nuchtere medemens (ahja, want die was immers bewust ...) De anderen geloofden het omgekeerde.
Ik ben niet blij met mijn gelijk.
U heeft geen gelijk. Dronkenschap wordt door geen enkele rechtbank als excuus aanvaard wel als verzwarende omstandigheid. De kwestie van verantwoordelijkheid en bewustzijn van eigen daden bestaat immers ook op het moment dat men drinkt.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2007, 18:42   #47
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Naar mijn aanvoelen, zou voor deze zaak gepaster zijn dat ie 5 jaren zou brommen, en een levenslang rijverbod.

Het probleem met degenen die levenslang rijverbod krijgen is dat die weinig geneigd zijn zich eraan te storen. Als men die blijvend achter het stuur weg wil houden zal men andere oplossingen moeten bedenken.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be